Tampereen kesäliikenne 2012

No, ei se niin nuukaa ole, onhan Tesoma-niminen pysäkkikin Ikurin puolella, Virontörmänkadulla. ;) Tosin syksyn myötä pysäkki jää ainakin toistaiseksi pois käytöstä, mutta on se silti joissain muualla kuin Tesomalla.
 
Pysähtyykö linja 5 Automiehenkadulla Ikean pihan liikenneympyrän kohdalla olevalla pysäkkiparilla vai vasta Leppästensuonkadun pysäkillä, kuten nettisivuilla lukee? :)
 
Pysähtyykö linja 5 Automiehenkadulla Ikean pihan liikenneympyrän kohdalla olevalla pysäkkiparilla vai vasta Leppästensuonkadun pysäkillä, kuten nettisivuilla lukee? :)

Pysähtyy tuossa, puuttuvat ilmeisesti vielä järjestelmästä, niinkuin lähes kaikki muutkin Automiehenkatu-Vuores -välin pysäkit. :D Päreet on kaikilla pysäkeillä kuitenkin, vaikka joiltakin näyttää vielä "virallinen nimikin" puuttuvan. Tuo Postitorvenkatu-pysäkki on puuttunut koko talven myös linjan 3 listalta, vaikka päreet ovatkin paikallaan. ;)
 
Pysähtyy tuossa, puuttuvat ilmeisesti vielä järjestelmästä, niinkuin lähes kaikki muutkin Automiehenkatu-Vuores -välin pysäkit. :D Päreet on kaikilla pysäkeillä kuitenkin, vaikka joiltakin näyttää vielä "virallinen nimikin" puuttuvan. Tuo Postitorvenkatu-pysäkki on puuttunut koko talven myös linjan 3 listalta, vaikka päreet ovatkin paikallaan. ;)

Näin vähän arvelinkin. Koko pysäkkiä ei 3:lla ole ollut "virallisesti" missään näkyvissä, mutta silti siinä on pysähdytty.
 
Juu, tänään hienosti pysähdyttiin tuossa molempiin suuntiin. Unohtui tosin havannoida, miksikä pysäkkipari oli ristitty.
 
Linja 5 tekee muuten jännän rangaistuslenkin linja-autoaseman ja stadionin välistä. Liekö syynä Hatanpään valtatien ja Vuolteenkadun risteyksen ahtaus? Kohdasta varmaan mahtuisi kääntymään oikealle paremmin, jos ensimmäinen kadunvarsiparkkipaikka suojatien jälkeen poistettaisiin. Tietysti on vaarana, että teliauton peräpää aiheuttaa kapeassa kohdassa teknisiä ongelmia vieressä ajaville, mutta kuten ketjussa on todettu, linjaa on ehkä muutenkin hieman turha tässä vaiheessa ajaa telillä.

Vuolteenkadulle, suunnilleen Ratinankujan kohdalle, on viety linja-autoaseman nimeä kantava pysäkkiporsasvarras. Nettipalvelun ja painetun linjakartan mukaan viitonen kuitenkin pysähtyy yhä Hatanpään valtatiellä linja-autoasemaa vastapäätä. Voin siis elätellä kainoa toivetta, ettei kiemurtelu jää pysyväksi; joku voisi nimittäin väittää reittiä Viinikasta Keskustorille hieman turhauttavaksi istuskella.

Huomasinpa tässä samalla tutkaillessani myös, että painojulkaisujen mukaan linja 5 pysähtyy Koskipuistossa Koskikatua edeltävällä pysäkillä, mutta päre on viety Koskikadun jälkeiselle pysäkille. Netissä olevien aikataulujen mukaan taas Koskipuistossa ei pysähdytä Keskustorille mennessä ollenkaan.

Juu, tänään hienosti pysähdyttiin tuossa molempiin suuntiin. Unohtui tosin havannoida, miksikä pysäkkipari oli ristitty.

Muistaakseni pysäkit oli nimetty kumpaankin suuntaan juuri Postitorvenkaduksi.
 
Viimeksi muokattu:
Linja 5 tekee muuten jännän rangaistuslenkin linja-autoaseman ja stadionin välistä. Liekö syynä Hatanpään valtatien ja Vuolteenkadun risteyksen ahtaus? Kohdasta varmaan mahtuisi kääntymään oikealle paremmin, jos ensimmäinen kadunvarsiparkkipaikka suojatien jälkeen poistettaisiin. Tietysti on vaarana, että teliauton peräpää aiheuttaa kapeassa kohdassa teknisiä ongelmia vieressä ajaville, mutta kuten ketjussa on todettu, linjaa on ehkä muutenkin hieman turha tässä vaiheessa ajaa telillä.

Juuri tämän ahtauden takia tämä lenkki siirrettiin ajettavaksi suoraa linja-autoaseman takaa. Kaista on niin kapea, että siihen hädintuskin mahtuu edes normaalikokoista linja-autoa ilman, että olisi tarvetta lainata naapurikaistaa. Kääntyvätelisellä autolla tosiaan peräylitys voi olla se hulppea 1,5m, mutta kyllä nuo 2-akselisetkin jossain määrin oikoo, näillä vaarana tosin on vasemmalla liikennemerkkiviidakko ja oikealla tuo mainitsemasi pysäköintipaikka. Myös huoltoajoa harrastavat kuorma-autot tykkäävät pysäköidä tuossa risteyksen tuntumassa niin ahtaasti, että helpommalla pääsee, kun kierrättää linjan tuon sakkolenkin kautta.

En edes ymmärrä, miksi tuohon on pitänyt erikseen tehdä oikealle kääntyvien kaista. Kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen hieman leveämpi. Reunimmaiselta saisi ajaa suoraa ja kääntyä oikealle...

Vuolteenkadulle, suunnilleen Ratinankujan kohdalle, on viety linja-autoaseman nimeä kantava pysäkkiporsasvarras. Nettipalvelun ja painetun linjakartan mukaan viitonen kuitenkin pysähtyy yhä Hatanpään valtatiellä linja-autoasemaa vastapäätä. Voin siis elätellä kainoa toivetta, ettei kiemurtelu jää pysyväksi; joku voisi nimittäin väittää reittiä Viinikasta Keskustorille hieman turhauttavaksi istuskella.

Tuo Vuolteenkadun-Rautatienkadun kautta kiertäminen on vain kesäaikataulujen ajan, pääsyynä juurikin asuntomessut. Talviaikataulujen alettua ajetaan molempiin suuntiin suoraa Hatanpään valtatietä. Nettipalvelun pysäkkilistaus on vielä kyllä vinksin vonksin; tämä on tilaajalla tiedossa, ja pysäkit käydään tarkastamassa ja lisäämässä kyllä vielä ennen asuntomessujen alkua.

Huomasinpa tässä samalla tutkaillessani myös, että painojulkaisujen mukaan linja 5 pysähtyy Koskipuistossa Koskikatua edeltävällä pysäkillä, mutta päre on viety Koskikadun jälkeiselle pysäkille. Netissä olevien aikataulujen mukaan taas Koskipuistossa ei pysähdytä Keskustorille mennessä ollenkaan.
Tuo pysäkkipäre oli alunperin tuossa Koskipuiston "jättöpysäkillä" (eli pysäkki ennen Koskikadun risteystä), mutta jostain syystä se käytiin siirtämässä tuonne Koskikadun pysäkkisyvennykseen. Loogisempi se olisi mielestäni ollut alkuperäisellä paikallaan.


Muistaakseni pysäkit oli nimetty kumpaankin suuntaan juuri Postitorvenkaduksi.
Vahvistan tämän, pysäkki on nimeltään "Postitorvenkatu" molempiin suuntiin.
 
Juuri tämän ahtauden takia tämä lenkki siirrettiin ajettavaksi suoraa linja-autoaseman takaa. Kaista on niin kapea, että siihen hädintuskin mahtuu edes normaalikokoista linja-autoa ilman, että olisi tarvetta lainata naapurikaistaa. Kääntyvätelisellä autolla tosiaan peräylitys voi olla se hulppea 1,5m, mutta kyllä nuo 2-akselisetkin jossain määrin oikoo, näillä vaarana tosin on vasemmalla liikennemerkkiviidakko ja oikealla tuo mainitsemasi pysäköintipaikka. Myös huoltoajoa harrastavat kuorma-autot tykkäävät pysäköidä tuossa risteyksen tuntumassa niin ahtaasti, että helpommalla pääsee, kun kierrättää linjan tuon sakkolenkin kautta.

En edes ymmärrä, miksi tuohon on pitänyt erikseen tehdä oikealle kääntyvien kaista. Kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen hieman leveämpi. Reunimmaiselta saisi ajaa suoraa ja kääntyä oikealle...
Herää kysymys: miksi ei ajeta vitosta Suvantokadun kautta? Onnibusin Bovalla ei ollut mitään vaikeuksia ajaa sitä reittiä tässä eräänä päivänä, reitti oli jopa nopeampi linja-autoasemalta rautatieasemalle kyseistä reittiä.
 
En edes ymmärrä, miksi tuohon on pitänyt erikseen tehdä oikealle kääntyvien kaista. Kaksi kaistaa, joista oikeanpuoleinen hieman leveämpi. Reunimmaiselta saisi ajaa suoraa ja kääntyä oikealle...

Melkoinen suunnittelun kukkanen kyllä.

Herää kysymys: miksi ei ajeta vitosta Suvantokadun kautta? Onnibusin Bovalla ei ollut mitään vaikeuksia ajaa sitä reittiä tässä eräänä päivänä, reitti oli jopa nopeampi linja-autoasemalta rautatieasemalle kyseistä reittiä.

Tässä voisi olla ihan kannatettava idea. Liikennevaloja olisi yhdet vähemmän, ja kaupan päälle vissiin niistä kaikkiin paitsi Suvantokadun/Rautatienkadun risteykseen saataisiin valoetuudet.
 
Tänään käväisin ajelemassa vitoslinjan torilta Hervantaan. Olinkin ainoa matkustaja melkein loppuun asti, joten ihmettelen mitä tuolla teliautolla oikein tekee?

Pientä analyysiä noin muuten: Varmaankin asuntomessuaikaa lukuunottamatta on vitonen kyllä melkoinen hukkalinja. Periaatteessa reitti on kyllä nopea, mutta rakennustyömaan läpi (ja sellainen Vuores on vielä pitkään) ajaminen hidastaa kulkua, varsinkin kun alueen pääkatukaan ei ole vielä pinnoitteen osalta läheskään valmis. Mutta varmaan ensi talvena vitonen on myös Hervannan eteläosissa asuville (Arkkitehdinkatu ja Opiskelijankadun eteläpää) hyvä vaihtoehto, kun 30:n autot tuppaavat olemaan varsin kuormitettuja. Tilanteeseen ei ole tulossa helpotustakaan kun 39:lle jää vain aamuruuhkan 1 vuoro tunnissa.

Tätä kesää ajatellen olisi ollut oivallinen ajatus korvata Särkänniemen neloslinjan liikenne kokonaan jatkamalla tuota vitosta torilta Särkänniemeen. Samalla olisi säästetty yhden auton liikenne lähes kokonaan - sille olisi jäänyt työsarkaa vain 28:n ruuhkavuoro. Näin menettelemällä olisi saatu myös suora yhteys Särkänniemen ja asuntomessujen välille, eli 2 nähtävyyttä yhden linjan varrelle.

Kun linja 30 on nykyisellään niin kuormitettu, olisin melkeinpä toivonut 39:n korvaamista vitosella ja tehnyt samalla tuosta linjasta kahteen suuntaan ajettavan rengaslinjan (K:tori-Vuores-Hervanta-Tays-K:tori ja päinvastoin). Tunnin kierrosajalla ja neljällä autolla pärjäisi alkuun mainiosti. Myöhemmässä vaiheessa tosin muutokset olisivat väistämättömiä kun tarjontaa on vähitellen lisättävä torin ja Vuoreksen välillä...
 
Niin, itsehän ehdotin aiemmin linjan 5 ja linjan 3 Lahdesjärven osuuden yhdistämistä hiljaiseen aikaan, jotta kahdesta tyhjillään ajavasta linjasta saataisiin yksi vähemmän tyhjä linja.
 
Hienosti oli linja 5 ja 3 synkronoitu näin lauantailiikenteessä keskenään, kun kävin kans katsomassa missä ko linja edes kulkee.

Keskustorilta vuoroväliksi Ikealle on saatu toimiva 3/27 ja Ikean kohdilta Postitorvenkadun pysäkeiltä taitaa olla vuoroväli 0/30. Tämähän muistuttaa pitkälti omaa asuinaluettani Lielahtea, jossa kahdella linjalla ollaan onnistuttu saavuttamaan yhtä toimiva kokonaisuus, jossa kaksi linjaa menee peräkkäin kaupungille ja pois sieltä, puolen tunnin välein.

Tosiaan väkeä ei kulkenut kumpaankaan suuntaan eikä myöskään Peltolammillakaan bussia odotelleet uskaltaneet ottaa outoa linjaa. Sikäli jos himmeän LCD-kilven määränpääteksteistä mitään selvää saivatkaan. Keskustori-Hervantakeskus suunnassa maksimikuorma 3. Paluusuunnassa linjalla suurin käyttäjämäärä oli Insinöörinkadun varrella, jossa tehtiin myös Hervannan sisäisiä matkoja. Mäyränmäestä Ekankulmalle sainkin olla ainoa. Ehkä teliautoille löytyisi muitakin sijoituskohteita.
 
Takaisin
Ylös