Tampereen kesäliikenne 2012

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Jolilan listalla. Tärkeimpiä muutoksia: 30 vuoroväliä tihennetään, 24 Insinöörinkadun aamuvuorot siirretään takaisin Hervannan valtaväylälle, vitonen alkaa kulkea vartin välein Vuorekseen rautatieaseman kautta (30 min Hervantaan), Y16 ei käy enää Pohtolassa ja juhannus: "Juhannusliikenteessä liikennöidään kokeiluluonteisesti niin, että juhannusaattona liikennöidään lauantain aikataulujen mukaan klo 14.00 asti, jonka jälkeen harvennetulla liikennetarjonnalla 60 min välein n. klo 23.30 asti. Juhannuspäivänä liikennöidään harvennetulla liikennetarjonnalla 60 min välein n. klo 13.30 - 23.30 välisenä aikana aikaisempien kesien tapaan."

Toivottavasti jo joululiikenteessä 2012 on vastaava kokeilu, niin ei tarvitse joulupäivänä olla isän ja appiukon Nissanien varassa! Kynttiläajojen ideaa en ole tähän päivään mennessä hiffannut.
 
Jaaha. Että kuljettajien vuositasolla oikeastaan ainoat kaksi päivää , jolloin ihan kaikilla olisi mahdollisuus viettää vapaata perheen yms. kera ollaan viemässä pois, että takavuosien tyhjien penkkien liikuttelu paikasta A paikkaan B saadaan jälleen käynistettyä. Täysin turhaa tulee tuo juhannuksen sekä mahdollisesti myös joulun liikenne olemaan. Ei varmasti kokeilun kustannuksia saada lipputuloilla maksettua.
 
Jaaha. Että kuljettajien vuositasolla oikeastaan ainoat kaksi päivää , jolloin ihan kaikilla olisi mahdollisuus viettää vapaata perheen yms. kera ollaan viemässä pois, että takavuosien tyhjien penkkien liikuttelu paikasta A paikkaan B saadaan jälleen käynistettyä. Täysin turhaa tulee tuo juhannuksen sekä mahdollisesti myös joulun liikenne olemaan. Ei varmasti kokeilun kustannuksia saada lipputuloilla maksettua.

Ei ole täysin turhaa. Nuorempana matkustin usein juhannuspäivänä takaisin vanhempien mökiltä kaupunkiin (maaseutuelämä ei houkuttanut enempää kuin sen pakollisen yhden yön juhannuksena...) ja kun busseja ei kulkenut, jouduin sitten kävelemään 3,5 km rautatieasemalta kotiin putkikassin kanssa. Ja olisipa sille bussille ollut käyttöä menneenä joulupäivänäkin, mutta kun eivät kulje.

Ei ole nykypäivää kuvitella että bussinkuljettajan ammatissa voi laskea sen varaan että joka joulu ja juhannus on vapaata. Ei monessa muussakaan ammatissa ole. Eihän siellä töissä varmaan olisi kuin kohtuullisen pieni joukko kuljettajia, joten työvuoro ei osuisi pyhiin kuin silloin tällöin. Eiköhän sen sietäisi.
 
Ei ole nykypäivää kuvitella että bussinkuljettajan ammatissa voi laskea sen varaan että joka joulu ja juhannus on vapaata. Ei monessa muussakaan ammatissa ole. Eihän siellä töissä varmaan olisi kuin kohtuullisen pieni joukko kuljettajia, joten työvuoro ei osuisi pyhiin kuin silloin tällöin. Eiköhän sen sietäisi.
Ei ole nykypäivää kuvitella, etta VARSINKAAN kuljetusalalla olisi tietyt päivät vuosittain työstä vapaata. Useimmilla aloilla kuitenkin näin on, mutta tässä päästään jo ammatinvalintakysymysten äärelle.

Toisekseen uskoisin, että jokaisesta alan yrityksestä löytyy riittävä määrä vapaaehtoisia töihin tulijoita niin juhannuksena kuin joulunakin paremman palkkakorvauksen ansiosta (pyhäpäivä). Tällöin vastaavasti halukkaat saavat viettää sitä ainakin omasta mielestään ansaitsemaansa vapaata joko omassa viihtyisässä seurassaan, tai vaikkapa perheen parissa. Tämä tietenkin edellyttäisi sitä, että työnantajat selvittäisivät etukäteen vapaaehtoisten halukkaiden määrän, sekä hyödyntäisi heitä mahdollisimman tarkoin kyseisen ajankohdan työvuorosuunnittelussa. Mikäli vapaaehtoisia töihin halukkaita olisi enemmän (varsin todennäköisesti olisi) kuin tuotanto vaatii, arvottaisiin työvuorot vapaaehtoisten kesken. Esimerkiksi tulevana juhannuksena töihin päässeet olisivat sitten "karenssissa" tulevan joulun työvuoroarvonnassa. :)
 
ultrix sanoi:
Tärkeimpiä muutoksia: 30 vuoroväliä tihennetään
Viimeinkin kunnollinen tarjonta kesäksikin tälle linjalle. Hyvissä ajoin on edelliskesinä tuottajan taholta esitetty samanlainen parannusehdotus tuon linjan liikennöintiin (tai siis kuinka kapasiteetti ei tule riittämään), mutta näemmä Jolin suunnittelijoita ei parane mennä neuvomaan, vaan he haluavat itse tehdä omat mokansa. ;)

ultrix sanoi:
24 Insinöörinkadun aamuvuorot siirretään takaisin Hervannan valtaväylälle
24:lle reittimuutos on enemmän kuin järkevä, varsinkin, kun Insinöörinkadun pysäkeillekään ei saatu koko 2 vuoden aikana ensimmäistäkään 24:n pärettä. Muutenkaan tuo ei 30:a juuri koskaan auttanut, koska Hermiankadun aamuruuhkan ansiosta 30 ehti usemmiten kakkosnelosen edelle Insinöörinkadulla.

ultrix sanoi:
vitonen alkaa kulkea vartin välein Vuorekseen rautatieaseman kautta (30 min Hervantaan)
Onko tuo vitosen reitti nyt oikeasti täysin lopullisessa muodossaan (lukuunottamatta TAYS:n päätettä)? Ymmärrän kyllä varsinkin nyt kesäkaudella tuon rautatieaseman kautta ajamisen, mutta jotenkin olin käsittänyt, että tämä ajaisi suoraan Hatanpään vt:tä Tampereen vt:lle ja sieltä edelleen Lempääläntielle ja Automiehenkadulle. Odotettavissa on mienaan hämmentyneitä matkustajia syksyn tullen rautatieaseman pysäkillä, kun ensimmäistäkään Vuoreksen-bussia ei näy. Itse olisin asuntomessuaikaan laittanut suosiolla 10 minuutin vuorovälit, koska jos tämä on Jolin ainoa lisäpanostus tuona aikana Vuoreksen liikennöintiin, niin uskaltaisin väittää, että täyttä tulee olemaan.

JOLILA sanoi:
Juhannusliikenteessä liikennöidään kokeiluluonteisesti niin, että juhannusaattona liikennöidään lauantain aikataulujen mukaan klo 14.00 asti, jonka jälkeen harvennetulla liikennetarjonnalla 60 min välein n. klo 23.30 asti. Juhannuspäivänä liikennöidään harvennetulla liikennetarjonnalla 60 min välein n. klo 13.30 - 23.30 välisenä aikana aikaisempien kesien tapaan.
deepthroat sanoi:
takavuosien tyhjien penkkien liikuttelu paikasta A paikkaan B saadaan jälleen käynistettyä. Täysin turhaa tulee tuo juhannuksen sekä mahdollisesti myös joulun liikenne olemaan. Ei varmasti kokeilun kustannuksia saada lipputuloilla maksettua.

Tästä olen siinä määrin samaa mieltä, että täysin turhaksi tyhjien penkkien liikutteluksi tuo menee, jos kysyntä tulee todella vähäistä. Töissä voisin kyllä tuollaisena päivänä olla, itselleni juhannus ei koskaan ole sen isompi juhla ollut. Pointti vain on siinä, että onko täysmittaisilla busseilla päristäminen tyhjässä kaupungissa järkevää varojen käyttöä vai ei?

ultrix sanoi:
Kynttiläajojen ideaa en ole tähän päivään mennessä hiffannut.
Moni muu sen sijaan on, täyttä autoa on tuolloin ajettu suuntaan jos toiseenkin.
 
Kynttiläajojen ideaa en ole tähän päivään mennessä hiffannut.
On toki totta, että nykyään yhä isompi joukko hoitaa kynttiläasiansa hautuumaille omalla autollaan. Vielä 90-luvulla näillä oli toki paljonkin enemmän käyttäjiä, kuin nykyään. Se mikä näihin myös houkuttelee kulkijoita on niiden tarjoama ilmainen kyyti. Moni ei tätä seikkaa taida vieläkään tietää, tai sitten asia pääsee unohtumaan. Kerran vuodessahan näitä vaan tietysti ajetaan..
 
Jaaha. Että kuljettajien vuositasolla oikeastaan ainoat kaksi päivää , jolloin ihan kaikilla olisi mahdollisuus viettää vapaata perheen yms. kera ollaan viemässä pois, että takavuosien tyhjien penkkien liikuttelu paikasta A paikkaan B saadaan jälleen käynistettyä. Täysin turhaa tulee tuo juhannuksen sekä mahdollisesti myös joulun liikenne olemaan. Ei varmasti kokeilun kustannuksia saada lipputuloilla maksettua.

Ei ole nykypäivää kuvitella, etta VARSINKAAN kuljetusalalla olisi tietyt päivät vuosittain työstä vapaata. Useimmilla aloilla kuitenkin näin on, mutta tässä päästään jo ammatinvalintakysymysten äärelle.

Toisekseen uskoisin, että jokaisesta alan yrityksestä löytyy riittävä määrä vapaaehtoisia töihin tulijoita niin juhannuksena kuin joulunakin paremman palkkakorvauksen ansiosta (pyhäpäivä). Tällöin vastaavasti halukkaat saavat viettää sitä ainakin omasta mielestään ansaitsemaansa vapaata joko omassa viihtyisässä seurassaan, tai vaikkapa perheen parissa. Tämä tietenkin edellyttäisi sitä, että työnantajat selvittäisivät etukäteen vapaaehtoisten halukkaiden määrän, sekä hyödyntäisi heitä mahdollisimman tarkoin kyseisen ajankohdan työvuorosuunnittelussa. Mikäli vapaaehtoisia töihin halukkaita olisi enemmän (varsin todennäköisesti olisi) kuin tuotanto vaatii, arvottaisiin työvuorot vapaaehtoisten kesken. Esimerkiksi tulevana juhannuksena töihin päässeet olisivat sitten "karenssissa" tulevan joulun työvuoroarvonnassa. :)
J_J (ja aiemmin myös Jani) veivät oikeastaan sanat suustani. Miksi juuri juhannuksena ja jouluna pitää olla liikenne seis, miksei yhtä lailla uutenavuotena, pitkänäperjantaina ja pääsiäisenä, vappuna ja vaikka vielä itsenäisyyspäivänä? Olen melko lailla varma, että yhdessä jos toisessakin bussifirmassa ja erityisesti TKL:ssä on vuonna 2012 hiljaisen ajan linjastoa ajamaan riittävästi niitä, jotka pitävät mieluummin vapaana ramadanin tai uudenvuoden, vaikka joutuisivat jouluna ja juhannuksena töihin. Pyhälisä on monelle erinomainen konsultti, ja hiljaisen ajan linjasto tunnin vuorovälillä (+ 2 Rauhaniemi–Tahmela) per linja riittää siihen kulkemiseen, mihin jouluna ja juhannuksena joukkoliikennettä tarvitaan.

Tämä on arvovalinta: kuljettajien yhtenäiskulttuurimaiset kaksi yhteisvapaapäivää vs. kansalaisten kulkutarpeet. Olen itse sitä mieltä, että joukkoliikenteen ollessaan julkinen, kunnallinen palvelu pitää olla käytettävissä vuoden jokaisena päivänä ainakin päiväsaikaan, koska osa kansalaisista jää muuten käytännössä neljän seinän sisälle jumiin (taksi on joukkoliikenteen pakkokäyttäjille yleensä liian kallis).

Tästä olen siinä määrin samaa mieltä, että täysin turhaksi tyhjien penkkien liikutteluksi tuo menee, jos kysyntä tulee todella vähäistä. Töissä voisin kyllä tuollaisena päivänä olla, itselleni juhannus ei koskaan ole sen isompi juhla ollut. Pointti vain on siinä, että onko täysmittaisilla busseilla päristäminen tyhjässä kaupungissa järkevää varojen käyttöä vai ei?
Voi olla turvallisempaa laittaa telibussi liikenteeseen kuin tavallinen bussi, jos jostain ennalta-arvaamattomasta syystä paikassa X onkin mieletön määrä lössiä. Viime juhannuksena oli ihan kohtuullisen paljon porukkaa Tahmelan rannassa kokkoa sytyttämässä, mutta eipä kulkenut bussi.

Moni muu sen sijaan on, täyttä autoa on tuolloin ajettu suuntaan jos toiseenkin.
Kiitos tiedosta, en ole koskaan matkustanut kynttilävuoroilla vaikka houkutus on ollut kova, koska olen yleensä niiden liikennöintiaikaan ollut aloittamassa jouluateriaa…
On toki totta, että nykyään yhä isompi joukko hoitaa kynttiläasiansa hautuumaille omalla autollaan. Vielä 90-luvulla näillä oli toki paljonkin enemmän käyttäjiä, kuin nykyään. Se mikä näihin myös houkuttelee kulkijoita on niiden tarjoama ilmainen kyyti. Moni ei tätä seikkaa taida vieläkään tietää, tai sitten asia pääsee unohtumaan. Kerran vuodessahan näitä vaan tietysti ajetaan..
…mistä päästäänkin siihen, että ihmisillä on vissiin erilaiset joulutraditiot. Meilläpäin hautausmaalla "asioidaan" joko aatonaattona tai jouluyönä jos silloinkaan, ja noin klo 17–19 syödään kinkkua, jonka jälkeen käy Pukki, jonka jälkeen hissutellaan joulupäivään asti, jolloin lähdetään pojan toisille isovanhemmille. Aiempina vuosina kaupungin toiselle laidalle suhaus on tapahtunut jo jouluaaton iltana.
 
Kesän 2012 aikataulut on nyt julkaistu Jolin sivuilla. Oikeastaan mitään uutta tietoa se ei täällä jo olleiden kanssa tarjoa, tosin erikoisuutena asuntomessuajalle on laadittu omat aikataulunsa. Tosin tässä lienee erona vain tuo 5-linjan ylimääräiset, Vuorekseen asti ajavat vuorot. Ainakaan itse en muuta eroa "normiaikatauluihin" en löytänyt.
 
Edelliskesästä poiketen linjaa 11 ajetaan ruuhka-aikana tunnin välein välillä Pere - Keskustori. Mites tän linjan kanssa on yleisemmin, oliko siitä tarkoitus tehdä kokopäiväinen jossain vaiheessa, koska on hieman erikoista tarjota asuinalueelle palvelua vain ruuhka-aikaan.
 
Linjalle 30 lisätty "Mz"-lähtö kello 6.00 Etelä-Hervannasta. Mz = Lähtee Vuoreksesta klo 5:50 Etelä-Hervantaan, josta jatkaa linjan 30 reittiä klo 6:00 Keskustorille

Onko Keskustorilla tehty vastikään pysäkkimuutoksia? Pysäkki kartalla-palvelu näyttää, että linja 15 käyttää linjan 10 pysäkkiä ja linja 20 linjan 15 vanhaa pysäkkiä? Vai onko tämä kenties jokin virhe? Näitten tarkastelussa huomasin sen.

Osalta linjan 5 pysäkeiltä puuttuu PDF-aikataulu sivustolta.

23:n päätepysäkki nimetty uudelleen "Länsi-Hervanta"..

Onkohan linjan 4 pysäkki "Näsinkallio" uusi?
 
Viimeksi muokattu:
Linjalle 30 lisätty "Mz"-lähtö kello 6.00 Etelä-Hervannasta. Mz = Lähtee Vuoreksesta klo 5:50 Etelä-Hervantaan, josta jatkaa linjan 30 reittiä klo 6:00 Keskustorille

Onko Keskustorilla tehty vastikään pysäkkimuutoksia? Pysäkki kartalla-palvelu näyttää, että linja 15 käyttää linjan 10 pysäkkiä ja linja 20 linjan 15 vanhaa pysäkkiä? Vai onko tämä kenties jokin virhe? Näitten tarkastelussa huomasin sen.

Osalta linjan 5 pysäkeiltä puuttuu PDF-aikataulu sivustolta.

23:n päätepysäkki nimetty uudelleen "Länsi-Hervanta"..

Onkohan linjan 4 pysäkki "Näsinkallio" uusi?

Kirjoitinkin tuonne eri lirpakkeeseen noista pysäkeistä, mutta kun ne tavallaan liittyvät kumpaankin, niin jatkettakoon niistä täällä :)

"Keskustori R", josta linja 15 lähtee, on fyysisesti sijoitettuna nykyisen 15 pysäkille, eli todennäköisesti kyse on vain sekaannuksesta pysäkkien kesken.

Näsinkallio ei ole uusi, pysäkkipari sijaitsee Hämeenpuiston ja Näsijärvenkadun risteyksessä, siinä suihkulähteen läheisyydessä.

Länsi-Hervanta on tosiaan merkitty pysäkkipariksi, toinen on tuo 23:n nykyinen kääntöpaikka ja toinen on kadun toisella puolen oleva 6:n ja Y23:n pysäkki.
 
Laulumaa, Tallinnassa on samanniminen pysäkki, veikkaan virhettä. :lol:

Keskustorin pysäkkikilvet lienee vaihdettu, ainakin muutaman viikon olleet siellä, näitten uusien kirjainstandardien mukaiseksi. Parempi näin. Linjan 10 Järvensivun-suuntaan menevä Hesburgerin viereinen Keskustorin pysäkki ei ole edes merkitty karttaan, joten aiotaankohan se oikeasti poistaa ja siirtää linjan 15 pysäkille? Keskustori I-pysäkkiä ei ole merkittykään koko karttaan, vaan sen tilalla on R.. Keskustori I-pysäkin "Näytä kartalla"-painike taasen osoittaa Keskustori R-pysäkkiä. (sekavaa, mutta varmaan virhe), kartalla nuo pitäisi tosiaan sijoittaa uusiksi, muutenkin Keskustorin pysäkit rakennuksien päällä ja missä vaan, linjan 20 pysäkki muka linjan 15 nykyinen pysäkki. Äh! Täytyy laittaa palautetta.

Lisäksi Hervannassa muutama linjan 5 pysäkki on jo saanut Keskustori-kyltit ylleen, ellei sitten liene kaikissa. Näitten pysäkkien nimimuutosten yhteydessä voisi linjan 5 päätepysäkin muuttaa vaan pelkäksi Hervannaksi, "HERVANTAKESKUS"-teksti kun näyttää niin oudolta, varsinkin Mobitecin näytöissä. Hervannan keskushan se kuitenkin on, tuskin siihen tarkennusta tarvitaan (tosin näin lyhyellä aikavälillä se saatetaan sekoittaa 23:n päätepysäkiksi).. Rimmi (Vuores)-pysäkistä on poistettu (Vuores)-osa, sitähän ei pysäkissä alunperin lukenutkaan, vaan pysäkkinäytössä ja nettisivuilla. (pikkutarkkaa on :))
 
Näsinkallio ei ole uusi, pysäkkipari sijaitsee Hämeenpuiston ja Näsijärvenkadun risteyksessä, siinä suihkulähteen läheisyydessä.
Tuo nelosen reitti on muuten hauska: suunnassa 2 sillä on peräkkäin kaksi Särkänniemi-nimistä pysäkkiä ja kaksi Näsinkallio-nimistä pysäkkiä. Jälkimmäinen "Näsinkallio" tosin on pysäkkiä Hämeenpuisto vastapäätä puolen kilsan päässä Näsinkalliosta, joten olisi loogista nimetä 0083 uudestaan Hämeenpuistoksi. Samalla kertaa pysäkki 0047 Hämeenpuisto kympin reitillä TTT:stä etelään pitäisi nimetä uudestaan. Mikä uudeksi nimeksi? Keksikää te. Itse ehdottaisin "Pyynikin koulu".
 
Tuo nelosen reitti on muuten hauska: suunnassa 2 sillä on peräkkäin kaksi Särkänniemi-nimistä pysäkkiä ja kaksi Näsinkallio-nimistä pysäkkiä. Jälkimmäinen "Näsinkallio" tosin on pysäkkiä Hämeenpuisto vastapäätä puolen kilsan päässä Näsinkalliosta, joten olisi loogista nimetä 0083 uudestaan Hämeenpuistoksi. Samalla kertaa pysäkki 0047 Hämeenpuisto kympin reitillä TTT:stä etelään pitäisi nimetä uudestaan. Mikä uudeksi nimeksi? Keksikää te. Itse ehdottaisin "Pyynikin koulu".

Kaakinmaa lienee vapaana. Tosin sitten tulisi sellainen tilanne, että Keskustorin suunnasta ko kaupunginosan nimeä kantavalle pysäkille ei pääsisi, vaikka autot kulkevatkin kaupunginosan halki. Nelosella puolestaan lienee myös kaksi Rautatieasemaakin peräkkäin
 
Kaakinmaa lienee vapaana. Tosin sitten tulisi sellainen tilanne, että Keskustorin suunnasta ko kaupunginosan nimeä kantavalle pysäkille ei pääsisi, vaikka autot kulkevatkin kaupunginosan halki.
Kaakinmaa olisi hauska! Ehkä tuosta ei tarvitse tehdä sen kummempaa ongelmaa, länsisuunnan Kaakinmaahan voisi olla nykyinen 0046 Satamakatu 8.

Edit: eipä voisikaan, koska Satamakatu 8 ei ole Kaakinmaata vaan Nalkalaa.
 
Takaisin
Ylös