Talviliikenne 2012-13

Liittynyt
25 Kesäkuu 2005
Viestit
2,271
Toivottavasti tuo lännen linjasto menee ensi syksyksi uusiksi edes jollain muotoa. Varsinkin linjan 29 kohdalla tilanne alkaa olla aika kestämätön: pieni myöhästyminen yhdeltäkin lähdöltä aiheuttaa lähes väistämättä sen, että auto ajaa käytännössä koko loppupäivän myöhässä, aikataulua on mahdoton saada ajamalla kiinni. Eilen vuorot olivat pahimmillaan 25 minuuttia myöhässä, eli auto käytännössä oli vasta torilta lähdössä Raholan suuntaan, kun sen olisi jo pitänyt olla tulossa sieltä takaisinpäin.

Ruuhka-aikaan myös linja 18 on erittäin herkkä tippumaan aikataulusta.

Ei näiden korjaamisen tosin mitään linjastouudistuksia tarvittaisi, mutta tuolla perusteella noiden korjauksia on lykätty jo useita kertoja hamaan tulevaisuuteen.

Ja vaikka kritiikkiä suunnaltani tulee usein, niin pääsääntöisesti tänä talvena on suhteellisen hyvin aikataulussaan kulkeva linjasto. Näille muutamalle linjalle, mukaan lukien linja 37, ollaan vain syystä tai toisesta haluttomia tekemään mitään korjausliikkeitä suuntaan tai toiseen.
Ja onhan sitten linjoja, joilla alellaan käytännössä hukka-ajoakin, kuten 3 Lahdesjärvelle pyhinä.

Olihan noissa lännen ehdotuksissa mm. että 18 ajelisi Raholaan ja että 29 ja 19 oliskin runkolinja 19, Linnainmaalta Haukiluomaan. Varmastikin ihan toimivia ratkaisuja näistä voisi saada aikaiseksi. Lännessähän hankaluutena on tuo Epilänharju ja palveluiden voimakas keskittyminen Lielahteen, josta tällä hetkellä on surkeat joukkoliikenneyhteydet pohjanmaan radan länsipuolelle. Muutama vuosi sitten asuin jonkin aikaa Lamminpäässä, ja kurjaa oli kun ei siellä ollut mitään palveluja lähellä, aina piti hoitaa kauppa-asiat keskustassa, kun sekä Tesomalle että Lielahteen ei päässyt kuin tällä surkuhupaisalla 14:llä. Tietysti Lielahteen pääsi myös Ylöjärven autoilla siihen pikapysäkille, mutta silti aika onnetonta touhua... Toivotaan että tähän keksitään järkeviä parannuksia. Toki myös Lentävänniemen päivätarjonta on myös nykyisellään melko heikkoa, autot tuppaavat silloin tällöin täyttymään sen verran, että alkaisi kaipaamaan sitä neljättä autoa tunnissa...
 
No niin, nyt on uusi suunnitelma esillä osoitteessa http://joukkoliikenne.tampere.fi/me...aiset_tiedotteet/lehdistotiedote_14022012.pdf ja suunnitelmasta voi antaa palautetta 15.2. - 26.2.2012 välisen ajan.

Vanha suunnitelma tuntuu jalostuneen oikein mallikkaaksi: tutkiessani kokonaisuutta, voisin pitää tätä uutta hyvn toteuttamiskelpoisena. Ainoa miinus tulee toki tuosta linjan 21 Tesomankatua väärään suuntaan, jolloin keskustan suuntaan menevä joutuu arpomaan, kummalle puolen katua kannattaa mennä. Toisaalta tuolle seikalle ei pidä antaa kovinkaan suurta painoarvoa, koska järjestelyllä luodaan puolestaan niin monipuoliset yhteydet eri asiointitarpeisiin ja Tesomankadulle jää kuitenkin se ensisijainen tarjonta sitten perinteistä kaupunkiasiointia varten.

Lamminpään ratkaisu näytti rohkealta ja hyvin kannatettavalta, jossa Epilänkatu ja Ylä-Grillin alue jää Länsilinjojen vuorotarjonnalle.

Linjan 8 lopettamista olenkin odotellut ja K26:n vahvistamista.

Yhden pienen virheen kartoista löysin: [sivulla keskusta ja etelä] linjan 12 reiti näyttäisi kulkevan Kaartotietä pitkin molempiin suuntiin
.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni hieman ihmetyttää, miksi tuo 39 pitää ehdoin tahdoin pitää mukana roikkumassa. Linja 5 aloittaessaan täysimittaisena korvaa reitiltään täysin tuon Hervanta-TAYS -välin. Myllypuroon olisi voinut perustaa tyystin oman linjansa, tai sitten tehdä Y34:stä kokopäiväversio. Vai onko Hervannasta näin suuri tarve saada vaihdoton yhteys Myllypuron alueelle jatkossakin?

Muuten tuo suunnitelma vaikuttaa varsin hyvältä, lännessä ihan oikeasti kaivattiin isompaa linjastoremonttia ja varsinkin poikittaisliikennettä Lielahden suuntaan.

EDIT:
Nyt tarkemmin karttoja tutkailtua tuli seuraavia huomioita tehtyä:

-Linjan 13 kääntöpaikka Lamminpäässä. Mihinkähän paikkaan täällä on tarkoitus tehdä kääntölenkki? Vai onko oikeasti tarkoitus, että se käännetään tuossa hautausmaan parkkiksella, missä ei kyllä liikoja tiloja sielläkään ole. Sinällään tämä 13:n suoristaminen ei ole aikatauluvarmuuden kannalta ollenkaan huono juttu.

-Matka Haukiluomasta Lamminpään hautausmaalle huonojalkaiselle on peräti 2 vaihdon päässä, Myllypuronkadun varrestakaan ei vaihdotta selviä. Haukiluomalaisille tuo Lamminpään "sakkolenkin" poisjäänti on tosin sinällään hyvä asia, tosin tämä on siitä maksettava hinta.

-Ikurintien palvelutaso tippuu 30 minuuttiin, vaikka alueelle rakennetaan koko ajan lisää taloja.

-Lamminpäästä Lielahteen matkaajilla tulee suhteellisen pitkä kävelymatka vaihtopysäkille nykyisillä pysäkkijärjestelyillä, ellei Myllypuronkadulle saada uutta pysäkkiparia lähelle Tohlopinkadun risteystä. Parannus tähän olisi linjan 21 ajattaminen nykyisen linjan 14 reittiä Tohlopinkadun kautta, jolloin syntyisi luonteva vaihtopysäkki Tohlopinkadun päähän.

-Linjat 18 ja 19 yhdistämällä saadaan Linnainmaan (Mäentakusenkadun) palvelutasoa parannettua huomattavasti, yhtenäisen vuorovälin ansiosta vältyttäisiin nykyiseltä 16 ja 18 peräkkäinajolta niiden yhteisillä reittiosuuksilla. Samalla päällekkäisyys linjan 38 kanssa poistuu.

-Atanväylän ajosuunta muuttuu. Toivottavasti pysäkkikatokset siirtyvät mukana kadun toiselle puolelle.

-Risson alue. Millä linjalla tämä on suunniteltu hoidettavan? Tarvetta tälle tuskin on vielä ensi talvikaudeksi, mutta parin vuoden päästä tällä alueella alkaa olemaan talojakin jo pystyssä. Kävelymatka alueen perältä Orimuskadulle on suhteellisen pitkä.

-Linja 29. Toivottavasti tähän oikeasti on lisätty autoja niin, että aikatauluvarmuus olisi huomattavasti nykyistä parempi. Keskustori-Linnainmaa -väliä ajavat ruuhka-autot parantavat tilannetta, mutta entäs muina aikoina, halutaanko tilanne jättää nykyisten aikataulujen varaan?

-Linjan 16 vuorovälin tihentäminen päiväsaikaan huomattavan hyvä asia. 20 minuutin välein kulkevat autot kun ovat olleet erittäin täynnä.
 
Viimeksi muokattu:
En mitenkään jaksa uskoa, että Myllypuronkadulle riittäisi 2 autoa tunnissa, ei varsinkaan ruuhka-aikaan. Tämä on selkeä ja iso palvelutason heikennys Lintuviidassa ja Käräjätörmässä asuville. Lamminpäässä tilanne paranisi vain hieman, kun sieltä ei edelleenkään pääsisi sujuvasti Lielahteen kävelemättä joko a) Myllypuronkadun varren ainoalle pysäkille, tai b) Lielahti th -pysäkiltä eteenpäin, saapuen siihen ylöjärveläisellä. Jälkimmäisiäkin vuoroja olisi edelleen vain muutamia päivässä.

Tällä kokonaisratkaisulla ei näyttävästi saavuteta parannuksia kuin muutamissa paikoissa, aika +-0-tulokselta vaikuttaa. Parannuksia toisaalla, selkeitä huononnuksia jossain muualla.

EDIT: Voisiko tuon 21:n seuraksi tuoda myös vaikkapa tuon K26:n? Reitti vois olla vaikka ...Lielahti - Lamminpää - Tohloppi tai Haukiluoma. Kun vuorovälikin olisi sama ja sen mukana tulis hieman lisätarjontaa ruuhkiin, mihin sitä väitetysti ollaan lisäämässä. Myllypuronkadulla vaan vuorotarjonta vähenisi melkoisen rajulla kädellä, vaikka siellä ei olekaan kuin 2 pysäkkiparia, joita muutos erityisesti kirpaisisi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainoa miinus tulee toki tuosta linjan 21 Tesomankatua väärään suuntaan, jolloin keskustan suuntaan menevä joutuu arpomaan, kummalle puolen katua kannattaa mennä. Toisaalta tuolle seikalle ei pidä antaa kovinkaan suurta painoarvoa, koska järjestelyllä luodaan puolestaan niin monipuoliset yhteydet eri asiointitarpeisiin ja Tesomankadulle jää kuitenkin se ensisijainen tarjonta sitten perinteistä kaupunkiasiointia varten.
Minusta tämä on tosiaan ihan pieni kauneusvirhe, ja todennäköisesti kannattaa odottaa Tesomankadun eteläpuolella, matka-ajat lienevät oleellisesti lyhemmät suoraa reittiä pitkin. Sen sijaan olen epäilevä sen suhteen, onko 21 hyvä itäpään pari tälle, koska Hatanpäälle matkustaa kuitenkin vähemmän työmatkalaisia kuin Teiskontielle tai Hervantaan. Aika näyttää, ja saahan parin aina vaihdettua.


Yhden pienen virheen kartoista löysin: [sivulla keskusta ja etelä] linjan 12 reiti näyttäisi kulkevan Kaartotietä pitkin molempiin suuntiin
Tämä sama bugi/ominaisuushan on nykyisessäkin linjakartassa. Sinänsä harhaanjohtavaa sen matkustajan kannalta, joka haluaisi matkustaa Viinikan liittymän pysäkille 3000, mutta toisaalta yhtä lailla pysäkki 0525 Viinikan liittymä on harhaanjohtava, kun sillä ei pysähdy linjat 15 ja 30, vaikka reitti kulkee pysäkin kautta.

---------- Viesti lisätty kello 11:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:57 ----------

Itseäni hieman ihmetyttää, miksi tuo 39 pitää ehdoin tahdoin pitää mukana roikkumassa. Linja 5 aloittaessaan täysimittaisena korvaa reitiltään täysin tuon Hervanta-TAYS -välin. Myllypuroon olisi voinut perustaa tyystin oman linjansa, tai sitten tehdä Y34:stä kokopäiväversio. Vai onko Hervannasta näin suuri tarve saada vaihdoton yhteys Myllypuron alueelle jatkossakin?
Niin, minusta fiksumpi olisi ollut korvata linjan 3 Lahdesjärven pää arkilinjalla 34 Myllypurosta Lahdesjävelle. Nirvanmäeltä ei ole mahdoton matka Veisunkadulle, ja se on täyttä autokaupunkia muutenkin, joten aika harva kärsisi viikonloppuliikenteen lopettamisesta.

-Linjan 13 kääntöpaikka Lamminpäässä. Mihinkähän paikkaan täällä on tarkoitus tehdä kääntölenkki? Vai onko oikeasti tarkoitus, että se käännetään tuossa hautausmaan parkkiksella, missä ei kyllä liikoja tiloja sielläkään ole. Sinällään tämä 13:n suoristaminen ei ole aikatauluvarmuuden kannalta ollenkaan huono juttu.
Tätä mietittiin jo vuosi sitten, kun olin suorittamassa tutkintooni kuuluvaa harjoittelujaksoa JOLI:ssa. Joko sovitaan seurakuntayhtymän kanssa kääntöpaikasta hautausmaalle tai varavaihtoehtona ajetaan Kortesuontien päähän ja kierretään pieni lenkki (huono vaihtoehto, koska katua ei tiettävästi ole pohjustettu bussikaduksi, vaikka joskus muinoin sieltä on bussi ajanutkin).

-Matka Haukiluomasta Lamminpään hautausmaalle huonojalkaiselle on peräti 2 vaihdon päässä, Myllypuronkadun varrestakaan ei vaihdotta selviä. Haukiluomalaisille tuo Lamminpään "sakkolenkin" poisjäänti on tosin sinällään hyvä asia, tosin tämä on siitä maksettava hinta.
Toisaalta Tohlopin ja Kohmankaaren huonojalkaisille tuli nyt suora yhteys. Haukiluoman mummot ja invalidit käyttäkööt PALIa tai sote-taksia.

-Ikurintien palvelutaso tippuu 30 minuuttiin, vaikka alueelle rakennetaan koko ajan lisää taloja.
Tämän vuoksi näkisin itsekin mieluummin jonkun 20 min vuorovälin linjan alueella. Ilmeisesti resursseja ei kerta kaikkiaan riitä.

-Risson alue. Millä linjalla tämä on suunniteltu hoidettavan? Tarvetta tälle tuskin on vielä ensi talvikaudeksi, mutta parin vuoden päästä tällä alueella alkaa olemaan talojakin jo pystyssä. Kävelymatka alueen perältä Orimuskadulle on suhteellisen pitkä.
Hyvä pointti. Jonkun 29:n jatkaminen Rissoon tarkoittaisi, että ihmiset äänestävät jaloillaan ja ajavat autolla keskustaan. Villi veikkaus, että sinne tulisi joku Lahdentietä kulkeva linja 30 min vuorovälillä, Lahdentielle pysäkit Piettasenkadun ja Citymarketin tuntumaan.
 
-Linjan 13 kääntöpaikka Lamminpäässä. Mihinkähän paikkaan täällä on tarkoitus tehdä kääntölenkki? Vai onko oikeasti tarkoitus, että se käännetään tuossa hautausmaan parkkiksella, missä ei kyllä liikoja tiloja sielläkään ole. Sinällään tämä 13:n suoristaminen ei ole aikatauluvarmuuden kannalta ollenkaan huono juttu.

-Matka Haukiluomasta Lamminpään hautausmaalle huonojalkaiselle on peräti 2 vaihdon päässä, Myllypuronkadun varrestakaan ei vaihdotta selviä. Haukiluomalaisille tuo Lamminpään "sakkolenkin" poisjäänti on tosin sinällään hyvä asia, tosin tämä on siitä maksettava hinta.

-Ikurintien palvelutaso tippuu 30 minuuttiin, vaikka alueelle rakennetaan koko ajan lisää taloja.

-Lamminpäästä Lielahteen matkaajilla tulee suhteellisen pitkä kävelymatka vaihtopysäkille nykyisillä pysäkkijärjestelyillä, ellei Myllypuronkadulle saada uutta pysäkkiparia lähelle Tohlopinkadun risteystä. Parannus tähän olisi linjan 21 ajattaminen nykyisen linjan 14 reittiä Tohlopinkadun kautta, jolloin syntyisi luonteva vaihtopysäkki Tohlopinkadun päähän.
Hautuumaalle pitäisi tosiaan rakentaa kääntöpaikka. Lähistöllä tietysti on muitakin mahdollisia kääntöpaikkoja, esim Vuorentaustantie/Hiihtäjäntie/Lamminkankaantie, jossa on pieni avoin kohta. Myös Horhan parkkipaikka voisi kelvata, joskin sinne ei pysäkkiä ehkä saada kun oltais jo Ylöjärven puolella.

Veikkaisin, että lamminpääläiset eivät tälläkään kertaa suunnitelmista kovin hyvää tykkää, kun he tässä olisivat ehkä suurimpia menettäjiä. Erityisesti seniori- ja lastenvaunuväki kokevat tässä kovia, ylöjärven autojen suhteen kun saa arpoa, että tuleeko sieltä edes matalalattia-auto vai ei. Ylöjärveläisetkin varmasti tämän muutoksen noteeraisivat kun heidän kuljettimiensa täyttöaste ja sen myötä ehkä matka-aikakin kasvaisi. Jos purnaus yltyy kovin äänekkääksi, niin kehittävät varmaan tuonne vielä jonkin apulinjan. Tuo kannattaisi sitten kytkeä jotenkin myös tähän Myllypuron ratkaisuun, jolloin 39 oliskin puhtaasti ruuhkalinja.

Jossain määrin olen minäkin sitä mieltä, että jos johonkin päin kaupunkia olisin muuttamassa, sivuuttaisin Lamminpään heti ensimmäiseksi...
 
Lamminpään suurin ongelma onkin sen sijainti. Myllypuronkatua pitkin ajettaessa lamminpääläisille tulee kohtuuttoman pitkä matka pysäkeille, toisaalta kierrettäessä Rauhantien kautta linjasivuille tulee ajoaikaan vähintäänkin 3-5 minuuttia lisää... Tosin eihän tämä asukkaiden vika ole. En tiedä, mitä tuolle uudelle 21:lle on laskettu linjasivun ajoajaksi, mutta sen ajattaminen Lamminpään kautta toisi edes perustason palvelun tälle vanhalle 18:n reitille. Seuraava ongelma olisikin sitten se, että muodostuisi tilanne, jossa molemman puolen pysäkeiltä pääsisi keskustan suuntaan.

Miten olisi villikortti ultrixin heiton pohjalta: 3 Petsamo - Keskustori - (Epilänkatu) - Lamminpää? Kiertosuunta suunniteltaisiin niin, että pysäkit olisivat yhteneväiset 13:n kanssa keskustan suuntaan aikoville.

Ja lisäksi jos olisin itse päättämässä, olisin säilyttänyt linjaparista 18/19 tuon vanhan päälinjan, 18, numeron ja vetänyt sen muuten suunniteltua reittiä Haukiluomaan. 19 kun tullaan ihmisten mielestä vielä pitkän aikaa mieltämään hitaammaksi vaihtoehdoksi, sen luonne kun on ollut pitkään olla "jokapaikankiertäjänä".
 
Ja lisäksi jos olisin itse päättämässä, olisin säilyttänyt linjaparista 18/19 tuon vanhan päälinjan, 18, numeron ja vetänyt sen muuten suunniteltua reittiä Haukiluomaan. 19 kun tullaan ihmisten mielestä vielä pitkän aikaa mieltämään hitaammaksi vaihtoehdoksi, sen luonne kun on ollut pitkään olla "jokapaikankiertäjänä".

Toisaalta: 2000-luvun puolivälissä oli pari aikataulukautta niin, että päälinja 18 ajoi Atalaan nykyisen 19:n reittiä Takahuhdin kautta, ja 19 oli nopea ruuhka-ajan apulinja Teiskontietä Atalaan. Noita tunnuksia 18/19 on siis vaihdeltu edestakaisin vähän turhan runsaasti viimeisen 10 vuoden aikana.

--- --- ---

Muutamia parannusehdotuksia linjastosuunnitelmasta luettuani sen läpi:

- Vaihtaisin linjat 13 ja 19 keskenään lännessä. Eli 10 min välein runkolinja 13 Haukiluomaan ja 19 (tai mielummin numero 18) Lamminpäähän. Tällöin ei tarvitsisi tuplata 19:n (18:n) vuorotarjontaa nykyisestä 10 minuuttiin vaan nykyisellä 18:n vuorotarjonnalla (20/30 min) hoituisi niin Tohlopin, Lamminpään kuin Atalankin liikennöinti. Käsittääkseni matkustuskysyntä Atalassa ei edellytä runkolinjaa 10 min välein Teiskontietä, erityisesti ottaen huomioon linjan 37 palvelutason samanaikaisen korotuksen. Vuoroväli Lamminpäässä säilyisi nykyisellään ja linjanumerokin muuttumattomana.

- Lamminpään itäisen osan (Ylöjärventien ympäristö) minimipalvelutasovaatimukset toteutuvat linjojen 80-86 varassa vain arkisin. Iltaisin ja pyhinä tälle alueelle liikennöitäisiin vain tunnin välein. Siten suunnitelman 13:n (tai 18:n, katso ed. kohta) reittiä olisi hyvä jatkaa Lammin hautausmaalta Vuorentaustantietä vähintään Ylä-Grillille asti. Vuorentaustantien ja Ylöjärventien risteykseen voinee rakentaa jonkinlaisen kääntöpaikan. Lisähyötynä tästä lyhyestä reitin pidennyksestä olisi se, että koko Lamminpään alueelta olisi suora yhteys Tesomalle, joka tällä hetkellä toteutuu vain Epilän kautta vaihtamalla, ja lisäksi Ylöjärveltä syntyisi uusi vaihdollinen yhteys Tesomalle Lamminpäässä vaihtamalla. Aamulehden nettisivujen kommenttien perusteella jotain kysyntääkin tällaiselle saattaisi olla, esim. ylöjärveläiset tuntuvat haluavan käydä Tesoman uimahallissa uimassa.

- Koska linja 21 on jatkossa ainoa yhteys keskustasta Ikuriin ja Myllypuronkadulle, se voisi ajaa edes Pyynikintorin ja Sepänkadun kautta Hämeenpuiston asemesta, jotta se palvelisi keskustan länsipuolta paremmin.

- Linjan 3 Lahdesjärven pään piristysruiske on ollut matkustajat IKEAlle/IKEAlta, joista suuri osa siirtyy nopeammalle linjalle 5. Siten linjan 3 Lahdesjärven pään merkitys jälleen heikkenee. Hiljaisempaan aikaan (arkisin klo 21 jälkeen, lauantaisin klo 18 jälkeen ja pyhinä koko päivän) voitaisiin liikennöidä linjaa 5N, joka Vuoreksesta tullessaan jatkaisi linjan 3 reittiä keskustaan (pois lukien Ratinan lenkki) ja korvaisi linjan 3 Lahdesjärven pään liikenteen hiljaisena aikana. Lisäksi en tiedä, onko linjaa 5 tarpeen liikennöidä TAYS:ille asti iltaisin ja pyhinä, joten 5N voisi päättyä idässä Hervantaan, ollen siis: Keskustori - Hatanpään sairaala - Nirva - Lahdesjärvi - Vuores - Hervantakeskus. Mielestäni hiljaisempina aikoina on ihan järkevää niputtaa yhteen puolityhjänä ajavia linjoja liikenteen tehostamiseksi.

- Linjan 26 vuoroväliä harvennetaan puoleen tuntiin ja K26:n vuoroväliä tihennetään samoihin lukemiin. Tunnus "K" on harhaanjohtava, viitaten koululaisvuoroihin, vaikka linjasta K26 tulee täysverinen yhteys Multisillasta ja Sarankulmasta keskustaan palvellen muitakin matkustajaryhmiä kuin koululaisia. Tälle linjalle pitäisi siis antaa jatkossa ihan oma numeronsa tai ottaa mallia pääkaupunkiseudulta ja ajaa linjaa vaikka tunnuksella 26T tai 26V (T ja V viitaten työmatkaliikenteeseen).
 
Viimeksi muokattu:
Miten olisi villikortti ultrixin heiton pohjalta: 3 Petsamo - Keskustori - (Epilänkatu) - Lamminpää? Kiertosuunta suunniteltaisiin niin, että pysäkit olisivat yhteneväiset 13:n kanssa keskustan suuntaan aikoville.
Toisaalta ideoin tällaistakin. Eli tarkemmin sanottuna linja 14 jäis olemaan, samalla kun linja 37 jäis ainoastaan tunnin välein kulkevaksi asiointi- ja koululaislinjaksi (mikä vastaa linjan todellista kysyntää, erityisesti tilanteessa, jossa Mäentakusenkatua palveltaisiin suorilla vuoroilla tiheästi (linja 19).) Samalla tämä 14 palvelis Sammonkatua idässä, minkä takia tuota 37:aa ollaankin tosiasiallisesti varmaankin tihentämässä 20 min vuorovälille. Tämä ratkaisu mahdollistaisi myös 39:n jäämisen vain ja ainoastaan ruuhkalinjaksi, kun tuon liikennöintiaikojen ulkopuolella 14 kävisi kääntymässä Myllypurossa. Muuna aikana kiepautettaisiin ympäri linjan 21 tapaan Tesomalla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja lisäksi jos olisin itse päättämässä, olisin säilyttänyt linjaparista 18/19 tuon vanhan päälinjan, 18, numeron ja vetänyt sen muuten suunniteltua reittiä Haukiluomaan. 19 kun tullaan ihmisten mielestä vielä pitkän aikaa mieltämään hitaammaksi vaihtoehdoksi, sen luonne kun on ollut pitkään olla "jokapaikankiertäjänä".
Kompromissi: tehdään siitä kasi tai ysi. Noita alkupään linjanumeroita, erityisesti 4 ja 6–9 pantataan ihan turhaan joillekin kuriositeettilinjoille tai pidetään kokonaan poissa käytöstä (9). Hyvä nyt, että vitonen on annettu Vuoreksen runkolinjalle.

---------- Viesti lisätty kello 16:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:01 ----------

- Linjan 3 Lahdesjärven pään piristysruiske on ollut matkustajat IKEAlle/IKEAlta, joista suuri osa siirtyy nopeammalle linjalle 5. Siten linjan 3 Lahdesjärven pään merkitys jälleen heikkenee. Hiljaisempaan aikaan (arkisin klo 21 jälkeen, lauantaisin klo 18 jälkeen ja pyhinä koko päivän) voitaisiin liikennöidä linjaa 5N, joka Vuoreksesta tullessaan jatkaisi linjan 3 reittiä keskustaan (pois lukien Ratinan lenkki) ja korvaisi linjan 3 Lahdesjärven pään liikenteen hiljaisena aikana. Lisäksi en tiedä, onko linjaa 5 tarpeen liikennöidä TAYS:ille asti iltaisin ja pyhinä, joten 5N voisi päättyä idässä Hervantaan, ollen siis: Keskustori - Hatanpään sairaala - Nirva - Lahdesjärvi - Vuores - Hervantakeskus. Mielestäni hiljaisempina aikoina on ihan järkevää niputtaa yhteen puolityhjänä ajavia linjoja liikenteen tehostamiseksi.
Liikennetaloudellisesti ehkä fiksu veto, mutta sitten mennään keskikokoisten kaupunkien kulujen minimointiin hinnalla millä hyvänsä, ja tässä hintana on linjaston epäselkeys. Osan aikaa ajetaan Lakalaivan kautta, osan ei, välillä tulee kolmonen ja välillä vitonen –> ei hyvä satunnaismatkustajan näkökulmasta, ja satunnaismatkustaja eli sekakäyttäjä on se eniten kulkumuotojen välillä liikkuva asiakas.

- Linjan 26 vuoroväliä harvennetaan puoleen tuntiin ja K26:n vuoroväliä tihennetään samoihin lukemiin. Tunnus "K" on harhaanjohtava, viitaten koululaisvuoroihin, vaikka linjasta K26 tulee täysverinen yhteys Multisillasta ja Sarankulmasta keskustaan palvellen muitakin matkustajaryhmiä kuin koululaisia. Tälle linjalle pitäisi siis antaa jatkossa ihan oma numeronsa tai ottaa mallia pääkaupunkiseudulta ja ajaa linjaa vaikka tunnuksella 26T tai 26V (T ja V viitaten työmatkaliikenteeseen).
36 on vapaana, käytetään sitä.
 
Miten olisi villikortti ultrixin heiton pohjalta: 3 Petsamo - Keskustori - (Epilänkatu) - Lamminpää?
Tai sitten näin:
KARTTA

Eli 12 jatkuis länteen, mutta ilman osapäivävuoroja, jotka kääntäis torilla. Reitin länsipäässä hiljaiseen aikaan voisi ajella Myllypuroon asti (vakkapa 12M). Hyvin ehtii tuolla käydä, kun ajoaika Länsitori - Myllypuro on kuiteski vaan 3-4 min.

Veikkaan että jotain tällaista vielä tulee, Lamminpäässä varmaankin vastustus suunnitelmaa kohtaan voi yltyä rajuksikin...

Tällainen 12 tuo muuten mieleen muinaisen kutoslinjan 50/60 -luvulta :)

Loppuun vielä planin lähtöaikoja: (linjan 12 tori->Tesoma pitäisi olla 16 46, eli kuvassa on virhe.)
 

Liitetiedostot

  • west12.jpg
    west12.jpg
    31.5 KB · Lukukerrat: 1,464
Viimeksi muokattu:
Ja viimeisimmät mietteet menee seuraavasti:

3 Petsamo - Kt - Lielahti - Ikuri - Tesoma (kaikkina aikoina puolen tunnin välein = 3 auton liikenne)
21 Turtola - Keskustori (kaikkina aikoina puolen tunnin välein = 2 auton liikenne)
33 Ikea - Hatanpää - Kt - Lielahti - Lamminpää - Myllypuronkatu - Tesoman valtatie - Tesoma (- Myllypuro ruuhkien ulkopuolella) (puolen tunnin välein, paitsi iltaisin ja sunnuntaisin tunnin välein = 2-4 auton liikenne)

Toinen mieleen noussut asia on tuo linja 29: mikäli ajoaikaa on lisätty, ehkä mielummin tuo ehdotettu 19 olisikin 18 ja nuo 29:n torilla kääntävät ruuhkavuorot voisivat olla linja 19 Linnainmaa - Kt - Villilä - Kalkku. Samalla 11 vois kulkea pelkästään torin ja Pereen väliä. Nuo torilla kääntävät vuorot tuntuvat muutenkin jokseenkin sekottavan pakkaa, siirtyisikö 29:n pysäkki idän suuntaan torilla johonkin lähtölaituriin sinisen katoksen alle, vai miten ruuhkavuorot olis tarkoitus kääntää sujuvasti - ruuhka-ajastahan kuitenkin on kyse?
 
Todennäköisesti samaan tapaan hiljaisen ajan liikenne (idän suuntaan) käännetään tällä hetkellä, eli matkustajat laiturialueelle, josta Kirkkokadun-Satamakadun-Kuninkaankadun kautta takaisin Hämeenkadulle omalle pysäkille. Tai sitten ajetaan samoin kuin ruuhka-1 muutama vuosi sitten Härmälään, eli vain ruuhkasuuntaan, päätteellä kilvet pimeäksi, joista takaisin toiseen päähän hakemaan uutta lähtöä.

Veikkaisin ensimmäistä, koska selkeää ruuhkasuuntaa 29:llä ei ole, vaan matkustajia riittää molempiin suuntiin.
 
Jätin palautekyselyyn ehdotuksen linjasta 39: aamuruuhkassa ajettaisiin torilta ehdotettua normaalireittiä Myllypuroon. Paluusuunnassa sen sijaan reitti olis Ikurintie - Myllypuronkatu - Epilänkatu. Iltapäiväruuhkassa sitten toisinpäin. Tästä olisi sikäli hyötyä, että Ikuria ja Myllypuronkatua palveltaisiin ruuhkasuuntaan vartin välein. Tesomankadulla olisi tässäkin tapauksessa 9 vuoroa tunnissa edelleen, kuten nykyisinkin. Vuorovälit todellakin muodostuisivat suht tasaisiksi, mikäli 21:n lähtöajat olisivat :20 50 ja 39:n :05 35. Torilta lähdöt olisivat iltapäiväruuhkassa :04 17 34 47...
 
Jätin palautekyselyyn ehdotuksen linjasta 39: aamuruuhkassa ajettaisiin torilta ehdotettua normaalireittiä Myllypuroon. Paluusuunnassa sen sijaan reitti olis Ikurintie - Myllypuronkatu - Epilänkatu. Iltapäiväruuhkassa sitten toisinpäin. Tästä olisi sikäli hyötyä, että Ikuria ja Myllypuronkatua palveltaisiin ruuhkasuuntaan vartin välein. Tesomankadulla olisi tässäkin tapauksessa 9 vuoroa tunnissa edelleen, kuten nykyisinkin. Vuorovälit todellakin muodostuisivat suht tasaisiksi, mikäli 21:n lähtöajat olisivat :20 50 ja 39:n :05 35. Torilta lähdöt olisivat iltapäiväruuhkassa :04 17 34 47...

Hyvä idea, kannatan! 39 jää työmatkaliikenteen vastaisessa suunnassa aika turhaksi Tesomalla, joten se kannattaa ehdottomasti hyödyntää Ikurissa / Lintuviidassa / Käräjätörmässä. Lisäksi suunnitelmassa on jätetty huomiotta, että alueelta on myös huomattavasti koululaisliikennettä Kaarilan yläasteelle / lukioon, jota 21 ei palvele. Nämä koululaiset tarvitsevat suoran yhteyden Epilään.
 
Takaisin
Ylös