Talviliikenne 2012-13

Ensi kokouksessa lienee käytännössä pakko saada päätös aikaan tämän suhteen, jos aiotaan vielä ehtiä saamaan muutokset aikaiseksi ensi talven liikenteeseen. Toivottavasti tämä saadaan lähestulkoon tässä muodossaan läpi, tilanne nimittäin alkaa aikataulullisesti olemaan kestämätön varsinkin linjojen 13 ja 18 osalta. Tätä eivät vain tunnu alueiden asukkaat ymmärtävän, vaan kaikki pitäisi olla kuten ennenkin...
 
tilanne nimittäin alkaa aikataulullisesti olemaan kestämätön varsinkin linjojen 13 ja 18 osalta. Tätä eivät vain tunnu alueiden asukkaat ymmärtävän, vaan kaikki pitäisi olla kuten ennenkin...
Mahtavatko uudistuksen vastustajat olla itse joukkoliikenteen käyttäjiä ollenkaan? "Me haluamme 13:n kiertelevälle reitille Tohlopinkatu–Tesomankatu–Tohlopinranta, ainakin yhtä nopea Myllypuronkatu–Turvesuonkatu–Enqvistinkatu ei kelpaa, ja Ikuriin pitää ajaa linja numero 13, ihan sama mitä jengi idässä on tottunut käyttämään"

Olen kyllä sitä mieltä, että pitäköön linjanumeronsa, jos Hermian linjalle otetaan joku runkolinjanumero, esim. 4 joka on muutenkin nykymuodossaan tuhoontuomittu ja ihme jos elää enää kesällä 2013.
 
Vaan eiköhän #407:llekin noutaja tule vielä, syksyllä tiettävästi kalustoon kuuluu 4 nivelautoa, joiden numeroita ei liene vaikea arvata.

Tiettävästi ensi talvikaudelle kaikki silloin vielä käytössä olevat nivelet on merkitty vara-autoiksi, eli niitä ei tultane sijoittamaan mihinkään linjalle vakioautoiksi. Riippuen tosin, miten aikataulurakenne muuttuu, ainakin nykyhetkellä linjalla 16 7:20 lähdöt tulevat molemmista päistä niin täyteen, että siinä alkaa oikeasti keskitalvella olemaan teliauton kapasiteetti koetuksella, jollei näitä lähtöjä sitten päädytä ajamaan tuplana...
 
- - ainakin nykyhetkellä linjalla 16 7:20 lähdöt tulevat molemmista päistä niin täyteen, että siinä alkaa oikeasti keskitalvella olemaan teliauton kapasiteetti koetuksella, jollei näitä lähtöjä sitten päädytä ajamaan tuplana...

Ennen saatettiin tuplana ajaa, mutta nykyään se on kyllä aivan turha toivo. Joskus kyseinen lähtö saattaa ajaa jo Pikkupiiankadun pysäkin ohi täpötäynnä.
 
Päätös lopulta tehty. Tiedoite joukkoliikenteen sivuilla.
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/etusivu/lautakunta-paatti-ensi-talven-liikenteesta.html

Tämäntapaista siellä sitten syntyi:

Muutokset linjoittain

Linja 1: Aiemmin linjatunnuksella Y1 ajetut yövuorot Raholan kautta ajetaan linjan normaalia reittiä Keskustorilta Kalkkuun.
Linja 5: Reittiä jatketaan Hervannasta keskussairaalaan.: TAYS – Hervanta – Vuores – Keskustori.
Linja 8: Lakkautetaan.
Linja 10: Vuorotarjontaa vähennetään sunnuntaisin.
Linja K12: Lakkautetaan.
Linja 13: Reittiä lyhennetään siirtämällä päätepysäkki Myllypurosta Lamminpäähän. Yö- ja varhaisaamun vuorot länteen/lännestä ajetaan Raholan kautta. Vuorotarjontaa lisätään lauantaisin.
Linja 14: Lakkautetaan.
Linja 16: Vuorotarjontaa lisätään.
Linja Y16: Reittimuutos, linja ei käy enää kääntymässä Pohtolan päätepysäkillä.
Linja 18: Reittimuutos, linja ajetaan Haukiluomaan Tesoman kautta, Lamminpää jää pois reitiltä. Vuorotarjontaa lisätään.
Linja 19: Reittimuutos, linja lyhenee välille Linnainmaa – Keskustori. Vuorotarjontaa vähennetään.
Linja 21: Reittimuutos, Turtola – Hatanpää – Keskustori – Lielahti – Tesoma.
Linja Y21: Uusi ruuhkalinja Tesoma – Lielahti – Keskustori (- Tays).
Linja 23: Vuorotarjontaa vähennetään.
Linja 25: Reittimuutos, Janka – Keskustori – Tahmela.
Linja 26: Reittimuutos, Multisilta – Keskustori – Kaarila. Vuorotarjontaa vähennetään.
Linja K26: Lakkautetaan.
Linja 30: Vuorotarjontaa lisätään.
Linja Y34: Lakkautetaan.
Linja 36: Uusi linja Multisilta – Hatanpää – Keskustori – Myllypuro. Reitti kulkee aamuisin Myllypurosta Keskustorille reittiä Kolmihaarankatu-Teollisuustie-Myllypuronkatu-Ikurintie-Tesomankatu ja iltapäivisin ruuhka-aikaan reitti kulkee Keskustorilta Myllypuroon reittiä Tesomankatu-Ikurintie-Myllypuronkatu-Teollisuustie-Kolmihaarankatu.
Linja 37: Vuorotarjontaa lisätään.
Linja 39: Vuorotarjontaa vähennetään.
 
Niin siis mikä ihme siinä on että tuota 36:sta ei voi ajattaa Ikurintie-Myllypuronkatu-Epilänkatu ja päinvastoin (ruuhkasuunnittain)? Tämä reitti olisi nopea ja palvelisi oikeasti suurempaa ihmisjoukkoa kuin ehdotettu/alustavasti päätetty Teollisuustie-versio. Se ei Teollisuustiellä palvele ketään kun ei siellä tietääkseni ole edes pysäkkejä ja Ikurintietäkin ajettaisiin väärään suuntaan. Aiemmin tässä ketjussa oli puhe linjan löytämisestä, ja selvää on että yhteneväisellä reittiosuudella linjan 21 kanssa osaisivat asiakkaat käyttää ruuhkissa paremmin myös näitä 36:n autoja. Ja kun Tesomankadulla ei 36:lla käytännössä tee juuri mitään kun siellä olisi jo samat 9 autoa tunnissa kuin nytkin.
 
Niin siis mikä ihme siinä on että tuota 36:sta ei voi ajattaa Ikurintie-Myllypuronkatu-Epilänkatu ja päinvastoin (ruuhkasuunnittain)? Tämä reitti olisi nopea ja palvelisi oikeasti suurempaa ihmisjoukkoa kuin ehdotettu/alustavasti päätetty Teollisuustie-versio. Se ei Teollisuustiellä palvele ketään kun ei siellä tietääkseni ole edes pysäkkejä ja Ikurintietäkin ajettaisiin väärään suuntaan. Aiemmin tässä ketjussa oli puhe linjan löytämisestä, ja selvää on että yhteneväisellä reittiosuudella linjan 21 kanssa osaisivat asiakkaat käyttää ruuhkissa paremmin myös näitä 36:n autoja. Ja kun Tesomankadulla ei 36:lla käytännössä tee juuri mitään kun siellä olisi jo samat 9 autoa tunnissa kuin nytkin.

En nyt näe, että Ikurintietä ajetaan väärään suuntaan, vaan todennäköisesti tällä Teollisuustien lenkillä haetaan sitä, että matkustajat pääsevät saman puolen pysäkeiltä Ikurintieltä Pispalan vt:n/Pirkankadun varrella oleviin kohteisiin ja toiselta Lielahden suuntaan.

Toinen syy lienee se, että Joli karttaa viimeiseen asti niin kirjaimia linjatunnuksissa kuin liian paljon toisistaan poikkeavia ajosuuntia samalla linjalla. Onko siinä sitten järkeä, onkin eri juttu.
 
Niin siis mikä ihme siinä on että tuota 36:sta ei voi ajattaa Ikurintie-Myllypuronkatu-Epilänkatu ja päinvastoin (ruuhkasuunnittain)? Tämä reitti olisi nopea ja palvelisi oikeasti suurempaa ihmisjoukkoa kuin ehdotettu/alustavasti päätetty Teollisuustie-versio. Se ei Teollisuustiellä palvele ketään kun ei siellä tietääkseni ole edes pysäkkejä ja Ikurintietäkin ajettaisiin väärään suuntaan. Aiemmin tässä ketjussa oli puhe linjan löytämisestä, ja selvää on että yhteneväisellä reittiosuudella linjan 21 kanssa osaisivat asiakkaat käyttää ruuhkissa paremmin myös näitä 36:n autoja. Ja kun Tesomankadulla ei 36:lla käytännössä tee juuri mitään kun siellä olisi jo samat 9 autoa tunnissa kuin nytkin.

Eppu, oletko varma että lautakunnalla on tiedossa tuo reittiehdotus?

Muuten olen täysin samaa mieltä. Tämä mainittu reitti olisi tehnyt Y21:n tarpeettomaksi ja tuonut siten säästöä. Tesomalla noilla 36:n työliikenteen vastaisilla vuoroilla ei ole lisäarvoa.

Onko tämä ehdotuksen tehnyt Pekka Salmi muuten joku foorumilainen?
 
Onko tämä ehdotuksen tehnyt Pekka Salmi muuten joku foorumilainen?

Pikemmin kunnallispoliitikko.

http://www.pekkasalmi.fi/blogi/2012/04/04/207

Mitä tulee Salmen junailemiin muutoksiin LL:n siirtymäkauden vuoroihin, niin teknisesti ottaen se vaatii sen, että JOLI tilaisi suorahankintana Länsilinjoilta kapasiteettia. Tässä on kuitenkin oltava tarkkana, sillä hankintalaillakin on oma sanansa sanottavana ja helposti tulee se tilanne, että JOLI:n olisi kilpailutettava tämänkaltainen hankinta. Tilannehan on se, että JOLILA voi kyllä velvoittaa neuvottelemaan Länskärin kanssa, mutta Länskärillä ei ole mitään velvollisuutta tehdä yhtikäs mitään. Olisihan se väärin liikennöitsijääkin kohtaan, jos vaadittaisiin ykskaks vastikkeettomasti muutoksia liikennemäärään ja kalustoon. Teoreettisenkin rahoituksen suhteen on tosiaan oltava varovainen. Mielestäni on siksi hyvä, että rohkeasti käytetään hyväksi yhteistariffiliikenne siirtymäaikana Lamminpäässä, kunhan pelisäännöt pysyvät samoina ja ei mennä ylilyönteihin.

Lamminpään tilanteen osalta näen parhaimpana ratkaisuna pidemmällekin aikavälille, että saadaan JOLI hoitamaan Vuorentaustan kautta Soppeenmäelle kulkeva Ylöjärven runkolinja mahdollisimman pian. Tällöin saataisiin se suunnitelmallisesti niputettua osaksi isompaa kokonaiskuvaa. Tässäkin nähdään se mikä synergiaetu saavutetaan kokonaisvaltaisella seudullisella liikenteellä. Sama tilannehan on Nuolialantiellä ja Lempääläntiellä, jossa nyt suoritetaan ronskiakin yhteistariffilla rahastamista.
 
Sama tilannehan on Nuolialantiellä ja Lempääläntiellä, jossa nyt suoritetaan ronskiakin yhteistariffilla rahastamista.

Minkähänlaista tämä rahastaminen on? Sitä että keskustaan suuntaan mentäessä TKL:n auto jää aina pysäkille yksityisen auton taakse odottamaan eikä mene ohi vahingossakaan? :)
 
Minkähänlaista tämä rahastaminen on? Sitä että keskustaan suuntaan mentäessä TKL:n auto jää aina pysäkille yksityisen auton taakse odottamaan eikä mene ohi vahingossakaan? :)

Paunuissa on juuri se hyvä puoli, että ne eivät jää TKLn taakse kököttämään, vaan painavat vain ohi, jolloin kotimatka lyhenee välillä jopa 10min! :)
 
Paunuissa on juuri se hyvä puoli, että ne eivät jää TKLn taakse kököttämään, vaan painavat vain ohi, jolloin kotimatka lyhenee välillä jopa 10min! :)

Niin.. aika ilkeitä nuo TKL:n kuskit, kun haluavat palvella pysäkille jäävää tai sieltä tulevaa asiakasta, eivätkä pysäkin muodosta johtuen mahdu saman aikaan tolpalle, ja joutuvat odottamaan perässä vuoroaan.. ;) Eikä mitään syytä liene siinäkään, että ko. yrityksen kuljettaja jättää autonsa poikittain pysäkille niin, ettei siitä pääse ohi. ;) Itselläni ei ainakaan ole mitään pakottavaa tarvetta jäädä minkään auton, oli sitten minkä firman tahansa, taakse odottamaan, jos siihen ei mitään syytä ole.

Lisäksi linjalla 11 ajoaikaa Pereestä Keskustorille (kuten myös Kalkusta Keskustorille) on sen verta reilusti, että jos matkan tulisi täysin rajoitusten mukaista vauhtia keskustaan pysäkkien ollessa tyhjillään, niin torilla joutuisi tasaamaan aikaa yli 5 minuuttia. Tämä ei ainakaan mahdu minun käsitykseeni hyvästä asiakaspalvelusta, eikä toisaalta tuollainen pysäkin tukkiminen ole kovin huomaavaista kollegoita kohtaan.

Kaupunkiliikenne perustuu isojen autojen kohdalla ennenkaikkea yhteispeliin, eikä tuollainen joidenkin kuljettajien harrastama kiilailu todellakaan nopeuta kenenkään perille pääsyä, päinvastoin.
 
Linjalle 13 suunnitellaan tuoreeltaan reittimuutosta, 1.1.2013 alkaen linja ajaisi Lamminpäässä Vuorentaustan kautta Ylöjärven liikekeskukselle saakka. Länsilinjojen siirtymäajan sopimusta esitetetään muutettavaksi siten, että kaikki vuorot ajaisivat Vuorentaustantien sijaan Mäkkylän kautta Mikkolantietä pitkin.

Asiaa käsitellään 6.6.2012 Jolilan kokouksessa.
Linkki päätösesitykseen.

Eli ilmeisesti 13:lle ei tultane rakentamaan Lamminpäähän mitään kääntöpaikkaa, vaan kääntäminen tultaneen tekemään jossain tilapäispaikassa.
 
Länsilinjojen siirtymäajan sopimusta esitetetään muutettavaksi siten, että kaikki vuorot ajaisivat Vuorentaustantien sijaan Mäkkylän kautta Mikkolantietä pitkin.

Nyt seudullinen suunnittelu alkaa näyttää voimansa, kun kaikkia ylöjärveläisiä ei enää kierrätetä Vuorentaustan kautta matkalla Tampereelle.

Päätösehdotukseen näyttää sisältyvän myös "järjestelysopimus" Länsilinjojen kanssa 31.5.2016 asti, joka käytännössä kai tarkoittaa, ettei Ylöjärven liikennettä kilpailuteta ainakaan ennen sitä.
 
Linjalle 13 suunnitellaan tuoreeltaan reittimuutosta, 1.1.2013 alkaen linja ajaisi Lamminpäässä Vuorentaustan kautta Ylöjärven liikekeskukselle saakka. Länsilinjojen siirtymäajan sopimusta esitetetään muutettavaksi siten, että kaikki vuorot ajaisivat Vuorentaustantien sijaan Mäkkylän kautta Mikkolantietä pitkin.

Asiaa käsitellään 6.6.2012 Jolilan kokouksessa.
Linkki päätösesitykseen.

Eli ilmeisesti 13:lle ei tultane rakentamaan Lamminpäähän mitään kääntöpaikkaa, vaan kääntäminen tultaneen tekemään jossain tilapäispaikassa.
Tulihan se esityslista! Aamulehdessä tästä on puhuttu jo aikaa sitten ja Ylöjärven yleisötilaisuudessakin sitä käsiteltiin varmaan jo huhtikuussa.

Nyt seudullinen suunnittelu alkaa näyttää voimansa, kun kaikkia ylöjärveläisiä ei enää kierrätetä Vuorentaustan kautta matkalla Tampereelle.

Päätösehdotukseen näyttää sisältyvän myös "järjestelysopimus" Länsilinjojen kanssa 31.5.2016 asti, joka käytännössä kai tarkoittaa, ettei Ylöjärven liikennettä kilpailuteta ainakaan ennen sitä.
Ylöjärven siirtymäajan soppareihin liittyy sellainen omituisuus, että osa niistä päättyy 2014 ja osa vasta 2016, joten tällainen järjestelysopimus on käytännön välttämättömyys. Muuten saisi tapella Penttilän kanssa lakituvassa, ja tällainen määräaikainen reviirijako yhteistyössä on ihan fiksu ratkaisu kaikkien osapuolten kannalta, myös vuorentaustalaisten ja ylöjärveläisten.
 
Takaisin
Ylös