Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä, kesä 2012

Asuntomessuilla on kyllä hyvä tilaisuus havaita sekoilun määrää.

Edellisellä kerralla heinäkuussa, kun alueella poikkesin, oli toki linjalla 5 Hervantaan mennessä parempi-näytössä mainittuna "Asuntomessut". Sellaisella pysäkillä ei luonnollisesti käyty koskaan.

No, nyt tuonne linja-autoalueelle on tullut tolppa, jossa on paikallisliikenteen pysäkkimerkki ja alla päre "5 HERVANTAKESKUS". No, miten käyttäytyvät bussit?

Tänään 11.8. noin klo 15:56 pysäkillä odotteli kamerakuvan perusteella 7 ihmistä. Bussi Hervannan suuntaan kuitenkin jätti ajamatta ko pysäkin kautta, eihän se varsinaisesti reitin varrella ollutkaan, siellä olisi pitänyt poiketa. Hölmistyneet ihmiset jäivät sitkeästi odottamaan seuraavaa vuoroa ja sellainen tulikin, TKL #259 Hervannan suunnasta kilvin 5 ASUNTOMESSUT HERVANTA. Kaikki pysäkillä seisseet asiakkaat nousivat kyytiin ja auto jatkoi Tampereen keskustan suuntaan! Auto ei tietenkään käynyt pysäkillä, jossa luki KESKUSTA ja IDEAPARK, joten keskustan suuntaan menevät taisivat jäädä sitten kyydistä....

Seuraava Hervantaan ajanut linjan 5 auto ihme kyllä poikkesi ko alueella, silloin pysäkillä taisi olla 11 asiakasta odottelemassa vuoroa Hervantaan. Tällä kertaa ohareita ei siis tullut, mutta paluumatkalla saman auton kyydissä jäikin sitten Vuolteenkadun kierros tekemättä ja Tampereen valtatieltä auto kääntyikin suoraan Hatanpään valtatielle. Parempi-näyttö kertoi kyllä linja-autoaseman jälkeen seuraavaksi pysäkiksi Koskipuisto (varsinaisella 5:n reitin varren pysäkillä linja-autoasemahan ei käyty), mutta Rautatieasemasta ei ollut mitään mainintaakaan. Notkeasti teli-Scala kuitenkin kääntyi Kuppilakulman risteyksestä ja Rautatieasemallakin käytiin.

Asuntomessujen parkkipaikkakuljetuksissa esiintyi havaintopäivänä lukuisa määrä L94 Lahti 402 teliautoja, mm #224, #225, #229, #232 ja #234, lisäksi vielä pari CityL:ää, joista #220:n numeron sain kirjattua ylös.
 
Tällä kertaa ohareita ei siis tullut, mutta paluumatkalla saman auton kyydissä jäikin sitten Vuolteenkadun kierros tekemättä ja Tampereen valtatieltä auto kääntyikin suoraan Hatanpään valtatielle. Parempi-näyttö kertoi kyllä linja-autoaseman jälkeen seuraavaksi pysäkiksi Koskipuisto (varsinaisella 5:n reitin varren pysäkillä linja-autoasemahan ei käyty), mutta Rautatieasemasta ei ollut mitään mainintaakaan. Notkeasti teli-Scala kuitenkin kääntyi Kuppilakulman risteyksestä ja Rautatieasemallakin käytiin.

Aika usealla kerralla, kun minä olen ollut kyydissä kuljettaja on juurikin mokannut tuon kohdan, eli jatkanut tuttuun tapaan muiden linjojen seassa linja-autoaseman ohi ja kääntynyt vasta sitten Rautatieaseman suuntaan. Ihan hyvin kääntyi myös, vaan kuljettajan selittelyt ovat tyyliin "sori, unohdin reitin" tai sitten eivät sanoneet mitään ja ajoivat normaalisti. Jos joku halusi jäädä kyydistä linja-autoasemalla, pysäytettiin pysäkille 0523. Ainakin 3 kertaa näin käynyt kun olen ollut kyydissä. Usein vaihdoin jo Kuokkamaantiellä johonkin muuhun linjaan, kuten vaikka linjaan 71, sillä en jaksanut tuota keskustassa kiertelyä ja liikennevaloihin jumittumista.

Onneksi tämä pelleily loppuu jo maanantaina.
 
Linjalla 5 muuttui ohjeistus niin monta kertaa kesän aikana, että ei välillä perässä pysynyt. Ensiksi tosiaan piti kiertää Hatanpään vt:n kautta,mutta ahtauden vuoksi kierrettiin Vuolteenkadun kautta.

Aluksi messualueen läpi kierrettiin vain keskustaan päin mennessä, muutaman päivän päästä tuli ohjeeksi koukata molempiin suuntiin tuon alueen kautta. Kumpaankin suuntaan tuli oma pysäkkinsä, josta pääsi kyytiin veloituksetta, eli kyytiin nousevat vain rekisteröitiin(tilaajan ohje).

Tästä muutoksesta ei luonnollisestikaan muistettu kertoa messukävijöille, jonka seurauksena Hervannassa olikin usein vielä kyydissä keskustaan menossa olleita.

Rautatieaseman pysäkki puuttui (ainakin aikataulut.tampere.fi:n mukaan) kokonaan listauksesta, joten ei ihme, ettei sitä näkynyt näytöllä. Lisäksi linja-autoaseman pysäkki 0523 kummitteli koko kesän linjan pysäkkinä.
 
Viimeksi muokattu:
Linjalla 5 muuttui ohjeistus niin monta kertaa kesän aikana, että ei välillä perässä pysynyt. Ensiksi tosiaan piti kiertää Hatanpään vt:n kautta,mutta ahtauden vuoksi kierrettiin Vuolteenkadun kautta.
Mikähän ihmeen järki tuossa LAS:n takaa kierrossa oli? Suvantokatua pitkin kurvaillen olisi päässyt palvelemaan sekä rautatieasema että linja-autoaseman normaali pysäkki (0523) ilman pysäköityjen autojen kanssa teutarointia. Hatanpään valtatieltä Suvantokadulle käännyttäessähän kurvi on suhteellisen loiva (ja pysähtymiskiellollinen), eikä Suvantokadulta vasemmalle Rautatienkadulle kääntyessäkään tarvitse murehtia pysäköityihin autoihin osumista.
 
Mikähän ihmeen järki tuossa LAS:n takaa kierrossa oli? Suvantokatua pitkin kurvaillen olisi päässyt palvelemaan sekä rautatieasema että linja-autoaseman normaali pysäkki (0523) ilman pysäköityjen autojen kanssa teutarointia. Hatanpään valtatieltä Suvantokadulle käännyttäessähän kurvi on suhteellisen loiva (ja pysähtymiskiellollinen), eikä Suvantokadulta vasemmalle Rautatienkadulle kääntyessäkään tarvitse murehtia pysäköityihin autoihin osumista.

Se järki, että Hatanpään valtatieltä käännyttäessä Vuolteenkadulle ohjaavalla teliakselilla varustetulla autolla on peräylitys sen verran iso (ja kaista kapea), että tuossa olisi äkkiä tullut rumaa jälkeä perästä jos toisesta. Pysäköintikielto ei tässä tapauksessa olisi auttanut. Samanlainen ahdas paikka on mm. käännyttäessä Kalevantieltä Yliopistonkadulle. Kääntyvien kaista on sen verran kapea, että perä ottaa lähes väkisin naapurikaistan puolelle käännettäessä.

Mitä tulee Suvantokadun ja Rautatienkadun risteykseen, niin näin ratinkääntäjän näkökulmasta uskallan väittää, että kiinteätelinen auto (joiden kääntösäteen mukaan bussilla liikennöitävät risteykset pitäisi mitoittaa) ei välttämättä olisi tuosta taittunut, varsinkaan, kun vastapuolella oleva lyhtypylväs on sen verran lähellä ajorataa tuossa kohdalla, jolloin etuylitystäkään ei voi hyödyntää.
 
Mitä tulee Suvantokadun ja Rautatienkadun risteykseen, niin näin ratinkääntäjän näkökulmasta uskallan väittää, että kiinteätelinen auto (joiden kääntösäteen mukaan bussilla liikennöitävät risteykset pitäisi mitoittaa) ei välttämättä olisi tuosta taittunut, varsinkaan, kun vastapuolella oleva lyhtypylväs on sen verran lähellä ajorataa tuossa kohdalla, jolloin etuylitystäkään ei voi hyödyntää.
Tätä hain takaa. Onko tuota šikaania kukaan koittanut edes ajaa teliautolla vielä? Bovalla (2-aks.) kun siitä ajettiin erään diplomi-insinöörin pyörittelemänä aikas haipakkaa…
 
Takaisin
Ylös