Linja 16 Pirkkala-Leinola

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Tampereella on tehty suunnitelmat uudesta 16 reitistä.

Linjan nimeksi tulee Leinola-Pirkkala, vuoroväli ruuhkassa 7,5 minuuttia. Länsipään osuus Lentsuun jää siis jonkin muun linjan hoidettavaksi, veikkaan Etelä-Hervannan linja 30:a.

Suunnitelmassa oli mainittu vuosikin jolloin Pirkkalan liikenne saa lisäpotkua, joku muu varmaan muistaa Jolilan suunnitelmista tämän. Olisko ollu 2015 alusta.

Järjestely on samantapainen kuin vuoden vaihteessa aloittavan uuden 13: Hermia-Vuorentausta-Ylöjärvi. Lamminpään parin viikon päästä käyttöönotettava päättäri jää siis puolen vuoden tilapäisjärjestelyksi.

Saa nähdä milloin 16 jatketaan itäpäästä Kangasalle tai 26 Lempäälään.
 
Linjan nimeksi tulee Leinola-Pirkkala, vuoroväli ruuhkassa 7,5 minuuttia. Länsipään osuus Lentsuun jää siis jonkin muun linjan hoidettavaksi, veikkaan Etelä-Hervannan linja 30:a.

Mahtaisiko jäädä ratikan hoidettavaksi, vrt. linjaus Lentävänniemi - Keskusta - Hervanta (- Vuores). Mahdollisesti sitä odotellessa samaa reittiä voisi yrittää ajaa bussilla, tosin ihan 1:1 ei onnistu eikä välttämättä kannata. Mutta yksi mahdollisuus tuokin. Leinola-Pirkkala puolestaan voisi aikanaan hyvikin olla raitiolinja 2. Tuo olisi jopa toivottavaa, samoin kuin tietenkin se, että riittävän tiheä palvelu ulotetaan lentoasemalle asti. Raitiotiellä viimeinen pätkä Suupasta lentoasemalle voisi ihan hyvin olla yksiraiteinen: kapasiteetti riittäisi hyvin. Eikä maksaisi kovin paljon rakentaa.
 
7,5 minuutin vuoroväli vaikuttaa kyllä hienolta noin paperilla, mutta toimiakseen käytännössä tämä vaatisi suunnitteilla olevien joukkoliikennekaistojen rakentamisen Teiskontielle. Nytkin 10 minuutin vuoroväli aiheuttaa varsinkin aamuruuhkassa bussien ketjuuntumista niin, että käytännön vuoroväli on lähempänä 20 minuuttia kuin kymmentä. Tie ei vain yksinkertaisesti vedä Lääkärinkatu - Kuntokatu -pätkällä.

Liikenneviraston sivuilta en onnistunut löytämään mainintoja tuon hankkeen toteuttamisajankohdista. Jos toteutuu samoihin aikoihin, hyvä niin. Ja jos tuo aikataulu jossain on esillä, seison korjattuna.
 
7,5 minuutin vuoroväli vaikuttaa kyllä hienolta noin paperilla, mutta toimiakseen käytännössä tämä vaatisi suunnitteilla olevien joukkoliikennekaistojen rakentamisen Teiskontielle. Nytkin 10 minuutin vuoroväli aiheuttaa varsinkin aamuruuhkassa bussien ketjuuntumista niin, että käytännön vuoroväli on lähempänä 20 minuuttia kuin kymmentä. Tie ei vain yksinkertaisesti vedä Lääkärinkatu - Kuntokatu -pätkällä.

Liikenneviraston sivuilta en onnistunut löytämään mainintoja tuon hankkeen toteuttamisajankohdista. Jos toteutuu samoihin aikoihin, hyvä niin. Ja jos tuo aikataulu jossain on esillä, seison korjattuna.

Toivottavasti niitä kaistoja ei tehdä ikinä. Ei ainakaan sillä tavalla kuin Ely on ne suunnitellut. TAYS:n pysäkin hajottaminen kahden kadun varteen ja jalankulkijoiden pakottamaan kulkemaan tunnelin kautta ja vielä nykyistä pidempi matka on pahimman luokan terrorismia joukkoliikennettä vastaan. Eikä niitä kaistoja kuitenkaan ikinä otettaisi ratikan käyttöön: sille on todennäköisesti löydettävissä parempi väylä, ja jostain kumman syystä ratikkavastainen Ely on ilmoittanut että heidän (=valtion) hallinnoimalleen tielle ratikalla ei ole mitään asiaa. Epäselvää on mihin tieliikennelain pykälään tämä tulkinta mahdollisesti perustuu.
 
Linjan nimeksi tulee Leinola-Pirkkala, vuoroväli ruuhkassa 7,5 minuuttia.

7,5 kuulostaa ainakin päissään kohtuu tiheältä, lieneekö reitti/kirjainvariaatioita tulossa? Lisäksi Pirkkala jää ilmeisesti suoran Keskustoriyhteyden ulkopuolelle, jos ei reittiä kieputeta typerästi.

, ja jostain kumman syystä ratikkavastainen Ely on ilmoittanut että heidän (=valtion) hallinnoimalleen tielle ratikalla ei ole mitään asiaa. Epäselvää on mihin tieliikennelainpykälään tämä tulkinta mahdollisesti perustuu.

Lieneekö rahalla jotain tekemistä asian kanssa? Kunta voinee varmasti puuhastella Teiskontielle mitä tahansa kunhan ottaa myös kyseisen pätkän hoitovastuut valtiolta.
 
Lieneekö rahalla jotain tekemistä asian kanssa? Kunta voinee varmasti puuhastella Teiskontielle mitä tahansa kunhan ottaa myös kyseisen pätkän hoitovastuut valtiolta.

Raha on epätodennäköisempi syy kuin eräiden Ely-virkamiesten henkilökohtaiset poliittiset kannat. Jos valtuustossa, yhdyskuntalautakunnassa ja julkisissa lausunnoissa mollaa ratikkaa ehtimiseen niin on aika ymmärrettävää jos Elyn virassa yrittää torpata ratikan laittamisen valtion tielle.
 
Länsipään osuus Lentsuun jää siis jonkin muun linjan hoidettavaksi, veikkaan Etelä-Hervannan linja 30:a.
Samaa veikkaan minäkin.

Suunnitelmassa oli mainittu vuosikin jolloin Pirkkalan liikenne saa lisäpotkua, joku muu varmaan muistaa Jolilan suunnitelmista tämän. Olisko ollu 2015 alusta
1.7.2014 alkaen.

Saa nähdä milloin 16 jatketaan itäpäästä Kangasalle tai 26 Lempäälään.
Tuopillisesta Plevnan erikoisolutta (tai vastaavaa muuta juomaa) vetoa, että 1.7.2014.

7,5 kuulostaa ainakin päissään kohtuu tiheältä, lieneekö reitti/kirjainvariaatioita tulossa? Lisäksi Pirkkala jää ilmeisesti suoran Keskustoriyhteyden ulkopuolelle, jos ei reittiä kieputeta typerästi.
Keskustorin kautta on tarpeetonta ajaa, kun Koskipuistosta on kivenheitto Keskustorille ja jos joku on huonojalkainen, voi Koskipuistossa vaihtaa. Koskipuiston remontin jälkeen sieltä pääsee liittymään myös Hämeenkatua idästä tullessa Hatanpään valtatielle.

Kirjainvariaatioiksi esitetään tällä hetkellä (vuorovälit muodossa ruuhka, arkipäivä, la, su):

16V Vähäjärvelle, päättäri ABC:n kohdalla, vuorovälit 15 / 30 / 30 / 60
16T Kyöstin ja Turkkiradan kautta ABC:lle, vuorovälit 30-60 / 60 / - / -
16L Lentoasemalle, vuorovälit 30-60 / 60 / 60 / 60.

Tällaiselle runkolinjalle ottaisin kyllä jonkun ihan uuden numeron väliltä 1-10. Jos ykköstä ei haluta muuttaa, tälle linjalle sopisi kirjaimeksi (käytännössä) vapaina lojuvista 4, 8 ja 9. Oma suosikkini olisi oikeastaan 6, joka on komponenttina sekä linjassa 16 että 60-63, mutta poikittaislinjalle pitäisi ottaa joku uusi numero ja totuttaa ihmiset siihen.

Huomatkaa, että tähän uudistukseen liittyy myös muita muutoksia Pirkkalan suunnalla. Linja 1 ottaa 11:n paikan Pereessä, jonne liikennöidään jatkossa Valmetin alueen läpi vuorovälein 15 / 15 / 20 / 20. Linja 11 liikennöidään jatkossa Partolan ja Toivioon läpi Sarankulmaan, vuorovälit 30 / 30 / 30 / 60. Seiskalla liikennöidään puolestaan Lentokentänkadulta suoraan Ilmailunkatua Pirkkahallille ja sieltä Partolan ja Kurikan kautta Kyöstiin. Niinikään 30 / 30 / 30 / 60-kuviolla mennään. Huomattavaa on, että seiska ei kiertelisi enää Hatanpään sairaalan kautta, mikä on historiallisesti iso reittimuutos: onhan se kulkenut sitä kautta jo kolmisenkymmentä vuotta ollen pitkään 90-luvulle saakka ainoa linja, joka sieltä kurvaili!
 
Alunperin kirjoittanut Multsun poika
Saa nähdä milloin 16 jatketaan itäpäästä Kangasalle tai 26 Lempäälään.

Tuopillisesta Plevnan erikoisolutta (tai vastaavaa muuta juomaa) vetoa, että 1.7.2014.

Tälläiseen vetoon voi kyllä lähteä! Lyön vetoa sen puolesta, että linja 16 ei jatku 1.7.2014 nykyisestä päätepysäkiltään Kiveliössä Kangasalle eikä linja 26 ei jatku 1.7.2014 nykyisestä päätepysäkistään Vuoreksenkadulla Lempäälään. Veto on siis kiinni Ultrix, jos vielä haluat lyödä vetoa?
 
Samaa veikkaan minäkin.

Tällaiselle runkolinjalle ottaisin kyllä jonkun ihan uuden numeron väliltä 1-10. Jos ykköstä ei haluta muuttaa, tälle linjalle sopisi kirjaimeksi (käytännössä) vapaina lojuvista 4, 8 ja 9. Oma suosikkini olisi oikeastaan 6, joka on komponenttina sekä linjassa 16 että 60-63, mutta poikittaislinjalle pitäisi ottaa joku uusi numero ja totuttaa ihmiset siihen.

Linjanumerointia ei mielestäni kannata mennä muuttamaan pelkästä muuttamisen ilosta. Olisihan se hienoa, jos runkolinjat olisivat numeroitu 1-10, mutta jos linja itsessään on "valmis", kuten linja 6, turha ronklaaminen aiheuttaa vain tarpeetonta sekaannusta etenkin, jos reittiä ei olla muuttamassa mitenkään. 16:n kohdalla numeron säilyttäminen on perusteltua, koska linjan reitti säilyy heilurin toisessa päässä täysin muuttumattomana. Samoinhan tapahtui esim. linjojen 21 ja 25 reittimuutosten yhteydessä.
 
Linjanumerointia ei mielestäni kannata mennä muuttamaan pelkästä muuttamisen ilosta. Olisihan se hienoa, jos runkolinjat olisivat numeroitu 1-10, mutta jos linja itsessään on "valmis", kuten linja 6, turha ronklaaminen aiheuttaa vain tarpeetonta sekaannusta etenkin, jos reittiä ei olla muuttamassa mitenkään. 16:n kohdalla numeron säilyttäminen on perusteltua, koska linjan reitti säilyy heilurin toisessa päässä täysin muuttumattomana. Samoinhan tapahtui esim. linjojen 21 ja 25 reittimuutosten yhteydessä.

Tosin jossain vaiheessa on kyllä edessä totaalinen remontti numeroinnissa. Näitä on vekslattu edestakaisin vuosikausia niin että toisinaan olen ihan sekaisin ja muistelen 10-20 vuoden takaisin linjanumeroita. Esim. Tahmelaan on ajanut viimeisten vuosien aikana 12, 27 ja 21, ja kohta ajaa 25. Mitään historiallisia perusteita ei siis oikeastaan ole vaan kun linjasto rempataan kokonaan kun ratikka tulee, myös bussilinjojen numeroiden pitää mennä kokonaan uusiksi. Lopultakin.
 
Tosin jossain vaiheessa on kyllä edessä totaalinen remontti numeroinnissa. Näitä on vekslattu edestakaisin vuosikausia niin että toisinaan olen ihan sekaisin ja muistelen 10-20 vuoden takaisin linjanumeroita. Esim. Tahmelaan on ajanut viimeisten vuosien aikana 12, 27 ja 21, ja kohta ajaa 25. Mitään historiallisia perusteita ei siis oikeastaan ole vaan kun linjasto rempataan kokonaan kun ratikka tulee, myös bussilinjojen numeroiden pitää mennä kokonaan uusiksi. Lopultakin.
Enpä siltikään haluaisi että mitään suurempaa linjanumeroremonttia tulisi. Turha olisi sotkea näitä yhtään enempää, päinvastoin niitä pitäisi kehittää maltillisesti. Eli seutuliikenne voisi edelleen kulkea numeroinniltaan jokseenkin samoissa uomissa, jolloin pysyttäisiin kaksinumeroisissa luvuissa. Linja 16 tosin jo aiheuttaa tähän pienen poikkeuksen ollessaan melko pieni numero, mutta 7-linja on tällaisen poikkeuksen jo tavallaan tehnyt kaupungin rajan ylittäessään - samoin kuin 13 tekee nyt ensi vuodenvaihteessa.
 
Raitiotiellä viimeinen pätkä Suupasta lentoasemalle voisi ihan hyvin olla yksiraiteinen: kapasiteetti riittäisi hyvin. Eikä maksaisi kovin paljon rakentaa.
Kapasiteetti riittäisi enemmän kuin varmasti. Rakentamisen kalleus sitten onkin kiinni ainoastaan maksajan lompakon täyttöasteesta :D

---------- Viesti lisätty 28.7.2012 kello 0:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu 27.7.2012 kello 23:48 ----------

7,5 kuulostaa ainakin päissään kohtuu tiheältä, lieneekö reitti/kirjainvariaatioita tulossa? Lisäksi Pirkkala jää ilmeisesti suoran Keskustoriyhteyden ulkopuolelle, jos ei reittiä kieputeta typerästi.
Tämä lienee sitä JOLI:n mainostamaa liikenteen palvelutason "parantamista", ettei jatkossa enää olisi Pirkkalasta lainkaan suoraa (l. vaihdotonta) joukkoliikenneyhteyttä Tammerkosken länsipuolelle :)

---------- Viesti lisätty kello 0:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:16 ----------

Tosin jossain vaiheessa on kyllä edessä totaalinen remontti numeroinnissa. Näitä on vekslattu edestakaisin vuosikausia niin että toisinaan olen ihan sekaisin ja muistelen 10-20 vuoden takaisin linjanumeroita. Esim. Tahmelaan on ajanut viimeisten vuosien aikana 12, 27 ja 21, ja kohta ajaa 25. Mitään historiallisia perusteita ei siis oikeastaan ole vaan kun linjasto rempataan kokonaan kun ratikka tulee, myös bussilinjojen numeroiden pitää mennä kokonaan uusiksi. Lopultakin.
Miksi on edessä totaalinen remontti?

Toivon syntyperäisenä tamperelaisena sydämeni pohjasta, että ratikan tulo on todella suuri "JOS", eikä mikään "kun". Eniten toivon tätä ihan vain näiden yltiöpäisten raideliikenneuskovaisten kiusaksi. Seuraavana, lähes yhtä voimakkaana syynä tulee itseltäni perittävien kunnallisverojen käyttötarkoitus.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämä lienee sitä JOLI:n mainostamaa liikenteen palvelutason "parantamista", ettei jatkossa enää olisi Pirkkalasta lainkaan suoraa (l. vaihdotonta) joukkoliikenneyhteyttä Tammerkosken länsipuolelle :)

Parannukset ovat pidemmän päälle vaikeita, jos mistään ei saa tinkiä. Liikenteen sujuvuus sitäpaitsi edellyttää pullonkauloista luopumista: toimivat pysäkit edellyttävät niin pientä määrää busseja, että niitä on pysäkillä vain yksi kerrallaan. Veronmaksajaa luulisi kiinnostavan että dieseliä kärytetään jalankulkualueen pullonkauloissa entistä vähemmän ja sujuvampi liikenne kuljettaa enemmän ihmisiä samalla määrällä busseja. Matkustajalle vaihto pian tulevaan bussiin on pieni vaiva.
 
Toivon syntyperäisenä tamperelaisena sydämeni pohjasta, että ratikan tulo on todella suuri "JOS", eikä mikään "kun". Eniten toivon tätä ihan vain näiden yltiöpäisten raideliikenneuskovaisten kiusaksi. Seuraavana, lähes yhtä voimakkaana syynä tulee itseltäni perittävien kunnallisverojen käyttötarkoitus.

Kyllä se on "kun".

Jaa, haluaisitko sinä tukea katurakentamista suuremmalla summalla kuin raitiotien rakentamista? Ratikka säästää verorahoja, ei tuhlaa niitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös