TKL:n johtokunnan rohkeus linjastoremonttiin

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Joukkoliikennelautakunta on sitten tiistaina 24.1 määrä päättää paljon porua aiheuttaneista linjastomuutoksista.

Mielenkiitoista nähdä, onko linjana minimoida äänestäjien ärsyttäminen. Toisin sanoen uudistukset vesitetään.

Paljon poruahan on kuulunut usealta kulmalta (Korkinmäki, Takahuhdintie, Vehmainen, erityisesti Lamminpää jne). Toivottavasti myös uudistuksista hyötyjät, joita on paljon, ovat antaneet palautetta. Näitä löytyy Tesomalta, Kaukajärveltä, Linnainmaa-Atala-Leinolasta. Muun muassa.

Itse näen tässä pitkästä aikaa rohkea vedon, joka saattaa kääntää Tampereellakin matkustajamäärät nousuun. Yksittäisistä ratkaisuja voi kritisoida, mutta toivotan lautakunnalle rohekutta tehdä päätökisä, joista ei välttämättä kiitosta heru.
 
Tällä välin on ilmeisesti uusiakin ideoita esitetty ja on hieman sellainen kutina, että Lamminpäälle esitetään hieman erilaista vaihtoehtoa. Linjanumero muuttuu joka tapauksessa ja peräkkäinajo jatkuu.
  • 26 säilynee ennallaan
  • 22 katkaistaan jonnekin keskustaan
  • Atalan linjat (huomaa monikko) jatketaan Haukiluomaan eri reittejä (Lamminpään elinehto?)
Vaikeita asioita päätettäväksi, mutta jotain tarvii tehdä joka tapauksessa. Oleellista uudistuksessa on kuitenkin, että idän suurille asuinalueille nykyisin kiertelevät yli puolen tunnin ajoaikaan menevät linjat oikaistaan Teiskontietä ja jaetaan kapasiteettia kysynnän mukaan eikä enää ajettaisi epätasapainoisia heilurilinjoja yhteisillä osuuksilla yksityisten kanssa.
 
Lautakunnan rohkeus linjastomuutoksiin

Atalan linjat.. monikossa. Linja 18 vedetään varmaan sitten Epun mieliksi Atala-Haukiluoma (nykyistä linja 22 reittiä) tielle. Linja 19 voisi sitten olla pikalinja Paasikiventie-Haukiluomantie-Haukiluoma.

Linja 26 jääminen ennalleen on myös huono juttu. Peräkkäinajo Multsussa jatkuu ja Tesoman palvelu ei parane. Itse vaihtaisin 25 ja 26 länsipäät keskenään, jotta Tesomankadulle tulisi edes välttävä liikenne. Porukkaahan siellä asuu paljon.

Länsi-Tampereelle on nyt se hassu tilanne, että palvelutaso on paras siellä missä yksityisetkin sahaa jatkuvasti (Rahola, Lamminpää).
 
Lautakunnan kokous taitaa parhaillaan olla menossa, joten hieman voin kommentoida asiaa, mutta pelkästään tässä viestiketjussa esiin nostettuja näkökohtia:

killerpop sanoi:
...ja peräkkäinajo jatkuu.
Tästä asiasta uskaltaisin olla eri mieltä, mikäli vuorovälit ja erityisesti lähtöajat saadaan kohdalleen - useammalla kuin yhdellä suunnalla.

Multsun poika sanoi:
Länsi-Tampereelle on nyt se hassu tilanne, että palvelutaso on paras siellä missä yksityisetkin sahaa jatkuvasti (Rahola, Lamminpää).
Tähän asiaan on ilmeisestikin tulossa nyt muutos, josta erityisesti Tesoma hyötyy.

Multsun poika sanoi:
Linja 18 vedetään varmaan sitten Epun mieliksi...
Minun mieliksi ei ole tehty yhtään mitään. Onnittelisin kuitenkin lämpimästi lamminpääläisiä, joiden peräänantamaton taistelu toi heille mielestäni hyvin ansaitun voiton, ja he saavat jatkossakin edelleen hyvät joukkoliikennepalvelut asuinalueeleen.
 
Riittääkö lautakunnan rohkeus

Pistäkääpä infoa kokouksesta heti kun sitä on saatavilla. Epävirallinekin kelpaa. Epun "ensitiedot" kuulostavat hyviltä - ainakin paremmilta kuin odotin.
 
Radio 957:n sivuilta löytyi seuraavaa:

Bussimatkustajien purnaus kuultiin Tampereella

Tampereen kaupungin liikennelaitos luopuu kaavailluista reittimuutoksista runsaan palautteen vuoksi. Bussimatkustajien negatiivinen palaute on kohdistunut etenkin Lamminpään, Takahuhdin, Pappilan, Vehmaisten ja Korkinmäen linjojen suunniteltuun harventamiseen. Liikennelaitos sai internetin kautta kaikkiaan noin 800 palautetta, lisäksi vastaanotettiin kymmeniä kirjeitä ja adresseja. Palautteeseen on pyritty vastaamaan ja liikennettä on siitterry sinne, missä on todellista kysyntää. Muutosten myötä myös bussien peräkkäinajo vähenee. Linjamuutoksista päätetään virallisesti liikennelaitoksen johtokunnan seuraavassa kokouksessa kahden viikon kuluttua. Suunnitelmat karttoineen löytyvät tämän tai viimeistään huomisen päivän aikana liikennelaitoksen nettisivuilta osoitteesta www.tampere.fi/tkl (24.01.2006)
 
Eppu sanoi:
Onnittelisin kuitenkin lämpimästi lamminpääläisiä, joiden peräänantamaton taistelu toi heille mielestäni hyvin ansaitun voiton, ja he saavat jatkossakin edelleen hyvät joukkoliikennepalvelut asuinalueeleen.
Toivottavasti lamminpääläiset sitten myös käyttävät näitä heille luvattuja vuoroja...
 
Lautakunnan rohkeus linjastoremonttiin

Uusi esitys on edelleen hyvä, vaikka Super-22 jäikin nyt perustamatta. Lamminpäässä poru varmaan jatkuu. Linjanumero on rakas, eikä 18 vuoroväli ole ihan sitä mitä vanhan 22:n.
Uusi esitys sisältää paljon koukkuja, kuten 15 kulku kerran tunnissa Muotialantietä ja Korkinmäen risteyksen "satsaus liikenneturvallisuuteen".
Mitenkä tuo uusi 19, onko se vain typistetty ruuhkalinja ?
Vehmaisiinkaan (vanhalle 5:n päätteelle) ei sitten enää kulje linjaa, samoin 17 pääte Ilmattarenkadulla jää pois.
 
No, linnainmaalaisilla ei pitäisi olla mitään valittamista linjastoremontin suhteen. Nykyisten linjojen 16, 18, 28 (ja 19) lisäksi alueelle tulee linja 29 sekä 19 muutetaan kokopäiväiseksi. Tarjonta lisääntyy päiväaikaan nykyisestä 8 vuorosta ehkä 10-11 vuoroon tunnissa.

Kaikista linjoista kun ei vielä ollut aikataulua, niin voisiko ajatella, että linja 16 pitää nykyisen 20 min vuorovälin, 18 luultavasti harvennetaan 30 tai 40 minuuttiin. Luulisi, että 30 minuuttiin, jotta Haukiluomaan saa tasavälisen 15 min vuorovälin linjan 26 kanssa. Näin ollen myös linjat 19 ja 29 pitäisivät kulkea puolen tunnin välein, jotta Atalaan ja Takahuhdintielle säilyisivät tasaiset vuorovälit.

Muutenkin tämä uudistettu esitys tuntuu paljon paremmalta kuin vanha. Tuntuu myös, että remontti lisäisi kustannuksia nykyiseen verrattuna, mutta toisaalta ehkä lisää myös hieman joukkoliikenteen käyttöä uusien nopeampien yhteyksien ansiosta. Ilmeisesti linja 14 säilytetään nykyisellään, ainakaan esityksessä ei ollut enää mitään infoa tästä. Kaupin sairaalalle ei kuitenkaan sitten ole "omaa linjaa" mikäli linja 10 suunnataan Järvensivuun.
 
Eiköhän 19 ole edelleenkin ruuhkalinja. Tarkoituksena on ilmeisestikin saada sekä Atalaan että Haukiluomaan tasaiset vuorovälit ruuhka-aikoihin.

Linjan 26 saaminen kokopäiväisesti Haukiluomaan on hyvä juttu. Ilmeisesti Heinämiehentien varrella asuvat on sittenkin saatu taivutettua tämän ratkaisun taakse. Tämä on hyvä asia, sillä nyt lähtöajat on entistä helpompi saada kohdalleen niin Lamminpään, Tesoman kuin Multisillankin suuntaan. Kermana kakun päällä tulee vielä se tosiasia, että 26 ja 19 saavat sellaisen reitin, mille on todella helppo laittaa aikataulutuksessa kahden tunnin kierrosaika.

Mutta odotellaan vielä hetki, jos vaikka Allison saisi vielä täydennettyä sitä linjastomuutosesityksiä koskevaa nettisivua - kenties aikatauluesimerkeillä... :wink:
 
Ja Härmälässä linjat 1, 7 ja Pirkkalan Paunulaiset ajavat varmasti ainakin hiljaiseen aikaan edelleen jonossa- ahkerana Pirkkahallin kävijänä ihmettelen , miksei tuota varsin helpostikin korjattavaa epäkohtaa saada
kuntoon. Lisäksi Valkeakosken lähdöt voisi tosiaankin panna lähtemään Pynsän- / tai ainakin Keskustorilta hiljaiseen aikaan- eikä noille linjoille tarvita mitään matalalattioita, vaunuväki pystyy silti ajoittamaan lähtönsä
muuten, mutta tulisi lisätuloja ko.firmalle ja aikataulutkin pitäisivät paremmin- eikä myöskään noiden suhteellisen tiheästi ajavien autojen tarvitsisi seisoa asemalla tyhjän panttina pitkiä aikoja- tilaahan Pynsäntorilla on, miksei sitä hyödynnetä enemmän, kosken itäpuolisia kulkijoita muutenkin suositaan liikaa :twisted:
 
Ihan hyvä suunnitelma, mutta ihmettelen linjan 19 jatkamista Tesomalle. Sinnehän ajaa jo ennestään 1 & 26. Vai onko linjan 26 vuoroväliä tarkoitus harventaa merkittävästi? Ajaisiko linja 26 Tohlopinrannan kautta vai Tesoman valtatietä ja miksi 13 siirretään Tohlopinrannasta pois?
 
JT sanoi:
voisiko ajatella, että linja 16 pitää nykyisen 20 min vuorovälin, 18 luultavasti harvennetaan 30 tai 40 minuuttiin. Luulisi, että 30 minuuttiin, jotta Haukiluomaan saa tasavälisen 15 min vuorovälin linjan 26 kanssa. Näin ollen myös linjat 19 ja 29 pitäisivät kulkea puolen tunnin välein, jotta Atalaan ja Takahuhdintielle säilyisivät tasaiset vuorovälit.
Minusta tuntuu, että vuoroväliksi saattaisi muodostua 20 min. linjoilla 18, 19 ja 26. Lähtöaikojen suhteen olen ehdottanut tietynlaista porrastamistapaa (joka olisi ihanteellinen niin Lamminpään, Tesoman kuin Multisillankin kannalta) mutta en voi ottaa kantaa siihen, miten lähtöajat aiotaan oikeasti porrastaa.

Jufo sanoi:
ihmettelen linjan 19 jatkamista Tesomalle. Sinnehän ajaa jo ennestään 1 & 26. Vai onko linjan 26 vuoroväliä tarkoitus harventaa merkittävästi? Ajaisiko linja 26 Tohlopinrannan kautta vai Tesoman valtatietä ja miksi 13 siirretään Tohlopinrannasta pois?
19:n jatkaminen Tesomalle mahdollistaa suuren palvelutason parannuksen sille suunnalle. Vastaavasti ykköseltä uskoisin sen yhden suunnan osapäiväauton poistuvan. Linjan 13 reitti taas nopeutuu näillä ehdotetuilla muutoksilla jonkin verran.
 
Suuret muutokset näyttävät pääosin hyviltä, ehkä osin paremmilta kuin alkuperäisessä ehdotuksessa.

Joitakin pieniä yksityiskohtia silti tarttuu mietintään.
  • Käytännössä linjan 15 selkeys tulee kärsimään Muotialantien kautta ajosta niiden vuorojen osalta, joilla pyritään järjestämään ovelta-ovelle-kuljetus.
  • Linja 25 Korvenkadulle, kauankohan menee että asukkaat häätää sen sieltä pois tai vaatii kaksinkertaisen määrän hidasteita kadulle?
  • 13:n selkeytys Ikurissa vihdoinkin. Onhan Tuohikorventien yhteen suuntaan ajettava osuus vain jäänne siitä, kun päätepysäkki oli Ikurintien varressa.
  • 17:n tulevasta päätepysäkistä ja reitistä ei oikein tunnu olevan mitään käsitystä. Suuripiirteisesti se ollaan siirtämässä Vehmaisiin, tällä kertaa Länsi-Vehmaisiin. Jos oikein tulkitsin, niin palvelun piiriin yritetään saada TamGlass, joten ihan suoraviivainen reitistä ei tule. Tarkempi reittikuvaus olisi paikallaan
 
Takaisin
Ylös