Uudet bussit 2013

Tampereen värit pukevat tuota mallia paremmin kuin HSL:n.

Auto näyttää fiksummalta noisa väreissä kun HSL:n, varmaan syystä että keula on sininen kokonaan, ja näyttää tökeröltä sen takia.

En kuitenkaan sano, ettäkö se olisi HSL:n väreissä ruma. :tongue:

Mielenkiintoinen kylkinumero :D

Siinä onkin sitten varaa tälle vuodelle tulla vielä 995 autoa lisää. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Siinä onkin sitten varaa tälle vuodelle tulla vielä 995 autoa lisää. ;)

Näköjään osasivat laittaa Puolassa kylkinumeron speksien mukaisella fontilla, eli OB:n omalla fontilla (Gotham).

Mutta: Jännityksellä odotetaan puskissa kameroiden kanssa, onko seuraavan sarjan auton numero 14005 vai 14001?

Siinäpä foorumilaisille spekulantin poikaista.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos seuraavan auton numero tosiaan on 14001 tai 14005, niin mihin tämä numerointi perustuu? :lol:

Ensimmäiset kaksi numeroa kertovat hankinta/käyttöönottovuoden ja seuraavat kolme kertovat ensimmäisessä tapauksessa kyseisen vuoden autonumeron (mallia HelB / Veolia) ja toisessa tapauksessa järjestysnumeron koko kalustossa.
 
Ensimmäiset kaksi numeroa kertovat hankinta/käyttöönottovuoden ja seuraavat kolme kertovat ensimmäisessä tapauksessa kyseisen vuoden autonumeron

Kyllähän minä sen tiedän, mutta tuo logiikka katoaa jos seuraava auto on 14001 tai 14005. ;)
 
Ehkäpä mediajulkisuutta ei enää saada riittävästi, ellei "keksitä" numeroida autoja joka vuosi eri tavoin? ;)
 
Teimme tehtaalla autojen tarkastusta ja koeajoa Slupskin seudulla. Viimeistely ja laatu vaikuttavat todella hyvältä. Tässä pari kuvaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 23:27 ----------

Ylläpito voi poistaa tämän viestin jos alkaa muistuttaa valokuvagalleriaa, mutta tässä vielä yksityiskohtia Tampereen uusista autoista.

Kaikenlaisia erikoisia lisävarusteita tilattiin. Invertteri takoo auton 24VDC:stä 230VAC50Hz niin että matkustamon pistorasioista voi ladata läppäreitä jne. Lisäksi keskellä autoa, kattokanavaan on rakennettu ATK-tila, jonne on 230V syöttö ja lähiverkkokaapelit (IP-kameroilta). Sinne asennetaan 4G-reititin, joka jakaa wlania ja lania.

IMG_2500.jpg

Ulkokautin erottuu mustana. Kuljettaja voi kojetaulun keinukytkimestä valita, kuuluuko kuulutukset ulos vai sisään. Myös oppaalla on mikrofoni. Kuskin mikrofonin tangentti on jalkapoljin.

IMG_2483.jpg


IMG_2545.jpg

Moottoritilaa hallitsee EEV -kiuas. Kompuran asennus on uudenlainen; vaijerista tehty leijupeti.

IMG_2511.jpg
 

Liitetiedostot

  • IMG_2559.jpg
    IMG_2559.jpg
    114 KB · Lukukerrat: 1,028
  • IMG_2556.jpg
    IMG_2556.jpg
    104.6 KB · Lukukerrat: 1,122
  • IMG_2501.jpg
    IMG_2501.jpg
    138.5 KB · Lukukerrat: 831
Kaikenlaisia erikoisia lisävarusteita tilattiin. Invertteri takoo auton 24VDC:stä 230VAC50Hz niin että matkustamon pistorasioista voi ladata läppäreitä jne.

Tilasitte kaikennäköisiä härpäkkeitä, paitsi parempia istuimia kuin nuo. :( Mitähän veikkaat, kauanko nuo pistorasiat pysyvät puhtaina/ehjinä kun ovat tolla tavalla auki? Muuten kyllä näyttää tyylikkäältä nuo. :)
 
Tilasitte kaikennäköisiä härpäkkeitä, paitsi parempia istuimia kuin nuo. :( Mitähän veikkaat, kauanko nuo pistorasiat pysyvät puhtaina/ehjinä kun ovat tolla tavalla auki? Muuten kyllä näyttää tyylikkäältä nuo. :)

Juuri siksi noissa ei ole kansia, ettei niistä tulee "tuhkakuppeja" (töhnät näkee ja ne poistetaan heti) ja toisaalta ettei kansia rikota. 230 voltin jännite yleensä ehkäisee pistorasiaantökkimisviettiä, mutta voi olla että pääsemme auton kameravalvontajärjestelmästä vielä joskus toteamaan darwin-palkinnon voittajan.
 
Miksi autot on numeroitu niin vaikeasti viidellä numerolla? Eikö vain 1:stä voitu lähteä tai jatkaa Mötön vanhan logiikan mukaan, niinkuin 1, 11 ja 31? Tosin Möttöhän on eri firma.

Mikrofoneista puheen ollen: aiotaanko niitä hyödyntää? Tuleeko kuulutukset? :)
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita kuulutuslaitteita TKL:n Volvoissa kuulutuslaitteet olemassa, eri asia, käytetäänkö niitä. ;) Käsittääkseni nykyinen infojärjestelmä ei pysäkkikuulutuksia mahdollista, ellei sitten manuaalisesti kuulutella, mikä kuulostaa aika absurdilta pidemmän päälle. ;)
 
Takaisin
Ylös