Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 2/2012

Minkähänlaisia autoja tarkkaanottaen tuohon on tulossa? Kun citywidesta on tarjolla 12 metrinen auto mutta ei 13 metristä. Jos on tulossa noita 12 metrisiä niin ainakaan istumapaikkapisteillä ei tuota kohdetta voitettu. Ja olisko #31 tuossa vara-auto?
 
Oonko mä nyt käsittänyt jotain väärin tuossa Onnibus kuviossa, kun Turun onnibus autoissa on lukenut M. Rindell ja Mennään bussilla oy. Eli ikäänkuin onnibus on vain ollut brändi nimike. Miten se voi nyt samalla olla jo oikea bussiyritys vai onko se sitä myös Turun linjalla jota liikennöitsijät vain alihankkii?
 
Miten se voi nyt samalla olla jo oikea bussiyritys vai onko se sitä myös Turun linjalla jota liikennöitsijät vain alihankkii?
Onnibus on yhtä aikaa yhteenliittymä ja itsenäinen bussifirma. Samalla tavalla kuin miten McDonald's toimii, paitsi että tarkoitus on tehdä voittoa. :p
 
Hintavertailu

Näköjään LL sijoittui 2. sijalle Paunun ollessa vasta kolmas. Aika yllättävää. Mielenkiintoisia aikoja tässä näemmä elellään, kun lähiaikoina ratkeaa myös Pirkkala-Leinola -paketti.
 
Onnibus on yhtä aikaa yhteenliittymä ja itsenäinen bussifirma. Samalla tavalla kuin miten McDonald's toimii, paitsi että tarkoitus on tehdä voittoa. :p

McDonaldsilla ilmeisesti jopa on yksi omakin ravintola, Helsingin Paciuksenkadulla. Mutta McD on paljon puhtaammin vain franchising-sateenvarjo. Hesellä taitaa olla enemmän omia rafloja, franchising-raflojen lisäksi, jos vertailukohtaa etsitään. Mutta tamperelaiselle kai tuottaa tuskaa puhua hesestä...
 
Vs: Onnibus voitti linjan 25 liikennöinnin

En tiennytkään että onni ottaa osaa myös kuntien sisäisiin kilpailutuksiin? Montakos autoa tuon 25:n liikennöinti vaatii, olisiko neljä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minkähänlaisia autoja tarkkaanottaen tuohon on tulossa? Kun citywidesta on tarjolla 12 metrinen auto mutta ei 13 metristä. Jos on tulossa noita 12 metrisiä niin ainakaan istumapaikkapisteillä ei tuota kohdetta voitettu. Ja olisko #31 tuossa vara-auto?

Ainakin scanian sivuilla on kerrottu citywidestä, että löytyy 11-18 m pituisia kapistuksia.http://www4.scania.com/fi/citywide/site/#citywide-le
 
Korjattakoon sen verran että ei ole täysin satavarmaa tuleeko sinne Citywideä. Saattaa tulla jokin muu yksi toinen merkki.
 
Ainakin scanian sivuilla on kerrottu citywidestä, että löytyy 11-18 m pituisia kapistuksia.http://www4.scania.com/fi/citywide/site/#citywide-le
Mutta tällä sivustolla ei kerrota 13 metrisestä autosta mitään. Ja kun autot tehdään puolassa, valinnanvaraa taitaa olla juurikin nuo tuolla mainitut. Tietysti joitain ovijärjestyksiä pystyy vielä toivomaan/säätämään, mutta tuskin auton pituutta kuitenkaan?

jtm sanoi:
Korjattakoon sen verran että ei ole täysin satavarmaa tuleeko sinne Citywideä. Saattaa tulla jokin muu yksi toinen merkki.
Minäkin olin kuullut eräästä toisesta merkistä. Aika näyttää...

EDIT: Tjaa, tarkemmin tutkittuna onhan tuolla 12,7 metrinen autokin saatavissa. Kuvassa on kuitenkin takaoveton mallikappale, mutta eiköhän tuohon sellaisenkin saa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
McDonaldsilla ilmeisesti jopa on yksi omakin ravintola, Helsingin Paciuksenkadulla. Mutta McD on paljon puhtaammin vain franchising-sateenvarjo...

Ei kaukaa haettua viitata Mäkkäriin. Nimittäin kaukoliikenteessä McD on monella tapaa Onnin esikuva. Ottamatta kantaa sen kulinaristiseen tasoon, moni asia liiketoimintamallissa sopii hyvin valtakunnallisen johtavan kaukoliikennejärjestelmän rakentamiseen:

-Äärimmäisen tunnettu brändi
-Erottuva
-Toimialansa johtaja
-franchising-malli toimii, koska McD osaa konseptin kehittämisen, markkinoinnin ja brändin luomisen. Yrittäjät osaavat operoinnin.
-henkilöstön mielestä erinomainen työpaikka. Uusimman Talouselämän mukaan Suomen suurten yritysten sarjassa viides (IKEA oli ykkönen)
-McD:n tulot tulevat monista puroista, kuten toimitiloista, myyntiprovisioista, IT-järjestelmistä jne.
-mahdollisuus kilpailla muullakin kuin hinnalla

McD:llä on tällä hetkellä Suomessa 12 omaa ja 71 franchising-ravintolaa.

Ei ole salaisuus että Onnissa on opiskeltu ja opiskellaan McD:n, Kotipizzan, Subin, Makuunin, huoltoasemien ja K-kauppojen tapaa toimia ja rakentaa verkostoa. Paljon on opittavaa, mutta eipä kilpailukaan ole Suomessa vielä alkanut.

PSA-liikenteessä ei ainakaan bruttomallissa tunnu olevan edellytyksiä franchisingille. Arvoketjussa on paikat tilaajalle, liikennöitsijälle, kunnossapitäjälle ja leasing-yhtiölle. Siksi Tampereen kilpailutuskin tehtiin OB:n nimiin.

Kalustoksi tulee 4 kpl Scania Citywide LE-autoja. Vara-autona toimii Möttölän #31.
 
Markkinaoikeuteen on tullut vireille valitus (lähde www.oikeus.fi/markkinaoikeus):
VIREILLE: 28.2.2013
HANKINTAYKSIKKÖ: Tampereen kaupunki
HANKINTAPÄÄTÖS: Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan päätös 13.2.2013, Dnro TRE:8517/02.07.01/2012, Tampereen joukkoliikenteen linjan 25 liikennöinti.
 
Takaisin
Ylös