Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 2/2012

Joukkoliikennelautakunnan esityslista sanoi:
Elokuussa 2013 on päättymässä kaksi kilpailutettua sopimusta käsittäen yhteensä kolmen bussin liikenteen. Suunnitteilla olevien linjastojärjestelyjen vuoksi näistä vähintään yhden auton liikenne on siirtymässä TKL:n operoitavaksi. Mikäli liikennettä ei kilpailutettaisi, kasvaisi TKL:n tuottaman liikenteen osuus nykyisestä, mikä on epätarkoituksenmukaista.

Eli ollaanko linjasta 32 nyt tekemässä viimeinkin kunnollista bussilinjaa yhdistämällä se jotenkin olemassaolevaan linjastoon, vai miten tämä pitäisi ymmärtää? Nykyistä kolmekakkosta en oikein pidä kunnollisena linjana A4-linjakilpineen ja pienkalustoineen. Myös silmämääräisesti havaittuna tämä tuntuu välillä kulkevan aivan omien reittiensä ja aikataulujensa mukaan.

Varsinaisia kustannussäästöjä ei tuolla kilpailutuksella kyllä tulla isommin tekemään; yhden linjan kilpailuttaminen tarkoittaa käytännössä, ettei mitään uusia operaattoreja tulla alueella tämän johdosta näkemään, linja mennee jollekin kolmesta nykyisestä liikennöitsijästä (Länsilinjat, Möttö/Onnibus, Paunu). Paljon riippuu siitä, vaaditaanko pisteytyksessä täysin uutta kalustoa, vai kelpuutetaanko myös käytetty kalusto mukaan.
 
Eli ollaanko linjasta 32 nyt tekemässä viimeinkin kunnollista bussilinjaa yhdistämällä se jotenkin olemassaolevaan linjastoon, vai miten tämä pitäisi ymmärtää? Nykyistä kolmekakkosta en oikein pidä kunnollisena linjana A4-linjakilpineen ja pienkalustoineen. Myös silmämääräisesti havaittuna tämä tuntuu välillä kulkevan aivan omien reittiensä ja aikataulujensa mukaan.

Varsinaisia kustannussäästöjä ei tuolla kilpailutuksella kyllä tulla isommin tekemään; yhden linjan kilpailuttaminen tarkoittaa käytännössä, ettei mitään uusia operaattoreja tulla alueella tämän johdosta näkemään, linja mennee jollekin kolmesta nykyisestä liikennöitsijästä (Länsilinjat, Möttö/Onnibus, Paunu). Paljon riippuu siitä, vaaditaanko pisteytyksessä täysin uutta kalustoa, vai kelpuutetaanko myös käytetty kalusto mukaan.
Onkos aiemmissakaan kilpailutuksissa vaadittu täysin uutta kalustoa? Vanhemmillakin olisi osittain saanut ajaa, mutta hinnan olisi varmasti pitänyt olla paljon edullisempi.

Itse veikkailen, että linjan 10 hoito nykymuodossaan päättyy tämän sopimuskauden lopussa. Pyhäliikennettähän jo hiljattain supistettiin kustannussäästöjen nimissä (täysin ymmärrettävästi). Pispalanharjulle voisi jatkaa jonkin Keskustorille nyt päättyvän linjan. Järvensivukin lienee jollain ratkaisulla hoidettavissa ilman nykyistä 10-linjaa?
 
Onkos aiemmissakaan kilpailutuksissa vaadittu täysin uutta kalustoa? Vanhemmillakin olisi osittain saanut ajaa, mutta hinnan olisi varmasti pitänyt olla paljon edullisempi.

Käsittääkseni Tampereen "ongelma" on juuri kilpailutuspisteytyksen painottuminen siihen, että uutta kalustoa tarjoamalla saadaan niin hyvät pisteet kilpailutuksessa että niillä voi voittaa huomattavasti halvemmankin tarjouksen. Eli miksi kikkailla tarjoamalla vanhaa kalustoa, tarjoa uusi kalusto niin voitat varmasti sillä hinnalla mitä haluat pyytää. Ei kai missään ole edellytetty uutta kalustoa, vielä?
 
Aiemmissa kilpailutuksissa on ainakin ollut ehdoissa maininta oikeudesta hylätä kaikki tarjoukset, jos ne ovat liian kalliita. Verrokkina oletettavasti lienee TKL:n "listahinta" ao. linjan osalta. Eli uutta kalustoa tarjoamalla pärjää paremmin, mutta hinta ei tällöinkään saa olla ihan mitä sattuu.

Monellako yhtiöllä sitten on resursseja (lue: rahaa/tilaa) hankkia upouutta kalustoa, onkin eri juttu. Ja mikä lienee linjan tulevaisuus etenkin Jankan suunnalla viiden vuoden päästä, kun raideliikennettä aletaan mahdollisesti toteuttamaan?
 
Eli ollaanko linjasta 32 nyt tekemässä viimeinkin kunnollista bussilinjaa yhdistämällä se jotenkin olemassaolevaan linjastoon, vai miten tämä pitäisi ymmärtää?

Itsekin tulkitsen sen niin, että tuo auto olisi linjan 32 auto. Linja tosin on sellainen, että sen naittaminen ei ole helppoa. Lähinnä itselläni tulee mieleen yhdistetty 31, Korkinmäki-Kaupin sairaala. Muuten arkipäivien vuorotarjontaa pitäisi lisätä, jos linja yhdistettäisiin 30 min vuorovälin linjaan. Mutta voi toki olla, että kysyntää on sitten 30 min vuorovälille, jolloin vaihtoehtoja on enemmän.

Nykyistä kolmekakkosta en oikein pidä kunnollisena linjana A4-linjakilpineen ja pienkalustoineen.

Voisi jossain vaiheessa viestittää oikealle taholle, että tilaajavärit tulisi ulottaa tulosteisiinkin...

Varsinaisia kustannussäästöjä ei tuolla kilpailutuksella kyllä tulla isommin tekemään; yhden linjan kilpailuttaminen tarkoittaa käytännössä, ettei mitään uusia operaattoreja tulla alueella tämän johdosta näkemään, linja mennee jollekin kolmesta nykyisestä liikennöitsijästä (Länsilinjat, Möttö/Onnibus, Paunu). Paljon riippuu siitä, vaaditaanko pisteytyksessä täysin uutta kalustoa, vai kelpuutetaanko myös käytetty kalusto mukaan.

Silti nykyisillä säästöillä on voitu rahoittaa kasvatettua liikennetarjontaa, jonka toimijaksi on valikoitunut TKL. :) En siis näkisi toteutuneita säästöjä huonona juttuna, sillä loppukäyttäjät ovat voittaneet.
 
Itsekin tulkitsen sen niin, että tuo auto olisi linjan 32 auto.
Näin tulkitsisin minäkin. Varmaankin tuolle kympillekin jotain on tapahtumassa, kun optiokin on elokuuhun mennessä käytetty eikä linjaa olla tässä nyt kilpailuttamassa. Linjasta 31 väittäisin että Korkinmäki-Kaupin sairaala kuullostaa tunnin kierrosajalle aika tiukalta varsinkin talviruuhkassa. Saa nähdä, mutta linjastojärjestelyt joka tapauksessa koskevat mitä todennäköisimmin linjoja 10 ja 31, ehkä myös 3. Tuon Kaupin sairaalan-Lapintien suunnan suhteen voisi myös ajatella jonkinlaista ratkaisua linjan 24 ympärille, mene ja tiedä. Kaupin sairaalalle sitä ei kuitenkaan silti saisi vedettyä.
 
Itse veikkailen, että linjan 10 hoito nykymuodossaan päättyy tämän sopimuskauden lopussa. Pyhäliikennettähän jo hiljattain supistettiin kustannussäästöjen nimissä (täysin ymmärrettävästi). Pispalanharjulle voisi jatkaa jonkin Keskustorille nyt päättyvän linjan. Järvensivukin lienee jollain ratkaisulla hoidettavissa ilman nykyistä 10-linjaa?
Varmaankin tuolle kympillekin jotain on tapahtumassa, kun optiokin on elokuuhun mennessä käytetty eikä linjaa olla tässä nyt kilpailuttamassa.
Toivottavasti ainakaan kymppiä ei panna "lihoiksi". Linjalla on oma käyttäjäkuntansa ja ruuhka-aikaan ollaan ajoittain silläkin seisomakuormassa. Toki hiljaiseen aikaan saa matkustaa yksin. Kympillä on potentiaalia kehittyä Tampereen turistilinjaksi, se vain pitää markkinoida sellaiseksi. Vrt. http://wikitravel.org/en/Tampere#Do tai https://foursquare.com/v/paunu-bussi-10/4dc7a2e152b1e8f9f808598a.

Täytyy varmaan soittaa JOLI:in ja tiedustella asiaa.
 
Tarjouspyyntö on nyt julkaistu, --- Kaluston päästötasovaatimuksena on vähintään Euro4.
Eipä olisi suurikaan yllätys, mikäli voittajan nimi olisi Paunu. Kymppilinjalta kun vapautuu ainakin yksi tuohon kohteeseen soveltuva auto, mahdollisesti toinenkin, mikäli molemmat #122 ja #123/131 tarjotaan tuonne. Noistahan on käsittääkseni yksi penkkirivi irroitettavissa lastenvaunupaikan isontamiseksi(kin). Uusia ei näin ollen parhaimmassa tapauksessa tarvi hankkia kuin 2 kpl. Näistä lähtökohdista ei taida muilla oikein olla saumaa tähän kohteeseen...
 
Kymppilinjalta kun vapautuu ainakin yksi tuohon kohteeseen soveltuva auto, mahdollisesti toinenkin, mikäli molemmat #122 ja #123/131 tarjotaan tuonne. Noistahan on käsittääkseni yksi penkkirivi irroitettavissa lastenvaunupaikan isontamiseksi(kin). Uusia ei näin ollen parhaimmassa tapauksessa tarvi hankkia kuin 2 kpl.

Eihän mikään estä ottamasta esim. Pirkkalasta 8700-Volvoa ja tuuppaamasta vaikka 120 tilalle, jos/kun 10-linja loppuu. Tällöin linjan vaatimat neljä autoa olisi koossa (122,123,131 ja Pirkkalasta yksi) ja ainoat tarvittavat hankinnat olisi pari käytettyä vara-autoiksi, joiden virkaa 123 ja 131 ovat toimittaneet.

Yksi asia mikä tarjouspyynnössä pisti silmään "Sähkökäyttöiset ovet 0,5 pistettä". Ovatko sähkökäyttöiset ovet jotain rakettitekniikkaa kun niistäkin annetaan erikseen pisteitä?
 
Viimeksi muokattu:
Yksi asia mikä tarjouspyynnössä pisti silmään "Sähkökäyttöiset ovet 0,5 pistettä". Ovatko sähkökäyttöiset ovet jotain rakettitekniikkaa kun niistäkin annetaan erikseen pisteitä?

Ehkä kalliimpia hankkia kuin paineilmakäyttöiset? Mahdollisesti nopeampia? Vievät vähemmän tilaa ulko- ja sisäpuolella?
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä kalliimpia hankkia kuin paineilmakäyttöiset? Mahdollisesti nopeampia? Vievät vähemmän tilaa ulko- ja sisäpuolella?
Tilan vientiin ei taida olla vaikutusta, ainakaan näkyviltä osin. Jostain syystä tai toisesta nyt halutaan perinteiset paineilmaovet heivata roskiin ja siirtyä sähkökäyttöön. Siihenhän on tyytyminen, tilaajan tahtoon...
 
Varmasti ovat kalliimmat kuin kuin paineilmatoimiset, sillä tuskin on sattumaa, että paineilmatoimiset ovat kuitenkin oletuksena. Ymmärtääkseni sähkökäyttöisistä ovista on vain positiivista sanottavaa = toimintavarmemmat kuin paineilmatoimiset ja siksi niitä nyt suositaan.

Eikös TKL ole hankkinut näitä jo pidemmän aikaa ja tehnyt useita jälkiasennuksena. Hsl-alueellakin niitä on Åbergilla yhdessä entisessä Tamperelaisessa ja kohta aika monessa uudessa Pohjolan Liikenteen autossa ja osassa jälkikäteen laitettuna.
 
TKL:n tämän vuoden teli-Volvot (#8 - #10) tulivat kaikki paineilmakäyttöisillä ovilla. Itselläni ei ainakaan ole tietoa, minkätyyppisiä ovia näihin jälkitilattuihin autoihin tulee. Sähkökäyttöiset ovet tuntuvat omien kokemuksien varsinkin talvella varmatoimisemmilta, kun kaikki ilmanpaineisiin (tai niiden riittämättömyyteen) liittyvät oviviat jäisivät historiaan. Suurin hidaste sähköovien hankinnalle on todennäköisesti hinta.

Solariksissa kaikki ovet ovat sentään sähkökäyttöisiä.
 
Takaisin
Ylös