Joukkoliikenteen järjestämistapa Tampereen lähikunnissa

Mikäli Koljontien päästä saataisiin joskus vaikkapa yksikaistainen joukkoliikennekatu Kuntokadulle, olisi Petsamonkin liikenne mahdollista hoitaa ympyrälinjalla 5 tai 6.

Pitää kuitenkin muistaa että lisäautoja saattaa tarvita 2 kappaletta mikäli on tarkoitus ajaa molempiin suuntiin. Varmasti on selkeämpää hoitaa homma jollakin toisenlaisella ratkaisulla kuin ympyrällä, tässä tapauksessa.
Riippuu, miten kokonaiskierrosaika asettuu. Google Mapsin mukaan Lokomon risteyksestä TAYS:n risteykseen ajaa 11 minuutissa ja kun pääteseisonta Hatanpäällä jäisi pois, yksi lisäauto saattaisi riittää.

Samoin Keskustorilta Hämeenpuiston ja Kekkosentien kautta ajaa 9 minuutissa, eli ellei liiemmin seisoskella pysäkeillä ja valoissa, niin yhden lisäauton pitäisi riittää. Eri asia toki, jos ajetaan vartin vuorovälillä, kuten lienee laita jo hyvällä säkällä vuoden päästä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
11 minuuttia ei todellakaan riitä keskustorilta TAYS:lle saakka oikeastaan kuin hiljaisena aikana, edes valoetuisuuksien kanssa. Tuolla "pitäisi riittää" laskentatavalla on ollut edellisvuosina katastrofaaliset seuraukset ensin 29:n, tänä vuonna 26:n kanssa. 45 minuuttia ei vain riitä, niinpä 26 on alituiseen myöhässä jopa illalla. Joli ei tunnu oppivan edes kantapään kautta, että tuo matemaattinen laskutapa ei ole luotettava.
 
Näinhän ne aikataulut alalla yleisesti taidetaan laatia. Jonain heinäkuisena sunnuntaiaamuna saattaa jopa ehtiä perille aikatauluun painettuna aikana. Muulloin sitten matkustajat jupisevat, kun auton "piti" olla perillä jo 10 min sitten ja jatkoyhteyskin meni jo. Tervetuloa todellisuuteen...
 
Kokemuksen kautta tuo on liiankin tuttua. Tasaminuuttiaikataulut ovat mielestäni asiakkaiden huijausta niin kauan kuin autokiertojen laatijalla ei ole mielenkiintoa sijoittaa tarpeeksi vaunuja, vaan uskotellaan, että "kyllä se tunnin ajoaika riittää". En ole esimerkiksi nyt talvikelien aikana päässyt 1:llä lähtemään kertaakaan 16:45 Kalkusta, vaan kello on vähintäänkin ollut :50, joskus lähempänä tasatuntia.

Ykkösellä on jatkuvasti pidennetty reittiä (viimeisimpänä Kalkunvuori) mutta ajoaika sivuille on pysynyt samana.

Niin kauan kuin täsmällisyyteen ei haluta panostaa, kannattaisi ilmoittaa lähempänä todellisuutta olevat lähtöajat.

Ainiin, autoja ei kannata lisätä, koska mahdolliset linjamuutokset muutaman vuoden päästä.... ;)
 
11 minuuttia ei todellakaan riitä keskustorilta TAYS:lle saakka oikeastaan kuin hiljaisena aikana, edes valoetuisuuksien kanssa. Tuolla "pitäisi riittää" laskentatavalla on ollut edellisvuosina katastrofaaliset seuraukset ensin 29:n, tänä vuonna 26:n kanssa. 45 minuuttia ei vain riitä, niinpä 26 on alituiseen myöhässä jopa illalla. Joli ei tunnu oppivan edes kantapään kautta, että tuo matemaattinen laskutapa ei ole luotettava.
Huomaa, että Lokomalta TAYS:lle ei tarvitse selvitä edes vartissa, kun TAYS:n ja Hatanpään kääntöajat poistuisivat (ja korvautuisivat lyhemmillä välipisteajoilla).
 
Huomaa, että Lokomalta TAYS:lle ei tarvitse selvitä edes vartissa, kun TAYS:n ja Hatanpään kääntöajat poistuisivat (ja korvautuisivat lyhemmillä välipisteajoilla).

Anteeksi, mutta mitkä kääntöajat? ;) Tuolla kun ei päiväsaikaan jää korkeintaan kuin muutama minuutti (lukien Hatanpäänkadun ja Kuntokadun risteyksistä päätelenkkiin), yleensä ei sitäkään.
 
Lempäälän osalta selosteessa on jätetty puimatta Ideaparkin ja Marjamäen jatkokehitys. Selväähän on se, että Ideapark on itsessään iso floppi, joka ei ole lunastanut odotuksia, eikä ole Lempäälän kunnan hulluja palveluvisioita toteuttanut. Linjojen 55 ja 71B päällekäisyys on sentään huomioitu reittivaihtoehtokartoissa. Marjamäen alueen kehitys laajemmin on minusta hyvässä uomassa ja tulee varmasti jatkumaan vakaana. Näkisin alueen paremman palvelun yhtenä vaihtoehtona vuosien 2016 ja 2018 jälkeen (Valkkurin siirtymäajansopimukset loppuvat parissa vaiheessa), että nykyinen linja 52 ajaisi reittiä Marjamäentie-Ideaparkinkatu ja toisinpäin, sillä uudet työpaikat syntyvät kuitenkin sinne ja Hulikankulmaan. Ainakin niin kauan kuin Sukarin pytinki on nykyisessä mollivireessään. Pelkästään Ideaparkia varten ei oikein kannata tehdä muuta kuin jokin Lempäälän sisäinen yhteys, sillä lempääläläisethän havaintojeni perusteella ensisijaisesti tuolla käyvät.

Bussimatkustajat ideaparkille ovat lähinnä 1. Ideaparkissa työskenteleviä, 2. Ympäristökunnissa asuvia nuoria ajokortittomia tai 3. Nuoria aikuisia, jotka käyvät kerran tai kaksi vuodessa ideaparkilla eivätkä halua omistaa autoa. Ideaparkissa työskenteleville linjat 55 ja 71b tarjoavat nykyisellään varsin hyvän mahdollisuuden työskennellä ilman tarvetta ostaa autoa.

Mitä tulee Vesilahden suuntaan, niin pitäisin tärkeänä sitä, että tarjonta ei jatkossa keskity ainoastaan Vesilahti kk, vaan myös Narvaan, joka on tasaväkinen taajama kirkonkylän kanssa. Selosteessa mainittu Koskenkylä on plussaa. Kartassa on kuitenkin sellainen huolestuttava lapsus, että pyhisin ei olisi mitään tarjontaa Vesilahdelle tunnuksella 54. Kyllähän nyt Ideaparkin kauppasunnuntait huomioiden olisi kohtuullista liikennöidä edes jotakin, jos Ideapark halutaan hoitaa samalla.

Eihän 71b nytkään liikennöi sunnuntaisin, eli ideaparkilta ei ole bussiyhteyttä Lempäälän suuntaan ja linja 54 on täysin turha, ainakin kun sitä tarkastellaan välillä Tampere-Ideapark. Kulkee täysin tyhjänä, vaikka saapuu ideaparkinkadun pysäkille aiemmin kuin esimerkiksi 55. Ja syynähän tähän on joko se, ettei satakunnan liikenteelle kelpaa Tampereen joukkoliikenteen seutulippu tai varsin sekava meno-paluu-lippukäytäntö.
 
Takaisin
Ylös