Tampereen kesäliikenne 2013

Liittynyt
2 Heinäkuu 2005
Viestit
374
Jolilan huomisessa kokouksessa on mielenkiintoisia muutoksia.

Linja 4 lopetetaan ja 20 alkaa ajaa reittiä Hikivuori-Särkänniemi.

Linja 37 muutetaan Leinolan päässä Rissoon ja siitä tulee Keskustori-Risso.

Linja 22 lyhennetään Keskustorille. Samalla annetaan ymmrtää, että 22 tulee nykyistä 10 minuutin väliä tiheämpi liikenne syyskauden alusta alkaen.
 
Vs: Linja 37 Rissoon ym uutta

Särkänniemi kyllä sinällään sopii linjan 20 toiseksi pääksi varsinkin kesäaikaan, kun tuolla linjalla ei niin suurta käyttäjäkuntaa ole. Toivottavasti lystilinjurit eivät jää historiaan, eli Joli saa Länsilinjojen kanssa sovittua autojen teippauksista.

Tosin huvittavaa on, että ensin kerrotaan linjan 4 kulkevan edelliskesän tapaan, sitten pari kappaletta myöhemmin mainitaan linjan lakkauttamisesta. :D

Alkaa Keskustorin laiturialueella olemaan todella ahdasta, jos sieltä ei tuon 22 siirron yhteydessä siirretä jotain linjoja toisaalle. Kesäksi tuo voitaneen laittaa 20:n laituriin, mutta entäs syksyn tullen, kun 20 ei enää Särkänniemeen aja?. Hervannan linjoilla on sen verran tiheä vuoroväli, ettei noihin laitureihin saa järkevästi muita linjoja sovitettua. Kolmosen on käytävä joka tapauksessa kääntämässä torialueella, ainakin Petsamosta Lahdesjärven suuntaan ajaessa. Toiseen suuntaan käännös Hatanpään vt:ltä Hämeenkadulle itään on liittymän geometrian takia haasteellinen, mutta teoriassa mahdollinen. Koskipuiston remontti tuskin on ainakaan kesällä vielä valmis, jos edes aloitettuna.

37 Rissoon jo kesällä on aika mielenkiintoinen veto; se, mitä itse olen alueen ohitse kulkenut, niin tuo Rissonkadun jatke näyttää todella keskeneräiseltä, kiire tulee saada kesäksi bussilla liikennöitävään kuntoon... Leinolan pääte ilmeisesti jää taas kolisemaan syksyksi tyhjyyttään?

30 minuutin linjasivu on käytännön on jo oikeasti 37:lla teoriassakin mahdottomuus, ajomatka kun pitenee nykyisestään jonkin verran. Ilmeisesti ruuhkassa vuorovälin nosto 20 minuuttiin tehtiin tuota muutosta silmälläpitäen...
 
Vs: Linja 37 Rissoon ym uutta

Särkänniemi kyllä sinällään sopii linjan 20 toiseksi pääksi varsinkin kesäaikaan, kun tuolla linjalla ei niin suurta käyttäjäkuntaa ole.
Rohkenen olla hieman eri mieltä tästä. Kun linjaa ei ajeta muuten viikonloppuisin, syntyy suunnitelmassa mainitun 20S:n liikennöinnistä ylimääräisiä kustannuksia. Esimerkiksi linja 2 olisi järkevämpi vaihtoehto, sitä kun ajetaan kaikkina päivinä, eikä kilometrisuoritteetkaan olennaisesti muuttuisi päätteen siirtämisestä tilapäisesti P-torilta Särkänniemeen. Ja miten mahtaa olla 20:n pysäkkijärjestelyjen laita? Pysähtyisikö se kesällä Rautatieasemalla Stockmannin edessä vai edelleen seuraavassa korttelissa sijaitsevalla "jättö"pysäkillä, jolloin ulkopaikkakuntalainen ei vahingossakaan pääse tätä linjaa käyttäen Särkänniemeen?

Keskustorin suhteen on totta, että ahdasta voi tulla. Toisaalta syksyä ajatellen linjan 10 kohdalla oleva teksti "Sekä Pispalanharjulla että Järvensivulla on tiheämmin liikennöityjen linjojen
palvelut saavutettavissa kohtuullisen kävelyetäisyyden päässä." paljastaa että linjan kohtaloksi taitaa muodostua totaalinen lakkauttaminen. Tämän myötä 22:llekin löytyy syksyksi oma pysäkki torilla, mikä se sitten lieneekään. Vitosen voi sijoittaa toisaallekin, ja tuohon voisi ehdottaa vaikka Kuninkaankadun kieppiäkin, jolloin se voisi lähteä samalta tolpalta linjojen 26 ja 36 kanssa. Ja kyllähän ensi talvikauden jälkeen torille tilaa syntyy joka tapauksessa, kun Leinola - Pirkkala -linja aloittaa - samoin kuin Etelä-Hervanta - Lentävänniemi -linjakin.
 
Toisaalta linja 2 olisi tuossa suhteen järkevämpi, mutta tuo jättöpysäkkiongelma olisi edelleen jäänyt tuohon rautatieaseman pysäkin kohdalle. Vuorovälikin on tarpeettoman tiheä ottaen huomioon, että linja 16 kulkee kuitenkin ilmeisesti 20 minuutin vuorovälillä tuonne kuitenkin.

Toivottavasti noita Pyynikintorin pysäkkejä järkeisestään samalla, kun 22 siirretään Keskustorille. Nyt "paraatipaikalla" on tyhjillään 39:n tolppa, ja vieressä 2 sekä 31 lähtevät samasta laiturista toisiaan väistellen. 28:n ja 90:n pysäkistä laiturialueen reunalla nyt ei kannata edes mainita. Mikäänhän ei noita päreitä estäisi siirtämästä jo nyt, mutta tuntuu olevan jotenkin ylitsepääsemätöntä. Asiasta on monta kertaa tilaajaa lähestytty, vastauksena "ihan kohta".

Eppu sanoi:
Keskustorin suhteen on totta, että ahdasta voi tulla. Toisaalta syksyä ajatellen linjan 10 kohdalla oleva teksti "Sekä Pispalanharjulla että Järvensivulla on tiheämmin liikennöityjen linjojen palvelut saavutettavissa kohtuullisen kävelyetäisyyden päässä." paljastaa että linjan kohtaloksi taitaa muodostua totaalinen lakkauttaminen. Tämän myötä 22:llekin löytyy syksyksi oma pysäkki torilla, mikä se sitten lieneekään. Vitosen voi sijoittaa toisaallekin, ja tuohon voisi ehdottaa vaikka Kuninkaankadun kieppiäkin, jolloin se voisi lähteä samalta tolpalta linjojen 26 ja 36 kanssa.

Linja 10 ei paljoa vaikuta tuohon Keskustorin kuormitustilanteeseen, kun se käytännössä jatkaa samantien matkaansa kuorman tehtyään. Viitosta en lähtisi varsinkaan tuohon H-pysäkille lähtisi sijoittamaan, tässä kun nykyisellään on tarpeeksi tukkoista, kun normaalissakin tilanteessa tuolle pysäkille on saapumassa 3 autoa, ja pysäkki vetää kerrallaan vain 2. Eri asia, jos lähtöpysäkki olisi Laukontorilla oleva vanha 10-linjan pysäkki. Joka tapauksessa viitosella jää ruuhka-ajan ulkopuolella 10-15 minuuttiin aikaa molempiin päihin, eli tämä käytännössä vaatii oman pysäkkinsä, missä odotella seuraavaa lähtöä. Ja niin kauan kuin palveluohjeessa on määritelmä, että auton on oltava linjalla ollessaan koko ajan matkustajien käytössä (yöaikaa lukuunottamatta), on tilaajan näkökulmasta sanktioiden arvoista toimintaa, jos aikaa tasaa esim. teatterin edessä, ja ajaa vasta paria minuuttia ennen lähtöä pysäkille.
 
Jolilan huomisessa kokouksessa on mielenkiintoisia muutoksia.

Linja 4 lopetetaan ja 20 alkaa ajaa reittiä Hikivuori-Särkänniemi.
Todella yllättävä veto toi 20 (2 olisi ollut "loogisempi"), mutta pienen kelailun jälkeen se on ihan järjellinen – taustalla on luultavasti se, että linja kulkee Jäähallin parkkiksen ohi. Ilmeisesti Jäähallin P+R-ratkaisua ollaan herättämässä henkiin?

---------- Viestit yhdistetty klo 3:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 3:42 ----------

Toisaalta syksyä ajatellen linjan 10 kohdalla oleva teksti "Sekä Pispalanharjulla että Järvensivulla on tiheämmin liikennöityjen linjojen
palvelut saavutettavissa kohtuullisen kävelyetäisyyden päässä." paljastaa että linjan kohtaloksi taitaa muodostua totaalinen lakkauttaminen.
Mitään ei ole vielä päätetty, joten kymppi on vielä pelastettavissa. Kaupungin paras turistilinja tarvitsee markkinointia, myös JOLI:n suuntaan.
 
Ihan hyvän kuormanhan tuo kymppi kerää tuossa Youtuben videon lähdössä. Liekö sitten poikkeuksellisen suosittu lähtö kyseessä?
Mitä itse nyt tullut tuolla kympillä muutamia kertoja ajettua, niin ainakin arkisin kerää ihan hyvin porukkaa sekä Järvensivusta että Pispalanharjulta.. Viikonlopuista en niinkään tiedä. Video on tosiaan minun kuvaama ja oli ihan ruuhka-aikaa tuo, tosin siinä oli pelkkä Pispalanharjun osuus.
 
Mitä itse nyt tullut tuolla kympillä muutamia kertoja ajettua, niin ainakin arkisin kerää ihan hyvin porukkaa sekä Järvensivusta että Pispalanharjulta.. Viikonlopuista en niinkään tiedä. Video on tosiaan minun kuvaama ja oli ihan ruuhka-aikaa tuo, tosin siinä oli pelkkä Pispalanharjun osuus.
Kotini datausluolasta on suora näkymä Järvensivuntie 3-nimiselle pysäkille (Turvan pääkonttorin edessä) ja kyllä siihenkin saapuu säännöllisesti sellaisia peruskuormia matkustajia. Isoista matkustajamääristä pysäkillä voidaan puhua sitä edellisen pysäkin osalta – siitäkin huolimatta, että linjan 30 pysäkille on vain noin 100 m kävelymatka.
Linjalla on siis selvästi oma käyttäjäkuntansa.
 
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/etusivu/lautakunta-paatti-kesan-liikenteesta.html

Näköjään ei menny läpi tuo linjan 20 jatke Särkänniemeen, kun tuolla on neloslinja mainittu. Myös 10-linjaa ajettaisiin samalla aikataululla kuin viime kesänä. Mahtoikohan silloin vielä olla pyhinäkin puolen tunnin vuoroväliä, en muista...? Joka tapauksessa linjan lakkauttaminen ei taida ihan noin vaan olla lautakunnan mieleen. Mielenkiintoista nähdä mitä suunnittelijat ovat tuolle ensi talveksi ajatelleet ja mitä lautakunta siihen sanoo.

Huomionarvoista tuossa linkin tekstissä on sekin, että 37:n siirrosta Rissoon ei ole mainintaa.
 
Lienee Särkänniemellekin jonkinasteinen kunnia-asia tuo oman nimikkolinjan säilyttäminen, vaikkei tuossa esitetyssä ratkaisussa palvelutaso sinällään olisi heikentynyt.

Rissoon siirto olisi järkevintä tehdä syksyllä aikataulukauden virallisesti vaihtuessa, ja muutenkin tuon alueen keskeneräisyyden takia; itäisestä tukikohdasta eteenpäin Rissonkatu on kapeahkoa soratietä, eikä päällystystöihin paljoa varmaan ennen kesäkuuta päästä.
 
Kun tarkemmin pöytäkirjaa lukaisee, käy sieltä ilmi, että muutokset hyväksyttiin jokseenkin ehdotuksen mukaisesti. Sikälikin erikoista, että linja 4 piti silti edelleen tiedotteissa mainita, vaikka Särkänniemeen ajellaan linjan 20 vuoroilla. Mikäli joskus näitä runkolinjoja tulee, niin eikös kannattaisi nyt häivyttää tuota nelosta Särkänniemen yhteydessä, jotta kesällä 2014 voitaisiin ottaa käyttöön esimerkiksi 4 Leinola - Pirkkala tai 4 Etelä-Hervanta - Lentävänniemi?
 
Mikäli joskus näitä runkolinjoja tulee, niin eikös kannattaisi nyt häivyttää tuota nelosta Särkänniemen yhteydessä, jotta kesällä 2014 voitaisiin ottaa käyttöön esimerkiksi 4 Leinola - Pirkkala tai 4 Etelä-Hervanta - Lentävänniemi?
Ei, koska Särkänniemeen assosioituva nelkku Lentsu–Särkkä–rautatieasema–Herwood-linjan päälinjana vie turistit perille ilman, että tarttee opetella mitään uutta numeroa.
 
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/etusivu/tutustu-jo-kesaaikatauluihin.html

Nyt on kesäaikataulut sitten netissä. Tuolta löytyy lisätietoa.

4 siis lakkautetaan ja 20 ajaa Hikivuori-Särkänniemi puolen tunnin välein. Mielenkiintoisena havaintona Särkänniemestä lähtee paljon rautatieasemalle päättäviä vuoroja kello 10 aamupäivisin: http://aikataulut.tampere.fi/?stop=63&direction=2&showLines=20

Lisäksi samalla 20:n reitillä näyttäisi olevan uudelleennimetty pysäkki Shell Hervanta (3729) ja sellainen pysäkki kuin Pikkupalatsi (0052) Särkänniemeen mentäessä. http://aikataulut.tampere.fi/?line=20

Linjan 20 reitti jatketaan Keskustorilta Särkänniemeen. Viikonloppuisin ajetaan linjatunnuksella 20S reitillä rautatieasema - Särkänniemi. Linja korvaa aikaisempina kesinä ajetun linjan 4. Hikivuoressa Annalankadun reittiosuus jää pois. Linja ajetaan reittiä Hikivuorenkatu - Ojavainionkatu - Juvankatu jne.

Vaihdathan oikealla olevasta valikosta kauden kesäkaudeksi.

Linja 37 ei jatkukaan Rissoon vaan kulkee edelleen tunnin välein kesällä Leinolaan arkisin. http://aikataulut.tampere.fi/?line=37

Linjan 5 liikennöintiaikoja pidennetty molemmista päistä tunnilla.

Linja 22 viidentoista minuutin välein arkisin.

Linjat 18, 13 ja 23. Kahdenkymmenen minuutin välein arkisin.

Linjalla 10 puolen tunnin vuoroväli joka viikonpäivä.

Linjan 3 reitti Lahdesjärveltä Keskustorille (ja Keskustorilta Lahdesjärvelle) Hatanpään valtatietä muuttuu linjan vakituiseksi reitiksi. Linjalla ei ajeta Hämeenpuiston kautta.

Ei muuta merkittävää sitten viime kesän.
 
Lisäksi samalla 20:n reitillä näyttäisi olevan uudelleennimetty pysäkki Shell Hervanta (3729) ja sellainen pysäkki kuin Pikkupalatsi (0052) Särkänniemeen mentäessä. http://aikataulut.tampere.fi/?line=20
Yllättävä nimivalinta tuo Pikkupalatsi! Shell Hervanta onkin ollut jo jonkin aikaa.

Linja 37 ei jatkukaan Rissoon vaan kulkee edelleen tunnin välein kesällä Leinolaan arkisin. http://aikataulut.tampere.fi/?line=37
Rissonkadun katutyöt eivät ilmeisesti ehdi valmistua ainakaan ennen syksyä.

Linjalla 10 puolen tunnin vuoroväli joka viikonpäivä.
Kyllä se on tunnin vuoroväli, ikävä kyllä.

Ei muuta merkittävää sitten viime kesän.
Paitsi että Ylöjärvelle linja 13 myös yövuorot, erikoisuutena lähtöminuutit tällöin Keskustorilta Hermiaan :18, samoin linjalla 5 Vuorekseen yöliikenne (tarkemmin 23:20P,L ja 0:20P,L -lähdöt).
 
Takaisin
Ylös