Talviliikenne 2013 - 14

Pari poimintaa:

Linja 3 Petsamo – Keskustori - Lahdesjärvi. Liikennetarjontaa osuudella Keskustori –
Lahdesjärvi supistetaan. Osuudella liikennöidään maanantaista lauantaihin 60
min välein aiemman 30 min vuorovälin sijaan. Sunnuntaisin ei liikennöidä osuudella
Keskustori – Lahdesjärvi. Osuudella Petsamo – Keskustori palvelutarjonta
säilyy nykyisenä.

Linja 5 TAYS – Hervanta – Vuores - Keskustori. Linjan liikennöintiaikaa laajennetaan n.
1 tunti aamulla ja 1 tunti illalla.

Linja 10 säilyy talvikaudella, tosin lauantain vuoroväli supistetaan 60 minuuttiin.

Linja 19 lakkautetaan ja korvataan linjalla 29 ja Raholaan saadaan 15 min vuoroväli ruuhka-aikaan arkisin.

Linja 20 Hikivuori – Hervanta – Keskustori. Reittimuutos. Linjan päätepysäkki siirretään
Keskustorilta Hämeenpuiston pohjoispäähän. Uusi reitti Hikivuori – Hervanta -
Hämeenpuisto. Vuorotarjontaa lauantaisin lisätään. Aiemman 40 min vuorovälin
sijaan liikennöidään 30 min vuorovälillä.

Linjalla Y21 liikennöidään myös päiväsaikaan ruuhka-aikoina arkisin.

Linja 22 Annala – Kaukajärvi - Pyynikintori. Reittimuutos. Uusi reitti Annala – Kaukajärvi -
Keskustori. Liikennetarjontaa lisätään arkipäivinä ja lauantaina. Arkisin ruuhkaaikaan
liikennöidään 7-8 min välein aiemman 10 min vuorovälin sijaan. Lauantaisin
liikennöidään 15 min välein aiemman 20 min vuorovälin sijaan.

Linja 32 Kaupin sairaala – Keskustori (- Hatanpään sairaala). Linja lakkautetaan ja korvaavan
palvelun järjestämisvastuu siirretään Ikäihmisten hyvinvoinnin ylläpitäminen
–tilaajayksikölle.

Linja 37 Leinola – Sammonkatu - Keskustori. Reittimuutos. Uusi reitti Risso – Sammonkatu
– Ratina. Arkipäivinä liikennöidään 30 min välein.

Linjalla 13, 16 ja 18 tuplataan lähtöjä ruuhka-aikoihin.

Aika dramaattinen kun Tampereellekin saadaan alle 10 min vuoroväli. Sekä uusia päätepysäkkejä, kuten Ratina ja Hämeenpuisto. Tulee varmaan korvaamaan linjan 3 osuuden Ratinassa.
 
Lähtöjen tuplaaminen ruuhka-aikana vaikuttaa todella hyvältä idealta, etenkin kun tietyt lähdöt tulee jo alkupään muutamalta pysäkiltä tupaten täyteen. Pahoin kyllä pelkään, että tuo alle 10 minuutin vuoroväli tulee aiheuttamaan huomattavan paljon peräkkäinajoa, mutta toivottavasti pelkoni osoittautuu vääräksi. Aletaan kuitenkin joka tapauksessa olemaan katuverkon kapasiteetin rajamailla, varsinkaan, kun tuossa ei erillisiä bussikaistoja käytänössä ole missään.

Jos Nirvan takklaisia aiotaan ohjata käyttämään linjaa 5 kolmosen sijaan, vaatisi se ehdottomasti uuden pysäkin johonkin Automiehenkadulle Lahdesjärven ABC:n paikkeille. Nykyisellään lähin pysäkki on kaupunkiin päin mentäessä Leppästensuonkadun risteyksessä oleva Perkiö. Särkijärvenkadun risteyksessä ollut pysäkkisyvennyskin ehdittiin jo "muuraamaan" umpeen.

19:n lakkautus arveluttaa siinä mielessä, että toivottavasti 29:lle on sitten laitettu sen verran lisää autoja, että ajoaikaa on ainakin ruuhka-aikana se 10-15 minuuttia ylimääräistä. Tänä talvena kun aikataulu saatiin kätevästi tasattua kierrättämällä jokaista lähtöä vuorotellen 19:nä, jolloin Linnainmaalle jäi yhteensä 20 minuuttia "löysää" kierrosta kohti. Tosin selkeyttähän tuo uusi järjestely sinällään tuo lisää.

20:n päättäri tulee ilmeisesti Hämeenpuiston päähän Näsikallion paikkeille?

Linjan 28 aikataulullisesta epävarmuudesta Joli ei voi kuin syyttää itseään: on suorastaan järjetöntä antaa näin pitkälle linjalle 35 minuutin linjasivuja ruuhka-aikaan, kun Teiskontielle asti selviäminenkin vie neljän aikoihin jo sen 15 minuuttia. Homma ei yhtään helpota Aitolahdentien iso pysäkkimäärä... 10 minuuttia oli jo syksyllä ihan tavanomainen myöhässäolon määrä. Niukin naukin Keskustorilta ajettuna tuo saattaa riittää, mutta mitään aikatauluvarmaa linjaa tuolla tempulla ei vieläkään tehdä. Ymmärrän, että nuo kirikierrokset tehtiin 90:n synkkauksen takia, mutta todella toimimattomalla lopputuloksella.

37:n veto Satakunnankadun kautta Hämeenpuistoon on todella uskalias liike, viimein saadaan keskustassa säännöllistä bussiliikennettä kulkemaan muutakin kuin Hämeenkatua pitkin.. Päätepysäkin nimi Ratina viittaisi siihen, että Hämeenpuiston eteläpäässä olevaa kääntöpaikkaa ei otettaisi käyttöön, vaan vaunu käytäisiin kieppaamassa ympäri Vuolteenkadun lenkin kautta. Hämeenpuiston ruuhkaisuus vain tuo reitille omat haasteensa.

Kaikenkaikkiaan, todella järkeviä muutoksia tuo pitää sisällään; päätepysäkkeinä keskustassa on jotain muutakin kuin Keskustori tai Pyynikintori.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni linjalla 16 on tänäkin talvena aamuruuhkassa osapäiviä, jotka päättävät linja-ajonsa ja tulevat sitten Lentävänniemestä tyhjänä keskustaan. Näistäkin saisi pienellä vaivalla 16K vuoroja, kun autot joka tapauksessa tarvii siirrellä toiselle puolen kaupunkia.

Aamuruuhkahan ei pääty yhdeksältä suinkaan (muuta kuin aikataulullisesti), vaan tuossa kohtaa missä linjalla 16 siirrytään 20 minuutin vuoroväliin 8:50 -> 9:10 alkaa puolestaan "mummoruuhka" ja vuorovälin harveneminen näkyy välittömästi kuormituksessa.

Aikataulurakenteeseen toivoisi aamulle kuitenkin hieman korjauksia. Tällä hetkellä on suorastaan onneton tilanne Lielahden suunnasta sovitttaa matkoja kaukoliikenteen vuoroihin, kun sekä 7:lla että 21:lla myöhästyy 5:30 linja-autoasemalta Helsinkiin menevästä vuorosta.
 
Ymmärtääkseni linjalla 16 on tänäkin talvena aamuruuhkassa osapäiviä, jotka päättävät linja-ajonsa ja tulevat sitten Lentävänniemestä tyhjänä keskustaan. Näistäkin saisi pienellä vaivalla 16K vuoroja, kun autot joka tapauksessa tarvii siirrellä toiselle puolen kaupunkia.

Aamuruuhkahan ei pääty yhdeksältä suinkaan (muuta kuin aikataulullisesti), vaan tuossa kohtaa missä linjalla 16 siirrytään 20 minuutin vuoroväliin 8:50 -> 9:10 alkaa puolestaan "mummoruuhka" ja vuorovälin harveneminen näkyy välittömästi kuormituksessa.

Aikataulurakenteeseen toivoisi aamulle kuitenkin hieman korjauksia. Tällä hetkellä on suorastaan onneton tilanne Lielahden suunnasta sovitttaa matkoja kaukoliikenteen vuoroihin, kun sekä 7:lla että 21:lla myöhästyy 5:30 linja-autoasemalta Helsinkiin menevästä vuorosta.
Noiden 16:n osapäivien ajattaminen tyhjänä pois oli edellisenä talvena vieläkin raivostuttavampaa kun joka toinen auto lähti pois. Jos oltaisiin järkeviä mutta radikaaleja niin 10 min väli vois olla päiväsaikaankin. Jos onnistuu turussakin niin miksei meillä. Ja toki ensimmäinen auto vois lähteä vaikka 4.50, kuten jossain päin kaupunkia lähtee. Onhan lentävänniemi kuitseki jonkinlainen pussinperä jonka palveluun olis järkevää panostaa. No,seuraavana talvena varmaan jo sitten alkaa tiheämmin palveltu liikenne. Sitä odotellessa...
 
Noiden 16:n osapäivien ajattaminen tyhjänä pois oli edellisenä talvena vieläkin raivostuttavampaa kun joka toinen auto lähti pois. Jos oltaisiin järkeviä mutta radikaaleja niin 10 min väli vois olla päiväsaikaankin. Jos onnistuu turussakin niin miksei meillä. Ja toki ensimmäinen auto vois lähteä vaikka 4.50, kuten jossain päin kaupunkia lähtee. Onhan lentävänniemi kuitseki jonkinlainen pussinperä jonka palveluun olis järkevää panostaa. No,seuraavana talvena varmaan jo sitten alkaa tiheämmin palveltu liikenne. Sitä odotellessa...

Noita 16K-vuoroja on käsittääkseni ehdotettu jopa talon johdon suunnasta Jolin suuntaan, mutta syystä tai toisesta eivät ota tuulta alleen. Puoli-ilmaiseksi syntyisi vielä ysin tunnillekin normaalia tiheämpi kysyntä.

Koilliskeskuksella (tai oikeammin myös Linnainmaalla) syntyy 7,5 minuutin vuoroväli kahden erillisen linjan avulla (ja empiirisesti todettu hyvin toimivaksi), joten sitten vastaavasti pitäisi myös 18:n aikatauluihin tehdä muutoksia, jottei täällä taas homma menisi peräkkäinajeluksi. Atalaan tuollainen 10 minuutin vuoroväli päiväsaikaan olisi todellista ylitarjontaa.
 
Lähtöjen tuplaaminen ruuhka-aikana vaikuttaa todella hyvältä idealta, etenkin kun tietyt lähdöt tulee jo alkupään muutamalta pysäkiltä tupaten täyteen. Pahoin kyllä pelkään, että tuo alle 10 minuutin vuoroväli tulee aiheuttamaan huomattavan paljon peräkkäinajoa, mutta toivottavasti pelkoni osoittautuu vääräksi. Aletaan kuitenkin joka tapauksessa olemaan katuverkon kapasiteetin rajamailla, varsinkaan, kun tuossa ei erillisiä bussikaistoja käytänössä ole missään.
Viittaatko nyt Kalevantiehen, jossa ruuhkia ei käytännössä edes tunneta?

19:n lakkautus arveluttaa siinä mielessä, että toivottavasti 29:lle on sitten laitettu sen verran lisää autoja, että ajoaikaa on ainakin ruuhka-aikana se 10-15 minuuttia ylimääräistä. Tänä talvena kun aikataulu saatiin kätevästi tasattua kierrättämällä jokaista lähtöä vuorotellen 19:nä, jolloin Linnainmaalle jäi yhteensä 20 minuuttia "löysää" kierrosta kohti. Tosin selkeyttähän tuo uusi järjestely sinällään tuo lisää.
Mua arveluttaa taas se, riittääkö kapasiteetti. Takahuhdintiellä on iät ja ajat ajettu 10 min välein. Bussit ovat toki tulleet täyteen vasta TAYS:llä, mutta siinä kohtaa sitten yleensä seisomapokaan.

20:n päättäri tulee ilmeisesti Hämeenpuiston päähän Näsikallion paikkeille?
Kyllä.

Päätepysäkin nimi Ratina viittaisi siihen, että Hämeenpuiston eteläpäässä olevaa kääntöpaikkaa ei otettaisi käyttöön, vaan vaunu käytäisiin kieppaamassa ympäri Vuolteenkadun lenkin kautta. Hämeenpuiston ruuhkaisuus vain tuo reitille omat haasteensa.

Kaikenkaikkiaan, todella järkeviä muutoksia tuo pitää sisällään; päätepysäkkeinä keskustassa on jotain muutakin kuin Keskustori tai Pyynikintori.
Kyllä.

Noiden 16:n osapäivien ajattaminen tyhjänä pois oli edellisenä talvena vieläkin raivostuttavampaa kun joka toinen auto lähti pois. Jos oltaisiin järkeviä mutta radikaaleja niin 10 min väli vois olla päiväsaikaankin. Jos onnistuu turussakin niin miksei meillä. Ja toki ensimmäinen auto vois lähteä vaikka 4.50, kuten jossain päin kaupunkia lähtee. Onhan lentävänniemi kuitseki jonkinlainen pussinperä jonka palveluun olis järkevää panostaa. No,seuraavana talvena varmaan jo sitten alkaa tiheämmin palveltu liikenne. Sitä odotellessa...
Noita 16K-vuoroja on käsittääkseni ehdotettu jopa talon johdon suunnasta Jolin suuntaan, mutta syystä tai toisesta eivät ota tuulta alleen. Puoli-ilmaiseksi syntyisi vielä ysin tunnillekin normaalia tiheämpi kysyntä.
Niistä karsittiin pari vuotta sitten, kun JOLI:n piti repiä säästöjä sieltä, mistä pystyy. Jos noi sivut saisi diilattua TKL:n ja tilaajan välillä puoleen hintaan normaalista taksasta, niitä voisi kannattaa ajaa, ja olisi toki kaupungin kokonaisuuden kannalta perusteltua ajaa joka tapauksessa.

Parastahan tietenkin olisi ajaa aamusta iltaan samalla vuorovälillä ja täyttää keskipäivällä bussit hintajouston avulla (vrt. Lassi Kalevan ja Aarne Raevaaran valtuustoaloite, jossa esitettiin hiljaisempien aikojen taksaksi 60 c matkakortilla ja 1 € käteisellä).
 
Koilliskeskuksella (tai oikeammin myös Linnainmaalla) syntyy 7,5 minuutin vuoroväli kahden erillisen linjan avulla (ja empiirisesti todettu hyvin toimivaksi), joten sitten vastaavasti pitäisi myös 18:n aikatauluihin tehdä muutoksia, jottei täällä taas homma menisi peräkkäinajeluksi. Atalaan tuollainen 10 minuutin vuoroväli päiväsaikaan olisi todellista ylitarjontaa.
Niin toki mutta Lentävänniemen päässä asian laita on vallan toisenlainen. Ei sotkisi käytännössä lainkaan aikataulurakennetta mikäli olisi 0900K ja 0930K. 0920 -lähdölläkin olisi jopa enemmän ajoaikaa kuin nyt koska Kiveliöstä auto starttaa 1022. Tätäkin seikkaa ajatellen, mikä oikeastaan puhuu noita k-lähtöjä vastaan, ainaki Lentävänniemen osalta?
 
Viittaatko nyt Kalevantiehen, jossa ruuhkia ei käytännössä edes tunneta?

En. Kalevantiehän on kapasiteetiltaan mitä mainioin, mielestäni nykyiseen tarkoitukseensa jopa hieman ylileveä. Kapasiteettiongelma tulee vastaan rautatieaseman seudulla. Tuohon Stockan itään päin olevalle pysäkille kun ei mahdu kerrallaan kuin 2 autoa tekemään kuormaa, eli vuoroaan joutuu useimmiten odottamaan ainakin sen yhden valokierron verran. Toinen mokoma saattaa mennä Rautatienkadulle oikealle kääntyviä odotellessa. Lisäksi iltaruuhkassa tuo risteys tukitaan niin, että siitä ei Hämeenkadun suuntaisesti pääse kukaan lävitse.

Näistä yhdenkin skenaarion toteutuminen syö ajoajasta sen pari minuuttia, puhumattakaan, jos noista toteutuu useampi. Ei ole mitenkään tavatonta, jos Tuomiokirkonkadun ja Rautatienkadun välisen korttelin ajamiseen kuluu viisikin minuuttia, mikä jo alkaa olemaan aika paljon tuolla vuorovälillä. Tähän kun lisätään talviliukkaat, niin useamman auton letkamuodotelmat alkavat olemaan totta. Tällaisille vuoroväleille tarvittaisiin jo täysin häiriötön joukkoliikenneväylä; henkilöautoliikenteen kieltäminen Hämeenkadun itäpäästäkään ei oikein tähän hätään vielä ehdi.

Niin toki mutta Lentävänniemen päässä asian laita on vallan toisenlainen. Ei sotkisi käytännössä lainkaan aikataulurakennetta mikäli olisi 0900K ja 0930K. 0920 -lähdölläkin olisi jopa enemmän ajoaikaa kuin nyt koska Kiveliöstä auto starttaa 1022. Tätäkin seikkaa ajatellen, mikä oikeastaan puhuu noita k-lähtöjä vastaan, ainaki Lentävänniemen osalta?

Ei mikään, ymmärsin tuon alkuperäisen viestisi hieman väärin. K-vuorot olisivat enemmänkin kuin perusteltuja ainakin lännen suunnata. Itään lopetettaessa ei samanlaista kaupungin läpiajoa tule, joten nämä voitaisiin sinällään ajaa suoraan halliin. Vuorotarjontaa kun tosiaan muidenkin linjojen ansiosta on.

Jos jotain hyvää vanhasta liikennelaitosmallista haetaan, niin siinä nämä hukka-ajot jäi todellakin minimiin, kun asiakkaita palveltiin aina varikon portille saakka. ;)
 
Jos jotain hyvää vanhasta liikennelaitosmallista haetaan, niin siinä nämä hukka-ajot jäi todellakin minimiin, kun asiakkaita palveltiin aina varikon portille saakka. ;)

Niin nyt kaupunki siirtää rahaa organisaatiolta toiselle ja kumpikin valittaa ettei sitä ole ;)
 
Kaukajärven sisäiset linjastomuutokset ovat jääneet hiukan vähemmälle huomiolle.

Aamulehden (17.4) mukaan linjat 20 ja 22 vaihtavat osin reittejä Annalassa. Linja 22 siirtyy ajamaan suoraan Juvankatua ja Hikivuorenkatu jää linjan 20 varaan.

En tiedä, miten viisas tuokaan muutos on. Hikivuorenkadun yhteydet keskustaan hidastuvat, normaalisti juuri kukaan ei kulje linja 20:llä Annalasta keskustaan koska 22 on niin paljon nopeampi.

Myös vuorovälit heikkenevät Hikivuoressa.

Uskon että hikivuorelaiset laittavat muutokselle vielä ankarasti hanttiin.
 
Liikenteen sujuvuuden kannalta tuo on sinällään järkevää (Annalankadulta Juvankadulle kääntyminen on ruuhka-aikaan bussilla hankalaa), mutta ilmeisesti Jolin mielestä runkolinjojen suoruus on matkustajamääriin nähden tärkeämpää. Jos oikein ymmärsin, niin Annalankatu jäisi vallan ilman bussiliikennettä (tosin korvaavia pysäkkejä on pienen matkan päässä)?

Ihmettelen, jos tuo muutos jyrätään tästä huolimatta läpi.
 
Mikäs tässä on ongelmana? Hikivuorenkadulta Juvankadulle on 250 metrin matka ja siellä aikoinani useinkin käyneenä matka ei tunnu miltään. Luulen, että uudistus liittyy osaltaan vuorovälin tihentämiseen, ilmeisesti kääntöajat 7,5 min vuorovälillä ovat niin tiukat, ettei ehdi turhia mutkitella. Ja samalla bussi siirtyy kulkemaan samaa reittiä kuin henkilöauto keskustaan.
 
Ongelma on se, että tätä Kuakajärven muutosta ei ole julkisestii esitelty reilusti. Ihmiset eivät tiedä siitä eivätkä voi ottaa siihen kantaa.

Linjojen reittien vaihto on tullut aika puskista, esimerkiksi lautakunnalle maaliskuussa esitellyssä talviliikennemallissa linjat ajoivat vielä aiempaan tapaan.

En tiedä, pelästyttikö muutaman vuodentakainen Hervannan ja Vuoreksen linjojen palaute suunnittelijat. Tuolloinhan hervantalaiset tyrmäsivät hienot suunnitelmat ajattaa linja 30 suoraan Insinöörinkatua ja laittaa 23 ajamaan Opiskelijankadulta Ahvenisjärventien kautta Teekkarinkadulle.

Itse pidän HSL:n systeemiä esimerkillisenä. Kaikki halukkaat voi lukea netistä vuoksiksi eteenpäin, mitä uudistuksia millekin vuodelle on suunniteltu. Linjat, vuorovälit, perustelut.. kaikki löytyy. Jos tilanteet muuttuu, suunnitelmia tietenkin rukataan. Ja se on ok.

Jos tietoa muutoksista täytyy kiskoa hohtimilla epämääräisten huhujen ja siitä seuraavien yleisönosastokirjoitusten perusteella, se ei ole mielestäni hyvän ja modernin hallintotavan mukaista.
 
Itse pidän HSL:n systeemiä esimerkillisenä. Kaikki halukkaat voi lukea netistä vuoksiksi eteenpäin, mitä uudistuksia millekin vuodelle on suunniteltu. Linjat, vuorovälit, perustelut.. kaikki löytyy. Jos tilanteet muuttuu, suunnitelmia tietenkin rukataan. Ja se on ok.

Jos tietoa muutoksista täytyy kiskoa hohtimilla epämääräisten huhujen ja siitä seuraavien yleisönosastokirjoitusten perusteella, se ei ole mielestäni hyvän ja modernin hallintotavan mukaista.

Luuletko, että Tampereella olisi konkreettisia suunnitelmia tuleville vuosille? Siis varmasti on monta henkilöä, joilla on visioita ja mielipiteitä. Varmasti on hienoja periaatesuunnitelmia ja esityksiä kehittämistoimenpiteistä mutta pahoin pelkään, ettei mitään konkreettista suunnitelmaa jonka mukaan asioita muutettaisiin ole olemassa. Ja loppujen lopuksi monessa asiassa muutos on kovin harvoin tarpeellista, yleensä olisi tarpeellisempaa välttää muutoksia...
 
Takaisin
Ylös