Lähtöjen tuplaaminen ruuhka-aikana vaikuttaa todella hyvältä idealta, etenkin kun tietyt lähdöt tulee jo alkupään muutamalta pysäkiltä tupaten täyteen. Pahoin kyllä pelkään, että tuo alle 10 minuutin vuoroväli tulee aiheuttamaan huomattavan paljon peräkkäinajoa, mutta toivottavasti pelkoni osoittautuu vääräksi. Aletaan kuitenkin joka tapauksessa olemaan katuverkon kapasiteetin rajamailla, varsinkaan, kun tuossa ei erillisiä bussikaistoja käytänössä ole missään.
Jos Nirvan takklaisia aiotaan ohjata käyttämään linjaa 5 kolmosen sijaan, vaatisi se ehdottomasti uuden pysäkin johonkin Automiehenkadulle Lahdesjärven ABC:n paikkeille. Nykyisellään lähin pysäkki on kaupunkiin päin mentäessä Leppästensuonkadun risteyksessä oleva Perkiö. Särkijärvenkadun risteyksessä ollut pysäkkisyvennyskin ehdittiin jo "muuraamaan" umpeen.
19:n lakkautus arveluttaa siinä mielessä, että toivottavasti 29:lle on sitten laitettu sen verran lisää autoja, että ajoaikaa on ainakin ruuhka-aikana se 10-15 minuuttia ylimääräistä. Tänä talvena kun aikataulu saatiin kätevästi tasattua kierrättämällä jokaista lähtöä vuorotellen 19:nä, jolloin Linnainmaalle jäi yhteensä 20 minuuttia "löysää" kierrosta kohti. Tosin selkeyttähän tuo uusi järjestely sinällään tuo lisää.
20:n päättäri tulee ilmeisesti Hämeenpuiston päähän Näsikallion paikkeille?
Linjan 28 aikataulullisesta epävarmuudesta Joli ei voi kuin syyttää itseään: on suorastaan järjetöntä antaa näin pitkälle linjalle 35 minuutin linjasivuja ruuhka-aikaan, kun Teiskontielle asti selviäminenkin vie neljän aikoihin jo sen 15 minuuttia. Homma ei yhtään helpota Aitolahdentien iso pysäkkimäärä... 10 minuuttia oli jo syksyllä ihan tavanomainen myöhässäolon määrä. Niukin naukin Keskustorilta ajettuna tuo saattaa riittää, mutta mitään aikatauluvarmaa linjaa tuolla tempulla ei vieläkään tehdä. Ymmärrän, että nuo kirikierrokset tehtiin 90:n synkkauksen takia, mutta todella toimimattomalla lopputuloksella.
37:n veto Satakunnankadun kautta Hämeenpuistoon on todella uskalias liike, viimein saadaan keskustassa säännöllistä bussiliikennettä kulkemaan muutakin kuin Hämeenkatua pitkin.. Päätepysäkin nimi Ratina viittaisi siihen, että Hämeenpuiston eteläpäässä olevaa kääntöpaikkaa ei otettaisi käyttöön, vaan vaunu käytäisiin kieppaamassa ympäri Vuolteenkadun lenkin kautta. Hämeenpuiston ruuhkaisuus vain tuo reitille omat haasteensa.
Kaikenkaikkiaan, todella järkeviä muutoksia tuo pitää sisällään; päätepysäkkeinä keskustassa on jotain muutakin kuin Keskustori tai Pyynikintori.