Linjan 16 kilpailutus

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Tarjouskilpailu linjasta 16 Pirkkala - Lentola on käynnistynyt. Samassa kohteessa on mukana myös yhden auton ajot linjalla 45. Kaikkiaan kohteessa on 10 telibussia ja 9 2-akselista.

Sopimuskausi alkaa 1.7.2014 ja kestää 5 vuotta (+ 3 vuoden optiomahdollisuus).

Tarjouspyyntömateriaali (zip, 1 Mt)
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu kyllä uskomattoman hienolta, että lopulta ollaan tässä pisteessä. Vuosina 2006-2007 tein diplomityön, jossa todistin, että keskitetyllä, yhdellä suunnittelupöydällä tehtävän, reviirirajojen kahleista vapautetun suunnittelun avulla saadaan edullisempi lopputulos kuin nykyinen sukuoikeusmalli. Nyt kaikki kaupunkiseudun valtuustot ovat päättäneet järjestää joukkoliikenteensä seudullisesti d-työni mukaisesti ja ensimmäinen kilpailutuskin on käynnistynyt. Paljon on vettä virrannut Tammerkoskessa 7 vuoden aikana, mutta Tampereen joukkoliikennevirkamiesten kärsivällisyys ollaan lopultakin palkitsemassa. Lopussa kiitos seisoo!

Oma roolini on nyt varmistaa, että kartellit hajotetaan rehdillä kilpailulla.
 
Tälläiseen vetoon voi kyllä lähteä! Lyön vetoa sen puolesta, että linja 16 ei jatku 1.7.2014 nykyisestä päätepysäkiltään Kiveliössä Kangasalle eikä linja 26 ei jatku 1.7.2014 nykyisestä päätepysäkistään Vuoreksenkadulla Lempäälään. Veto on siis kiinni Ultrix, jos vielä haluat lyödä vetoa?
Kuinkas nyt suu pannaan? Ai niin, vielä on toki reilu vuosi jäljellä… tässähän voi ehtiä tapahtua vaikka kuntaliitos ennen sitä! :lol:
 
Kuinkas nyt suu pannaan? Ai niin, vielä on toki reilu vuosi jäljellä… tässähän voi ehtiä tapahtua vaikka kuntaliitos ennen sitä! :lol:

Ettei "totuus" unohtuisi, kirjoitin

Eli olen varma ettei 1.7.2014 linjat 16 jatku nykyiseltä päätepisteeltään nykyistä reittiä Kangasalle ja linja 26 nykyiseltä päätepistetäältään nykyistä reittiä Lempäälään.

Huomaan toki, että tuolloin on jäänyt pari sanaa puuttumaan siitä, mitä olen tarkoittanut. Kangasalle ja Lempäälään perässä olisi pitänyt lukea keskusta, pienet rajanylitykset olisin jo tuolloin voinut uskoa toteutuvan. Mutta silti en jaksa uskoa, että linja 26 siirtyisi niin, että se tekisi nykyisen lenkkinsä Vuoreksenkadulle kuten olen esittänyt (siirtyisi nykyiseltä päätepisteeltään nykyistä reittiä). Ja sidosmäärite "ja" edellyttäisi molempien totetumiseen ehtona sille että häviän vedon. Toki huonolta näyttää, ottaen huomioon tuon muutoksen ajakohdan joka niin keskellä kesä-ajokautta kuin voi vain huonosti järjestetyssä järjestelmässä olla (alle kuukausi takana, puolitoista jäljellä). Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastauksena, ei suuta pistetä mitenkään erityiseen mutruun tai muuta. On tässä jo parin vuoden ajan mennyt usko joukkoliikenteen tulevaisuuteen muutenkin, ei tämänkaltaiset uutiset enää sitä kummemmin huononna.
 
Ei taida nuo autokierrot olla vielä ihan valmiita. Niistä kun puuttuu kokonaan lentokentän L-vuorot. Myös Turkkiradalle näyttää menevän ainoastaan yksi aamulähtö. Pohjana näyttääkin olevan 15 minuutin vuorovälillä kulkeva Lentola-Vähäjärvi (16V) ja ruuhkissa vartin välein kulkeva Leinola-Kyösti (16K). Nämä siis poimittu talviarjen autokierroista.
 
Huomaan toki, että tuolloin on jäänyt pari sanaa puuttumaan siitä, mitä olen tarkoittanut. Kangasalle ja Lempäälään perässä olisi pitänyt lukea keskusta, pienet rajanylitykset olisin jo tuolloin voinut uskoa toteutuvan. Mutta silti en jaksa uskoa, että linja 26 siirtyisi niin, että se tekisi nykyisen lenkkinsä Vuoreksenkadulle kuten olen esittänyt (siirtyisi nykyiseltä päätepisteeltään nykyistä reittiä). Ja sidosmäärite "ja" edellyttäisi molempien totetumiseen ehtona sille että häviän vedon.
Aivan, sanatarkastihan otettuna 16:kin joutuisi sillä Kiveliönkadun päättellä tekemään lenkin ja sieltä jatkamaan Kangasalan puolelle. Alkuperäinen intentio ei kuitenkaan minulla ollut väittää, että 16 ja 26 jatkuisivat Kangasalan ja Lempäälän keskustoihin vaan nimenomaan Vatialaan ja Höytämöön. Silloin en vielä tosin arvannut tuota Prismalle asti ajoa, mutta yhtä kaikki rajan yli tiesin 16:n ja 26:n jatkuvan viimeistään TAMBUS-selvityksen myötä.

Vuoreksenkadulle jäänee enintään 36, ellei sillekin keksitä jotain parempaa päättäriä.
 
Mikä Vuoreksenkadun päätepysäkissä on niin turhaa, että se on vain "paremman puutteessa" käytössä nykyisellään? Okei, nykyinen 15 minuutin vuoroväli on turhankin tiheä tälle, mutta tuskin tämän käyttöä kannattaa tyystin lopettaa, varsinkin kun nykyisellään Vuoreksenkadulta kulkee koululaisia Peltolammin suuntaan. Lempääläntien varressa oleva, etenkin Lempäälän suuntaan oleva pysäkki kun on koululaisille vaarallinen; sen yhteydessä kun ei ole suojatietä, ja mikä pahinta, Tampereen suunnasta tullessa tässä on mäennyppylä, joka estää näkemästä liikennettä vasta kuin ovat kohdalla. Kyseessä on kuitenkin pääväylä, jossa 60 km/h rajoitus.

Eri asia on, jos tänne ajetaan pistoina esimerkiksi koulujen loppumisen aikaan, mutta kokonaan tuskin kannattanee tämän lenkin käytöstä luopua. Kehotus käyttää edellistä pysäkkiä Multiojankadun risteyksessä on vähän sama kuin käskettäisiin ikurilaisia käyttämään pelkästään Virontörmänkadun pysäkkejä; ei tule käytännössä toimimaan.
 
varsinkin kun nykyisellään Vuoreksenkadulta kulkee koululaisia Peltolammin suuntaan. Lempääläntien varressa oleva, etenkin Lempäälän suuntaan oleva pysäkki kun on koululaisille vaarallinen; sen yhteydessä kun ei ole suojatietä, ja mikä pahinta, Tampereen suunnasta tullessa tässä on mäennyppylä, joka estää näkemästä liikennettä vasta kuin ovat kohdalla. Kyseessä on kuitenkin pääväylä, jossa 60 km/h rajoitus.
Okei, toi oli ihan hyvä argumentti Vuoreksenkadun puolesta. Kävelymatkahan ei niiltä pientaloilta Lempääläntielle ole liian pitkä, mutta toki tie on vilkas ja vaarallinen.
 
Okei, toi oli ihan hyvä argumentti Vuoreksenkadun puolesta. Kävelymatkahan ei niiltä pientaloilta Lempääläntielle ole liian pitkä, mutta toki tie on vilkas ja vaarallinen.

Menee voimakkaasti offtopicin puolelle, mutta tästä saa vaikka tarvittaessa uuden ketjunkin.

Ydinkysymys kuuluukin, onko meillä oikeasti vaarallisia teitä? Vai onko meillä vaan varomattomia jalankulkijoita, piittaamattomia pyöräilijöitä ja röyhkeitä autoilijoita, jotka eivät näe muuta liikennettä?

Omien havaintojen perusteella liikennekuri tuntuu olevan kaikilta osapuolilta huonoa.
Päivittäin näkee tilanteita, joissa jalankulkijat menevät punaisia päin - jopa koko perhe, jossa vanhemmat näyttävät alakouluikäisille huonoa esimerkkiä.

Ja pyöräilijöiden kohelluksella ei tunnu olevan mitään rajoja, näistä kuitenkin eniten vaaratilanteita (itselleni) aiheuttaa hetket, jolloin pyöräilijät ajavat jalkakäytävää pitkin ja turhan suurella tilannenopeudella. Jos muistutat pyörätiestä (joka kulkee kadun toisella puolen), saat haistattelua tai keskisormea osaksesi. Eikä poikkeuksellista ole myöskään yksisuuntaista katua vastakarvaan polkevat.

Autoilijoiden törttöily onkin sitten oma lukunsa, mikä toisaalta ihmetyttää, onhan autokoulu kuitenkin pakollinen. Nykytrendinä tuntuu olevan liikennevahingoissa se, että liikennevahingon aiheuttanut osapuoli pakenee paikalta. Huolestuttava piirre on myös sekin, että auton sisällä keskitytään vallan muihin asioihin kuin muun liikenteen seuraamiseen ja ennakointiin. Tuohan ne metallikuoret suojaa autoilijalle, mutta kevyen liikenteen käyttäjän kannalta tilanne on lohduton. Vaikka itse noudattaisi liikennesääntöjä, pitää muihin suhtautua sillä asenteella, että he eivät välttämättä noudata.

Suojatiekäyttäytyminen on hakusessa kaikilla kolmella ryhmällä. 2+2 kaistaiset tiet ja kadut virittyvät suojatietä ylittävän ansaksi, kun toista kaistaa kulkeva autoilija päästää jalankulkijan ylittämään turvallisesti tien. Viereisellä kaistalla tätä elettä ei ymmärretä tai seurata ja läheltäpiti-tilanteita tapahtuukin varsin usein. Pyöräilijät taasen eivät osaa hypätä munamankelinsa selästään taluttamaan fillariaan niissä tilanteissa, joissa pyörätie ei jatkukaan välittömästi suojatien toisella puolen. Eikä tunnu perillä olevan myöskään uudistetut suojatiemaalaukset...

Vaan pitääkö tieinfra pilata töyssyillä, kavennuksilla, alennetuilla nopeusrajoituksilla ja liikennevaloilla, kun kukaan ei tunnu osaavan omaa rooliaan tieliikenteessä? Niillä kuitenkin on myös vaikutusta joukkoliikenteenkin sujuvuuteen.
 
Jatketaan nyt vielä asian vierestä

Lempääläntien varressa oleva, etenkin Lempäälän suuntaan oleva pysäkki kun on koululaisille vaarallinen; sen yhteydessä kun ei ole suojatietä

Onhan tuossa suojatie, joka jää pysähtyessä mukavasti bussin eteen. Ohiajavien pitäisi siis pysähtyä, jos bussi ei ole yli viiden metrin päässä suojatiestä.

Tuossa Lempääläntiellä ja varmasti muuallakin on loistavia esimerkkejä siitä, että suojateitä ja alikulkutunneleita ei käytetä, koska niitä ei ole tehty juuri siihen, mistä halutaan kulkea. Kitiniitynkadun kohdalla suojatie on väärässä päässä pysäkkiä eli sitä ei kukaan käytä. Rukkamäentien risteyksessä olisi alikulkutunneli Lempääläntien ali, mutta niinpä vaan jokainen bussista nouseva jää siihen pysäkille odottamaan mahdollisuutta päästä tien yli.
 
Ydinkysymys kuuluukin, onko meillä oikeasti vaarallisia teitä? Vai onko meillä vaan varomattomia jalankulkijoita, piittaamattomia pyöräilijöitä ja röyhkeitä autoilijoita, jotka eivät näe muuta liikennettä?
Sekä että. Liikenneku(lttuu)ri on yksi asia, liikennemiljöö toinen. On ilmiselvää, että kiitoratamaisessa miljöössä (kuten Lempääläntie) aniharva autoilija huomaa tien reunassa vuoroaan surkeasti kyhjöttäen odottavan jalankulkijan, kun taas esim. Insinöörinkadulla Duon kohdalla on harvinaisen törkeä poikkeus, jos joku kaasuttaa päästämättä jalankulkijoita kadun yli.

Omien havaintojen perusteella liikennekuri tuntuu olevan kaikilta osapuolilta huonoa.
Päivittäin näkee tilanteita, joissa jalankulkijat menevät punaisia päin - jopa koko perhe, jossa vanhemmat näyttävät alakouluikäisille huonoa esimerkkiä.
Totta. On kuitenkin myös ihmisiä, joiden arvomaailmassa se ei ole iso rike.

Ja pyöräilijöiden kohelluksella ei tunnu olevan mitään rajoja, näistä kuitenkin eniten vaaratilanteita (itselleni) aiheuttaa hetket, jolloin pyöräilijät ajavat jalkakäytävää pitkin ja turhan suurella tilannenopeudella. Jos muistutat pyörätiestä (joka kulkee kadun toisella puolen), saat haistattelua tai keskisormea osaksesi. Eikä poikkeuksellista ole myöskään yksisuuntaista katua vastakarvaan polkevat.
Raivostuttavan totta! Harvassa on ne hetket, kun olen kanssapyöräilijöistäni ylpeä Tampereella. Aikuiset ihmiset sotkemassa – toki vuosia kestäneen kampanjoinnin myötä kypärä päässä – kuitenkin ilman valoja pitkin kapeita jalkakäytäviä. Kaiken huippu oli Hatanpäällä, kun joku spede kääntyi pyörätieltä reunakivelle, joka siis oli vain reunakivi ilman, että siinä oli edes varsinaista jalkakäytävää. Sellaista "pyörätietä" pitkin ajaessa on ihan oma vikansa, jos kaatuu ja satuttaa itsensä. Mutta tosiaan pyöräily jalkakäytävillä ja myös ammattitaidottomien liikenneinsinöörien "suunnittelemilla" kevyenliikenteenväyläkkeillä (jossa sininen jalankulku+pyörätie-merkki laitetaan jalkakäytävälle, problem solved) on kyllä hengenvaarallista sekä jalankulkijoille että pyöräilijöille itselleen. Viimeksi maanantaina katselin O'Connell'sin ikkunasta, kun jengi porhalsi alamäkeen pitkin Rautatienkadun länsipuolen jalkakäytävää, joka on tuskin edes 2 metriä leveä ja siinä on koko matkalta autoja parkkeerattuna ja liuta porraskulkuja.

Mulla on hypoteesi, että tämä perustuu suomalaiseen kulttuuriin, jossa kasvetaan ja vartutaan lähiössä tai kaupungin liepeillä jossain semiböndellä (Nurmijärvet, Ylöjärvet ja muut Kempeleet), jossa on yleensä ihan hyvät pyörätiet kaikkialla. Pyöräily vähenee dramaattisesti siirryttäessä yläasteelle (sattumalta lähes samoihin aikoihin, kun laillinen oikeus pyöräillä jalkakäytävillä päättyy), jolloin aletaan yleensä käyttää bussia ja osa porukasta siirtyy 15-vuotiaana mopoon/mautoon. Sitten siirrytään aikuisuuden kynnyksellä opiskelemaan yliopistokaupunkiin ja muutetaan Cityyn, ja ilman muuta ajetaan polkupyörällä (tai Jopolla), niin ne kaikki muutkin tekee. Ja kun kukaan ei ole tullut opettaneeksi pyöräilyn perusliikennesääntöjä, kuten sitä, että jalkakäytävä on jalkakäytävä, kunnes liikennemerkillä toisin todistetaan, ja pyöräteittömillä väylillä on pyöräiltävä ajoradalla, ei monelle tule edes mieleen käyttää ajorataa edes silloin, kun se on ilmiselvästi sujuvin, turvallisin ja ainoa laillinen tapa edetä kyseistä katua pitkin. Surkuhupaisaa katsella menoa esim. Tuomiokirkonkadun kapeilla jalkakäytävillä, jossa metrin kapeilla rotvalleilla joku spede yrittää jopoilla tiensä perille. Siirtyisi sille puolityhjälle ajoradalle, mutta ei toope tajua, kun luulee että fillari/Jopo on yhtä kuin jalankulku, paitsi vain vähän nopeampaa.

Ja sitten kun siitä yrittää varovasti vihjaista, niin saa kommentteja tyyliin että pelottaa ajaa ajoradalla. No hitto soikoon, jos mua pelottaa ajaa autolla maantietä pitkin, niin kai mäkin saan siirtyä sen ajoneuvon kanssa pyörätielle pujotteleen?

</avautuminen> :lol:

Autoilijoiden törttöily onkin sitten oma lukunsa, mikä toisaalta ihmetyttää, onhan autokoulu kuitenkin pakollinen. Nykytrendinä tuntuu olevan liikennevahingoissa se, että liikennevahingon aiheuttanut osapuoli pakenee paikalta. Huolestuttava piirre on myös sekin, että auton sisällä keskitytään vallan muihin asioihin kuin muun liikenteen seuraamiseen ja ennakointiin. Tuohan ne metallikuoret suojaa autoilijalle, mutta kevyen liikenteen käyttäjän kannalta tilanne on lohduton. Vaikka itse noudattaisi liikennesääntöjä, pitää muihin suhtautua sillä asenteella, että he eivät välttämättä noudata.

Okei, yks pointti jalkakäytäväpyöräilyssä on siinäkin, että autoilijat, ml. ammattikuskit eivät edes tiedä liikennesääntöjä. Yhtenä riesana on Viinikankadun tallisivuja Paunun varikolle ajavat laiskurit, jotka eivät viitsi sen vertaa rattia kääntää, etteivät ajaisi pyöräkaistaviivan päällä. Voisi sinnekin tulla joskus vaikka (uusien kaistaviivojen ilmestyttyä katuun) joku poliisipartio tarkkailemaan ja jakelemaan huomautuksia. Kuulemma vielä tämä on niin absurdi juttu, että kaupungin taholta on jo vuosikaudet yritetty saada nimimerkki masi käskemään kuljettajansa käyttämään hallireittinä Lempääläntie–Kuokkamaantie-reittiä tai Jokipohjantien reittiä ja että masi olisi vastannut, ettei voi kuljettajillensa mitään, mutta eräältä niinikään foorumin jäsenenä olevalta Paunun bussikuskilta kuulin taas, ettei heille tällaista ukaasia koskaan ainakaan hänen aikanaan olisi edes tullut.

Marraskuussa 2011, Hämeenkadun kevyenliikenteenväylien juuri vaihduttua jalkakäytäviksi päätin pyöräillä Sampolasta Metsoon. Suorin tie näiden kahden välillä käy Itsenäisyydenkadun ja Hämeenkadun kautta. Pyöräilinkin, ja linjan 18 bussi ohitti minut aluksi about Attilan mäessä. Ohitin bussin uudestaan, kun se oli tasaamassa aikaa Keskustorilla. Sitten ylämäkeä kohti Tuulensuuta ja ensin Ravi Mehta-kreivikunnan KABUS vilkutti valojansa minulle tuntemattomaksi jääneestä syystä ja sen jälkeen sitten samainen linjan 18 bussi alkoi Hämeenpuiston liikennevaloissa tööttäileen. Puolisen minuuttia punaisissa seistyäni ja hermot kurissa pidettyäni kyllästyin aggressiiviseen tööttäilyyn ja päätin mennä kysyyn, että mitä ihmettä. Korvissa humisi ja en saanut järkevää sanaa suustani, mutta eipä saanut TKL:n torviartistikaan. Minun piti kuulemma mennä pois hänen tieltään, mutta järjellistä ja laillista vastausta, että minne, ei tullut. Huomasin sitten valojen vaihtuvan kohta vihreiksi ja palasin fillarin satulaan ja jatkoin Metson šikaaniin, jossa tööttäily jatkui. Sentään ymmärsi ohittaa vasemmalta, kun huusin peesailun päätteeksi ihan hanat, että "J******UTA SULLA ON KÄÄNTYVÄT ETUPYÖRÄT". Välittömästi hävetti, että päässäni oli puolueen kypärä. Ja heti insidentin jälkeen soitin adrenaliinihöyryissä täristen TKL:n LIVAKkiin, jossa eivät ottaneet minua todesta eivätkä edes olleet perillä kaupunkimme pääkadun liikennejärjestelyistä, minkä luulisi kuuluvan kaupungin laitoksen liikenteenvalvontayksikön tehtävänkuvaan. Jälkeenpäin laitoin vielä JOLI:lle kirjallista palautetta, joka otettiin ihan asiallisesti vastaan.

Suojatiekäyttäytyminen on hakusessa kaikilla kolmella ryhmällä. 2+2 kaistaiset tiet ja kadut virittyvät suojatietä ylittävän ansaksi, kun toista kaistaa kulkeva autoilija päästää jalankulkijan ylittämään turvallisesti tien. Viereisellä kaistalla tätä elettä ei ymmärretä tai seurata ja läheltäpiti-tilanteita tapahtuukin varsin usein.
Sitäkin sattuu, että jäädään pyörätien päälle seisoskelemaan ja odottamaan, että autot päästävät ohi. Ja jos pyörän pysäyttää, arvatkaa vain, pysäyttääkö viereistä kaistaa ajava auto?

Pyöräilijät taasen eivät osaa hypätä munamankelinsa selästään taluttamaan fillariaan niissä tilanteissa, joissa pyörätie ei jatkukaan välittömästi suojatien toisella puolen. Eikä tunnu perillä olevan myöskään uudistetut suojatiemaalaukset...
Missäs tällaisia on muualla kuin Rongankadulla Pellavatehtaankadun risteyksessä (jossa pitäisi pyörätien jatkeen sijaan siirtyä roheesti ajoradalle)?

Vaan pitääkö tieinfra pilata töyssyillä, kavennuksilla, alennetuilla nopeusrajoituksilla ja liikennevaloilla, kun kukaan ei tunnu osaavan omaa rooliaan tieliikenteessä? Niillä kuitenkin on myös vaikutusta joukkoliikenteenkin sujuvuuteen.[/QUOTE]

Tuossa Lempääläntiellä ja varmasti muuallakin on loistavia esimerkkejä siitä, että suojateitä ja alikulkutunneleita ei käytetä, koska niitä ei ole tehty juuri siihen, mistä halutaan kulkea. Kitiniitynkadun kohdalla suojatie on väärässä päässä pysäkkiä eli sitä ei kukaan käytä. Rukkamäentien risteyksessä olisi alikulkutunneli Lempääläntien ali, mutta niinpä vaan jokainen bussista nouseva jää siihen pysäkille odottamaan mahdollisuutta päästä tien yli.
Jäin juuri tunti ennen viestiäsi juuri tuolla Valkaman pysäkillä pois ja hypein luonnollisesti kadun yli, jopa normaalia varomattomammin.

Tätä voisi sanoa eritasoratkaisujen tragediaksi. Tämä on aivan oppikirjaesimerkki SCAFT-suunnitteluperusteista, niin hyvässä kuin pahassa: teoriassa se tekee liikenneonnettomuuden jalankulkijan ja moottoriajoneuvon välillä mahdottomaksi, mutta käytännössä ihmiset ovat laiskoja ja jopa pelkäävät pimeitä tunneleita liukkaine luiskineen. Suoraan maantien poikki oikaisten ei edes riko mitään Tieliikennelain pykälää (suojatietä ei ole lähellä), ja vaikka ylitys on omalla vastuulla, ei se tuota aikuiselle lähes koskaan vaaraa.

Käytännössä halvemmalla saadaan efektiivisesti turvallisemmat tienylitykset tekemällä keskisaarekkeita, joihin voi kävellä odottamaan autovirran katkeamista. Jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä, maassamme ei olisi yhtäkään keskisaareketta ja vain kourallinen alikulkuja, eli tämä on taas suojatiekulttuuriin liittyvä ongelma.
 
Kuulemma vielä tämä on niin absurdi juttu, että kaupungin taholta on jo vuosikaudet yritetty saada nimimerkki masi käskemään kuljettajansa käyttämään hallireittinä Lempääläntie–Kuokkamaantie-reittiä tai Jokipohjantien reittiä ja että masi olisi vastannut, ettei voi kuljettajillensa mitään, mutta eräältä niinikään foorumin jäsenenä olevalta Paunun bussikuskilta kuulin taas, ettei heille tällaista ukaasia koskaan ainakaan hänen aikanaan olisi edes tullut.

Milloinkahan kyseinen kuljettaja on ollut Paunulla töissä, sillä ainakin viimeiset 6 vuotta Paunun kuljettajan käsikirjassa on ollut teksti (sanamuoto on saattanut hieman vaihdella eri vuosina): "Huoltoajoreitti pyritään valitsemaan niin, että asutusalueiden läpiajoa vältetään mahdollisuuksien mukaan, jotta melu- ja ympäristöhaitat saataisiin minimoitua. Keskustorin/linja-autoaseman ja Nekalan välinen ensisijainen huoltoajoreitti on Lempääläntie - Kuokkamaantie - Ahlmanintie." Lisäksi asiasta on mainittu kuljettajien perehdytystilaisuuksissa.

Kyseinen käsikirja on kehotettu lukemaan joka vuosi läpi mahdollisten muutostenkin takia. ;)
 
Mielenkiintoista! Kyseinen kuljettaja on tälläkin hetkellä Paunun palveluksessa. Hyvä, jos tuollainen ohje oikeasti on, ja perun siltä osin sanani koskien masia. Toivottavasti uusi, leveämpi pyöräkaistamaalaus vähentää kekkulointia pyöräkaistan puolella.

(psst, kuukanko, irroitatko tän omaksi ketjukseen?)
 
Suhteellisen usein silti paunulaiset näyttävät (empiiriseen havainnointiin perustuen) ajavan hallisivunsa suoraa tuon Viinikankadun kautta. Pakko myöntää, että osa TKL:n kuskeistakin oikoo suoraa tuon Viinikankadun kautta, vaikka virallinen siirtoajoreitti halliin on keskustorin suunnasta "... Tampereen valtatie - Lempääläntie - Kuokkamaantie ..." Myönnettäköön, että nuo Kuokkamaantien risteyksen valot ovat joskus yöaikaankin niin toivottoman hitaat, että se houkuttaa kiertämään tuota Viinikankatua.

Muita vältettäviä siirtoajoreittejä ainakin meillä ovat mm. Ahlmanintie (Viinikankadun ja Kuokkamaantien välillä) sekä Kuoppamäentie (Jokipohjantien ja Nekalantien välillä). Muotialantie taitaa myös kuulua listaan, vaikka ei tuon läpi turhaa mielellään ajakaan...
 
Viimeksi muokattu:
Milloinkahan kyseinen kuljettaja on ollut Paunulla töissä, sillä ainakin viimeiset 6 vuotta Paunun kuljettajan käsikirjassa on ollut teksti (sanamuoto on saattanut hieman vaihdella eri vuosina): "Huoltoajoreitti pyritään valitsemaan niin, että asutusalueiden läpiajoa vältetään mahdollisuuksien mukaan, jotta melu- ja ympäristöhaitat saataisiin minimoitua. Keskustorin/linja-autoaseman ja Nekalan välinen ensisijainen huoltoajoreitti on Lempääläntie - Kuokkamaantie - Ahlmanintie." Lisäksi asiasta on mainittu kuljettajien perehdytystilaisuuksissa.

Kyseinen käsikirja on kehotettu lukemaan joka vuosi läpi mahdollisten muutostenkin takia. ;)
Tuo sanamuoto "pyritään valitsemaan" jättää vain valitettavan paljon tulkinnanvaraa heille, jotka haluavat tulkita asiaa mieleisekseen. Toteanpa kuitenkin, että nykyisellä liikenneinfralla (Transpointin kulmalla oleva liikennevalojen ohi oikoreitin tarjoava bussikaista) tuo suositeltu reitti on useimmiten varsin nopea ja sujuva. Vain usein pitkäänkin kestävä vasemmalle Kuokkamaantielle kääntymisen odottelu etenkin hiljaisen liikenteen aikaan toisinaan kypsyttää. Ts. vaikea ymmärtää, mitä odotetaan, kun Helsingin suunnasta (tai mistään muustakaan suunnasta) ei ketään ole näkyvillä saapumassa.

Mutta Viinikankatuun: Siellähän nuo pyöräkaistamaalaukset on tehty päin prinkkalaa sikäli, että autolla (ainakin raskaalla kalustolla) on pakko joko poukkoilla pyöräkaistalle tai ajaa liikenteenjakajien yli. Todellinen suunnittelun (luultavasti joku insinööri asialla) kukkanen siis. Olisi ennemmin tehty toiseen reunaan kunnon pyöräkaista korokkeelle jalkakäytävän viereen ja vaikkapa kavennettu varsinainen ajorata sellaiseksi, että hillitsisi vauhteja riittävästi. Ainakin pyöräilijäin turvallisuus olisi ollut tällä järjestelyllä parempi.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:19 ----------

Muita vältettäviä siirtoajoreittejä ainakin meillä ovat mm. Ahlmanintie (Viinikankadun ja Kuokkamaantien välillä) sekä Kuoppamäentie (Jokipohjantien ja Nekalantien välillä). Muotialantie taitaa myös kuulua listaan, vaikka ei tuon läpi turhaa mielellään ajakaan...
Kuoppamäentie on ainakin tällä hetkellä siinä määrin "nimensä veroinen", että jo kaluston kunnossa pysymiseen vedoten linjan 15 voisi siirtää sieltä pois kulkemaan jotain muuta väylää siksi aikaa, kunnes katu saadaan kuntoon. Siirtoajo tuossa kunnossa olevaa reittiä pitkin lähentelee jo sulaa hulluutta.

EDIT: Paljonko nämä keskustelut liittyvät "Linjan 16 kilpailutus" -aiheeseen... ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös