Linjan 16 kilpailutus

Onnibus tarjoaa siis huonointa laatua kalliemmalla hinnalla.

Pitää paikkaansa. Noin voi aina sanoa häviäjistä tällaisissa tarjouskilpailuista, joiden ratkaisuperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Siinä ei liene mitään outoa.

Mikä kuitenkin oudointa, vasta hiljattain tuomittiin aiemmat tarjousyhteenliittymät "laillisina kartelleina", niin nyt ollaan itse jätetty tarjous tarjousyhteenliittymänä.

Jos kahdella toimijalla on yhdessä jollakin alueella määräävä markkina-asema, kuten S-kaupalla ja Keskolla, ja nämä tekevät tarjousyhteenliittymän, on kyse laillisesta kartellista.

Jos Veljekset Keskinen ja Kärkkäinen laittaisivat hynttyyt yhteen ja yrittäisivät haastaa isoja pelureita, on tuskin kenenkään mielestä kyse kartellista.
 
Kirjauduinpa minäkin tänne ensimmäistä kertaa Onni-seikkailun alkamisen jälkeen onnitellakseni Masia ja koko Paunun porukkaa. Tappio toki kirvelee, mutta olen tyytyväinen lopputulokseen. Nyt on Paunu ansainnut asemansa Pirkkala-Tampere välillä avoimessa ja rehdissä kisassa. Hyvä niin.


Tämä oli meillä työpaikkojen säilymiskysymys, jonkalaista ajattelua ja arvoja varmaankaan uudemmat alalla eivät edes ymmärrä.

Mitähän tämä tarkoittaa? Itse olen elänyt kolme kertaa tilanteen, jossa yritys menettää kilpailussa kaikki reittinsä. Olen siis hyvin konkreettisesti tuntenut nahoissani työpaikkojen säilymiskysymyksen. Aluksi se laittaa mielen matalaksi, mutta ajan myötä käy ilmi, että aurinko nousee ja elämä sekä työt jatkuvat jatkossakin. Pahin mitä voi sattua on, että nimi auton kyljessä vaihtuu. Vakaa ja ulkoiselta kilpailulta suojattu maailma on mennyt, halusimmepa me sitä tai emme. Tampereella eletään nyt samaa tilannetta kuin pk-seudulla vuonna 1993. Siellä tehtyjä virheitä ei Tampereella ole toistettu, vaan hintataso on säilynyt kovista paineista huolimatta terveenä. Lupaudun näin julkisesti mukaan sellaiseen "kartelliin", jossa sovitaan että näin toimitaan jatkossakin.

Avoimen kilpailun maailmassa ainoa tapa säilyttää työpaikat on huolehtia yrityksen kilpailukyvystä ja tulkita markkinatilanne oikein silloin kun on ns. pakkorako - itselläni oli tällainen tilanne viimeksi Teiskossa. Tässä olet Masi nyt onnistunut täydellisesti! Onnea vielä.

Pekka Möttö
 
Pitää paikkaansa. Noin voi aina sanoa häviäjistä tällaisissa tarjouskilpailuista, joiden ratkaisuperuste on kokonaistaloudellinen edullisuus. Siinä ei liene mitään outoa.

Ei voi sanoa aina. Voihan tarjous olla kokonaistaloudellisesti huonoin, vaikka laatu olisi ollut koko joukon paraskin. Siksi Lassen havainto on mainitsemisen arvoinen: hinta oli korkeampi, mutta sillä ei saanut edes parempaa laatua.
 
No nyt kun voittaja on julkistettu, niin joko voidaan kysyä sitäkin, millä kalustolla liikennöitsijä kilpailun voitti? Ja millä siis liikenteensä aloittaa 1.7.2014.
Entä mitä mahtoivat muut kilpailijat tarjota?
 
Aiheennosto: osaako joku viisaampi kertoa missä mennään? Onko lopullinen linjastosuunnitelma ja 1+11 kilpailutus valmistumassa? Onko Paunun 16-linjan kalustosta tietoa? Mites infrapuolen muutokset (lue: Hatanpään bussikaistat ja ehkä Kurikka-linjan reitti Kurikan ja Partolan välillä) edistyvät?
 
Takaisin
Ylös