Mihin Paunun kuskeilla aina on kauhea kiire?

Liittynyt
3 Marraskuu 2008
Viestit
77
Linjaa 2 ajaneena olen kiinnittänyt huomioni siihen, että kun lähden aikataulun mukaan Pyynikintorilta, niin Paunun bussit ovat jo odottamassa liikennevaloilla. Lähden aikataulun mukaan niin, että pysäkkijarrun vapautuessa Pusatecin kello vaihtaa lähtöminuutille, ja joka kerta pääsen vain metrin eteenpäin, kun paunulainen on poikittain edessä. Käykö Paunun Pusatec eri aikaa kuin muun liikenteen kellot?
 
Paunun autoissa on kello 20 sekuntia edellä. Tuli joskus seurattua niiden lähtöä Pyynikintorilla jonkin aikaa ja jokainen Paunun auto lähti Pyynikintorilta 20 sekuntia ennen lähtöaikaa ja niin lähtee myös linjalla 10 ja 15 ihan samoin!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Paunun autoissa on kello 20 sekuntia edellä. Tuli joskus seurattua niiden lähtöä Pyynikintorilla jonkin aikaa ja jokainen Paunun auto lähti Pyynikintorilta 20 sekuntia ennen lähtöaikaa ja niin lähtee myös linjalla 10 ja 15 ihan samoin!

Pusatecin kello on tietääkseni firman serverin komentama (ainakin meillä Ventoniemellä), viimeksi eilen ihmettelin kun lähtöpysäkillä laitteen kello hyppäsi kymmenen minuuttia taaksepäin todellisesta ajasta. Soitin ajomestarille, joka tiesi jo asian ja sanoi korjaavansa sen kohtapuoliin. Mikähän lienee Paunun aikavyöhyke sitten ;)
 
Paunun autoissa on kello 20 sekuntia edellä. Tuli joskus seurattua niiden lähtöä Pyynikintorilla jonkin aikaa ja jokainen Paunun auto lähti Pyynikintorilta 20 sekuntia ennen lähtöaikaa ja niin lähtee myös linjalla 10 ja 15 ihan samoin!
Siinä syy että monesti linjalla 10 Pirkanmaan musiikkiopistolta tullessani myöhästyin 16.40 lähtevästä linjan 15 autosta, vaikka kello oli 16.39.40... :D
 
Moi Paunun kellot käy samaa aikaa kuin Helsingin matkahuollon tietokoneiden kellot. Laitteiden tiedot päivittyvät sinne ja sieltäkautta.
 
Josta seuraakin kysymys: miksi Helsingin matkahuollon kello käy välillä jopa 20 sekuntia etuajassa? Aikamerkistä (tai vaikka infonäytön aikaan verraten) esim. TKL:n käyttämä aikalähde on huomattavan lähempänä oikeaa aikaa.
 
Oman kokemukseni mukaan julkisien NTP-palvelujen (Network Time Protocol) aika vaihtelee välillä paljon. En tunne MH:n NTP-määrityksiä mutta itsekin olen vertaillut ntp.pool.org ja time1.mikes.fi aikaeroja ja niitä välillä on jopa yli 60s. Itse tykkään kotimaisesta enempi. No niin, asiaan: lähetin 5.8. klo 12:29 palautetta luovasta suorituksesta, joita silloin tällöin esiintyy aikataulupaineessa. Katajanokanlaiturilla on liikennevaloissa sellainen erityispiirre, että Espalta oikealle käännyttäessä "jatkovihreä" ei tule samantien ja silloin on todellinen riski ajaa punaisia päin huomaamattaan. Tätä palautteen osaa Paunun ensimmäisessä vastauksessa ei käsitelty ollenkaan, katsotaan vielä kunhan laitan vastinetta takaisin.
 
Josta seuraakin kysymys: miksi Helsingin matkahuollon kello käy välillä jopa 20 sekuntia etuajassa? Aikamerkistä (tai vaikka infonäytön aikaan verraten) esim. TKL:n käyttämä aikalähde on huomattavan lähempänä oikeaa aikaa.
On tämä nyt aika kelvotonta ja noloa touhua, jos jostain Matkahuollon keskuskammiosta lähetetään keskitetysti kellonaika kymmeniin, ellei satoihin busseihin ympäri maata ja kaikki ne sitten lähtevät jatkuvasti 20 sekuntia etuajassa joka paikasta, elleivät kuljettajat ole itse huomanneet tätä ongelmaa.
 
On tämä nyt aika kelvotonta ja noloa touhua, jos jostain Matkahuollon keskuskammiosta lähetetään keskitetysti kellonaika kymmeniin, ellei satoihin busseihin ympäri maata ja kaikki ne sitten lähtevät jatkuvasti 20 sekuntia etuajassa joka paikasta, elleivät kuljettajat ole itse huomanneet tätä ongelmaa.

Ainakin viime viikolla tekemissäni pistokokeissa sekä Paunun että Länsilinjojen Pusatecien kellot näytti olevan 7 sekuntia jäljessä. TKL:n autoissa vastaava heitto oli noin 4 sekuntia.

Ei tuollainen 7 sekuntia jäljessä tunnu kuitenkaan aivan nololta, mutta tokihan sekunnin tarkkuus olisi kunnioitettava tavoite.
 
Viestiketjun otsikko suorastaan vaatii vastaamaan vaikka aihe onkin vanha. Pahimmillään pyynikintorilta pirkkalan keskustaan annetaan ajoaikaa 20min. matkaa 10km, noin 15 liikennevalot, reilu parikymmentä pysäkkiä matkalla. Joidenkin mielestä vähän ennakkoon lähtemällä, esim. 10s (mahdollisesti kyytiin haluava matkustaja olisi jo paikalla) voi päästä paremmin liikennevalojen rytmissä matkaan. Tai ainakin on valoissa ennen kakkosen kuskia :p
 
Viestiketjun otsikko suorastaan vaatii vastaamaan vaikka aihe onkin vanha. Pahimmillään pyynikintorilta pirkkalan keskustaan annetaan ajoaikaa 20min. matkaa 10km, noin 15 liikennevalot, reilu parikymmentä pysäkkiä matkalla. Joidenkin mielestä vähän ennakkoon lähtemällä, esim. 10s (mahdollisesti kyytiin haluava matkustaja olisi jo paikalla) voi päästä paremmin liikennevalojen rytmissä matkaan. Tai ainakin on valoissa ennen kakkosen kuskia :p

Itse laskin reitille 28 liikennevalot (lähde: OpenStreetMap.org). Matkustajana olen päässyt välin kerran jopa alle 15 minuuttiin, se tosin edellytti vain muutamaa pysäkkipysähdystä ja ei ainuttakaan punaista valoa. Käytännössä mennään kuitenkin aina lähemmäs 25 minuuttia, myös ruuhka-ajan ulkopuolella.
 
Toivottavasti tuleva linja 16 on aikataulutettu lähemmäs reaalimaailmaa kuin nykyiset 6x-linjat. Noilla Paunun vuoroilla tulee kuljettua Tuulensuun ja Rantaperkiön välillä melko usein.
 
Joo, ei oikein ole ajoajat kohdillaan; Pyynikintorilta Pirkkalaan on suunnilleen saman verran laskettu ajoaikaa kuin ykkösellä Keskustorilta Pirkkahallille. Ja tungosaikana tuossa ykkösellä ei montaa minuuttia jää päätteelle aikaa.
 
Vaikkenn Paunun kuski olekaan, niin pakko kommentoida taas.

Nykyisin Pusatecien kello on noin 3 sekuntia jäljessä todellisesta ajasta. En muista tilannetta, että olisivat olleet etuajassa _koskaan_. Ja nämä 3 sekunnin havainnot ovat viimeisen kuukauden ajalta ennen talviaikaan siirtymistä.

Se mitä tulee Pyynikintori-Pirkkala -ajoaikaan, niin ideanahan on toki se, että Suupalle ei jäisi turhaa seisontaa mennessä KTV tai VTK-lenkille. Tilannehan kuitenkin nollautuu siinä vaiheessa kun Suupalta lähdetään takaisin kohti Pyynikintoria ja monessa sarjassahan jää Pyynikintorille aikaakin vallan mainiosti. Olisi oikeasti sangen outoa istuttaa väkeä autossa odottamassa Suupan väliaikaa, jotta ihmiset pääsevät kotio Kyöstille ja Vähäjärvelle.'

Ne jotka ovat Pirkkalan sarjoja ajaneet Paunulla Pirkkalasta käsin, on myöskin vaihtuvuus ollut sangen pientä. Linjoista ja aikataulusuunnittelusta selvästi pidetään - jos oikeasti jotain ongelmia on, niin näitä ei liiemmin ole tuotu julki. Toisin kuin TKL-liikenteessä, tarkoitus ei olekaan seisottaa autoa kaikilla päättäreillä samoja aikoja, vaan tauot kohdistuu juurikin Pyynikintorille.

Siinä mielessä tuleva linja 16 ja sen aikataulurakenne todennäköisesti ovat hyvin tehottomia, mutta häiriöalttiita. Se missä tulevaisuuden liikennejärjestelyt tuottavat Pirkkalaan halvemman taksan, on vastapainona puntarissa entistä suurempi liikenteen epävarmuus, pääseminen kosken länsipuolelle, kysyntään kohdistettu liikenne ja vielä Turkkiradan palvelujen täydellinen heikkeneminen.
 
Takaisin
Ylös