Tampereen alueen kesäliikenne 2014

Tuo 1.7.2014 osuu kyllä juuri keskelle kesäkautta. Mitenköhän tulevat toimimaan kesä-aikataulujen suhteen?
 
Luultavasti kesäkuulle tulee nykyisten linjastojen pohjalta oma aikataulunsa, heinäkuun alusta sitten talvikauden alkuun saakka omansa uuden linjaston pohjalta. Vuoden 2014 aikana tulee siis olemaan yhteensä 4 eri liikennekautta. Saas nähdä, jääkö pysyväksi järjestelyksi seuraavina kesinä. Heinäkuussa liikenne voisi oikeasti olla harvempaa, kun puolestaan kesäkuun alkupuolella potentiaalisia käyttäjiä on ollut annettua kapasiteettia enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
En pitäisi poissuljettuna talvikauden venyttämistä heinäkuun alkuun, jolloin heinäkuu ja elokuun alku vedettäisiin kesäaikatauluilla ja koulujen alkaessa siirrytään taas talviaikatauluihin. HSL:n hyväksi havaittu järjestelmä?
 
Eilisessä infotilaisuudessa Härmälän koululla selvisi että ensi vuonna mennään neljällä eri aikataululla.
 
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/matkustaminen/aikataulukirja.html

Ja tuolta löytyykin sitten kesän molempien jaksojen aikataulut.

Ekalta jaksolta itsellä nappasi sillmään:

Linjan 6 parin tunnin tauko klo 10-12 (myös toisessa jaksossa).
11 tuttuun tapaan kerran tunnissa.
16 "kärsii" edelleen vain 20 minuutin vuorovälistä ja lauantailiikenne VAIN 30 minuutin vuorovälillä.
37 kulkee 40 minuutin vuorovälillä.

Toiselta jaksolta omaan silmään osuivat (eli tässä käytössä uudet linjanumerot) :

Linja 55 siirtyy K-torilla pysäkille R ja 10 pääsee katokseen kohtaan N,
4 siirtyy yhden vasemmalle kohtaan M
3 pysähtyy Hervantaan päin mennessä yllättäen L-pysäkillä.
Mm. 25 siirtyy D -> B
1 siirtyy 15 minuutin vuoroväliin Ma-La, tosin kirjainpäätteitä on vaikka muille jakaa.
1/8 ei tee toivottua kiertoa yöllä Piettasenkadun kautta.
47 menee 60 minuutin vuorovälillä klo 07-21, ei ihan mikään mukavin juttu opiskelijoiden kannalta.
 
Toivottavasti pysäkit ovat vielä alustavia. Alempana on laajempi esitys Keskustorista, mutta Koskipuiston Hatanpään valtatien itäpuolen pysäkit on järjestelty siten, että juuri uusitussa katoksessa pysähtyy itään jatkavat kolme linjaa (1, 14, 40). Katoksettomalla pysäkillä pysähtyy kaikki länteen jatkavat linjat. Loogisempi jako olisi esimerkiksi Keskustorille/Pyynikintorille päättävät ja lähiöihin jatkavat.

Ykkösellä on mielenkiintoisesti kolme pysäkkiä Koskipuistossa. Katoksettomalla B-pysäkillä pysähtyy muun muassa 28, jossa ei ole mitään tolkkua.

---
Keskustori H (nykyään linjat 1, 7, 11, 21, 26, 36), joista jäljelle jää kolme puolen tunnin välein kulkevaa linjaa (11, 21 ja 26). Itse vaihtaisin Keskustori H:n ja Keskustori K:n linjat keskenään ja linjan 3 vaikkapa tälle uudelle Hervanta-painotteiselle pysäkille. Ainakin omasta ulkomuistista Keskustori H on tilavampi ja rauhallisempi (Keskustori K:n ympärillä paljon risteävää liikennettä) kuin K. Oikea paikka kolmoslinjalle olisi kuitenkin Sammonkadun pysäkillä.

Itse ehdottaisin seuraavaa pysäkkijakoa Keskustorin Hämeenkadun varren pysäkeille itään:
F suuntana Hatanpää: 11, 21, 26, (36) (n. 6 vuoroa/arkitunti)
G suuntana Hermia: 13, 20, 31 (8 vuoroa)
H suuntana Sammonkatu: 2, 3, 17, 25 (16 vuoroa)
K suuntana Teiskontie: 8, 27, 28, 29 (11 vuoroa)

ja länteen:
A suuntana Ylöjärvi: 80-85
B suuntana Nokia: 70, 72, 74, 79 (n. 5 vuoroa/arkitunti)
C suuntana Tesoma: 8, 17, 25, 36 (12 vuoroa)
D suuntana Lielahti: 3, 21, 27, 28, Y35 (13 vuoroa)
E suuntana Länsi-Tampere: 11, 13, 20, 26, 31 (13 vuoroa)

Kakkonen voi itään mennessään käyttää muutakin pysäkkiä, kuten Hatanpään pysäkkiä Sammonkadun pysäkin ruuhkaisuuden vuoksi. Silloin se on kuitenkin suunnallisesti väärällä pysäkillä, mutta määrät tasottuisivat. Sijoitin ruuhkaisimmat pysäkit Keskustorin aukion kohdalle, sillä siellä pysäkit ovat syvennyksissä eivätkä linja-autokaistalla. Keskustori E tarvitsee pysäkkinäytön.
 
Toivottavasti Joli laittaa keskustorille ja muille tärkeille pysäkeille reilunkokoisia opasteita uusista linjoista, että kuskien kaikki aika ei mene "Mihin tää menee?" kysymyksiin vastaillessa.
 
Kun tutkii tuota uuden ykkösen aikataulua, niin pakko sanoa että hyvä ihme mikä sotku! Tuohon verrattuna Pirkkalan nykyinen systeemi on mielestäni niin selvä kuin voi vaan olla.
 
^Tuohon vahva sama, itseppä joudun kumminkin ykköstä käyttämään kun se tulee (taikka sitten kasia).

Saa nyt nähdä kanssa tuon ykkösen yövuoron kanssa, että kuinka menestyy, kun menee Mäentakusenkatua.
 
2.6. - 29.6. aikataulukirja tarjoaa linjan 10 liikennöijäksi taas vaihteeksi Paunua. Mikä lie todellinen tilanne. Seuraavasta aikataulukirjasta linjojen liikennöijiä ei edes näe mistään.

Toisessa aikataulukirjassa linjalla 9 lähtöjä Kaipasen päätteeltä ruuhka-aikaan tunnin välein. Linjan 5 aikatauluja myös muutettu, varmaan porrastuksen takia.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 10 (siis Järvensivu - Pispalanharju) liikennöitsijä on kyllä kesäkaudellakin TKL. Näemmä liian lyhyt varoitusaika ollut tuon korjaamiseen. ;)
 
Toivottavasti Joli laittaa keskustorille ja muille tärkeille pysäkeille reilunkokoisia opasteita uusista linjoista, että kuskien kaikki aika ei mene "Mihin tää menee?" kysymyksiin vastaillessa.

Joku aika sitten eräs selvä myöhäiskeski-ikäinen mies kysyi minulta: "Mistä se 49 lähtee? Kun pitäis päästä Siivikkalaan". Ajamani bussin nokka oli länteen päin Keskustorin pysäkillä, linjakilvessä luki: "7 POHTOLA SIIVIKKALA". Kyllä näitä tulee.

On siinä kuljettaja ihmeissään, kun illan viimeisellä vuorolla linjan 29 matkustaja Pitkässäniemessä kysyy: "Eks me ollakka' Linnaimmaalla?" Tästä syystä olen kiivaillut 3-numeroisten linjatunnusten puolesta.
 
Linjanumeroissa olevien merkkien määrällä ei ole mitään merkitystä ennenkuin ihmiset oppivat niitä lukemaan. Kun jopa Ei linjalla -kilvet aiheuttavat pysäkillä ankaran huitomisreaktion, miten voi olettaa, että muuta siinä taulussa olevaa infoa luettaisiin sen tarkemmin?
 
Takaisin
Ylös