Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 2/2013

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
JOLILA:n listalla on kilpailutuspykälä Tampere–Lempäälä–Vesilahti-liikenteestä. Suunnitelman mukaan 54 ja 71 kilpailutetaan bruttomallilla, mutta mustana hevosena 71 liitetään Kangasalan runkolinjaan 70, joka kilpailutetaan myös.

Tässä vaiheessa ei lyödä lukkoon linjanumeroa. Itse mehustelen ajatuksella, että se olisi "ihan jotain muuta", esim. 40.
 
JOLILA:n listalla on kilpailutuspykälä Tampere–Lempäälä–Vesilahti-liikenteestä. Suunnitelman mukaan 54 ja 71 kilpailutetaan bruttomallilla, mutta mustana hevosena 71 liitetään Kangasalan runkolinjaan 70, joka kilpailutetaan myös.

Tässä vaiheessa ei lyödä lukkoon linjanumeroa. Itse mehustelen ajatuksella, että se olisi "ihan jotain muuta", esim. 40.
Vai että noitakin aletaan säätämään...
 
JOLILA:n listalla on kilpailutuspykälä Tampere–Lempäälä–Vesilahti-liikenteestä. Suunnitelman mukaan 54 ja 71 kilpailutetaan bruttomallilla, mutta mustana hevosena 71 liitetään Kangasalan runkolinjaan 70, joka kilpailutetaan myös.

Kuulostaa äkkiseltään aika isolta paketilta. Vakiintuneet paikalliset toimijat ovat varmasti vahvoilla kilpailutuksessa.

Tässä vaiheessa ei lyödä lukkoon linjanumeroa. Itse mehustelen ajatuksella, että se olisi "ihan jotain muuta", esim. 40.

Tässä olisi toki mahdollisuus numeroida runkolinjat tasakympeille: 70 -> 40, 71 -> 50, Nokian suunnan 70/71 -> 70. Ylöjärven ja Teiskon suuntien 80 ja 90 ovatkin jo käytössä. Pirkkala-Lentola-runkolinja 16 tosin sekoittaa pakan joka tapauksessa, oli numero sitten 16 tai joku muu, sillä linjaa on vaikeahko numeroida kahteen kymmensarjaan yhtä aikaa...

Vai että noitakin aletaan säätämään...

Säätämiselle on se peruste, että Tampereen seutulinjat on (periaatteessa) jaettu kompassisuunnittain kymmensarjoihin: 40-sarja Kangasalle, 50-sarja Lempäälään, jne myötäpäivään 90-sarja Teiskon ja Ruutanan suuntaan. Lempäälän runkolinja 71 ja Kangasalan linjasto ylipäätään numeroineen 70/75/76 ovat olleet ainoat poikkeukset, ja ne olisi nyt tilaisuus korjata. Muutos olisi hyvin pieni ja helposti sisäistettävissä, mutta auttaisi uusia käyttäjiä hahmottamaan linjastoa.

Mikäli kymmensarjat alkavat täyttyä, voidaankin numeroinnin selkeyden kärsimättä ottaa 400-900-sarjat käyttöön.
 
Tässä olisi toki mahdollisuus numeroida runkolinjat tasakympeille: 70 -> 40, 71 -> 50, Nokian suunnan 70/71 -> 70. Ylöjärven ja Teiskon suuntien 80 ja 90 ovatkin jo käytössä.

[…]

Säätämiselle on se peruste, että Tampereen seutulinjat on (periaatteessa) jaettu kompassisuunnittain kymmensarjoihin: 40-sarja Kangasalle, 50-sarja Lempäälään, jne myötäpäivään 90-sarja Teiskon ja Ruutanan suuntaan. Lempäälän runkolinja 71 ja Kangasalan linjasto ylipäätään numeroineen 70/75/76 ovat olleet ainoat poikkeukset, ja ne olisi nyt tilaisuus korjata. Muutos olisi hyvin pieni ja helposti sisäistettävissä, mutta auttaisi uusia käyttäjiä hahmottamaan linjastoa.
Tätä mäkin olen konseptoinut, mut…

Pirkkala-Lentola-runkolinja 16 tosin sekoittaa pakan joka tapauksessa, oli numero sitten 16 tai joku muu, sillä linjaa on vaikeahko numeroida kahteen kymmensarjaan yhtä aikaa...
…mut sama ongelma on nyt tässäkin tapauksessa. Kun operatiivisesti yksi ja sama linja vaihtaa Koskipuistossa linjanumeroa, linjanumeron vaihto pitää olla hyvin perusteltu. Jos kyseessä olisi ympyrälinja, niin fain, mutta tämä tulisi olemaan heilurilinja Lempäälä–Tampere–Kangasala.

Siten pitäisinkin perusteltuna, että linjalla on yksi linjanumero, 40, joka ei ole kummankaan kunnan nykyinen nimikkonumero ja on samalla pienin mahdollinen seutuliikenteen linjanumero. Jos numerointi perustuisi siihen, että heilurien ollessa kyseessä valitaan kahdesta vaihtoehdosta (40 tai 50) aina se pienempi, niin päädyttäisiin myös numeroon 40. Tällöin 50 jäisi toistaiseksi vapaaksi reserviin, ja 70 ja 71 jäisivät Nokian linjoja varten.
 
Kilpailutus on käynnistynyt. Hankintailmoituksesta löytyy linkki tarjouspyyntöön (tarjouspyynnön lataaminen vaatii rekisteröitymisen).

Kohteet ovat:
  • Kohde 19: linja 50 Pikonlinna/Kaivanto - Kangasala - Tampere Keskustori - Lempäälä - Haurala. 10 linja-autoa, joista 4 Euro4-teliä ja 6 Euro3-matalaa
  • Kohde 20: linja 54 Tampere - Ideapark - Lempäälä - Vesilahti - Narva. 2 Euro4-seutuliikennelinja-autoa (korkeita 110-ovituksella), matalalattiabussien tarjoamisesta hyvitetään pisteytyksessä
Sopimuskausi molemmissa kohteissa on 1.7.2014 - 31.5.2018 + 3 vuoden optiomahdollisuus (tilaaja yksin päätää option käytöstä).
 
Tampereen joukkoliikenneorganisaatiolla tuntuu olevan jonkinnäköinen pakkomielle kääntää linjoja Hämeenkadulta idästä Hatanpään valtatielle etelään kun ensin linja 16 (Vatiala-Tre-Pirkkala) ja nyt linja 50 (Kangasala-Tre-Lempäälä) aiotaan ohjata tiukan mutkan kautta. Erityisesti etelästä itään Hämeenkadulle risteys on ahdas.
 
Tämä etelän suunnasta itään kääntyminenkin helpottuu, kun tämän risteyksen geometriaa muutetaan samalla kun mahdollistetaan kääntyminen rautatieaseman suunnasta Hatanpään valtatielle. Kiire tosin tulee, kun valmista pitäisi olla jo vuoden päästä, eikä vielä ole laitettu tikkuakaan ristiin. Talvella kun ei tunnetusti noita isommin aloitella. Ihan hyvä, jos linjoja saadaan luontevasti pois jo muutenkin liiaksi kuormitetulta torialueelta. Itäpuolella asuvana Koskipuisto on muutenkin luontevampi vaihtopaikka keskustassa, jos etelän suuntaan on matkustamassa.
 
Masihan tämän päiväisessä Kangasalan Sanomissa oli pahoillaan siitä, että seutuliikenne kilpailutettiin kohde kerrallaan, eikä kokonaisuutena. Kyllä näköjään mieli muuttuu, kun omalle hiekkalaatikolle tullaan, sillä ainakin Tampereen sisäisten linjojen pala kerrallaan kilpailutus on tähän asti kelvannut hyvinkin...
 
Takaisin
Ylös