Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Joukkoliikenne siirtyy tilaaja-tuottaja - malliin

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Joukkoliikenne siirtyy tilaaja-tuottaja - malliin

    Joukkoliikenne siirtyy tilaaja-tuottaja -malliin 1.4.2006. Tätä varten on muodostettu Joukkoliikenteen tilaajaorganisaatio, laadittu tuotantosopimus Joukkoliikenteen tilaajaorganisaation ja TKL:n välille sekä tehty talousarviomuutokset tälle vuodelle TKL:lle budjetoiduille rahoille.

    Joukkoliikenteen tilaajaorganisaation vetäjäksi eli joukkoliikennepäälliköksi valittiin nykyinen TKL:n liikennejohtaja, DI Mika Periviita. Alle kymmenen hengen asiantuntijaorganisaatiossa työskentelee joukkoliikennepäällikön lisäksi joukkoliikenneinsinööri, 2 joukkoliikennelogistikkoa, henkilöliikennelogistikko, tariffisuunnittelija ja tiedotussuunnittelija. Toimipaikka on Frenckelissä muiden Yhdyskuntapalveluiden toimintojen vieressä.

    Organisatoorisesti Joukkoliikenteen tilaajayksikkö sijoittuu Yhdyskuntapalveluihin "Kaupunkiympäristön kehitys" -laatikkoon. Alla organisaatiokaavio, josta vielä puuttuu Joukkoliikenteen tilaajaorganisaatio: Kaavio

    Yhdyskuntalautakunta ja Liikennelaitoksen johtokunta hyväksyivät tuotantosopimuksen, joka on mielenkiintoista luettavaa: Sopimus (.doc)

    Siitä käy ilmi yksikköhinnat, vaatimukset ja palvelurikemaksut.

    Kaupunginhallituksen 13.3.2006 hyväksymä talousarviomuutos, josta käy ilmi, kuinka tälle vuodelle budjetoidut "rahat" jaetaan tilaajan ja jäljelle jäävän TKL:n eli tuottajan kesken: Talousarviomuutos (.doc)

    Johtaja Asko Koskinen toteaa: "Talousarvio on haasteellinen molemmille osapuolille, kun tällä päätöksellä ei ole tarkoitus muuttaa vuoden 2006 talousarvion tuloslaskelman mukaisten menojen tai tulojen määrää."

    Vastaava Yhdyskuntalautakunnan ja Liikennelaitoksen johtokunnan päätös: Päätös (.pdf)

    Uudet tuulet puhaltelevat aprillipäivästä alkaen Tampereella. Mielenkiintoisia aikoja eletään.
    Lauri Helke

  2. #2
    Eppu avatar
    Liittynyt
    25.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1660

    oletus

    Näyttävästi sopimus on tällä erää tehty vuoden 2007 loppuun asti. Tämähän tarkoittaa sitä, että vuoden 2008 alusta olisi ainakin periaatteessa mahdollista siirtyä kilpailuttamiseen. Toisaalta en usko että sellaiseen välttämättä siirryttäisiin kesken talviaikataulukauden.

    Todellakin - elämme mielenkiintoisia aikoja.
    Kuvasto l Oikoradan Bussisivut
    "Spårväg City i Stockholm har inte lockat fler resenärer än när trafiken kördes med buss. Den så kallade spårfaktorn finns inte, hävdade transportforskaren Maria Börjesson."

  3. #3
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus

    Varsin asiallinen sopimus kaikin puolin, mutta:

    Ovet varustetaan liikuntavammaisille soveltuvilla kahvoilla.
    Että täh? Laitetaanko nyt liukuovellisiinkin autoihin kahvat ovilehtiin? Ymmärtäisin kyllä, jos tuo tarkoittaisi oviaukkoja TAI ovia.
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  4. #4

    Liittynyt
    06.03.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    263

    oletus Joukkoliikenne siirtyy tilaaja-tuottaja - malliin

    Miten tässä nyt näin on päässyt käymään? Kohta Tesoman ruuhkavuoroja ajaa Connex ja Paunu ostaa TKL:n nivelet Hervannan linjoilleen. Ei, niin ei saa käydä! Tilaaja-mallin vielä ymmärrän, mutta tästä mahdollisesti seuraava kilpailutus pistää miettimään. Helsingin kaltainen yrityssoppa tästä vielä puuttuikin! (Muokattu)

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus Re: Joukkoliikenne siirtyy tilaaja-tuottaja - malliin

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer
    Hajoaako elämäni ihastus, TKL:n linjaverkosto nyt pala palalta?
    Ei linjaverkosto hajoa eikä palvelutaso huonone. Ensi syksynä monille linjoille palautetaan aikaisempi nykyistä parempi vuorovälitarjonta. Sivumennen mainiten selasin äskettäin kauden 1996-97 aikataulukirjaa ja totesin että kaudella 2006-07 oikeastaan vain linjalla 25 on huonompi vuorovälitarjonta kuin tasan kymmenen vuotta sitten.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Razer
    Mikäli olen tapausta oikein tulkinnut, niin tilaaja ilmeisesti määrittelee linjojen reitit ja vuorovälit? Mutta kumpi laatii varsinaisen aikataulun?
    Tilaaja määrittelee palvelutason, suunnittelee linjaston ja aikataulut, vastaa tiedotuksesta, aikataulujulkaisuista, nettipalveluista jne. Tilaajan suunnittelemat aikataulut sisältävät autokierrot, mutta tuottaja voi muuttaa autokiertoja mieleisekseen, kunhan linjasivut ajetaan aikataulun mukaan.

    Tuottajan tehtävä on vastata liikennöinnistä mahdollisimman kustannustehokkaasti tuotantosopimuksen määräämällä laatutasolla.

    Kaupunginvaltuusto kokouksessaan 14.12 päätti tilaaja-tuottaja -mallin käyttöönotosta, ja päätöksessä todetaan seuraavasti:

    "Yhdyskuntalautakunnan alainen yhdyskuntapalvelujen joukkoliikenne tilaajayksikkönä:
    -hankkii ja tarvittaessa kilpailuttaa joukkoliikennepalvelut"

    Linkki

    Laajemmin tilaaja-tuottaja -mallista on Tampereen kaupungilla todettu, että sen yksi keskeisimmistä tehtävistä on kustannustietoisuuden kasvattaminen kilpailuttamalla ja hankkimalla osa palveluista muilta kuin kaupungin omilta palveluntarjoajilta. Joukkoliikenne on toimialoista helpoiten kilpailutettavissa, ja sitä helpottaa toimivat esimerkit suomalaisissa kaupungeissa.

    Tuotantosopimuksessa on sovittu yksikköhinnoista, jotka ovat

    "Tilaajan Tuottajalle maksama liikennöintikorvaus arvonlisäverottomana vuoden 2006 aikana on seuraava:

    0,83 euroa/linjakilometri
    28,46 euroa/linjatunti
    131,35 euroa/autopäivä"

    Onko saatavissa vastaavia päivän hintoja Turusta ja YTV-alueelta?
    Lauri Helke

  6. #6
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus

    Turun hintataso vuoden 2006 ensimmäisellä neljänneksellä on luettavissa täältä.

  7. #7
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus

    YTV:n vuoden 2002 keskimääräinen kustannustaso oli:
    kilometri 0,40 €/km
    tunti 24 €/h
    autopäivä 110 €/vrk

    Neljän vuoden aikana kustannustaso on toki noussut selvästi, mutta uudempia keskiarvoja minulla ei ole enkä jaksa niitä laskea liikennöintisuunnitelmasta.

    TKL:n kustannustaso näyttäisi siis muuten olevan suhteellisen normaali, mutta kilometrihinta on n. kaksinkertainen verrattuna siihen, mitä saataisiin kilpailuttamalla liikenne.

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    06.07.2005
    Viestejä
    189

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    TKL:n kustannustaso näyttäisi siis muuten olevan suhteellisen normaali, mutta kilometrihinta on n. kaksinkertainen verrattuna siihen, mitä saataisiin kilpailuttamalla liikenne.
    Nivelbussit ja nykyinen korjaamotoiminta, jonka ansioista esimerkiksi pienimmätkin lommot korjataan heti, eivät kyllä selitä noin roimaa hintatason eroa. En usko että kestää pitkään ennen kuin myös poliitikot ymmärtävät tämän. Itse asiassa asia on jo herättänyt keskustelua, ja ottaen huomioon nykyisen tilanteen jossa toisaalta yleinen kansalaismielipide ei hyväksy palvelutarjonnan leikkaamista ja toisaalta kuntatalouden kurimus ei anna lisää rahaa joukkoliikenteelle, tilaaja-tuottaja -mallin kehittäminen joukkoliikenteessä tuskin jää tähän.
    Lauri Helke

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Linjojen 510 ja 539 päätepysäkki siirtyy 7.2.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 31.01.2011, 14:30
  2. HSL: Pysäkki siirtyy Espoon keskuksessa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.04.2010, 11:20
  3. HKL: HKL:stä raideliikenteen tuottaja
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.12.2009, 15:10
  4. HKL: Pysäkkipari siirtyy Veturitiellä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 25.06.2009, 12:09
  5. HKL: Metro siirtyy talviaikaan 3.8.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.07.2008, 12:40

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •