Tampereen joukkoliikenteen kilpailutus 3/2013

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
JOLILA:n esityslistalla Nokian linjasto ja sen kilpailutus. Lyhykäisyydessään:
  • 1 nykyiseen tapaan Kalkkuun
  • 11 Pitkäänniemeen
  • 65 Nokia as. – Pitkäniemi – Pirkkala (–Hervanta/Kurikka), 1 auto
  • 70 Nokia as. – moottoritie – Tampere, 2 autoa, vuoroväli 30 min, synkronoitu 79:n kanssa niin, että Nokian ja Tampereen välillä on vartin vuoroväli
  • 71 Kalkku – Nokia as. – Ruskeepää – Keho, 2 autoa, vuoroväli 30 min
  • 73 Harjuniitty – Myllyhaka – Nokia as. – Vihola – Keho, 2 autoa, vuoroväli 30 min
  • 71x Nokia as. – Rounionkatu – Kankaantaka – moottoritie – Tampere, 1 auto, ruuhka-aikana tunnin välein
  • 72x Tervasuo – Keho – Vihola – moottoritie – Tampere, 1 auto, ruuhka-aikana tunnin välein

Linjat 70, 71x ja 72x ovat yksi kilpailutuspaketti 1.7.2014–31.5.2020 + 3 vuoden optio, linjat 71 ja 73 1.7.2014–31.5.2020 ilman optiota. Esityslistasta voisi päätellä, että runkolinja 70 tilataan telibussilinjana ja 71/73 sähkö/hybridikäyttöisillä pätkäbusseilla.

Linjaa 36 ei aikaisemmasta poiketen jatketa Rounionkatua pitkin Nokialle. Linjojen 72 Nokia–Tottijärvi ja 78 Nokia–Sarkola tulevaisuudesta päätetään myöhemmin. Linja 65 hankitaan osana Kurikan liikennettä tai Pirkkala–Hervanta-poikittaislinjaa. Linjan 79 siirtymäsopimukset ovat voimassa 31.12.2016 ja 31.5.2017 saakka, eli Siuron liikenteestä päätetään viimeistään vuoden 2015 aikana.

--

Pidän linjastoa mielenkiintoisena, varsinkin liityntäliikenteeseen perustuvan systeemin toteutus kiinnostaa. Koska hubiksi on valittu Nokian "matkakeskus", voi aikataulujen huolellisella laadinnalla saada vaihtomatkustajat vaihtamaan runkobussin junaan. Tämä toki edellyttää, että 71 ja 73 saapuvat Nokian asemalle viimeistään minuutilla :25. Jos bussit saapuvat asemalle vasta junan lähdettyä, saattaa telibussissa olla tiivis tunnelma.

Linjojen 1 ja 71 yhteensovittamisesta Kalkussa tulee varmasti myös mielenkiintoista. Ykkönenhän kulkee jatkossa vartin välein, 71 30 min välein. Hyvässä lykyssä linjojen välillä on vaihtoyhteys, jolloin Nokialta pääsee Tesomalle vaihtamalla kuntarajalla. Herää kysymys, miksei vain päätetty ajaa joka toista ykköstä Nokialle asti. Yhtä lailla voi kysyä, miksi 70 päätetään Tampereen keskustaan eikä liitetä johonkin idästä keskustaan päättävään linjaan. Jos pääte on Keskustorilla, tulee asemalle ja sen ympäristöön matkaaville ylimääräinen vaihto – elleivät valitse junaa sen sijaan. Samalla myös vaihtoyhteys Kangasalle jää syntymättä. 30 min on aika tiukka sivuaika, joten voi olla, ettei siinä ajassa ehditä linja-autoasemallekaan.

Liitteenä linjakartta:

Näytä liitetiedosto 757343.pdf
 
Onkohan tuo linjasto tosiaan tehty ajatellen sitä, että se syöttää myös junaan? Kuinka usein junia kulkee Treen ja Nokian välillä?
 
Noista suunnitelmista löytyy edelleen tuo sana tasaminuuttiaikataulu. Eihän siinä mitään, jos siihen panostettaisiin, mutta kun sitä ei ole tähän asti haluttu (tai osattu?) tehdä. Etenkin edellisvuosina ajoajaltaan alimitoitetun 29:n kohdalla tuo oli suorastaan asiakkaan huijaamista, kun saapumisaika säännönmukaisesti heitti vähintäänkin viidellä minuutilla päivästä riippumatta.

ultrix sanoi:
Linjojen 1 ja 71 yhteensovittamisesta Kalkussa tulee varmasti myös mielenkiintoista. Ykkönenhän kulkee jatkossa vartin välein, 71 30 min välein.

Itselläni on mennyt ohi tuo ykkösen vuorovälin tihentäminen. En epäile, etteikö näin olisi, mutta missä yhteydessä tuosta on päätetty?
 
Itselläni on mennyt ohi tuo ykkösen vuorovälin tihentäminen. En epäile, etteikö näin olisi, mutta missä yhteydessä tuosta on päätetty?

Pirkkalan liikennöinnistä päätettäessä, linja 1 jatkaa siis Pirkkalan päässä Pereelle.

Mielenkiintoinen suunnitelma, varsinkin, kun palautteen viesti oli suorat moottoritieyhteydet välillä Nokian lähiöt - Tampere vaihdottomana ja mahdollisimman nopeana. Mielestäni vaihdoissa ei ole mitään vikaa, kunhan ne tapahtuvat katetulla alueella ja viiveettä. Koska suureen osaan matkoista Nokian lähiöihin tulee vaihto, olisi runkolinjan juna/bussi Tampere-Nokian asema olla tiheämpi. Ruuhka-aikaan busseja tulisi olla tällä välillä junien lisäksi 10min välein.
 
Ehkäpä tällä linjastolla sitten varmistetaan se, että joukkoliikenteen käyttö ei ainakaan Nokian keskustan ulkopuolella missään tapauksessa lisäänny. Kovin kummastuttava ratkaisu on tehty myös Kalkun osalta, jota jatkossa palvelee vain ja ainoastaan hidas ykköslinja.

En oikein edelleenkään ymmärrä, mitä 11-linja tekee Pitkässäniemessä. Siellä kun tuon linjan nykyinenkin tarjonta olisi pääasiassa tyhjien tuolien kuljettelua. Sitä vastoin näkisin edelleenkin tilausta esimerkiksi nopealle linjalle Villilän-Kalkun läpi Nokian puolelle ja sieltä Kankaantaan/Myllyhaan kautta Nokian keskustaan. Ja tässä tapauksessa tuo nopea tarkoittaa Hyhkyn ja Raholan välillä ajamista moottoritien kautta. Väitänpä että niin Kalkkulaiset kuin Nokialaiset reitin varrella asuvat kiittelisivät tällaista suoraa yhteyttä enemmän kuin vaihdollista yhteyttä Nokian keskustan kautta. Kalkun kautta kun vaihdot ehdotetulla tavalla eivät varmaankaan kiinnosta, kun ensin täytyy matkata se kymmenkunta minuuttia Kalkkun ja sieltä käytännössä puoli tuntia ykköslinjalla - eli matka-aika venynee sellaiseen noin 40 minuuttiin. Kuinka moni autollinen tällaiseen sitten kiinnostuu vaihtamaan, kun matka-aika omalla nelipyöräisellä lienee alle puolet tästä? Taitaa jäädä joukkoliikenteen matkustusosuuden tavoitteellinen kasvu Nokian osalta tällä linjastolla saavuttamatta?
 
Mielenkiintoinen ratkaisuhan olisi siirtää kaikki Nokiantien vuorot 29:ä lukuunottamatta moottoritielle. Ja 29:nkin voisi siirtää reitille Tesoman valtatie - Risuharjunkatu - Korvenkatu tai muulle vastaavalle. Tarjonnan korvaisi moottoritielle rakennettavat bussipysäkit. Ne tulisivat suunnilleen samoille paikoille kun nykyiset Nokiantien pysäkit. Rahaahan siihen palaa, mutta mahdollistaisi vuorojen nopeuttamisen moottoritien pohjoispuolen palvelutasoa olennaisesti huonontamatta (palvelutaso jopa paranee tiheämmän vuorovälin ansiosta, jos pysäkkijärjestelyt tehdään tasokkaasti) ja eteläpuolen palvelutaso paranee olennaisesti. Pysäkkipari voisi tulla Villilänsaaren, Tykkitien/Likolammen, Villilänkeskuksen, Pukkisaarenkadun, Piikahaan, Kaarilankadun ja Peurankadun kohdalle.
 
Kaiken kaikkiaan ei hassumpaa, että elävöitetään Nokian linja-autoasemaa. Alueellahan on hyvin tilaa kehittää terminaalitoimintaa. Pirkkalaistorin ja Härkitien seutu on silti paljon olennaisempi kokoontumispaikka nokialaisille, sillä palvelut sijaitsevat siellä. Olisi mielestäni parempi, jos Tampereen suunnan runkolinja ajaisi linja-autoasemalta Härkitien kautta Pirkkalaistielle, jotta todellinen keskustakin saisi suoran yhteyden Tampereelle. Oletettavasti Sarkola ja Tottijärvi ei myöhemmässä vaiheessa tule merkittävästi muuttumaan nykyisestä.

Esityslistasta voisi päätellä, että runkolinja 70 tilataan telibussilinjana ja 71/73 sähkö/hybridikäyttöisillä pätkäbusseilla.

Mielestäni esityslista ei kylläkään suoranaisesti anna ymmärtää, että hybrideistä tms. olisi kyse.

Nokian asuinalueita palvelevien linjojen erottaminen Nokian ja Tampereen väliä liikennöitävistä linjoista mahdollistaa sisäisen linjaston liikennöinnin pienemmillä, vähemmän energiaa kuluttavilla ja käyttökustannuksiltaan edullisemmilla busseilla.

Polttoainekulutus, eli energiankulutus, ei itsessään kerro onko kalustovalinta kokonaistaloudellinen. Uskaltaisin väittää, että tällä hetkellä käyttökustannukset ovat korkeammat, sillä vieläkin nämä olisivat 1. sukupolven ajoneuvoja. Lisäksi TKL:n Solaris-hankinta antoi osviittaa siitä, että toistaiseksi hybridivaihtoehto vaatii yhteiskunnan reilua subventointia ja se tarkoittaisi huomattavaa piste-etua kilpailutuksessa. Liekö sitten tämäkin sähköovipisteytyksen tapaan yksi TKL-koelaboratorion lopputulos. CNG voisi olla kiinnostavampi ratkaisu, sillä siitä on pidemmältä ajalta käyttö- ja huoltokokemusta. En siltikään tällä hetkellä jaksa uskoa, että Nokian paikkurissa kannattaisi pistää rahaa moottoritekniikkaan. Liikenteen määrä on tässä vaiheessa ensiarvoisempaa. Näiden kohteiden seuraavalla kierroksella elämme todennäköisesti sellaista aikaa, jolloin asia kannattaa oikeasti ottaa esille.

Rohkenen epäillä, että 10 tai 12 metrinen autokalusto tulee olemaan riittävä Nokian sisäisille linjoille ja siitä on ajateltu koituvan esityksessä mainittua polttoaine- jne. säästöä. :)
 
Koska tästä kilpailutuksesta on odotettavissa tuloksia? Jos on tullut on mennyt minulta aikankin kokonaan ohi.
 
Vielä ei ole näkynyt tarjouspyyntöäkään, joten tuloksia jouduttaneen odottamaan vielä pitkään...
 
Tarjouspyyntö on nyt julkaistu.

Linjoilla 70, 72 ja 74 kalustona on 4 teliä tai takaovetonta seututeliä. Linjoilla 71 ja 73 kalustona ovat matalalattiabussit.
 
Periaattessa tuonne pystyy rekisteröitymään fiktionaalisen yrityksen nimellä ja tarkistelemaan tarkempia dokumentteja. En löytänyt mistään tarkempia sopimusehtoja joissa mainittaisiin mitään "valheellisista tiedoista" tai tietojen levittämisestä rekisteröitymättömille käyttäjille.
 
Periaattessa tuonne pystyy rekisteröitymään fiktionaalisen yrityksen nimellä ja tarkistelemaan tarkempia dokumentteja. En löytänyt mistään tarkempia sopimusehtoja joissa mainittaisiin mitään "valheellisista tiedoista" tai tietojen levittämisestä rekisteröitymättömille käyttäjille.
jos ja kun ko asiakirjat eivät salaisia ole, niin tee palvelus ja laita ne johonkin julkiseen paikkaan tarkasteltavaksi, niin kaikkien ei tarvi rekisteröityä.
 
Takaisin
Ylös