Bussikaistat Hatanpään valtatielle

Liittynyt
17 Syyskuu 2009
Viestit
692
En oikeasti usko Hatanpään vt:n bussikaistojen toimivuuteen, jos se tulee olemaan pelkkä liikennemerkki kaistojen yläpuolella. Jo nyt bussikaistoilla ajelee "moderneja pikkubusseja" minkä ehtii, kun valvontaa ei käytännössä ole. (Ja ei, eivät ole kääntymässä kaistalta minnekään, kunhan käyttävät sen ollessa nopeampi esim. Pirkankadulla Rajaportilta kaupungin suuntaan tultaessa. Kerran vuoteen näkyy tähän puututtavan.)

Muutenkin noiden toteutus ontuu, esim. Viinikan liittymän bussikaista Tampereen vt:ltä Lempääläntieltä on hyödytön, koska a) se on liian jyrkkä b) jopa pysäkiltä lähtiessä joutuu väistämään Lempääläntien liikennettä, koska pysäkin ja varsinaisen kaistan välissä on vielä bussikaista. Ja jouduttiinpa tuo rakentamaan kertaalleen uusiksi. Eli eipä kovin vahvaa uskoa ole koko Hatanpään vt:n bussikaistan onnistumisesta. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

En oikeasti usko Hatanpään vt:n bussikaistojen toimivuuteen, jos se tulee olemaan pelkkä liikennemerkki kaistojen yläpuolella. Jo nyt bussikaistoilla ajelee "moderneja pikkubusseja" minkä ehtii, kun valvontaa ei käytännössä ole. (Ja ei, eivät ole kääntymässä kaistalta minnekään, kunhan käyttävät sen ollessa nopeampi esim. Pirkankadulla Rajaportilta kaupungin suuntaan tultaessa. Kerran vuoteen näkyy tähän puututtavan.)

Muutenkin noiden toteutus ontuu, esim. Viinikan liittymän bussikaista Tampereen vt:ltä Lempääläntieltä on hyödytön, koska a) se on liian jyrkkä b) jopa pysäkiltä lähtiessä joutuu väistämään Lempääläntien liikennettä, koska pysäkin ja varsinaisen kaistan välissä on vielä bussikaista. Ja jouduttiinpa tuo rakentamaan kertaalleen uusiksi. Eli eipä kovin vahvaa uskoa ole koko Hatanpään vt:n bussikaistan onnistumisesta. ;)

Nuokin ovat sellaisia asioita, jotka ovat estettävissä/korjattavissa hyvällä suunnittelulla. Lempääläntiellä vetäisin kolmannen kaistan myös etelään vievillä kaistoilla ja laittamalla reunimmaisen bussikaistaksi Härmälä-Koivistonkylän liittymään asti. Tilaa näyttäisi pääsääntöisesti olevan.

Kuljen Hatanpäällä bussilla päivittäin, ja jo nyt tuntuu joskus siltä, että reunakaistat olisivat vain busseille. En tiedä miksi, mutta autot tuntuvat jättävän mahdollisuuksien mukaan oikeaa kaistaa vapaaksi ainakin aamuruuhkassa. Varsinaista aamuruuhkaahan ei Hatanpäällä oikeastaan ole.

Bussikaistat toimivat parhaiten, kun kaistoja on kolme suuntaansa, mutta mielestäni Hatanpäälläkin niillä on toimintaedellytyksiä.
 
Vs: Pysäkit ja niiden nimet

Nuokin ovat sellaisia asioita, jotka ovat estettävissä/korjattavissa hyvällä suunnittelulla. Lempääläntiellä vetäisin kolmannen kaistan myös etelään vievillä kaistoilla ja laittamalla reunimmaisen bussikaistaksi Härmälä-Koivistonkylän liittymään asti. Tilaa näyttäisi pääsääntöisesti olevan.

Kuljen Hatanpäällä bussilla päivittäin, ja jo nyt tuntuu joskus siltä, että reunakaistat olisivat vain busseille. En tiedä miksi, mutta autot tuntuvat jättävän mahdollisuuksien mukaan oikeaa kaistaa vapaaksi ainakin aamuruuhkassa. Varsinaista aamuruuhkaahan ei Hatanpäällä oikeastaan ole.

Bussikaistat toimivat parhaiten, kun kaistoja on kolme suuntaansa, mutta mielestäni Hatanpäälläkin niillä on toimintaedellytyksiä.

Päivitän viestiäni sen verran, että yksi vaihtoehto voisi olla myös antaa Hatanpään valtatiellä reunimmaiset kaistat bussikaistoiksi ruuhka-aikaan (6-9 + 14-18 tjs.). Helsingissä tämä tuntuu olevan melko yleistä, mutta Tampereella ei ole näkynyt.
 
Helsingissähän siirryttiin käsittääkseni ihan selkeyden vuoksi ympärivuorokautisiin bussikaistoihin, eli sielläkään ei noita enää ole.

Mutta asiaan: Itselläni ei etenkään työn puolesta ole mitään hyvin toteutettuja bussikaistoja vastaan, mutta huonolla toteutuksella niistä on jopa enemmän haittaa kuin hyötyä joukkoliikenteelle (kuten juuri tästä aiemmin mainitsemastani Lempääläntien bussikaistasta).

Hatanpään valtatiellä nuo reunakaistat ovat kyllä yhtä kuormitettuja kuin muutkin kaistat, tyhjiä ne ovat siinä vaiheessa, kun pysäkiltä lähdetään, niin kaistaa ajavat siirtyvät keskikaistalle vain päästäkseen tukkimaan pääsyn Lahdenperänkadun risteyksestä alkavalle kaistalle, joka sekin alkaa sujuvuuden kannalta aivan liian myöhään. Eli jos Hatanpään valtatielle rakennetaan bussikaista koko matkalle, on sinne turha ajaminen tehtävä mahdollisimman epämiellyttäväksi muulle liikenteelle esimerkiksi rajaamalla kaista kaiteella muista ajosuunnista, sekä luonnollisesti ajoratapysäkeillä. Ongelmaksi silloinkin muodostuvat oikealle kääntymisten hoitaminen sujuvasti.
 
Selväähän se on, ettei pelkkä BUS-merkinnät tiehen ja ylös kyltteihin riitä. Risteyksiin pitää tulla isoja muutoksia, etenkin Lahdenperänkadun, Hatanpäänkadun ja Hatanpään puistokujan risteyksiin. Käytännössä esimerkiksi Lahdenperänkadulta oikealle kääntyminen Hatanpäälle tulisi toteuttaa mainitsemallasi selkeästi saarekkeilla/kaiteilla eroteltuna bussikaistana. Näin siis oikeanpuoleinen kaista, jolloin tätä reittiä kulkevat bussit (6, 21, 33) voivat myös ohittaa liikennevalot. Nesteen tyhjällä pihalla on sopivasti tilaakin. Keskimmäinen kaista säilyy siis vastaavana kuin nyt.
 
Olisiko tässä paras ratkaisu jakaa koko Hatanpään valtatie kahtia niin, että länsipuolella olisivat 1+1 joukkoliikennekaistat ja itäpuolella autoliikenteelle 2/3 kaistaa. Eiköhän tämä olisi sujuvinta sekä autoliikenteelle että joukkoliikenteelle. Plussana helppo muutettavuus raitiotieksi tulevaisuudessa.
 
En oikeasti usko Hatanpään vt:n bussikaistojen toimivuuteen, jos se tulee olemaan pelkkä liikennemerkki kaistojen yläpuolella. Jo nyt bussikaistoilla ajelee "moderneja pikkubusseja" minkä ehtii, kun valvontaa ei käytännössä ole. (Ja ei, eivät ole kääntymässä kaistalta minnekään, kunhan käyttävät sen ollessa nopeampi esim. Pirkankadulla Rajaportilta kaupungin suuntaan tultaessa. Kerran vuoteen näkyy tähän puututtavan.)

Bussikaistat toimivat hyvin, kun laitetaan muutama kameratolppa jakamaan pikavoittoja.
 
Olisiko tässä paras ratkaisu jakaa koko Hatanpään valtatie kahtia niin, että länsipuolella olisivat 1+1 joukkoliikennekaistat ja itäpuolella autoliikenteelle 2/3 kaistaa. Eiköhän tämä olisi sujuvinta sekä autoliikenteelle että joukkoliikenteelle. Plussana helppo muutettavuus raitiotieksi tulevaisuudessa.

Mietin samaa, eli tuolla sinun ideallasi tai sitten tekemällä kaistat keskelle tietä ja erottaa ne viherkaistoilla. Molemmissa on etunsa ja haittansa, mutta tämänkaltainen ratkaisu olisi selvästi parempi kuin pelkät reuna-bussikaistat.

Isoin miinushan on hinta, sillä tämä edellyttää järeitä toimenpiteitä varsinkin Hatanpään valtatien kummassakin päässä.

Muuten ehdottomasti kannatan!
 
Ruuhka-ajan bussikaistoissa ongelma on se, että ruuhka-ajan ulkopuolella ei ole ruuhkaa joka pakottaisi muuta liikennettä bussikaistoille. Jos olisi, bussikaistan aukioloaikaa pitää pidentää jotta bussit mahtuisivat kulkea. Eli pikku induktiolla voi todeta että bussikaistan tulee olla kokopäiväinen jos bussikaista ylipäätään koetaan tarpeelliseksi.

Paikalliset erikoisolosuhteet voivat tietysti edellyttää bussikaistan käyttämistä esim. pysäköintialueena hiljaisena aikana. Tätä käyttöä kannatan itsekin jos kaista tyhjenee luotettavasti ennen ruuhka-aikaa, tarpeen tullen vaikka hinureilla.
 
Päivittäin tulee kuljettua Hatanpään valtatietä pitkin bussilla ja seurailtua liikennettä. Mielestäni liikenne on siinä pääosin sujuvaa ja bussit liikkuvat aina Tampereen valtatien risteykseen asti hyvinkin aikataulussa. Ainakaan tällä hetkellä en näe suurta tarvetta bussikaistoille Tampereen valtatien risteyksen ja Nuolialantien risteyksen välisellä pätkällä.
 
Päivittäin tulee kuljettua Hatanpään valtatietä pitkin bussilla ja seurailtua liikennettä. Mielestäni liikenne on siinä pääosin sujuvaa ja bussit liikkuvat aina Tampereen valtatien risteykseen asti hyvinkin aikataulussa. Ainakaan tällä hetkellä en näe suurta tarvetta bussikaistoille Tampereen valtatien risteyksen ja Nuolialantien risteyksen välisellä pätkällä.

Olen hieman eri mieltä. Oman kokemuksen mukaan liikenne ruuhkautuu satunnaisesti painottuen kumpaankin päähän. Pahimmillaan edes bussikaista Hatanpään koululla ei auta, sillä pitkät ruuhkajonot estävät bussin ajamisen bussikaistalle. Näin käy ainakin pari kertaa viikossa.
 
"Hatanpään valtatien joukkoliikennekaistojen katusuunnitelma käynnistetään [vuonna 2014] edellyttäen, että hankkeen hyödyt todetaan käynnistyneessä Pirkkalan suunnan liikenneselvityksessä riittäviksi."

- Kaupunkiympäristön kehittämisen vuosisuunnitelma, sivu 12 (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/kt...36303a31&dalid=8.1.201414:54:08&extension=doc )

Onko kellään tietoja, miten tämä Pirkkalan liikenneselvitys edistyy tai löytyykö siihen aineistoja? Entä onko Hatanpään joukkoliikennekaistoista olemassa katusuunnitelmat?

Lisäksi Sepänkadulle ollaan varmasti toteuttamassa joukkoliikennekaista tänä vuonna. Ilmeisesti se aiotaan toteuttaa poistamalla katupysäköinti kadun länsipuolelta.
 
Mitä itse olen lukenut tuosta Sepänkadun-suunnitelmasta, niin tästä ei tule joukkoliikennekaistaa, vaan ihan normaali ajokaista, mitä Sepänkatu kyllä toisaalta tarvitseekin. Mutta tuo toteutus on juurikin noin kuin kuvasit, pysäköinti siirretään ajoradalta jalkakäytävälle, jota ilmeisesti samalla myös hieman levennetään. En pysty ulkoa muistamaan tuon tarkemmin, tuohon liittyvä katusuunnitelma on jo kadonnut netistä. :(
 
Sekä ykkösellä että kolmosella on ollut ongelmia pysyä aikataulussa. Oman kokemukseni mukaan ykkösen pahimmat pullonkaulat ovat (poimittu muutaman tehdyn matkan pohjalta yhteenveto):

- Naistenmatkantien ja Nuolialantien risteys (ei liikennevaloetuuksia, ruuhkainen); myöskin Isomäentien ja Kaartotien liikennevalot tukkeuttavat hieman kun etuuksia ei ole
- Hatanpään valtatie monine liikennevaloineen, pikkuruuhkineen ja pysäkkeineen
- Tampereen valtatien liikennevalot
- Hämeenkadun työmaakohta
- TAYS:n alue

Ykkösen aikatauluvarmuus paranee merkittävästi, jos Pirkkala/ELY-keskus saisi Pirkkalankin puolelle liikennevaloetuudet neljään liikennevaloristeykseen Naistenmatkantiellä ja nämä Hatanpään valtatien bussikaistat otettaisi edes kokeiluun. Ykkösen lisäksi monet muut linjat hyötyisivät siitä kaavaillusta Teiskontien bussikaistasta keskustan suuntaan.
 
Takaisin
Ylös