Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/22

Viestiketju: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

  1. #1

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    672

    oletus Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    En oikeasti usko Hatanpään vt:n bussikaistojen toimivuuteen, jos se tulee olemaan pelkkä liikennemerkki kaistojen yläpuolella. Jo nyt bussikaistoilla ajelee "moderneja pikkubusseja" minkä ehtii, kun valvontaa ei käytännössä ole. (Ja ei, eivät ole kääntymässä kaistalta minnekään, kunhan käyttävät sen ollessa nopeampi esim. Pirkankadulla Rajaportilta kaupungin suuntaan tultaessa. Kerran vuoteen näkyy tähän puututtavan.)

    Muutenkin noiden toteutus ontuu, esim. Viinikan liittymän bussikaista Tampereen vt:ltä Lempääläntieltä on hyödytön, koska a) se on liian jyrkkä b) jopa pysäkiltä lähtiessä joutuu väistämään Lempääläntien liikennettä, koska pysäkin ja varsinaisen kaistan välissä on vielä bussikaista. Ja jouduttiinpa tuo rakentamaan kertaalleen uusiksi. Eli eipä kovin vahvaa uskoa ole koko Hatanpään vt:n bussikaistan onnistumisesta.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.08.2013 kello 20:31. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Pysäkit ja niiden nimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    En oikeasti usko Hatanpään vt:n bussikaistojen toimivuuteen, jos se tulee olemaan pelkkä liikennemerkki kaistojen yläpuolella. Jo nyt bussikaistoilla ajelee "moderneja pikkubusseja" minkä ehtii, kun valvontaa ei käytännössä ole. (Ja ei, eivät ole kääntymässä kaistalta minnekään, kunhan käyttävät sen ollessa nopeampi esim. Pirkankadulla Rajaportilta kaupungin suuntaan tultaessa. Kerran vuoteen näkyy tähän puututtavan.)

    Muutenkin noiden toteutus ontuu, esim. Viinikan liittymän bussikaista Tampereen vt:ltä Lempääläntieltä on hyödytön, koska a) se on liian jyrkkä b) jopa pysäkiltä lähtiessä joutuu väistämään Lempääläntien liikennettä, koska pysäkin ja varsinaisen kaistan välissä on vielä bussikaista. Ja jouduttiinpa tuo rakentamaan kertaalleen uusiksi. Eli eipä kovin vahvaa uskoa ole koko Hatanpään vt:n bussikaistan onnistumisesta.
    Nuokin ovat sellaisia asioita, jotka ovat estettävissä/korjattavissa hyvällä suunnittelulla. Lempääläntiellä vetäisin kolmannen kaistan myös etelään vievillä kaistoilla ja laittamalla reunimmaisen bussikaistaksi Härmälä-Koivistonkylän liittymään asti. Tilaa näyttäisi pääsääntöisesti olevan.

    Kuljen Hatanpäällä bussilla päivittäin, ja jo nyt tuntuu joskus siltä, että reunakaistat olisivat vain busseille. En tiedä miksi, mutta autot tuntuvat jättävän mahdollisuuksien mukaan oikeaa kaistaa vapaaksi ainakin aamuruuhkassa. Varsinaista aamuruuhkaahan ei Hatanpäällä oikeastaan ole.

    Bussikaistat toimivat parhaiten, kun kaistoja on kolme suuntaansa, mutta mielestäni Hatanpäälläkin niillä on toimintaedellytyksiä.

  3. #3

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Pysäkit ja niiden nimet

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Precise Näytä viesti
    Nuokin ovat sellaisia asioita, jotka ovat estettävissä/korjattavissa hyvällä suunnittelulla. Lempääläntiellä vetäisin kolmannen kaistan myös etelään vievillä kaistoilla ja laittamalla reunimmaisen bussikaistaksi Härmälä-Koivistonkylän liittymään asti. Tilaa näyttäisi pääsääntöisesti olevan.

    Kuljen Hatanpäällä bussilla päivittäin, ja jo nyt tuntuu joskus siltä, että reunakaistat olisivat vain busseille. En tiedä miksi, mutta autot tuntuvat jättävän mahdollisuuksien mukaan oikeaa kaistaa vapaaksi ainakin aamuruuhkassa. Varsinaista aamuruuhkaahan ei Hatanpäällä oikeastaan ole.

    Bussikaistat toimivat parhaiten, kun kaistoja on kolme suuntaansa, mutta mielestäni Hatanpäälläkin niillä on toimintaedellytyksiä.
    Päivitän viestiäni sen verran, että yksi vaihtoehto voisi olla myös antaa Hatanpään valtatiellä reunimmaiset kaistat bussikaistoiksi ruuhka-aikaan (6-9 + 14-18 tjs.). Helsingissä tämä tuntuu olevan melko yleistä, mutta Tampereella ei ole näkynyt.

  4. #4

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    672

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Helsingissähän siirryttiin käsittääkseni ihan selkeyden vuoksi ympärivuorokautisiin bussikaistoihin, eli sielläkään ei noita enää ole.

    Mutta asiaan: Itselläni ei etenkään työn puolesta ole mitään hyvin toteutettuja bussikaistoja vastaan, mutta huonolla toteutuksella niistä on jopa enemmän haittaa kuin hyötyä joukkoliikenteelle (kuten juuri tästä aiemmin mainitsemastani Lempääläntien bussikaistasta).

    Hatanpään valtatiellä nuo reunakaistat ovat kyllä yhtä kuormitettuja kuin muutkin kaistat, tyhjiä ne ovat siinä vaiheessa, kun pysäkiltä lähdetään, niin kaistaa ajavat siirtyvät keskikaistalle vain päästäkseen tukkimaan pääsyn Lahdenperänkadun risteyksestä alkavalle kaistalle, joka sekin alkaa sujuvuuden kannalta aivan liian myöhään. Eli jos Hatanpään valtatielle rakennetaan bussikaista koko matkalle, on sinne turha ajaminen tehtävä mahdollisimman epämiellyttäväksi muulle liikenteelle esimerkiksi rajaamalla kaista kaiteella muista ajosuunnista, sekä luonnollisesti ajoratapysäkeillä. Ongelmaksi silloinkin muodostuvat oikealle kääntymisten hoitaminen sujuvasti.

  5. #5

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Selväähän se on, ettei pelkkä BUS-merkinnät tiehen ja ylös kyltteihin riitä. Risteyksiin pitää tulla isoja muutoksia, etenkin Lahdenperänkadun, Hatanpäänkadun ja Hatanpään puistokujan risteyksiin. Käytännössä esimerkiksi Lahdenperänkadulta oikealle kääntyminen Hatanpäälle tulisi toteuttaa mainitsemallasi selkeästi saarekkeilla/kaiteilla eroteltuna bussikaistana. Näin siis oikeanpuoleinen kaista, jolloin tätä reittiä kulkevat bussit (6, 21, 33) voivat myös ohittaa liikennevalot. Nesteen tyhjällä pihalla on sopivasti tilaakin. Keskimmäinen kaista säilyy siis vastaavana kuin nyt.

  6. #6

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Olisiko tässä paras ratkaisu jakaa koko Hatanpään valtatie kahtia niin, että länsipuolella olisivat 1+1 joukkoliikennekaistat ja itäpuolella autoliikenteelle 2/3 kaistaa. Eiköhän tämä olisi sujuvinta sekä autoliikenteelle että joukkoliikenteelle. Plussana helppo muutettavuus raitiotieksi tulevaisuudessa.
    Ville

  7. #7

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3668

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rester Näytä viesti
    En oikeasti usko Hatanpään vt:n bussikaistojen toimivuuteen, jos se tulee olemaan pelkkä liikennemerkki kaistojen yläpuolella. Jo nyt bussikaistoilla ajelee "moderneja pikkubusseja" minkä ehtii, kun valvontaa ei käytännössä ole. (Ja ei, eivät ole kääntymässä kaistalta minnekään, kunhan käyttävät sen ollessa nopeampi esim. Pirkankadulla Rajaportilta kaupungin suuntaan tultaessa. Kerran vuoteen näkyy tähän puututtavan.)
    Bussikaistat toimivat hyvin, kun laitetaan muutama kameratolppa jakamaan pikavoittoja.

  8. #8

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Olisiko tässä paras ratkaisu jakaa koko Hatanpään valtatie kahtia niin, että länsipuolella olisivat 1+1 joukkoliikennekaistat ja itäpuolella autoliikenteelle 2/3 kaistaa. Eiköhän tämä olisi sujuvinta sekä autoliikenteelle että joukkoliikenteelle. Plussana helppo muutettavuus raitiotieksi tulevaisuudessa.
    Mietin samaa, eli tuolla sinun ideallasi tai sitten tekemällä kaistat keskelle tietä ja erottaa ne viherkaistoilla. Molemmissa on etunsa ja haittansa, mutta tämänkaltainen ratkaisu olisi selvästi parempi kuin pelkät reuna-bussikaistat.

    Isoin miinushan on hinta, sillä tämä edellyttää järeitä toimenpiteitä varsinkin Hatanpään valtatien kummassakin päässä.

    Muuten ehdottomasti kannatan!

  9. #9

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Helsingistä löytyy ainakin Kehä III:lta vain ruuhka-ajan bussikaistoja.

  10. #10

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Ruuhka-ajan bussikaistoissa ongelma on se, että ruuhka-ajan ulkopuolella ei ole ruuhkaa joka pakottaisi muuta liikennettä bussikaistoille. Jos olisi, bussikaistan aukioloaikaa pitää pidentää jotta bussit mahtuisivat kulkea. Eli pikku induktiolla voi todeta että bussikaistan tulee olla kokopäiväinen jos bussikaista ylipäätään koetaan tarpeelliseksi.

    Paikalliset erikoisolosuhteet voivat tietysti edellyttää bussikaistan käyttämistä esim. pysäköintialueena hiljaisena aikana. Tätä käyttöä kannatan itsekin jos kaista tyhjenee luotettavasti ennen ruuhka-aikaa, tarpeen tullen vaikka hinureilla.

  11. #11

    Liittynyt
    15.09.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    197

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Päivittäin tulee kuljettua Hatanpään valtatietä pitkin bussilla ja seurailtua liikennettä. Mielestäni liikenne on siinä pääosin sujuvaa ja bussit liikkuvat aina Tampereen valtatien risteykseen asti hyvinkin aikataulussa. Ainakaan tällä hetkellä en näe suurta tarvetta bussikaistoille Tampereen valtatien risteyksen ja Nuolialantien risteyksen välisellä pätkällä.

  12. #12

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Lainaus Alunperin kirjoittanut anttipng Näytä viesti
    Päivittäin tulee kuljettua Hatanpään valtatietä pitkin bussilla ja seurailtua liikennettä. Mielestäni liikenne on siinä pääosin sujuvaa ja bussit liikkuvat aina Tampereen valtatien risteykseen asti hyvinkin aikataulussa. Ainakaan tällä hetkellä en näe suurta tarvetta bussikaistoille Tampereen valtatien risteyksen ja Nuolialantien risteyksen välisellä pätkällä.
    Olen hieman eri mieltä. Oman kokemuksen mukaan liikenne ruuhkautuu satunnaisesti painottuen kumpaankin päähän. Pahimmillaan edes bussikaista Hatanpään koululla ei auta, sillä pitkät ruuhkajonot estävät bussin ajamisen bussikaistalle. Näin käy ainakin pari kertaa viikossa.

  13. #13

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    "Hatanpään valtatien joukkoliikennekaistojen katusuunnitelma käynnistetään [vuonna 2014] edellyttäen, että hankkeen hyödyt todetaan käynnistyneessä Pirkkalan suunnan liikenneselvityksessä riittäviksi."

    - Kaupunkiympäristön kehittämisen vuosisuunnitelma, sivu 12 (http://ktweb.tampere.fi/ktwebbin/ktp...&extension=doc )

    Onko kellään tietoja, miten tämä Pirkkalan liikenneselvitys edistyy tai löytyykö siihen aineistoja? Entä onko Hatanpään joukkoliikennekaistoista olemassa katusuunnitelmat?

    Lisäksi Sepänkadulle ollaan varmasti toteuttamassa joukkoliikennekaista tänä vuonna. Ilmeisesti se aiotaan toteuttaa poistamalla katupysäköinti kadun länsipuolelta.

  14. #14

    Liittynyt
    17.09.2009
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    672

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Mitä itse olen lukenut tuosta Sepänkadun-suunnitelmasta, niin tästä ei tule joukkoliikennekaistaa, vaan ihan normaali ajokaista, mitä Sepänkatu kyllä toisaalta tarvitseekin. Mutta tuo toteutus on juurikin noin kuin kuvasit, pysäköinti siirretään ajoradalta jalkakäytävälle, jota ilmeisesti samalla myös hieman levennetään. En pysty ulkoa muistamaan tuon tarkemmin, tuohon liittyvä katusuunnitelma on jo kadonnut netistä.

  15. #15

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Bussikaistat Hatanpään valtatielle

    Sekä ykkösellä että kolmosella on ollut ongelmia pysyä aikataulussa. Oman kokemukseni mukaan ykkösen pahimmat pullonkaulat ovat (poimittu muutaman tehdyn matkan pohjalta yhteenveto):

    - Naistenmatkantien ja Nuolialantien risteys (ei liikennevaloetuuksia, ruuhkainen); myöskin Isomäentien ja Kaartotien liikennevalot tukkeuttavat hieman kun etuuksia ei ole
    - Hatanpään valtatie monine liikennevaloineen, pikkuruuhkineen ja pysäkkeineen
    - Tampereen valtatien liikennevalot
    - Hämeenkadun työmaakohta
    - TAYS:n alue

    Ykkösen aikatauluvarmuus paranee merkittävästi, jos Pirkkala/ELY-keskus saisi Pirkkalankin puolelle liikennevaloetuudet neljään liikennevaloristeykseen Naistenmatkantiellä ja nämä Hatanpään valtatien bussikaistat otettaisi edes kokeiluun. Ykkösen lisäksi monet muut linjat hyötyisivät siitä kaavaillusta Teiskontien bussikaistasta keskustan suuntaan.

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. TJ: Ikurilaisille vaihdoton yhteys Pispalan valtatielle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 17.05.2012, 04:25
  2. TJ: Ikurilaisille vaihdoton yhteys Pispalan valtatielle
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 10.05.2012, 11:10
  3. Bussikaistat ympärivuorokautisiksi
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 15.08.2011, 00:28
  4. TJ: Hatanpään valtatien viimeistelytyöt siirtävät pysäkkiä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 19.07.2011, 09:20
  5. Yhdistetyt raitio/bussikaistat?
    kirjoittanut mv foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 03.06.2007, 13:51

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •