Talven 2006-2007 aikataulut

Eppu sanoi:
Eipä muuten taida sittenkään pitää paikkaansa ensi talven osalta tuo Tesomankadun väitetyt peräkkäinajot. JOHONKIsta tarkistin, että esim. Länsitorin (itään) pysäkin lähtöajat näyttävät aamuruuhkassa seuravalta:

7: 02(1) 11(19) 18(26) 23(1) 31(19) 38(26) 43(1) 51(19) 58(26)
Omituista. Mielestäni ykkönen lähti Härmälästä 00 20 40, jolloin tämän aikataulun osoittama 15 35 55 tarkoittaisi, että Kalkun päässä olisi vähemmän pääteseisontaa kuin Härmälässä. Sangen kiintoisaa... täytyy vielä tarkistaa ihan omin silmin JOHONKI-palvelusta.
 
Kyllä. Se pitää paikkansa. Ykköselle on tehty sama pääteseisonnan vaihdos Kalkkuun kuin linjalle 19 Atalaan. Olin kuitenkin aika varma, että vielä torstaina aikataulussa luki toisin. Onkohan sitä muutettu... Mutta loistava ratkaisuhan tuo on! Nyt myös Tohlopinrannan liikenne on jokseenkin porrastettu. Ensi vuosi alkaa vaikuttaa lupaavalta. Ja onhan tuo 19 Tesomalla tämän täysporrastuksen myötä ihan pätevä ratkaisu.
 
Tarkastelemalla JOHONKIsta pysäkkiä 'Keskustori 35' käy ilmi lähtöajat torilta länteen. Ne näyttävät iltapäiväruuhkassa seuraavalta:

15: 09(26) 16(19) 17(1) 29(26) 37(1) 49(26) 56(19) 57(1)

Tästä käy ilmi tuo ykkösen ja ysitoistan tilanne. Mutta oikeastaan käytännössä tämän peräkkäinajon toteutuminen herättää hieman epäilystä, sillä ykkösen ajoaikaa Härmälästä torille on vähennetty peräti 3 minuuttia (17 minuuttiin). 19:llä ajoaika Atala-tori on sentään 31 minuuttia, joka ainakin iltapäivän osalta mainittuun suuntaan tuntuu hyvinkin riittävältä tai jopa hieman runsaaltakin.

Joka tapauksessa 8-9 vuoroa tunnissa on jo sen verran merkittävä vuoromäärien lisäys Tesomalle (nykyiseen 5-6 vuoroon per tunti) ettei pitäsi olla mitään valittamisen aihetta tesomalaisilla näistä parista peräkkäinajosta huolimatta.
 
Luin tässä että tulee ensitalveksi reitti muutoksia olisiko niitä nähtävillä missään?? siis kartta versiona!!
 
Ranke sanoi:
Luin tässä että tulee ensitalveksi reitti muutoksia olisiko niitä nähtävillä missään?? siis kartta versiona!!

Karttaversiota ei taida olla vielä julkisena, mutta yhteenvetona näyttää tältä:

Linja 5 lopetus (korvaavana 10 ja 17 (Järvensivu, Vehmainen))

Linja 10: Kääntöpaikka Kalevantien risteyksen tuntumaan - Järvensivuntie - Ratapihankatu - Kanslerinrinne - Kalevantie jne poistuvan linjan 5 reittiä Keskustorille ja Keskustorilta eteenpäin nykyisen 10:n reittiä Pispalanharjulle

Linja 11 lopetus (korvaavana 15 ja 21)

Linja 13 Ikurissa mennen tullen Ikurintietä

Linja 14 lopetus

Linja 15 Reitti ennallaan Kaukajärveltä, Sotilaankatu - Nekalantie - Kuoppamäentie - Jokipohjantie - Nekalantie jne entistä linjan 11 reittiä Pyynikintorille. Osa vuoroista Muotialantien kautta.

Linja 16 Lentävänniemestä reitti ennallaan, Keskustorilta Hämeenkatu - Itsenäisyydenkatu - Teiskontie - Heikkilänkatu - Mäentakusenkatu - Piettasenkatu - Mäentakusenkatu - Orimuskatu - Holvastinkatu - Kiveliönkadun risteys (korvaa vanhan 29:n ja 17:n Holvastin palvelut.)

Linja 17 Kaukajärventie - Juvelankatu (ajantasaus) - Vehmaistenkatu - Kauppilaisenkatu - Kaukajärventie - Vestonkatu - Leinonlankatu jne entistä reittiä Keskustorille.

Linja 18 Atalasta Nikinväylä - Atanväylä - Orimuskatu - Mäentakusenkatu - Heikkilänkatu - Teiskontie - Itsenäisyydenkatu - Hämeenkatu... Keskustorilta linjan 22 reittiä Lamminpään kautta Haukiluomaan Tyvikadun päättärille.

Linja 19 Atalasta Nikinväylä - Atanväylä - Aitolahdentie - (linjan 16 vanhaa reittiä mukaillen Takahuhdin kautta) Sammon valtatie - Hintsankatu - Takahuhdinkatu - Takahuhdintie - Kissanmaankatu - Itsenäisyydenkatu - Hämeenkatu - Pirkankatu - Pispalan valtatie - Epilänkatu - Tohlopinranta - Kohmankatu - Kohmankaari - Tesomankatu - Virontörmänkatu - Tesoma (linjan 26 vanha kääntöpaikka)

Linja 21 Kääntöpaikka Turtolan Citymarketille (linjan 11 pääte) josta Sotilaankatu - Hallilantie (käymättä Korkinmäen kääntöpaikalla) - Veisunkatu jne entistä reittiä Keskustorille ja Tahmelaan.

Linja 22 Annalasta ennallaan Keskustorille, läntinen kääntöpaikka siirtyy Haukiluomasta Pyynikintorille (linjat 18 ja 26 korvaa)

Linja 24 Loppui jo

Linja 25 Raholan päätepysäkki siirtyy Korvenkadulle (aiemmin Teerivuorenkadulla), josta Vanhan Kirkkotien ja Nokiantien kautta vanhaa reittiä Kaarilan, Keskustorin jne kautta Jankaan.

Linja 26 Päätepysäkki siirtyy Haukiluomaan Tyvikadulle (entinen 22:n kääntöpaikka), josta Heinämiehentie - Virontörmänkatu - Tesomankatu jne entistä reittiä Multisiltaan

Linja 29 (korvaa linjan 18 poistuvaa reittiosuutta Takahuhdissa). Linnainmaalta: Lahtomäenkatu - Hannulankatu - Aitolahdentie - Heikkilänkatu - Luhtaankatu - Tanhuankatu - Pappilankatu - Hintsankatu - Takahuhdintie jne linjan 18 vanhaa reittiä Keskustorille.

Puhelinluettelon karttaan vaan piirtämään linja kerrallaan ;)

Linja 32 löytyy täältä

Oleellista ei liene kuitenkaan se, paljonko yksittäinen reitti muuttuu, jos jokin toinen linja alkaa kulkeen samaa osuutta. Mielestäni paras tapa tutkia liikennetarjontaa linjanumeroista välittämättä, olisi sellainen linjakartta, jossa näkisi palvelutason reitin varrella - keinona voisi olla sitä paksumpi viiva, mitä useampi linja-auto tunnissa katua pitkin menee.
 
Viimeksi muokattu:
killerpop sanoi:
Mielestäni paras tapa tutkia liikennetarjontaa linjanumeroista välittämättä, olisi sellainen linjakartta, jossa näkisi palvelutason reitin varrella - keinona voisi olla sitä paksumpi viiva, mitä useampi linja-auto tunnissa katua pitkin menee.

Muuten hyvä, mutta minusta tuo ei oikein toimisi kovin hyvin Tampereen linjakartassa. Esimerkiksi Pispalan Valtatielle tulisi sen verran paksu viiva, että Paasikiventietä ja Pispalanharjua kulkevien linjojen reittejä olisi vaikea erottaa. Keskustan ympäristössä voi tulla kans samanlaisia ongelmia.
 
Razer sanoi:
esimerkki Hatanpään valtatien palvelutason parantumisesta pysäkkiaikataulun muodossa:

Vihilahti – Keskustori ensi syksynä (linjanumero suluissa)
klo 7: 00(21) 10(1) 15(7) 18(3) 30(1) 30(21) 40(1) 45(7) 48(3) 50(1)
Tuntuisi varsin luontevalta, jos kaikki TKL:n vuorot, myös ykkönen, kulkisivat sairaalan kautta, mm. olisi Länsi-Tampereelta suora yhteys terveysasemalle. Mietin, ettei taustalla taida olla kyse vain ajoajasta minuutti pari enemmän, ehkäpä ihan käytännön seikka ettei teli- ja nivelkalusto taitaisi kovin hyvin päästä kääntymään Hatanpäänkadun ja Hatanpään puistokujan ahtaassa risteyksessä.
 
Hatanpään sairaalan kohdalla on kyse huonosta suunníttelsuat. Hatanpää jä sivuun alueen pääväylästä juuri ratkaisevta 200 metriä. Turun TYKS, Tampereen TAYS ja HYKS on suunniteltu tässä mielessä paremmin
 
Vs: Hatanpää

Itse asun juuri Hatanpään puistokujalla ja olen täydellisen tyytyväinen siihen, että päälinja kulkee suoraan valtatietä ja kolme linjaa Hatanpään sairaalalle. Ja todellakin, varsinkaan niveliä en puistokujalle veisi... Tuo aikatauluni nyt ei varmasti ihan täysin pidä paikkaansa, mutta vuorojen määrä niissä on oikein. Mikäli vain aikataulujen lomitus onnistuu, kuten nyt tänä kesänä, niin ei Hatanpään palvelussa mielestäni olee mitään valittamisen aihetta. Oikeastaan on mielestäni järkyttävää, kun ihmisille ei riitä keskustan vaihtoyhteydet, joita itse käytän päivästä toiseen jopa ihan yhden pysäkinvälin matkalla...
 
Talven aikataulut ovat ilmestyneet nettiin http://www.tampere.fi/tkl/seuraavat.html. Useilla linjoilla näyttää vuorovälit parantuneen viime vuotisesta ja aikataulut on kerrankin porrastettu kunnolla. Pysähdysajat Keskustorilla ovat lyhentyneet (esim. linjalla 1 Härmälästä 17/14 min ajoaikaa entisen 20 min sijaan). Saa nähdä, miten vuorot pysyvät aikataulussa kun löysät on nyt otettu pois. Paikotellen esiintyy myös kummallisia vuorovälejä esim. Keskustorilta Lentävänniemeen klo 17.15, 17.18.
 
Viimeksi muokattu:
Jufo sanoi:
Useilla linjoilla näyttää vuorovälit parantuneen viime vuotisesta
Jep. Jo heti kärkeen linjalla 2 esimerkiksi.

Jufo sanoi:
Pysähdysajat Keskustorilla ovat lyhentyneet (esim. linjalla 1 Härmälästä 17/14 min ajoaikaa entisen 20 min sijaan). Saa nähdä, miten vuorot pysyvät aikataulussa kun löysät on nyt otettu pois.
Tämä on valitettavan totta. Itse en tätä kannattaisi kun se ei kuitenkaan vaikuttaisi linjatunteihin. Vain harva vuoro ehtii todella 13 minuutin tahtiin ja arkiruuhkissa kun yrität 17 minuuttiin niin et viittä minuuttia myöhempää lähemmäksi välttämättä pääse. Tässä on ajateltu toki sitä ettei Härmälän asiakas Metsolle mennessään joutuisi odottelemaan matkalla, mutta entä Metson asiakas, joka pyrkii Kalkkuun? Hän ei voi olla enää kovin varma siitä, milloin auto pysäkille saapuu... Myös tiukahkoja kierroksia voi löytää, 15:llä ajoaikaa 30 minuuttia per suunta. Ja tuolla 16:lla vaihtuu juuri tuossa välissä ajoaika 25:stä 18 minuuttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Razer sanoi:
Ohhoh! Saitpa minut oikein tarkemmin tutkimaan tuohon syytä... Vaikuttaako teistäkin siltä että ajoaikaan Leinolasta Keskustorille annetaan illalla vaivaiset 15 minuuttia vai pitäisiköhän minun ottaa pienet päivällistirsat...?
No on se tietysti hassu juttu tuo yksi 3 minuutin vuoroväli 16:lla. Se johtunee siitä, että ruuhka-aikana ajoaika Leinola-K:tori on 25 minuuttia mutta heti Leinolan 18:00 lähdöstä alkaen vain 18 minuuttia. En kyllä tiedä miksi näin on tehty, mutta kaipa siihenkin jokin selitys löytyy...

Nettiaikatauluista on muuten varmaankin jäänyt muutamia lähtöjä merkitsemättä - yksi tällainen on linjan 28 klo 17.30 arkilähtö Pyynikintorilta.

Ja lopultahan se on niin, että kokonaisuus tulee huomattavasti paremmin esille sitten, kun aikataulukirja julkaistaan. Sieltä kun näkee myös seutuliikenteen ja nämä eri suuntien yhdistelmäaikataulut.
 
Talven aikataulukirjaa on myynnissä Joukkoliikenteen palvelupisteessä. Kaikki hakemaan oman kappaleensa kipinkapin!

Suunnitteluohjelma Winbussissa määritellään pysäkkivälitiedoiksi 1.) välimatka metreissä ja 2.) ajoaika mm:ss.

Ajoaika voidaan määrittää kellonaikavälein. Esim ensi talven arki 5039 Hoitokoti - 5007 TAYS:

00:00-07:00 01:00,
07:00-09:00 02:00,
09:00-14:00 01:30,
14:00-17:00 02:00,
17:00-30:00 01:00.

Monille pysäkkiväleille on kuitenkin asetettu ajoajaksi 00:00-30:00 00:30 tai 01:00.

Koko linjan pituudelta pysäkkivälitiedoista kumuloituu kokonaisajomatka ja -ajoaika. Koska klo 17:00 on yleisesti käytetty vaihteluväli, voi pysäkkiaikatauluihin syntyä tuollaisia linjan 16 kaltaisia esimerkkejä.

Nuo pysäkkivälitiedot ovat voimassa kaikille linjoille, joten jos jonkin linjan aikataulu on kireä, on vika joko linjan omassa haarassa tai sitten muiden linjojen kanssa yhteisen reitinosan pysäkkivälitiedoissa. Jäkimmäisessä tapauksessa pysäkkivälitiedon korjaaminen vaikuttaa myös muiden linjojen aikatauluihin.

Erikoisuus on tuo Winbussin 30 tunnin vuorokausi. Kello 01 yöllä on siis 25, 02 vastaavasti 26 jne....
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yksi havainto vielä on se, että osapäivävuorot ajetaan "loppuun asti" eli Keskustorille päättyviä osapäivävuoroja ei juuri ole toisin kuin aikaisemmin. Siitä johtuu myös tuo linjan 16 hassu vuoroväli, kun 16.50 Leinolasta lähtevä vuoro jatkaa Lentävänniemeen asti.

Olen ymmärtänyt, että lähtöaikoja Keskustorilta pidetään ohjeellisina (ei siis tarkkoina) lähtöaikoina ja siinä mielessä on loogista, että ajoajat on mitoitettu hieman alakanttiin.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös