Uudet bussit 2014

Minä taas ymmärtäisin J_J:n viittaavan viestillään siihen, että nuo olisivat uudelleen koritettuja alustoja ;)
Juu. Ovat vanhoista Someron Linjan B10R -Volvoista purettua tekniikkaa varustettuna Proventian päästönhallinnalla. Teliakselistot on samanlaisten alustojen etuakseleita varustettuna kääntyvyyden rajoituksella.

Hankintahinta kuuleman mukaan liki puolet kokonaan uusien hinnasta per auto, vaikka käsityön osuus onkin huomattava.
 
Onpa keula ruman näköinen, kun valkoista on noin paljon. TKL:n 8900LE:t ovat paljon tyylikkäämpiä. (Sama vika on Paunun 9700:issakin)

Olen kuukankon kanssa samaa mieltä. Bussi olisi huomattavasti tyylikkäämpi, jos Volvon logon alue olisi tumma.
Logon ja tuulilasin välinen alue tosin näyttää paremmalta valkoisena kuin mustana, niin kuin HSL-alueella on.

TKL:lläkin on kahta eri värimallia:
 
Sarankulmassa Tampereen Volvon pihassa on viisi Paunulle tulossa olevaa 8900 teliä. Penkit samanlaiset Kielit kuin TKL:n vastaavissa, Paunun kangaskuosilla. Matkustamo on väreiltään 8700 malleista tuttua tyyliä. Vihreät tangot ja violettia katossa. Kuljettajalle ei ole turvapleksiä ja olen siitä tyytyväinen.
 
Harmi, että Paunu päätyi tällaiseen väritysratkaisuun. Erityisesti se vihreä on mielestäni tunkkainen ja sopii huonosti yhteen sinänsä OK:n violetin kanssa. Hyvä penkkivalinta, vaikka niidenkään verhoilu ei istu muotoilusilmääni.

Turvaohjaamo on vähän kaksijakoinen juttu. Luulisi sen tuovan mielenrauhaa paljoltikin viikonloppuisin, mutta ainakin TKL:llä ne ovat keskiovien jälkeen pahimpia rämisijöitä autossa.
 
Eikö se ole vaatimus uusissa autoissa Tampereellakin nykyisin?

Ei ole pakollinen, ainakaan vielä, TKL on vain päätynyt kokeilemaan noita autoissaan. Tosin itse olen tuohon tykästynyt. Talvella kivasti ehkäisee etuovesta tulevaa vetoa, kesällä ei kaikki kuuma "nöyhkä" hyppää silmille ovia aukoessa. Räminää voisi saada hillittyä vähän jykevämmällä pleksin kiinnityksellä tai sitten viimein korjaamalla Hämeenkatu (mitä ei kyllä tule todennäköisesti tapahtumaan).
 
Ei ole pakollinen, ainakaan vielä, TKL on vain päätynyt kokeilemaan noita autoissaan. Tosin itse olen tuohon tykästynyt. Talvella kivasti ehkäisee etuovesta tulevaa vetoa, kesällä ei kaikki kuuma "nöyhkä" hyppää silmille ovia aukoessa. Räminää voisi saada hillittyä vähän jykevämmällä pleksin kiinnityksellä tai sitten viimein korjaamalla Hämeenkatu (mitä ei kyllä tule todennäköisesti tapahtumaan).

Nimenomaan siitä ränksätyksestä olisi hyvä päästä eroon, eli tukevampaa kiinnitystä voisi kokeilla heti. Matkustajanäkökulmasta pleksillä ei ole paljoa merkitystä, kun keskustelu sujuu sen läpikin.
 
Ei ole pakollinen, ainakaan vielä, TKL on vain päätynyt kokeilemaan noita autoissaan. Tosin itse olen tuohon tykästynyt. Talvella kivasti ehkäisee etuovesta tulevaa vetoa, kesällä ei kaikki kuuma "nöyhkä" hyppää silmille ovia aukoessa. Räminää voisi saada hillittyä vähän jykevämmällä pleksin kiinnityksellä tai sitten viimein korjaamalla Hämeenkatu (mitä ei kyllä tule todennäköisesti tapahtumaan).

Se kuljettajan ovi on Volvossa vain liian painava. Ja lasihan ei ole millään kiinni, se on vain pujotettu muovilistan sisään.
Ovea olisi helppo keventää lyhentämällä sitä etummaista profiilia noin puoli metriä, jonka ansiosta suuri katve katoaisi, ja liimaamalla lasin alumiiniprofiiliin kiinni. Myös lasia voisi tällöin vähän pyöristää/madaltaa jolloin se kevenisi entisestään. Oven alareunaan tulisi myös lisätä ohut pellin käikäle jotta se kaikki kylmä viima ei tulisi sieltä alareunasta ohjaamoon. ;)

VDL:ssä on vähän tämänkaltainen turvalasi ja se on mielestäni hyvä ratkaisu. Ainoa jonka kanssa viihdyn ohjaamossa, ei tarvitse kuikkia tai kuunnella turhia kolinoita

Liukuovet saisi hiljaisemmaksi lisäämällä alareunaan kiilat lattiaan ja oven sisäreunaan. Sm5 junassa näin tämän ratkaisun ja jäin ihmettelemään miksi bussissa ei sitä ollut, kun kerran h58:n volvossa ovien heilumista seurailin..
 
Viimeksi muokattu:
Volvot ovat tosiaan Sarankulmassa teipittöminä. Ei suuria yllätyksiä: sähköovet, ei ovi/valvontakameroita, ei turvapleksiä, kolmas lastenvaunupaikka ja niin edelleen. Sisätilat eivät käyttäneet niin kamalilta kuin pelkäsin mutta TKL:n sisäväritys on etenkin 8900:ssa huomattavasti raikkaampi.
 
N. klo 11:10 Tamperetta kohti tuli vastaan Helsingin moottoritiellä keimolan kohdalla 2 kpl Volvo 8900Le pätkiä. Sisäväritys äkkiseltään katsottuna viittasi Länsilinhoihin.
 
Länskärin uusi Volvo8900LE -teli #102 sisältä Aamulehden videossa Länsilinjojen 75-vuotisjuhlamusikaalista. http://www.aamulehti.fi/Videot

Aamulehden painetussa versiossa torstaina 5.6. esiintyi myös samanlainen #105. Liukuovet näyttävät löytäneen tiensä Länsilinjoillekin. Pientä variaatiota tilaajavärityksessä näyttäisi keulan seutuvilla olevan Paunun ja TKL:n vastaaviin verrattuna.
 
Takaisin
Ylös