Linjastomuutokset 1.7.2014

Liittynyt
23 Huhtikuu 2013
Viestit
293
Mites linjan 16 reitti 1.7.2014 etenee?

Suomen Pankin aukio valmistuu hyvää vauhtia, Härmälässä työt tuntuvat sen sijaan etenevän hitaasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Suomen Pankin aukiota on rakennettu kuin Iisakin kirkkoa; välillä pariin viikkoon ei ole tapahtunut mitään, sitten laattoja ilmestyy muutaman päivävauhdilla. Ja Hämeenkadulta idästä Hatanpään vt:lle kääntyvien kaista rakennetaan vasta ensi vuonna. Rohkenen epäillä, että tämä tulee olemaan vielä "vaiheessa" heinäkuussa, kun uusi 16 aloittaa liikennöintinsä, jos työtahti nykyisenkin projektin kanssa on noin verkkainen.

Viimeksi muistan jostain Jolin sivustolta lukeneeni, että Härmälän linjasto muiden kuin 16:n (Nuolialantien) reitin osalta on vielä täysin suunnitteluasteella, eikä mitään haluttu vielä kertoa ulospäin.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Aikovatkohan saada valmiiksi ajoissa?

Löytyykö tästä materiaalia jostain? Joukkoliikenteen sivuillahan asiasta on tehokkaasti vaiettu.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Aikovatkohan saada valmiiksi ajoissa?

Löytyykö tästä materiaalia jostain? Joukkoliikenteen sivuillahan asiasta on tehokkaasti vaiettu.

No onhan tässä yhdeksisen kuukautta aikaa ennenkuin 1.7.2014 uudet linjastot alkavat jyräämään..
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Ehkä, mutta näin järeistä muutoksista pitää alkaa tiedottamaan jollain tasolla viimeistään maalis-huhtikuun aikoihin, jotta ihmiset tietävät asiasta.

Eli kai siellä nyt hyvä olisi olla beta-asteen reittikarttaakin pikku hiljaa, jos ei muuta.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Ehkä, mutta näin järeistä muutoksista pitää alkaa tiedottamaan jollain tasolla viimeistään maalis-huhtikuun aikoihin, jotta ihmiset tietävät asiasta.

Eli kai siellä nyt hyvä olisi olla beta-asteen reittikarttaakin pikku hiljaa, jos ei muuta.
Tokkopa tämä Tampereen seudun linja 16 tulee olemaan likimainkaan ainoa asia, jonka kanssa "saattaa tulla kiire" ennen 1.7.2014 tapahtuvaa myllerrystä Suomen bussiliikenteessä...
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Ettei olisi niin, että joku haluaa tehdä itsestään tärkeämmän kuin onkaan ? Mutta vakavasti puhuen ei
noin suurta muutos tehdä hetkessä. Itseä kiinnostaa, että millä JOLI on meinannut korvata 16:ta lännen pää.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Todennäköisesti Lentävänniemeen vedetään nykyisellään Keskustorille päättyvä linja 30. Aikataulupohja kun on käytännössä sama kuin 16:n Lentävänniemen päässä, niin käytännössä päästään kaluston siirrolla linjalta toiselle. Se, vedetäänkö tämä uusi 30 kulkemaan suoraa Lielahdenkatua vai nykyistä Vähäniemenkadun-reittiä, jää nähtäväksi. Ratikkaa toistaiseksi odotellessa myös Niemenrantaan tarvitaan joku bussilinja, pysäkitkin ovat jo valmiina.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Todennäköisesti Lentävänniemeen vedetään nykyisellään Keskustorille päättyvä linja 30. Aikataulupohja kun on käytännössä sama kuin 16:n Lentävänniemen päässä, niin käytännössä päästään kaluston siirrolla linjalta toiselle. Se, vedetäänkö tämä uusi 30 kulkemaan suoraa Lielahdenkatua vai nykyistä Vähäniemenkadun-reittiä, jää nähtäväksi. Ratikkaa toistaiseksi odotellessa myös Niemenrantaan tarvitaan joku bussilinja, pysäkitkin ovat jo valmiina.
Vai kävisikö niin, että on sekä "4A" että "4B", jossa A-linja kulkee Niemenrannan ja B-linja Vähäniemenkadun kautta?
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Vai kävisikö niin, että on sekä "4A" että "4B", jossa A-linja kulkee Niemenrannan ja B-linja Vähäniemenkadun kautta?

Tuollaista mallia on mielestäni Tampereella vierastettu, ainakin kaupungin sisäisillä linjoilla. Voisi toimiakkin tuolla.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Todennäköisesti Lentävänniemeen vedetään nykyisellään Keskustorille päättyvä linja 30. Aikataulupohja kun on käytännössä sama kuin 16:n Lentävänniemen päässä, niin käytännössä päästään kaluston siirrolla linjalta toiselle. Se, vedetäänkö tämä uusi 30 kulkemaan suoraa Lielahdenkatua vai nykyistä Vähäniemenkadun-reittiä, jää nähtäväksi. Ratikkaa toistaiseksi odotellessa myös Niemenrantaan tarvitaan joku bussilinja, pysäkitkin ovat jo valmiina.
Veikkailen itsekin että linja 30 on se, jota jatketaan Lentävänniemeen. Toisaalta ennen mahdollista ratikan tuloa kävisi vaihtoehtona myös linja 23. Sillä kun on tälläkin hetkellä sopiva vuoroväli myös Lentävänniemeä ajatellen, varsinkin siinä tapauksessa että liikennettä Reuharinniemeen lisätään tuntuvasti jollakin toisella linjalla, jonka reitiksi tulisi Vähäniemenkatu-Pohtolankatu-Lielahdenkatu - eli se käytännössä korvaisi 16:n nykyisen reitin mainitulla osuudella kokopäiväisesti. Faktaa on sekin, että seiskalinjallekin tapahtunee jotain, kun Länskärin sopimus ko. linjan osalta päättyy. Veikkailen kuitenkin, että nykyisistä linjanumeroista Lielahden alueelle jää ainoastaan 21 ja 27.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Veikkailen itsekin että linja 30 on se, jota jatketaan Lentävänniemeen. Toisaalta ennen mahdollista ratikan tuloa kävisi vaihtoehtona myös linja 23. Sillä kun on tälläkin hetkellä sopiva vuoroväli myös Lentävänniemeä ajatellen, varsinkin siinä tapauksessa että liikennettä Reuharinniemeen lisätään tuntuvasti jollakin toisella linjalla, jonka reitiksi tulisi Vähäniemenkatu-Pohtolankatu-Lielahdenkatu - eli se käytännössä korvaisi 16:n nykyisen reitin mainitulla osuudella kokopäiväisesti. Faktaa on sekin, että seiskalinjallekin tapahtunee jotain, kun Länskärin sopimus ko. linjan osalta päättyy. Veikkailen kuitenkin, että nykyisistä linjanumeroista Lielahden alueelle jää ainoastaan 21 ja 27.

Mitäs seiskalle voisi tapahtua? Myllerryksessä se on ollut tähänkin asti.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Tuollaista mallia on mielestäni Tampereella vierastettu, ainakin kaupungin sisäisillä linjoilla. Voisi toimiakkin tuolla.
Äkkiseltään en muista ainuttakaan linjan 92 vuoroa, jossa ei olisi kirjainliitettä, käytännössä A tai B joka kerta. Liekö tuossa yrittää kertoa, että kumpikaan ei ole toinen toistaan huonompi, vaan palvelee täysin samat alueet, muutenhan toinen olisi varmaan ilman kirjainta.

Kirjaimien suhteen ei ole suinkaan nuukailtu. Ei tarvi kuin katsella sitten linjan 50 lopettamisen jälkeen tapahtunutta kirjainhärdelliä linjalla 7. Ensin oli 7 ja 7M, jossa 7M kertoi että linja meni Mettistöön. No, infojärjestelmät meni tietty sekaisin siitä, kun linjatunnus oli 7M järjestelmissä myös Mettistöstä Pirkkahallille, mutta tuota tunnusta ei käytetty, vaan aina ajettiin linjana 7, etenkään kun tuolla M:llä ei olisi ollut mitään lisäarvoa niiden kahden ensimmäisen pysäkin jälkeen. Sitten tuli tilanne 7 ja 7T, jossa T kertoi Toiviota. Sama tilanne - 7:na mentiin aina Pirkkahallilta Siivikkalaan vaikka infojärjestelmät kertoi, että linjaa 7 ei tule tuntiin vaan tulee puolen tunnin päästä 7T :) Siivikkalasta Pirkkahallille ajeltiin sitten 7:na ja 7T:nä riippuen Sarankulman variaatioista. Nyt sama tilanne elää, mutta 7N kertoo, että mennäänkin entistä 7:n reittiä ja ilman kirjainta aina Toivion kautta. Vastakkaiseen suuntaan tietysti Pyynikintorillakin parempinäytöt muistuttavat, että linjan 7 sijasta tulee 7N, vaikka aina tullaan seiskana.

TKL:n linjakilvissä on vaadittu nauha-aikana ainakin kirjaimet A, P ja Y. Näistä Y oli toki Y-vuoro, P vihjasi pikavuoroon, mutta A:ta ei lopulta taidettu käyttää, vai käytettiinköhän? jossain vaiheessa 80-luvulla, linjan 1 vuoroista osa kulkikin Härmälässä Perkiönkadun ja Tarmonkadun kautta, mutta mahtoikohan nämäkään olla 1A:n vuoroja, vaan pelkkiä ykkösiä?

Joka tapauksessa, noiden linjan 7 vähemmän rohkaisevien kokemusten perusteellakin ainakin välttelisin kirjainten käyttöä, tai sitten infojärjestelmät pitää saada taipumaan niihin. Tai ohjeistus siten, että kuten nykyisillä Nokian, Lempäälän ja Kangasalan linjoilla, ajellaan mm 70K/70M/71K/71M/71W, mutta vain Keskustorin ja ko reitin päättärin välillä ja kirjaimeton versio tulee linjakilpiin periaatteessa Tuulensuun ja Koskipuiston välillä, riippuen ajosuunnasta.

Ainakaan vielä Niemenrannan alueelta ei ihan hirmuista kysyntää ole busseille, matka Harjuntaustan koulun pysäkille, joka sijaitsee muuten Lielahden koulun välittömässä läheisyydessä, Harjuntaustan koulua kun ei ole enää ollut vuosiin, ei ole järin pitkä. Kyllä sieltä jokunen kävelee aamuruuhkassa bussille, toki ilahduttaa sekin varmasti, jos kävelymatkasta saa 200m pois. Mutta niin kauan kuin rakentaminen ei ole levinnyt laajemmaksi, kuin tuohon Meesakadun tuntumaan, on sangen turhaa ajaa mitään muita vuoroja, kuin linjan 16 ja Y35 siirtoajoja tuota Lielahdenkatua pitkin.
 
Vs: Linjan 16 kilpailutus

Ainakaan vielä Niemenrannan alueelta ei ihan hirmuista kysyntää ole busseille, matka Harjuntaustan koulun pysäkille, joka sijaitsee muuten Lielahden koulun välittömässä läheisyydessä, Harjuntaustan koulua kun ei ole enää ollut vuosiin, ei ole järin pitkä. Kyllä sieltä jokunen kävelee aamuruuhkassa bussille, toki ilahduttaa sekin varmasti, jos kävelymatkasta saa 200m pois. Mutta niin kauan kuin rakentaminen ei ole levinnyt laajemmaksi, kuin tuohon Meesakadun tuntumaan, on sangen turhaa ajaa mitään muita vuoroja, kuin linjan 16 ja Y35 siirtoajoja tuota Lielahdenkatua pitkin.
Totta. Jotenkin mieltäisin niin, ettei reittä kannatakaan muutella ennen kuin Niemenrannan kadut ovat siinä kunnossa että sen kautta voi oikeasti ajaa. Ja taitaa mennä vielä tovi ennen kuin se on mielekästä, koska vaikka kadut periaatteessa olisivatkin valmiita, on alue työmaata vielä pitkään. Vaan mikähän funktio mahtaa olla uudella pysäkillä joka sijaitsee Lielahdenkadulla Federleynkadun risteyksen jälkeen Lentävänniemeen suuntaan? Siihen kun on asennettu pysäkkitolppakin, ja jo sen olemassaolosta voi päätellä, että sille olisi kenties tulossa jotain käyttöäkin?
 
Takaisin
Ylös