Linjastomuutokset 1.7.2014

Uudistus on varmasti monien vakiasiakkaiden kannalta haitallinen heilautus status quoon, mutta se riski on mielestäni otettava, jotta matkustajamäärät voivat kääntyä nousuun hub-and-spoke-mallissa – joka ohjannee ison osan kynnellekykenevistä vaihtomatkustajista junan kyytiin.
Tämä auttaakin juuri nyt kovin paljon, kun ne kaikki 4 junaa päivässä eivät pysähdy missään ennen Tamperetta.
Tulevalla linjastolla paitsioon jää myös Sarpatti, tosin kulkeehan sieltä tuo 60 arkisin tunnin välein Pirkkalan ja Kurikan kautta :-/
Joli ei ole ottanut huomioon lainkaan Epilästä ja Nokiantien varresta ja muualta lännestä Nokialle matkustavia, joille ei nyt jää oikein mitään kunnollista vaihtoehtoa, ellei sitten tuo 79 kulje useammin Nokiantietä. Vai loppuuko nekin vähät Raholan kautta kulkevat vuorot? Koko Nokian paketti olikin melko järkyttävä kokonaisuus. Missä ovat ne jokin aika sitten olemassa olleet suunnitelmat, jossa jokin linja olisi jatkanut Tesomalta Nokian cittarille asti? No, kuitenkin tuo Nokiantien hylkääminen on hommassa järkyttävintä, etenkin kun tuo väylä ei edes ole mitenkään olennaisesti motaria hitaampi. Ruuhkalinjat on tietty asia erikseen ja niitä voi sen kautta ajattaakin.

Mitä tulee sitten tuohon linjaan 13, niin illalla pohdin sellaistakin ratkaisua, että tuon voisi katkaista torille ja aikataulun ja tarvittaessa autokierronkin voisi yhdistää linjan 23 kanssa. Samankaltaisella aikataululla Tieteenkadun ympäristöön saisi parhaimmillaan 6 min vuorovälin. Linjaston yhdistävyyden takia Lamminpäähän ja Ylöjärvelle sitten jatkettakoon linjaa 12, joka ruuhkassa ajelee edelleen vartin välein. Laskeskelin ettei moinen ratkaisu vaikuttais autopäiviin, eli tarvittais 20 auton liikenne, sama määrä kuin ehdotetussa 13/14+23-liikenteessä - ja Lamminpää/Tohloppi sais sille alueelle sopivamman tarjonnan ruuhkassa. Varmaan olis suht passelit päät tuollaisella 12-linjalla, ja l-asemaltakin olis sitten enemmän suoria yhteyksiä länteen päin.
 
Ihan aluksi täytyykin lesoilla sillä, että tämä oli pitkälti meikäläisen lobbauksen ansiota. :cool:

Minulla oli jotenkin muistikuva että sinä kannatit tuota 16 numeroa tuolle enemmän tai vähemmän vahvasti joten olin ihan varma että tämä muutos olisi saanut sinut repimään peliverkkarisi. Muistin sitten väärin. Täytyypä ehdottaa tämän linja muuttamista sitten numerolle 16.
Tämän toteutuessahan nämä pienet numerot olisivatkin mielenkiintoisia; pitkä 1-linja Pirkkalasta Kangasalan puolelle, lyhyt 2 Pyynikintori-Rauhaniemi, lyhyt 3 Keskustori-Petsamo, ei 4:sta, pitkä 5 Keskustori-Vuores-Hervanta-TAYS, lyhyt 6 Hervanta-TAYS, lyhyt 7 Keskustori-Pirkkahalli-Pere, ei 8:a eikä 9:ä...

Mun näkökulmastani nykyinen liikennöitsijä ei ole enää vuosikymmeniin ajatellut asiakkaita. Ainakaan uusia asiakkaita, vanhat ovat varmasti tottuneet pysyvyyteen ja kaiken maailman myllyhakalaisiin sekä muihin kryptisiin linjavariaatioihin ja reittikatuihin. Mulle selvisi Nokian joukkoliikennereitistö kunnolla oikeastaan vasta seudullista linjakarttaa piirtäessäni, enkä muista sitä vieläkään tarpeeksi ulkoa, että osaisin pelkkää Paunun aikataulua lukemalla mennä oikeaan aikaan oikeaan paikkaan.

Uudistus on varmasti monien vakiasiakkaiden kannalta haitallinen heilautus status quoon, mutta se riski on mielestäni otettava, jotta matkustajamäärät voivat kääntyä nousuun hub-and-spoke-mallissa – joka ohjannee ison osan kynnellekykenevistä vaihtomatkustajista junan kyytiin.

Nokian keskusta on laaja ja hajanainen, ja Pirkkalaistori on palvellut ihan hyvänä seutuliikenteen keskuspysäkkinä. Tulevaisuudessa se ei vain riitä, sillä se ei ole toimiva vaihtoterminaali. Nokian linja-autoasema on, ja toivottavasti se kehittyy lähivuosina todelliseksi matkakeskukseksi, jossa valikoimana on joli-seutubussien sekä vakio- ja pikavuorobussien lisäksi säännöllinen ja laadukas junatarjonta.

Tämä miltei lapsenuskoa muistuttava usko muutosten positiiviseen vaikutukseen jaksaa aina yllättää minut. Miksi aina sitä asiakasta, joka jo käyttää palvelua ja maksaa siitä, pitää potkia ja rangaista huonontavilla muutoksilla, joilla yritetään (huom! yritetään koska mitään konkreettista varmuutta muutoksen positiivisestä tuloksesta ei ole olemassa arvioita lukuun ottamatta) kalastella uusia asiakkaita? On itsestään selvää, että jo autoa käyttävän ihmisen muuttaminen joukkoliikennekäyttäjäksi on kovan työn takana.

Lähes kaikki joilta olen kysynyt asiaa, edellyttäisivät että bussit kulkisivat ns. kotiovelta (eli nykyistä reittivalikoimaa tulisi kasvattaa ekspotentiaalisesti kävelymatkojen minimoimiseksi) ja veisivät lähes määränpään ovelle (lisää reittivalikoimaa) ja suurin piirtein silloin kuin on tarkoitus itse mennä (eli vuoroväli saisi varmaan olla maksimisissaan 15-10 minuuttia). Turha sanoakin, että kun yksikin näistä tekijöistä ei toteudu, autosta ei vaihdeta joukkoliikenteeseen. Mutta silti muutosten jälkeen ne, jotka muutoksesta kärsivät tekevät valinnan joko käyttää muutoksen jälkeisiä joukkoliikennevaihtoehtoja tai vaihtaa omaan autoon.

Toki onhan muutoksella aina voittajansa, tällä kertaa se lienee Nokian Lukion ja jäähallin välissä oleva alue jolta kävelymatkat entisille pysäkeille lyhenevät ja vuoroväli lyhenee. Mutta silti en ole kuullut kuin yhden joka on ollut tyytyväinen muutokseen, Nokian asemakahvion pitäjä. No, Nokian liikenne on rakennettu vaihtamispainotteiseksi, eli niin kauan kun todellinen matkustus ei vähene 50% niin niin kauan suunnittelivat voivat valehdella, että matkustus on kasvanut "uudistuksen" (lue huononnuksen) myötä.

Nokian Matkahuollolta ei ole ajanut Huittisten ja Turun suunnan pikavuorot kohta kahteenkymmeneen vuoteen, en jaksa uskoa että ne kovin nopeasti sinne palaisivat, enemmänkin saattavat jossain vaiheessa jättää keskustan kokonaan väliin. Porin suunnan uusi ja mahtava yrittäjä jätti koko Nokian väliin (kahta Porintien varrella olevaa pikavuoropysäkkiä lukuun ottamatta) heti aloittaessaan 2012. Luuletko että Mouhijärvi-Lavian tai Kyröskosken suunnan liikennettä on Nokian Matkahuollolta kovin kauaa? Eihän nykyään Tottijärven suunnankaan autoista suurin osa edes käy siellä. Ruususia unelmia elättelet mutta tarjoat tämän hetken käyttäjille ainoastaan niiden piikkejä.

Jos oikeasti haluttaisiin joukkoliikenteen käytön lisääntymistä, sitä joukkoliikennetarjontaakin tulisi kasvattaa huomattavasti reitein ja tiheämpinä vuoroväleinä. Ja mikä olisi kaikkein oleellisinta, kysyttäisiin asiakkailta eli käyttäjiltä mitä he oikeasti haluavat. Tietysti käyttäjienkin aktivointi tähän on haastavaa mutta se olisi palkitsevaa. Ja veikkaan, että tulokset olisivat varmasti monia yllättävät mutta silti toimivammat kuin nykyiset pöydän takaa tehdyt-
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuinka taajaan nykyistä linjaa 71 liikennöidään ja kuinka usein tulevaa linjaa 50 tullaan liikennöimään?

---------- Viestit yhdistetty klo 8:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:02 ----------

Mitä tapahtuu Paunun ajamalle Hervanta - Höytämö / Sääksjärvi - Lempäälä reitille?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämän toteutuessahan nämä pienet numerot olisivatkin mielenkiintoisia; pitkä 1-linja Pirkkalasta Kangasalan puolelle, lyhyt 2 Pyynikintori-Rauhaniemi, lyhyt 3 Keskustori-Petsamo, ei 4:sta, pitkä 5 Keskustori-Vuores-Hervanta-TAYS, lyhyt 6 Hervanta-TAYS, lyhyt 7 Keskustori-Pirkkahalli-Pere, ei 8:a eikä 9:ä...-

Viitosen ja kolmosen voisi vaikka heti yhdistää kokonaan uudeksi linjaksi 3, joka tullessaan Petsamosta kääntyisi Koskipuistosta Hatanpään valtatielle, ja jatkaisi siitä vitosen reittiä. Muutos ei olisi vaikea, sillä nykyiselläänkin nuo ajetaan hyvin pitkälle samoilla autokierroilla. Ainoa ongelma on siinä, että Petsamon liikenne päättyy jo ennen kymmentä, ja vitosella liikenne jatkuu 23:een saakka. Tuo onkin ainoa, jonka voi järkevästi muuttaa.

Tosin kun tähän järjettömään uudelleennumerointiin kerran lähdetään, lienee vain ajan kysymys, koska 18 muuttuu numerolle 8, 29 > 9, jne.
 
Ihan aluksi täytyykin lesoilla sillä, että tämä oli pitkälti meikäläisen lobbauksen ansiota. :cool:

Minua kiinnostaisi tietää tarkemmin mikä tämä lobbauskanava on? Oletko esim. töissä Jolissa? Yritin kysyä asiaa yksityisviestillä mutta yksityisviestikansiosi on täynnä eikä profiilisissasi oleva Hotmail-osoite smk_87@hotmail.com ole käytössä, joten sinuun ei saa yhteyttä.

Kysyn tätä siksi, että mua häiritsee lukea tätä keskustelua, kun en tiedä kuka kirjoittaa tänne maallikkona ja kuka vaikuttajana, ja haluaisin tähän selvyyden.
 
Osaako kukaan avata, miksi juuri 17 halutaan välttämättä vetää Kalkkuun? Tarjonta tippuu heti iltaruuhkan jälkeen ja lauantaisin kahteen vuoroon tunnissa, joka tuollaisella alueella on mielestäni todella iso huononnus etenkin Kalkunvuoren alueella. 17 ei myöskään ole niitä aikatauluvarmempia jäljellä olevista vaihtoehdoista etenkään arkisin.

Paremmin suoraa soveltuva voisi olla vaikkapa 23. Jos reitti ei Hervannassa muutu isommin nykyisestä, nykyinen puolen tunnin ajoaika on Hervantaan hyvinkin riittävä. Toki arkiruuhkassa on ylitarjontaa, mutta mikä estäisi joka toisen vuoron päättämisen Keskustorille tai hyötykäyttämisen apulinjalla 14 Pyynikintorilta Hermian suuntaan...
 
Kuinka taajaan nykyistä linjaa 71 liikennöidään ja kuinka usein tulevaa linjaa 50 tullaan liikennöimään?

---------- Viestit yhdistetty klo 8:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:02 ----------

Mitä tapahtuu Paunun ajamalle Hervanta - Höytämö / Sääksjärvi - Lempäälä reitille?

En löytänyt mistään linjan 50 tarjouspyyntöasiakirjoja. Niissä olisi kai mainittu aikataulutkin, joten täytyy tyytyä JoLin sivuilla kerrottuun "Yhdistettyjen linjojen 70/71 vuoroväli on talvikaudella arkisin 20 minuuttia, muina aikoina ja viikonpäivinä puoli tuntia (yö- ja varhaisaamun liikenne tunnin vuorovälillä)" Eli tiheimmillään vuoroväli on 20 minuuttia. Aikataulukirjasta otantana kello 13-17 keskustorilta Lempäälään = 16 vuoroa, 4 tunnissa ideaparkkilaiset mukaan luettuna. Ilman niitä keskiarvoksi tulee kolme. JoLin 20min vuoroväli tarkoittaa minun matematiikalla 60/20=3. Matka luultavasti hidastuu jos ja kun linjan 5 tarjonta ei peltolammille riitä ja 26 menee rukkamäen kautta.
Kangasalan suuntaan vastaava otanta on 13 vuoroa jos jätetään ponsan yhteysbussi pois laskuista, mutta otetaan mukaan 17:05 keskustorilta lähtevä 70. Keskimäärin 3,25 lähtöä.
Parhaaseen iltapäiväruuhkan aikaan tarjonta ei muutu suuntaan tai toiseen. Viikonloppuisin ja iltaisin erot ovat suurempia, mutta niitä on vaikea analysoida ilman tarkempia aikatauluja.
Sääksjärvi - hervanta - höytämö - lempäälä varmaan loppuu. Jolin ei kannata järjestää niille muutamalle vakimatkustajalle liikennettä tuolle välille ja Lempäälän koululaiset pääsevät moisioon / hakkariin / lukiolle ja lempoisiin linjalla 50 kunhan aikataulu sopii. Höytämöstä pitää sitten kävellä sääksjärvelle tai tulla pari pysäkinväliä 26:n kyydissä.
 
Kalkku/kaulkunvuori on suurimpia häviäjiä uudistuksessa. Vielä edellisessä versiossa ykköselle luvattiin vartin vuoroväliä arkisin läpi päivän ja 20 min la. Nyt tiheydet ovat 20 min arkisin ja 30 min la/su. Tuntuu vähältä.

Toinen menettäjä on Länsi-Lamminpää ja Tohloppi. Entinen koko päivän 15 min vaihtuu 20 minuutiksi. Toki linjan itäreunaan on luvissa linja 14, mutta en oikein tiedä.

Lukonmäkeläisenä en tiedä valitsisinko 15 min koko päivän vai 20 min perusvälin ja ruuhkassa 10 min. Keskustassa työssäkäyvänä valitsen ruuhka-ajan parannetun palvelun.

Killerpopin kanssa olen samaa mieltä, että Sammonkatu saa jatkossa ylipalvelua. Toinen josta voi supistaa on Lentävänniemen sunnuntai-liikenne. Aiemmin 30 min vuoroväli, nyt yhtäkkiä 15 min.

Nokian junaa moittiville voin kertoa lohdullisen tarinan HSL-seudulta (HSL on se organisaatio, jolla on pelkkiä tiedottajia yhtäpaljon kuin JoLilla henkilölkuntaa). Kannelmäen aseman kupeesta kulki M-juna 20 vuotta sitten ruuhkassa 15 min välein ja HKL:n bussi 42 3-5 min välein. Nyt juna ajaa joka 10. minuutti ja 42 joka 12.minuutti.
 
Nokian keskusta on laaja ja hajanainen, ja Pirkkalaistori on palvellut ihan hyvänä seutuliikenteen keskuspysäkkinä. Tulevaisuudessa se ei vain riitä, sillä se ei ole toimiva vaihtoterminaali. Nokian linja-autoasema on, ja toivottavasti se kehittyy lähivuosina todelliseksi matkakeskukseksi, jossa valikoimana on joli-seutubussien sekä vakio- ja pikavuorobussieS lisäksi säännöllinen ja laadukas junatarjonta.

Miten se kehittyisi kun ympärillä ei ole "mitään"? Ihmisillä on tapana hoitaa omia asioita samalla kun kulkevat vaikkapa töistä kotia, ja kaikille ei ehkä riitä yksi siwa ja Poliisi....

Nokian junaa moittiville voin kertoa lohdullisen tarinan HSL-seudulta (HSL on se organisaatio, jolla on pelkkiä tiedottajia yhtäpaljon kuin JoLilla henkilölkuntaa). Kannelmäen aseman kupeesta kulki M-juna 20 vuotta sitten ruuhkassa 15 min välein ja HKL:n bussi 42 3-5 min välein. Nyt juna ajaa joka 10. minuutti ja 42 joka 12.minuutti.

Toki tuossa on myös se ero että Kannelmäen ja Helsingin Rautatieaseman välillä on asemia neljä. Nokian ja Tampereen välillä nolla. Ei se juna paljon lohduta niitä jotka haluaa vaikka Pyynikille ammattikouluun.
 
Viimeksi muokattu:
En ole niin katsonut suunniltemaa, mutta huomasin 30 siirron. Vähän mietityttää, ylittyykö tässä kohtaa jo bussilinjan kapasiteetti, kun sama linja palvelee sekä Hervantaa että Kalevaa. Vaikka Sammonkadulla on paljon muutakin liikennettä. No, jos aikataulut alkavat muuttua fiktioiksi ja Sammonkadulla ajellaan neljän bussin letkoja, niin onpahan se konkreettinen näyttö raitiotien tarpeellisuudesta.
 
Osaako kukaan avata, miksi juuri 17 halutaan välttämättä vetää Kalkkuun? Tarjonta tippuu heti iltaruuhkan jälkeen ja lauantaisin kahteen vuoroon tunnissa, joka tuollaisella alueella on mielestäni todella iso huononnus etenkin Kalkunvuoren alueella. 17 ei myöskään ole niitä aikatauluvarmempia jäljellä olevista vaihtoehdoista etenkään arkisin.

No, ainakin 17:n aikataulurakenne (tasainen 20 min vuoroväli läpi koko päivän) näyttäisi sopivan parhaiten yhteen ykkösen kanssa. Olettaisin, että muutoksen myötä lauantain vuoroväli tihennetään 20 minuuttiin, kuten ykkösellä nyt?

Paremmin suoraa soveltuva voisi olla vaikkapa 23. Jos reitti ei Hervannassa muutu isommin nykyisestä, nykyinen puolen tunnin ajoaika on Hervantaan hyvinkin riittävä. Toki arkiruuhkassa on ylitarjontaa, mutta mikä estäisi joka toisen vuoron päättämisen Keskustorille tai hyötykäyttämisen apulinjalla 14 Pyynikintorilta Hermian suuntaan...

Kannattaa kuitenkin välttää tekemästä heilureita, joiden päät ovat epätasapainossa ja toista päätä tuetaan apulinjalla. 13/14 saisi jäädä ainoaksi tällaiseksi poikkeukseksi. Lisäksi 23:n nykyisellä 12 min vuorovälillä joka toisen vuoron päättäminen torille toisi Kalkkuun 24 min eikä 20 min vuorovälin.

Kalkku/kaulkunvuori on suurimpia häviäjiä uudistuksessa. Vielä edellisessä versiossa ykköselle luvattiin vartin vuoroväliä arkisin läpi päivän ja 20 min la. Nyt tiheydet ovat 20 min arkisin ja 30 min la/su. Tuntuu vähältä.

Veikkaisin kuitenkin, että Kalkunvuoren tarjonta säilyy nykyisellään. Bonuksena Kalkun vanha puoli saa ruuhka-ajan pikalinjan korvaten nykyisen 11:n.

Nokian linjastouudistus vaikuttaa aikamoiselta optimistiselta uhkapeliltä. Kenen pää on vadilla, jos se osoittautuu pannukakuksi ja matkustajat kaikkoavat? Jotenkin tuntuu, että uudistuksessa ei ole tehty tarpeeksi perusteellista taustatyötä. Kuten mainittu, Nokialta on myös lähiasiointia & työmatkailua Pitkäniemeen, Kalkkuun, Raholaan, Tesomalle ja Epilään. 70Y saisi ajaa vanhaa Nokiantietä läpi päivän ainakin kerran tunnissa, loput vuorot toki moottoritietä.

Muistan joskus lukeneeni, että Nokian ja Tampereen rajan ylittää noin 1000 matkustajaa arkivuorokaudessa. En ole varma sisälsikö se molemmat suunnat (Nokia->Tre ja Tre->Nokia) vai oliko matkustajia 1000 per suunta. Joka tapauksessa se on vain noin 5% Nokian asukasluvusta eli joukkoliikenteen matkustusosuus on todella huono.
 
Viimeksi muokattu:
No, ainakin 17:n aikataulurakenne (tasainen 20 min vuoroväli läpi koko päivän) näyttäisi sopivan parhaiten yhteen ykkösen kanssa. Olettaisin, että muutoksen myötä lauantain vuoroväli tihennetään 20 minuuttiin, kuten ykkösellä nyt?

Kuitenkin tuolla suunnitelmassa suoraa mainitaan la-su vuoroväliksi 30 minuuttia. Oletan sen tarkoittavan tuon muutoksen jälkeistä tilannetta? 17:n tihentäminen 3 vuoroon tunnissa lauantaisin toisi vain entistä enemmän ylikapasiteettia Sammonkadun osuudelle. Ainoat, ketkä tuosta voisi hyötyä, olisi Leinolankadulla ja Vehmaisissa asuvat. Lieneekö täällä niin paljon kysyntää? Kokemuksesta myös voin sanoa, että jos tuolle linjalle tekee tiukkaa ehtiä Pyynikintorillekin 40 minuutissa, niin miten aikatauluvarma se olisi Kalkussa? Pikalinja toki auttaa "vanhan Kalkun" matkustajia, mutta Kalkunvuorenkadulla ei tällaista vaihtoehtoa sitten olekaan.

Kannattaa kuitenkin välttää tekemästä heilureita, joiden päät ovat epätasapainossa ja toista päätä tuetaan apulinjalla. 13/14 saisi jäädä ainoaksi tällaiseksi poikkeukseksi. Lisäksi 23:n nykyisellä 12 min vuorovälillä joka toisen vuoron päättäminen torille toisi Kalkkuun 24 min eikä 20 min vuorovälin.

Totta, tuo aikataulumoka menee omaan piikkiini. Jotenkin muistin sen olevan 10 minuuttia, joka tosin voisi Iidesrannan-linjauksen jälkeen ihan perusteltukin. Enkä tarkoittanutkaan, että 23:lle tulisi mitään apulinjaa, lähinnä ajoin takaa sen autokierrollista kierrättämistä vaikkapa tuolle 14:lle. Epätasapainon riski tuossa on kyllä olemassa, se myönnettäköön.

En ole niin katsonut suunniltemaa, mutta huomasin 30 siirron. Vähän mietityttää, ylittyykö tässä kohtaa jo bussilinjan kapasiteetti, kun sama linja palvelee sekä Hervantaa että Kalevaa. Vaikka Sammonkadulla on paljon muutakin liikennettä. No, jos aikataulut alkavat muuttua fiktioiksi ja Sammonkadulla ajellaan neljän bussin letkoja, niin onpahan se konkreettinen näyttö raitiotien tarpeellisuudesta.

Tai jos lähdettäisiin liikkeelle sen busseja jonouttavan tekijän, eli ylikapasiteetin (pysäkeille pääsyn odottaminen on usein ruuhka-aikaan viivästyksiä aihettava asia), poistamisesta liikkeelle. Jos sen jälkeen tapahtuu vielä samaa, katsotaan asiaa uudelleen. ;)
 
Kannattaa kuitenkin välttää tekemästä heilureita, joiden päät ovat epätasapainossa ja toista päätä tuetaan apulinjalla. 13/14 saisi jäädä ainoaksi tällaiseksi poikkeukseksi.
Ja kuten mainitsin, linjaston yhdistävyyttä tulisi myös miettiä kun arvotaan heilureiden päitä. Ehdotuksessa korostuu aivan liikaa linjat joilla pääsee lännestä rautatieasemalle, samalla kun linja-autoasemalle ei vaidotta pääse kuin linjoilla 11, 21, 26 ja 36 jotka kaikki kulkevat pari kertaa tunnissa. Tämän takia laittaisin tuon 13:n poikki torille jolloin ei moista apulinjaa 14 tarttis ollenkaan ja 12 sitten jatkuis Lamminpäähän ja ylöjärvelle.

Taidankin laittaa runsaasti palautetta jahka kotiin pääsen joulun pyhiksi...
 
Toivottavasti linja-autoasemalla, Tuulensuulla, Metsolla ja Koskipuistossa toteutetaan pysäkkien radikaalia uudelleenjärjestelyä. Jokaisella seutulinjat on eristetty omalle pysäkilleen. Ainoaataan Keskustori H on toteutettu niin kuin pitääkin. Koskipuiston etelään suuntaavasta kolmesta pysäkistä kolmekymppinen on käytännössä ominut yhden kokonaan, seutulinjat yhdellä ja kaikki loput on ahdettu yhdelle pikkuiselle pysäkille. Varsin tällä viikolla pysäkillä on ollut isoja ongelmia, kun bussit eivät mahdu lähtemään ja tulemaan pysäkille.

Linja-autoasemankin pysäkit (etelään) voisi jakaa kahtia: toisella Hatanpäälle ja toisella Tampereen valtatielle ajavat linjat.
 
Toivottavasti linja-autoasemalla, Tuulensuulla, Metsolla ja Koskipuistossa toteutetaan pysäkkien radikaalia uudelleenjärjestelyä.

Olisi kyllä enemmän kuin toivottavaa. Metsolle toimisi parhaiten samanlainen järjestely kuin sen vastinparilla Aleksanterin kirkolla, eli ei erikseen määrättyjä paikkoja, vaan koko alue olisi linjojen yhteisessä käytössä. Samanlainen järjestely voisi toimia jopa mainitsemassasi Koskipuiston pysäkillä etelään ajettaessa, mitään erillistä erottelua ei mielestäni nykyisin enää tarvita.
 
Takaisin
Ylös