Linjastomuutokset 1.7.2014

http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/etusivu/linjastoratkaisut-lapi-lautakunnassa.html

Kerta kaikkiaan muutenkin hyvää suunnitelmaa täydennettiin loistavaksi. Isoimmat muutoksethan kohdistuvat tässä Pirkkalaan, mutta myös muualla saatiin niitä pieniä kaivattuja täydennyksiä, kuten 23:n päätepysäkin siirto.

Pirkkalassa poistettiin siis Kurikka-linja 60 kokonaan muuttamalla linjan 65 reittiä. Tämä tuo palvelun piiriin nyt myös kasvavan Linnakallion yritysalueen, parantaa Kurikan vuorovälin parhaimmillaan 30 minuuttiin ja tuo kurikkalaisille, pirkkalalaisille ja härmäläläisille suoran yhteyden Hervantaan. Loistavaa! Ainoa heikennys on luonnollisesti se, että Kurikasta joutuu vaihtamaan runkolinja ykköseen Tampereen keskustaan päästäkseen.
 
Jäi vähän askarruttamaan se, että tarkoittaako muutokset myös sitä, että suora Nokia-Pirkkala liikenne loppuu taas tämän jälkeen? Ja suoralla liikenteellä tarkoitan Pyhäjärven yli siltaa menevää liikennettä, ei Tampereen keskustan kautta koukaten...
 
Jäi vähän askarruttamaan se, että tarkoittaako muutokset myös sitä, että suora Nokia-Pirkkala liikenne loppuu taas tämän jälkeen? Ja suoralla liikenteellä tarkoitan Pyhäjärven yli siltaa menevää liikennettä, ei Tampereen keskustan kautta koukaten...

Linja 14 jatkaa Pereeltä 60min välein Nokialle asti arkisin.
 
http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/etusivu/linjastoratkaisut-lapi-lautakunnassa.html

Kerta kaikkiaan muutenkin hyvää suunnitelmaa täydennettiin loistavaksi.
En oikein voi olla täysin samaa mieltä tästä. Edelleenkään en esimerkiksi usko, että kolmoslinjan vuoroväli ruuhka-aikaan on riittävä. Sinänsä ihan ok, että korjatussa ja hyväksytyssä paketissa hiljaisen kysynnän liikennettä poistettiin ja siis käytännössä siirrettiin järkevämpiin kohteisiin. Mitenkähän tuolle 14-linjalle mahdetaan aikataulu sorvata, sitä en käsitä. Kun kolmella autolla olisi päästy 30 min vuoroväliin, mutta tämä jatke Nokialle vaikuttaa asiaan sotkevasti. Tulee kait sitten taas erikoisia autokiertoja. Ja eikös tätä linjaa aja peräti Paunu, koska se on seiskalinjan perintöä? Vissiin menee Paunun ja TKL:n yhteiseen hoitoon, ellei sitten...?
 
Viimeksi muokattu:
Kolmonen tulee varmasti tarvitsemaan lisävuoroja ennen pitkää. Onneksi JOLILA:lla on mahdollisuus lisätä vuoroja tarvittaessa, toivottavasti myös tarpeeksi. Mutta olen samaa mieltä, että JOLILA aliarvioi Lielahden ja E-Hervannan liikennöintitarpeen.
 
Linja 14 jatkaa Pereeltä 60min välein Nokialle asti arkisin.

Huomaa että perjantai. Jotenkin luin ja muistin sen jossain vaiheessa olleen suunnitelman jossa linja 14 oli Pere-Keskusta-Pitkäniemi ja luin ja tulkitsin tuon muutoksen muuttavan reitin Nokia-Pitkäniemi-Keskusta-Pere-Pirkkalan kestusta... Minun luku-ja tulkintavirhe. Kiitos selvennyksestä.
 
Riippuen, mihin kolmosen pysäkki itään päin sijoitetaan Keskustorilla, kyytiin eivät mahdu joko hervantalaiset tai Sammonkadulle menevät. 10 minuuttia ei kertakaikkiaan talvella riitä pyöräilijöiden siirryttyä bussin käyttäjiksi.

Nelonen muuten ihan ok Duolla, mutta se tynkäpysäkki siinä edessä on muutenkin jo ylikuormitettu...

Muuten menee kyllä mielenkiintoiseksi, kuka tulee ajamaan mitäkin.
 
Keskustorilla menee pysäkeitä runsaasti uusiksi. Olen miettinyt, että laitetaanko ykkönen pysähtymään itään mentäessä 0519, 0500 vai 0502?
 
Edelleen askarruttaa tuo linja 14. Kuvittelisin että ajoaikaa Petsamosta Nokialle asti ulottuville vuoroille on annettu 60 min. (Ja mikähän järki siinäkin on että Nokialla tämäkin ajaa suoraan asemalle?) Näin ollen näitä Pereelle päättyviä vuoroja ei voi mitenkään sumplia yhteen Nokialle asti ajavien vuorojen kanssa järkevästi, koska kun Pereellä pitäisi kääntää, ottaa seuraavan lähdön Nokialta saapuva vuoro. Eikö olisi simppelimpää laittaa kaikki vuorot kulkemaan Nokialle asti, kun kuitenkin neljällä autolla ajetaan? Tai sitten tähän on keksitty jokin autokiertohärdelli linjan 11 kanssa. Vaan säästääkö sekään autopäiviä? Jos näin kuiteski on, niin vissiinkin Paunun vuorot ovat juuri ne jotka Nokialla asti käyvät.
 
Edelleen askarruttaa tuo linja 14. Kuvittelisin että ajoaikaa Petsamosta Nokialle asti ulottuville vuoroille on annettu 60 min.

Ettei tuon olisi kuitenkin ajateltu menevän niin, että Petsamosta Nokialle ajoaikaa on 75 min ja Petsamosta Pereelle 45 min. Pere - Nokia - Pere -osuuteen olisi siis varattu tunti aikaa. Tällöin linja 14 pyörisi arkisin 4 autolla.
 
Ettei tuon olisi kuitenkin ajateltu menevän niin, että Petsamosta Nokialle ajoaikaa on 75 min ja Petsamosta Pereelle 45 min. Pere - Nokia - Pere -osuuteen olisi siis varattu tunti aikaa. Tällöin linja 14 pyörisi arkisin 4 autolla.
Näköjään juu. Kokeilin tuota tekemällä neljälle autokierrolle pari esimerkkikiertoa päivän aikana, ja tulos liitteenä olevassa kuvassa. Kyllä siihen näköjään kaikki lähdöt tuli. Vaikuttaa olevan jonkin verran löysää tällä aikataulutuksella, mutta eipä tuo haittaa. Ei sitten ainakaan tämä linja pahemmin myöhästele.
 

Liitetiedostot

  • linja14.jpg
    linja14.jpg
    38.7 KB · Lukukerrat: 552
Viimeksi muokattu:
Ei sitten ainakaan tämä linja pahemmin myöhästele.

Kyllä tarvitaan vähintään 15 minuuttia ajoaikaa Petsamosta Keskustorille. Ei meinaa nykyiselläänkään riittää se 15 minuuttia, esim. 14.50 lähtö Petsamosta, jonka pitäisi lähteä kello 15.05 Keskustorilta linjana 5 on usein minuutin tai kaksi myöhässä.
 
Näköjään juu. Kokeilin tuota tekemällä neljälle autokierrolle pari esimerkkikiertoa päivän aikana, ja tulos liitteenä olevassa kuvassa. Kyllä siihen näköjään kaikki lähdöt tuli. Vaikuttaa olevan jonkin verran löysää tällä aikataulutuksella, mutta eipä tuo haittaa. Ei sitten ainakaan tämä linja pahemmin myöhästele.

Turhaa tuossa väljässä aikataulurakenteessa on se, että samalla neljällä autolla voitaisiin liikennöidä kaikki vuorot Nokialle asti, jolloin Pirkkalan ja Nokian välille saataisiin aika tukeva tarjonta. Kysyntää tuolle välille ei taida niin paljoa olla mutta autoja se syö silti yhtä paljon kuin päättää joka toinen vuoro Pereen.

En tiedä olisiko 60 min sivun ajoaika Petsamo-Nokia edes tiukka. Olit laittanut 25 min välille Nokia-Pere mutta ainakin nykyisessä linjan 65 aikataulussa on välille Nokia-Partola keskus annettu 18-21 min joten taitaisi tuo 60 min riittää.

Kyllä tarvitaan vähintään 15 minuuttia ajoaikaa Petsamosta Keskustorille. Ei meinaa nykyiselläänkään riittää se 15 minuuttia, esim. 14.50 lähtö Petsamosta, jonka pitäisi lähteä kello 15.05 Keskustorilta linjana 5 on usein minuutin tai kaksi myöhässä.

EDIT: Käykö 14 Keskustorilla lainkaan? Käsitin että se mukailee ykkösen reittiä ja kääntyy Hataanpään valtatieltä suoraan itään.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:43 ----------

Päivitetyssä linjastossa ei mainita linjaa 14 maksuvyöhykkeen 2 linjana, joten pitääkö tulkita, että linjalla 14 pääsee Nokialle asti ykkösvyöhykkeen taksalla?

Itse olisin numeroinut kaikki 2-3 vyöhykkeille menevät linjan 40+ sarjaan ja jättänyt numerot 1-39 ykkösvyöhykkeen linjoiksi. Nyt 13 ja 14 rikkovat tätä.

Oikeastaan miksi juuri 14 pitää jatkaa Nokialle kun yhtä hyvin sinne voisi jatkaa 65:n Linnakalliosta Pyhäjärventietä suoraan? Nokialta säilyisi vaihdoton yhteys Hervantaan ja erona nykyiseen 65:een ainoastaan Kurikan ja Härmälän lenkit.
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän mahtaa tarkoittaa linjan 47 kohdalla maininta, että kulkee pienen matkan Mäentakusenkatua mm. Teiskontien suunnan vaihtoyhteyksien helpottamiseksi? Kääntyyköhän tuonne Aitolahdentieltä, kääntyy ympyrässä takaisin, vai menneeköhän Lahtomäenkatua takaisinpäin? Jälkimmäisessä jouduttaisiin palauttamaan jo kertaalleen poistettuja pysäkkejä Lahtomäelle...
 
Minä ainakin kuvittelin 14 reitin olevan ykkösen reittiä vastaava, eli ei kävisi keskustorilla lainkaan.
 
Takaisin
Ylös