Linjastomuutokset 1.7.2014

Itselle tuosta linjakartasta jää päällimmäisenä mieleen hillitön sekavuus jollaista Tampereella ei ole ihan hetkeen koettu. Sekava siinä mielessä, että todella monella linjalla on reittivariaatioita, joita ei ole välttämättä eroteltu esimerkiksi millään kirjaimella.

1: 5 variaatiota (perus, K, T, V, L)
3: 3 variaatiota (2 perusreittiä, R)
5: 2 variaatiota: osa vuoroista TAYS:lle, osa jää Hervantaan
8: 2 variaatiota: osa poikkeaa Rissossa
9: 2 variaatiota: Annalassa ajetaan kahdelle päätteelle
11: 2 variaatiota: Sarankulmassa kahta eri reittiä
13: 3 variaatiota: osa vuoroista jää Lamminpäähän, osa 13R:nä Raholan kautta
14: 3 variaatiota: osa reittinä 14N Nokialle, osa 14U:na UKK-instituutin kautta
29: 2 variaatiota: osa Kalkkuun, osa Pitkäänniemeen
36: 2 variaatiota: osa Ikurin teollisuusalueen kautta (36T)
65: 2 variaatiota: osa 65K:na moottoritietä

Ainakaan itselle ei aukea logiikka, millä perusteella tietylle reittivariaatiolle kohdistetaan kirjaintunnus ja mille ei. Selkeämpää olisi, kun kaikilla variaatioilla olisi oma kirjaintunnuksensa tai vaihtoehtoisesti kokonaan eri linjanumero.
 
36T:lle on olemassa oma kilpensä ajettaessa länteen päin, "IKURI -MYLLYPURO". Sitä en tiedä, miksi tuota T-kirjainta ole haluttu kilpiin laittaa.
 
Voisiko kirjainvariaatiot noudattaa jotain yhtenäistä logiikkaa linjanumerosta riippumatta. 90X menee moottoritietä, samoin kuin tuleva 65K...
 
Näyttää yhä elävän tämä vanha vitsaus ettei linjanumero voi ylittää numeroa 100. Itse en
pidä kirjainten käytöstä linjanumeroissa varsinkin jos tuo kirjain ei millään tavalla kuvaa linjan
päätepaikkaa. Kysynkin, että koska löytyisi rohkeus tehdä kunnon uudistus missä kaikki vanha
poistuu uuden tilalta ? Tämä asian pitkittäminen ei johda mihinkään hyvään
 
Tampereen kokoisella alueella ei vain ole tarvetta omasta mielestäni kolminumeroisiin linjatunnuksiin. Näihin jäisi väkisinkin reittiremonttien jälkeen niin paljon tyhjää, että kokonaisuuden hahmottaminen vain vaikeutuisi. Eri varaatioiden ja poikkeamien hahmottamiseen sopii sinällään paremmin kirjain, kunhan niitä käytettäisiin nykyistä loogisemmin.
 
Tampereen kokoisella alueella ei vain ole tarvetta omasta mielestäni kolminumeroisiin linjatunnuksiin. Näihin jäisi väkisinkin reittiremonttien jälkeen niin paljon tyhjää, että kokonaisuuden hahmottaminen vain vaikeutuisi. Eri varaatioiden ja poikkeamien hahmottamiseen sopii sinällään paremmin kirjain, kunhan niitä käytettäisiin nykyistä loogisemmin.

Tyhjät välit numeroinnissa antavat tilaa tuleville linjamuutoksille. Kolminumeroisilla linjanumeroilla saavutettaisiin jonkinlainen loogisuus. Nykyisen numeroinnin parsiminen vain lisää epäloogisuutta. Kirjain mahtuu useimpiin kilpiin neljänneksi. Ainakin Hatanpään sairaala ja TAYS pitäisi merkitä kirjaimella. Lähes joka vedolla minulta kysytään ainakin toista näistä, ajoin mitä linjaa hyvänsä.

Linjat voisi tietysti numeroida Salvador Dalín periaatteiden mukaisesti: Banaani, kameleontti ja 47 menevät Nokialle, kuitenkin 47 Pirkkalaan parittoman viikon tiistaina, Saturnus, 7 ja jäätelö Orivedelle, jne. Matkustaminen olisi vielä mielenkiintoisempaa kuin nykyisen numeroinnin aikana.
 
Valtaosa ihmisistä ei oman empiirisen datan perusteella edes lue linjakilpiä. 18:lla erittäin usein kysytään TAYS:n ohi kulkemista, vaikka se kilvissä suhteellisen selkeästi seisookin. Toinen samanlainen kohde on Sammonkatu.

Nykyisessä järjestelmässä noihin kymppeihinkin jää joka suunnalle sopivasti väljyyttä vielä pitkäksi aikaa. Tampereen seutu ei oikeasti tule kasvamaan niin suureksi, että kolmenumeroinen järjestelmä olisi perusteltu. Kirjaimet eri reittivaraatioille loogisesti käytettynä ovat ainakin itselleni se helpompi tapa hahmottaa, että reitti on jotenkin normaalista poikkeava.
 
Postasin tälläisen Joukkoliikenteen facebook-sivulle:
Joukkoliikenteen sivuilta löytyvässä uudessa kartassa (http://joukkoliikenne.tampere.fi/media/user/files/kartat/v1_linjat.jpg) on merkitty linja 65K, josta ei ole missään muualla mitään mainintaa. Voitteko selventää tilannetta.

Sain tällaisen vastauksen:
Hei Antti, linjalla pyritään palvelemaan poikittaista työmatkaliikennettä Pirkkalan ja Hervannan välillä. Linja kulkee arkiaamuisin Pirkkalasta Härmälän, Koivistonkylän ja Hallilan läpi Hervantaan, josta paluukyyti Pirkkalaan kehätietä pitkin. Iltapäivällä suunta muuttuu, jolloin Hervannasta lähdettäessä palvellaan Hallilan, Koivistonkylän ja Härmälän asuinalueet Pirkkalaan mentäessä ja paluukyyti tapahtuu tällöin kehätien kautta. /Maiju


Aika erikoinen järjestely....
 
Nykyisessä järjestelmässä noihin kymppeihinkin jää joka suunnalle sopivasti väljyyttä vielä pitkäksi aikaa. Tampereen seutu ei oikeasti tule kasvamaan niin suureksi, että kolmenumeroinen järjestelmä olisi perusteltu.

Kolminumeroisilla linjatunnuksilla saisi ainakin TAYSin vuorot selvemmin, kaikki saman sataluvun samalle kymmenluvulle. Uuden numeroinnin mukaan TAYSille pääsee linjoilla 1, 5, 8, Y21, 28, Y28, 32, Y35, ja 90. Kukaan kuljettaja ei viitsi opetella moista litaniaa ulkoa. Joka päivä sitä kysytään, ajoi mitä linjaa hyvänsä.

PALIn ja JOLIn linjanumerointi pitäisi ehdottomasti saada samaan numerointisysteemiin. Jos poistumissuunnat numeroidaan Näsijärvestä myötäpäivään omille sataluvuilleen, voi PALIn numerot jättää kaksinumeroisiksi, ratikkalinjat yksinumeroisiksi, ja paikallisjunille pelkkä kirjain.

Tunnelityömaan alettua lukemattomat matkustajat kyselivät minulta linjalla 17, että mitä ihmettä se tähän linjaan vaikuttaa. Oli menneet ainakin YLE Tampereella ja Aamulehdessä PALIn ja JOLIn numeroinnit sekaisin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kolminumeroisilla linjatunnuksilla saisi ainakin...

PALIn ja JOLIn linjanumerointi pitäisi ehdottomasti saada samaan numerointisysteemiin.

Tunnelityömaan alettua lukemattomat matkustajat kyselivät minulta linjalla 17, että mitä ihmettä se tähän linjaan vaikuttaa. Oli menneet ainakin YLE Tampereella ja Aamulehdessä PALIn ja JOLIn numeroinnit sekaisin.

No, ei tuo HSL tunnu tässä pärjäävän sen paremmin (kolminumeroisilla linjanumeroilla), vastahan tännekin forumille tuli viestejä linjan 813 reittimuutoksesta ja tokihan tuo numero tarkoittaa Helsinki–Porvoo linjaa, mutta HSL on saanut sen jollekin Joukon korvikkeelle kuitenkin sekaannusta aiheuttamaan. http://jlf.fi/f34/8822-hsl-linjan-813-reitti-muuttuu-tilapaisesti-28-2-alkaen/
 
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta saa ensi viikolla käsiteltäväkseen esityksen linjan 17 jatkosta aiheutuvan liikenteen lisäyksen (3 bussin liikenne) tilaamisesta linjojen 17, 20 ja 22 varsinaiselta liikennöitsijältä eli tarjousyhteenliittymältä Väinö Paunu Oy ja Länsilinjat Oy.
 
Tuolla ehdotelmassa mainitaan, että muutos edellyttää liikennöintiä entisen neljän auton sijaan seitsemällä autolla. Noinkohan kolme lisäautoa tulee riittämään, kun nytkin talviruuhkassa 17:n myöhässäolo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Ei kalkkulaisilla ainakaan aikatauluvarmuus paranemaan pääse. Vai jäikö mulla jotain huomaamatta?

Eikä hyvältä näytä Sammonkadunkaan kannalta: myöhässäajava 17 lisävahvistuksena hervantalaisilla täyteen lastattu, 10 minuutin välillä ajettava 3 takaavat sen, etteivät kaikki Kalevaan suuntaavat tule mahtumaan ensimmäiseen saapuvaan autoon. Pelkkä 25 ei paljoa lohduta.

Lisäksi en tiedä, mistä maininta palvelutason säilymisestä ennallaan Kalkussa on repäisty; vuoroväli harvenee lauantaisin 20 minuutista 30 minuuttiin. Tarjonta ei kyllä vastaa tässä tapauksessa kysyntää.
 
Viimeksi muokattu:
Tiedotuksen puutteesta JOLIa ei voi syyttää. Maikkarilta tuli JOLIn TV-mainos seutu-uudistuksesta,
 
Takaisin
Ylös