Linjastomuutokset 1.7.2014

Huomasin nyt vasta (koska aikataulumuutokset eivät enää suoraa kosketa minua) että "uudistettu" linja 55 heikentää huomattavasti ideaparkin liikkeiden työntekijöiden työmatkoja. Käytännössä busseilla liikkuvat joutuvat lähes täysin tukeutumaan valkeakosken liikenteen vuorotarjontaan, sillä ilmeisesti linjaa suunnitellessa ei suunnittelijalle ole tullut mieleen etteivät työntekijät ehdi päivän viimeiseen vuoroon. Myös matka ideaparkille toimii todella heikosti, joko sä joudut kulkemaan "liian aikaisin" tai vastaavasti olet jokusen minuutin myöhässä töistä.

Toivottavasti tämä virhe korjataan viimeistään syksyn aikatauluihin.
 
Huomasin nyt vasta (koska aikataulumuutokset eivät enää suoraa kosketa minua) että "uudistettu" linja 55 heikentää huomattavasti ideaparkin liikkeiden työntekijöiden työmatkoja. Käytännössä busseilla liikkuvat joutuvat lähes täysin tukeutumaan valkeakosken liikenteen vuorotarjontaan, sillä ilmeisesti linjaa suunnitellessa ei suunnittelijalle ole tullut mieleen etteivät työntekijät ehdi päivän viimeiseen vuoroon. Myös matka ideaparkille toimii todella heikosti, joko sä joudut kulkemaan "liian aikaisin" tai vastaavasti olet jokusen minuutin myöhässä töistä.

Toivottavasti tämä virhe korjataan viimeistään syksyn aikatauluihin.
Eipä ole ainoa kohta, missä JoLi "parantaa" (ts. heikentää) asiakkaiden liikkumismahdollisuuksia. Lipun hinnoista en viitsi edes mainita - sen voi jokainen tulkita itse hinnastoista...
 
Eipä ole ainoa kohta, missä JoLi "parantaa" (ts. heikentää) asiakkaiden liikkumismahdollisuuksia.
Totta puhut. Nokian liikenne oli suurin emämunaus, samoin suurelta osin Pirkkala. Kolmoslinjallakin ollaan taatusti talviaikaan pulassa kun kaikille halukkaille ei sitten mitenkään voi riittää tarpeeksi matkustajapaikkoja.
Kummastuttaa kovasti sekin, että asiakkaiden päivittäisiä kuljetustarpeita varten ei riitä muka tarpeeksi rahaa laittaa tarjontaan, mistä johtuen on nyt syntynyt joitakin kovin väkinäiseltä vaikuttavia säästöratkaisuja. Sen sijaan kaikenlaisiin turhishankkeisiin kuten ratikkaan ja sen suunnitteluun aukeavat rahahanat kovin helposti ja heppoisesti.
 
Tällä viikolla Aamulehdessä tekstiviestipalstalla on ollut kaksi valitusta uudesta parannetusta palvelusta. Lempäälän keskustaan ei pääse seitsemäksi töihin, kuten ei Pitkäniemen sairaalallekaan. Eräs sukulaiseni taas huomasi, että ainakaan kesällä ei pääse Pirkkalan lentokentälle kahdeksaksi. Pitää olla kolme varttia etuajassa tai vartin myöhässä töistä. Varuskuntaan ei ajeta enää ollenkaan.
 
Totta puhut. Nokian liikenne oli suurin emämunaus, samoin suurelta osin Pirkkala. Kolmoslinjallakin ollaan taatusti talviaikaan pulassa kun kaikille halukkaille ei sitten mitenkään voi riittää tarpeeksi matkustajapaikkoja.
Kummastuttaa kovasti sekin, että asiakkaiden päivittäisiä kuljetustarpeita varten ei riitä muka tarpeeksi rahaa laittaa tarjontaan, mistä johtuen on nyt syntynyt joitakin kovin väkinäiseltä vaikuttavia säästöratkaisuja. Sen sijaan kaikenlaisiin turhishankkeisiin kuten ratikkaan ja sen suunnitteluun aukeavat rahahanat kovin helposti ja heppoisesti.

Kyöstissä ja Turrissa varmasti kiitellään uudistusta. Iltapäivisin 55 minuutin vuoroväli Tampereelle varmasti innostaa. Ehkäpä(?) Joli ihan oikeasti ajattelee asiaa ja yhdistää K ja T vuorot syysliikenteen alusta järkevällä vuorovälillä.
 
Kyllä ainakin nettiaikatauluista löytyy Lv-merkintä, jonka perusteella varuskunnallakin käydään osassa lentokentälle ajavia vuoroja kääntymässä; aamulla ja iltapäivällä yksi vuoro suuntaansa.

No mitäpä tuolla varuskunnassa sitten pitäisi käydä ? Eipä sinne oikeastaan kukaan ole kulkenut saatikka sitten pois tullut, ainakin omieni havaintojen mukaan.
 
No mitäpä tuolla varuskunnassa sitten pitäisi käydä ? Eipä sinne oikeastaan kukaan ole kulkenut saatikka sitten pois tullut, ainakin omieni havaintojen mukaan.

Joidenkin työssäkäyvien ehdoilla nuo koukkaukset onkin laadittu, arkiaamuna sinne pääsee kasiin töihin ja iltapäivällä kolmen jälkeen pois.
 
Kyöstissä ja Turrissa varmasti kiitellään uudistusta. Iltapäivisin 55 minuutin vuoroväli Tampereelle varmasti innostaa. Ehkäpä(?) Joli ihan oikeasti ajattelee asiaa ja yhdistää K ja T vuorot syysliikenteen alusta järkevällä vuorovälillä.

Itsekin ihmettelen, miksi K ja T ei voitaisi yhdistää yhdeksi haaraksi. Pääte voisi olla sama kuin V-vuoroillakin. Ja se mahdollistaa KTV- ja VTK lenkit hiljaisempina aikoina, jolloin vuoroväli on esim. tunnin.

Osa lentoasemavuoroista (L) saisi kiertää Vähäjärven kautta etenkin pyhinä jolloin Vähäjärvelle ei ole liikennettä lainkaan.

Kuormittuukohan linja 11 kovastikin härmäläisistä, jos näitä ei huvita matkustaa Koskipuistoon Härmälään päästäkseen? Ainakaan nykyisillä linjan 1 matkustajamäärillä linjan 11 kapasiteetti ei tule edes riittämään. Esim. eilen linjan 1 klo 15.57 lähtö Härmälään oli seisomakuormassa jo Koskipuiston pysäkille saapuessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aikatauluissa käytetään kolmoslinjalla L-merkintää, kun linja ajaa Lielahdenkatua pitkin. Reittioppaassa Lielahdenkadun oikaisulla ei ole tunnuskirjainta, mutta Vähäniemenkadun reitti käyttää tunnusta 3N. Käyttäjän kannalta fiksu ratkaisu...

Varuskunnan pysäkit puuttuvat aikatauluista ja koukkaus reittioppaasta.

Kyöstissä ja Turrissa varmasti kiitellään uudistusta. Iltapäivisin 55 minuutin vuoroväli Tampereelle varmasti innostaa. Ehkäpä(?) Joli ihan oikeasti ajattelee asiaa ja yhdistää K ja T vuorot syysliikenteen alusta järkevällä vuorovälillä.

Yhdistämisessä voisi olla oikeasti järkeä. Toisaalta jos Pirkkala päätyy keskustapuolueen painostuksesta johtuen laajentamaan asutusta Sankilaan, 1K olisi luonteva vetää Kirkonkylän koululle. Turriin on suunniteltu linjalle väliaikaista kääntöpaikkaa. Vuoroväli Kyöstiltä säilyy käytännössä samantasoisena, sillä Paunun vuoroväli VTK-vuoroilla on ollut 60 minuutin molemmin puolin. KTV-vuorot huomioon ottaen vuoroja enemmän, mutta mielestäni niitä ei voi suoraan verrata kyöstiläisen näkökulmasta VTK-vuoroihin (matkustaessa Tampereen suuntaan).

Vuorotarjonta heikkenee kuitenkin omasta mielestäni liikaa arki-iltaisin ja lauantaisin.

Kolmoslinjallakin ollaan taatusti talviaikaan pulassa kun kaikille halukkaille ei sitten mitenkään voi riittää tarpeeksi matkustajapaikkoja.

Otitko huomioon, että talviarjessa liikennöidään viiden minuutin välein?

Pitkäniemen sairaalalle ei pääse seitsemäksi töihin.

http://aikataulut.tampere.fi/?lang=&stop=8714&direction=1&showLines=29
Kuudeksi ja seitsemäksi pääsee kyllä, tosin aikaa on vain muutama minuutti. Toivottavasti sykliä saadaan muutama minuutti aikaisemmaksi syksyksi.

Eipä ole ainoa kohta, missä JoLi "parantaa" (ts. heikentää) asiakkaiden liikkumismahdollisuuksia. Lipun hinnoista en viitsi edes mainita - sen voi jokainen tulkita itse hinnastoista...

En ymmärrä mitä tarkoitat. Seutulipun hinta säilyy Pirkkalaa lukuun ottamatta ennallaan. Lempäälän ja Tampereen keskustojen kertalipun hinta tippuu yli eurolla. Toki esimerkiksi Pitkäniemen ja Nokian välisen matkan hinta nousee.

Nokia ei ole kovin helppo kaupunki joukkoliikennesuunnittelulle: väestö on hajautunut monille laajoille omakotialueille. En ole koskaan käyttänyt, mutta tälläkin foorumilla on käynyt ilmi, että kysyntä ei ole yhtä laajaa kuin muissa kunnissa.

Nokian linjasto on saanut paljon kritiikkiä ja varmasti parannettavaa olisikin. Pääsääntöisesti matka-ajat lyhenevät tai pysyvät ennallaan vaihdosta huolimatta. Vuorotarjonta tihenee lähiöissä (tosin keskustojen välillä heikkenee) ja ennen kaikkea linjasto on selkeämpi ja hahmotettavampi.

Pirkkalassa mokaukset tuli Kurikan ja Hervannan sekä ykkösen haarojen liikenteessä. Kurikan ja Kyöstin liikenne Tampereelle sekä Pirkkalan ja Nokian välinen liikenne olisi hoidettu näppärästi alkuperäisellä suunnitelmalla. Kurikasta olisi päässyt suoralla yhteydellä Tampereelle ja Partolaan linjan 14 vuorotarjonnalla. Myös Kyöstin vuorotarjonta ainakin kesällä on huomattavasti heikompi kun ennakkoon annettiin ymmärtää. Kehitysvaiheen linjanumero 7 olisi myös vapauttanut Kyöstiltä lisävuoroja vaikka Vähäjärvelle ja lentoasemalle.

Itse muuttaisin Pirkkalan linjaston tällaiseksi Linnakalliontien valmistuessa 2016 (suluissa talvikauden vuoroväli):

1 Vaitti/Lentoasema/Teollisuustie - Pirkkala - Lentola (7,5/15/15/30)
11 Pere - Partola - Toivio - Lentokentänkatu - Rahola (15/30/30/30)
14 (Nokia -) Kyösti - Kurikka - Linnakalliontie - Saapastie - Ilmailunkatu - Sarankulmankatu - Petsamo (30/30/30/30)
32 Pirkkala - Pere - Härmälä - Hermia (30/30/60/-); korvaa nykyiset linjat 32 ja 65, yhteys Hatanpäälle menetetään mutta mielestäni haittoja on liioteltu
 
http://aikataulut.tampere.fi/?lang=&stop=8714&direction=1&showLines=29
Kuudeksi ja seitsemäksi pääsee kyllä, tosin aikaa on vain muutama minuutti. Toivottavasti sykliä saadaan muutama minuutti aikaisemmaksi syksyksi.
En tarkistanut asiaa itse. Kerroin vain, mitä joku oli Aamulehteen kirjoittanut. Hyvä jos pääsee, mutta miksi matkustaja ei tiedä sitä?
Pahin hinnankorotus taitaa olla Sääksjärveltä kuljuun. Nyt 3,3e, jatkossa 5e. 51,5% korotus.
 
Otitko huomioon, että talviarjessa liikennöidään viiden minuutin välein?
En ottanut koska lautakunnan pöytäkirjan liitteen mukaan vuoroväli piti olla 10 min. Missään en ole törmännyt sellaiseen dokumenttiin jonka mukaan vuoroväli olis tuo 5 minuuttia mutta pianhan tuo sitten nähdään.
 
En ottanut koska lautakunnan pöytäkirjan liitteen mukaan vuoroväli piti olla 10 min. Missään en ole törmännyt sellaiseen dokumenttiin jonka mukaan vuoroväli olis tuo 5 minuuttia mutta pianhan tuo sitten nähdään.

Ei sitä kai ole missään virallisesti ratifioitu, kun talvikauden liikenteestä ei ole sovittu. Ilmeisesti linja on kuitenkin suunniteltu sillä oletuksella, että sitä tulisi liikennöidä viiden minuutin välein. JOLI on maininnut Facebookissa satunnaisesti kommenteissa ja nettisivuillaan esimerkiksi tänään julkaistun tiedotteen viimeisessä kappaleessa (http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi...kista-uudet-reitit-linjanumerot-ja-liput.html).
 
Joustavan vyöhykerajataksoituksen mukaan tuo hinta on 2-vyöhykkeen sisäinen 3,50 kuten myös Pitkäniemen ja Nokian keskustan välillä.
Missä sanotaan, että joustavaa hinnoittelua sovellettaisiin Sääksjärven ja Kuljun (tai muun Lempäälän) välisiin matkoihin? Aamulehti on useaan otteeseen uutisoinut, että tuolla välillä hinta kasvaa. Jolin sivuilta en löytänyt mitään mainintaa vyöhykerajan joustamisesta sielä, tai missään muuallakaan. Olisiko matkustajan syytä tietää asiasta? Minulle on kerrottu, että 2-vyöhykkeen sisäisellä lipulla pääsee linjalla 1 lentolan prismalle, vaihtona linjalta 45 ja edellä jo mainittu pitkäniemen jousto. Kerrotaanko tästä vain bussikuskeille :D
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös