Linjastomuutokset 1.7.2014

Eilen iltapäivän ruuhkassa Nuolialantiellä Pirkkalan suuntaan neljän bussin karavaani 11, 1, 1, 65. Eihän tuossa tietenkään mitään järkeä ole.
 
Eilen iltapäivän ruuhkassa Nuolialantiellä Pirkkalan suuntaan neljän bussin karavaani 11, 1, 1, 65. Eihän tuossa tietenkään mitään järkeä ole.
Arvatenkin seuraavan 15 minuuttia olikin "tyhjä arpa" odottamassa ko. suuntaan? Tuntuu, että tämä uusi, tiheän liikennöinnin "runkolinja 1" ei oikein toimi. Aikataulun lisäksi ongelmaa pahentaa mielestäni se, että linjalla liikennöidään sekä "hitailla" uusilla Volvoilla ja VDL:llä, että "ripeillä" vanhemmilla Volvoilla. Mikäli vanhemmilla autoilla ajettaessa haluaa, saanee edellisen uudella autolla ajettavan vuoron kiinni suhteellisen helposti.
 
Onkohan tämä TKLn kalustoa vai hankitaanko Paunulta?
Kyllä Paunulta ainakin jotain hankitaan. Autot #52 ja #97 lienevät parhaillaan ankeutuksessa (maalaus) ja mm #51, #53 ja #61 on hiljattain ankeutettu uusiin väreihin.

Mutta mitä käytännössä tarkoittaa sitten Taysin ja Suupan välinen liikenne, itse ainakin toivoisin, että länteen ajettaessa vuorot alottaisivat jo Hoitokodin pysäkiltä.
 
Mutta mitä käytännössä tarkoittaa sitten Taysin ja Suupan välinen liikenne, itse ainakin toivoisin, että länteen ajettaessa vuorot alottaisivat jo Hoitokodin pysäkiltä.

TAYSin pihassa lienee kuitenkin helpompi pyöräyttää auto (ei katonkautta) ympäri.
 
En usko, että kahdella peräkkäin ajavalla autolla saadaan paljoa aikaan. Tärkeintä olisi saada vuorovälit tasattua ja käyttää isompaa kalustoa nykyisillä vuoroilla (telit pätkien tilalle Le-vuoroilla). Tupla-autot eivät ratkaise mitään blokatessaan toisiaan Härmälän pysäkeillä, joilla autot eivät pääse toistensa ohi.

Puolet ykkösen autoista on ruuhka-aikaan ilman liikennevaloetuuksia ja toinen puoli saa jatkuvasti vihreää aaltoa. Ainakaan #146 ja #149 -autoissa laitteet eivät toimi vieläkään, vaikka autot ovat olleet Tampereella toukokuusta lähtien - aikaa on siis ollut, joten kenen vika tämä on?

Eli oma korjauslistani linjan päivittäisenä käyttäjänä:
1. Lissu toimintaan autoissa ja vauhdilla, pitäisi olla itsestäänselvyys.
2. Ruuhka-ajan lisävuoroille pidempää kalustoa - ei lisäautoja, jotka eivät pääse toistensa ohi.
3. Koskipuistoon idän suuntaan vain yksi pysäkki. Nykyinen ratkaisu ei vain kerta kaikkiaan toimi, jos matka-aika Koskipuisto G:ltä rautatieasemalle on 5 minuuttia (ilman ajantasausta).
4. Joukkoliikennekaistat Hatanpään valtatielle
5. Teiskontien joukkoliikennekaista toteutettava
 
En usko, että kahdella peräkkäin ajavalla autolla saadaan paljoa aikaan. Tärkeintä olisi saada vuorovälit tasattua ja käyttää isompaa kalustoa nykyisillä vuoroilla (telit pätkien tilalle Le-vuoroilla). Tupla-autot eivät ratkaise mitään blokatessaan toisiaan Härmälän pysäkeillä, joilla autot eivät pääse toistensa ohi.

Puolet ykkösen autoista on ruuhka-aikaan ilman liikennevaloetuuksia ja toinen puoli saa jatkuvasti vihreää aaltoa. Ainakaan #146 ja #149 -autoissa laitteet eivät toimi vieläkään, vaikka autot ovat olleet Tampereella toukokuusta lähtien - aikaa on siis ollut, joten kenen vika tämä on?

1. Lissu toimintaan autoissa ja vauhdilla, pitäisi olla itsestäänselvyys.
2. Ruuhka-ajan lisävuoroille pidempää kalustoa - ei lisäautoja, jotka eivät pääse toistensa ohi.
3. Koskipuistoon idän suuntaan vain yksi pysäkki. Nykyinen ratkaisu ei vain kerta kaikkiaan toimi, jos matka-aika Koskipuisto G:ltä rautatieasemalle on 5 minuuttia (ilman ajantasausta).
Onko vika tosiaan liian pienissä autoissa? En usko. Ainakaan linjan 9 ruuhkassa pari pätkää välissä ei haittaa mitään. Mistä niitä telejä saisi ilmaiseksi lisää. Vieläkö Volvolla on Namibian ex jokereita, yhtä sellaista kohden pitäisi olla kaksi vara-autoa. Vai onko tilaajan tuotontayksiköllä liikaa vapaita telejä ruuhka-aikaan.
Autot tuli kaupunkiin toukokuussa, mutta arvaa milloin tilaaja toimitti laitteet? Oikein asennettuna ja käytettynäkään ne ei aina toimi. Härmälässä tosiaan ei pysty enää ohittamaan yhtä helposti kuin ennen, mutta käsittääkseni ohittaminen on kiellettyä. Mikä poru siitä syntyisikään jos vaittiin menevä ohittaa pysäkillä olevan kyöstin auton ja vaittiin menijä joutuu odottamaan seuraavaa.
Koskipuistoon riittäisi vain yksi pysäkki idän suuntaan. Välillä huvittaa kun matkustajat jaksaa odottaa viisikin minuuttia hatanpään valtatien puolella päästäkseen 30m päähän seuraavalle.
 
Onko vika tosiaan liian pienissä autoissa? En usko. Ainakaan linjan 9 ruuhkassa pari pätkää välissä ei haittaa mitään. Mistä niitä telejä saisi ilmaiseksi lisää. Vieläkö Volvolla on Namibian ex jokereita, yhtä sellaista kohden pitäisi olla kaksi vara-autoa. Vai onko tilaajan tuotontayksiköllä liikaa vapaita telejä ruuhka-aikaan.
Autot tuli kaupunkiin toukokuussa, mutta arvaa milloin tilaaja toimitti laitteet? Oikein asennettuna ja käytettynäkään ne ei aina toimi. Härmälässä tosiaan ei pysty enää ohittamaan yhtä helposti kuin ennen, mutta käsittääkseni ohittaminen on kiellettyä. Mikä poru siitä syntyisikään jos vaittiin menevä ohittaa pysäkillä olevan kyöstin auton ja vaittiin menijä joutuu odottamaan seuraavaa.

Olen osunut pariin täpötäyteen Le-vuoroon, joilla on lyhyttä kalustoa. Toki ne ajelevat sitten toiseen suuntaan tyhjinä. Itse olen sitä mieltä, että ykkösellä ei ole kapasiteettiongelmaa - mutta jos JOLIn mielestä on, tupla-autot ovat väärä ratkaisu sen korjaamiseen.
 
Vaikea uskoa, että kaupungilta heruisi rahaa Hatanpään joukkoliikennekaistoihin kovinkaan nopealla tahdilla.
 
TAYSin pihassa lienee kuitenkin helpompi pyöräyttää auto (ei katonkautta) ympäri.

Niin no, autoissa kun tuo ratti on vakiovarusteena, niin kääntäminen ei pitäisi olla ongelma muuallakaan. Jos auto lähtisi Taysin pihasta, jäisi palvelutta kuitenkin pysäkki 5007 TAYS, jonne on sekä asiakkaat että työntekijät opetettu kulkemaan jo vuosikaudet. Tuostahan se asiakasruuhka tulee.
Rebiaf sanoi:
Härmälässä tosiaan ei pysty enää ohittamaan yhtä helposti kuin ennen, mutta käsittääkseni ohittaminen on kiellettyä. Mikä poru siitä syntyisikään jos vaittiin menevä ohittaa pysäkillä olevan kyöstin auton ja vaittiin menijä joutuu odottamaan seuraavaa.
Noh, Tampere–Pirkkala suunnassa tämä on kyllä aivan teoreettinen ongelma, käytännössä tällaista ei ole. Härmälä on hyvin pitkälti poisjääntialuetta ja jos joku olisi menossa Suuppaa pidemmälle, se varmasti myös viittoisi täsmäkohteeseen menevän vuoron pysähtymään ko pysäkille.

Edellinen konkretisoituu esim Pyynikintorin pysäkillä, jossa voi olla pahimmillaan neljäkin bussia tulossa samalla minuutilla suuntana länteen. Kyllä sieltä asiakas poimii juuri sen omansa ja jos ei räpylä vilahda niin totta kai ohitetaan toinen auto. Joskin tuo Pyynikintori 28 on jo kapasiteettinsa äärirajoilla ja suurin ongelma on siinä, että etummaisin auto pysäytetään poimimaan asiakkaat keskeltä katosta, eikä vaikka 8–10 metriä kauempaa. Seuraavalle autolle osuukin kohdalle jo tärkeä (näköeste) liikenneopasteen tolppa, joka kertoo vain ja ainoastaan bussikaistasta ja perä onkin jo suojatiellä.
 
Vaikea uskoa, että kaupungilta heruisi rahaa Hatanpään joukkoliikennekaistoihin kovinkaan nopealla tahdilla.

Taloustilanne on kieltämättä tiukka. Se on kuitenkin kirjattu hankeohjelmaan ja hankkeen kokoluokka on pienimmästä päästä: jos muuta ei haluta tehdä, tarvitaan vain opastemuutokset, uudet opastelineet risteyksiin ja ajoratamaalausmuutoksia.
 
Mutta mitä käytännössä tarkoittaa sitten Taysin ja Suupan välinen liikenne, itse ainakin toivoisin, että länteen ajettaessa vuorot alottaisivat jo Hoitokodin pysäkiltä.

Ilmeisesti lisävuoroja tulee vain aamuruuhkaan Suuppa-Tays suuntaan. Itse olisin kyllä laittanut lisävuorot aloittamaan Härmälästä, kaupungin rajalta. Ongelmahan taitaa olla että Härmälästä ei mahdu enää kyytiin. Pirkkalan puolella varmaan riittäisi nykyinen kapasiteetti.
 
Ilmeisesti lisävuoroja tulee vain aamuruuhkaan Suuppa-Tays suuntaan. Itse olisin kyllä laittanut lisävuorot aloittamaan Härmälästä, kaupungin rajalta. Ongelmahan taitaa olla että Härmälästä ei mahdu enää kyytiin. Pirkkalan puolella varmaan riittäisi nykyinen kapasiteetti.

Lisävuorot olisi todellakin pitänyt laittaa liikkeelle Härmälästä Valmetinkadun päästä. Lisäkapasiteetti Pirkkalassa on täysin tarpeetonta. Muutoinkin rakenteilla oleva Härmälänranta ja viereinen Pirkkalan kunnan valituksen (!) takia jäissä oleva Cargotecin alueen rakentuminen kaipaavat parempaa joukkoliikennettä mitä Nuolialantie voi koskaan tarjota.
 
Takaisin
Ylös