Linjastomuutokset 1.7.2014

Minä ainakin kuvittelin 14 reitin olevan ykkösen reittiä vastaava, eli ei kävisi keskustorilla lainkaan.

Eiköhän se sittenkin käy Keskustorilla, kun linjaluettelossa kerran niin on mainittu. Linjakartasta katsomalla tuota ei näe. Ja on linjan syytäkin käydä Keskustorilla, koska kyseessä on kuitenkin ainoa yhteys pirkkahallille. Olisi aika onnetonta joutua tallustamaan koskipuistoon pirkkahallille päästäkseen.

Linja 14 on kyllä pantu kiertämään kaikki mahdolliset kohteet mukaan lukien Hatanpään sairaala. Sairaalan lenkin jättäisin vähintään pois.

Mikä idea oli vetää linjat 11 ja 14 ristikkäin keskenään? Miksi linja 11 ei voisi hoitaa aluetta Toivio-Sarankulma-Pirkkahalli ja 14 ajaa suoraan Nuolialantietä Pereen ja Nokialle. Ilmeisesti näiden linjojen vetämisessä epäluontevaa reittiä oli jokin idea mutta mikä?
 
Mikä idea oli vetää linjat 11 ja 14 ristikkäin keskenään? Miksi linja 11 ei voisi hoitaa aluetta Toivio-Sarankulma-Pirkkahalli ja 14 ajaa suoraan Nuolialantietä Pereen ja Nokialle. Ilmeisesti näiden linjojen vetämisessä epäluontevaa reittiä oli jokin idea mutta mikä?
Se, että Härmälästä ja Pereeltä pääsee Veskalle ja Cittariin. Ykköslinja kun ajaa hieman ohi. Ja eipä ole aiemmin Nokialta päässyt suoraan Pirkkalan läpi Pirkkahallillekaan.

Tuo Hatanpään sairaalan sakkokierros tulee näköjään myös 26:lle, jolle sitä vähiten ajattelisin.
 
Kuka tätä linjana 14 käsiteltävää reittiä liikennöi heinäkuusta alkaen?
 
Kuka tätä linjana 14 käsiteltävää reittiä liikennöi heinäkuusta alkaen?
Voisi kuvitella, että Paunu. Jolin täytyy "keksiä" jotain ajoa nykyisen linja 7 Paunun osuuden vastaava määrä sopimuskauden loppuun. Länsilinjojen osalta sopimus loppuu aiemmin.
 
Jolin täytyy "keksiä" jotain ajoa nykyisen linja 7 Paunun osuuden vastaava määrä sopimuskauden loppuun. Länsilinjojen osalta sopimus loppuu aiemmin.

Seiskalla Paunulla on kuitenkin vain kaksi autoa ja aiemmin Eppu laski uuden 14:n tarvitsevan 4 autoa. Tuosta nimenomaisesta kohteesta on olemassa markkinaoikeuden päätöskin, ettei siihen saa lisätä autoja enempää kuin sopimuksen muutosrajat sallivat.
 
Uskon silti sanomaani. Ne kaksi muuta autoa voivat olla Tkl:n tuottamia tai vapaan kilpailun kautta (tällä aikataululla ehkä vain LL tai Paunu ja kalusto "mitä tahansa"
 
Voisi kuvitella, että Paunu. Jolin täytyy "keksiä" jotain ajoa nykyisen linja 7 Paunun osuuden vastaava määrä sopimuskauden loppuun. Länsilinjojen osalta sopimus loppuu aiemmin.
Entäpä uusi 65, eikö siinäkin olisi 7:n "korvaava" sopivamman kokoinen työmaa Paunulle? Vai onko näistä joistakin linjoista vielä tulossa jotain pikatarjouskilpailuja ennen H-hetkeä?
 
Joukkoliikenteen ylläpitämät Seudun joukkoliikenne uudistuu -teemasivuja on päivitelty, tosin vain Pirkkalan kohdilta löytyy ajantasainen linjakartta. Linjalla 14 tullaan näkemään mielenkiintoinen variaatio 14NU, jos linjakilpeä ei päivitellä Keskustorilla (jossa se olettaen käy kääntymässä).

Pirkkalassa ihmettelen hieman päätepysäkkejä, jotka ovat melkein kaikki täysin uusia. Lentoasemalla ja Kyöstillä heitetään lenkki kiertelemällä, mutta linjojen 1, 11 ja 65 päätepysäkit Sarankulmassa, Suupalla, Turkkiradalla ja Linnakalliossa odottavat toteutusta, olettaen että sellaisia on tulossa?

Ensimmäistä kertaa näkyy myös 65:n uusi reitti, jonka päätepysäkki Kurikassa/Linnakalliossa on piirretty aika omituiseen paikkaan tässä karttaversiossa. Linnakalliosta olisi varmaan löytynyt enemmän tilaa päätepysäkille.

Vähän ihmettelen merkintätapaa Pereen kohdalla, miksi kaikki muut Pirkkalan päätepysäkit on nimetty Pirkkala-kunnannimellä, vaikka Pereen liikennöinti ei jatkossa eroa mitenkään muun Pirkkalan liikennöinnistä?

Yleisesti ottaen aika huolimattomasti tehty kartta. Pysäkkejä puuttuu paljon ja 14N on pistetty moottoritielle. Linjalla 63 ei ole päätepysäkkiä Pirkkalan keskustassa.
 
http://joukkoliikenne.tampere.fi/media/user/files/kartat/v1_linjat.jpg

Tampereen kartta julkaistiin tänään. Poimintoja:

- Kartan mukaan Höytämön linja 26 ajaisi kiertämättä Hatanpään sairaalan kautta. Sairaalalenkin tekee jatkossa 11 (30 min vuoroväli arkisin), 21 (30 min) ja 33 (60 min) eli parhaimmillaan viisi vuoroa tunnissa, eli palvelutaso pysyy samana.
- Uutena linjana 65K, joka ilmeisesti ajaa Pirkkalasta Hervantaan Kurikan ja moottoritien kautta Härmälä-Koivistonkylän sijasta. Koivistonkylässä linja oikaisee Lahdenperänkatua pitkin.
- Kartalla on uusi väliasema Koskipuisto, joka vahvistaa tiedon siitä, että kaikki Hatanpään valtatieltä itään kääntyvät linjat (kuten Petsamo-Pere ja Kangasala-Lempäälä) jättävät Keskustorin lenkin väliin.
- Kolmonen unohtui Sammonkadun ja Vuohenojan väliltä linjavärityksestä...
- Sama tilanne on Lakalaivan ja Viinikan liittymän välillä, jossa vuoroväli on ainakin tähän asti riittänyt tummempaan väriin.
- Annalassa on nyt virallisesti kaksi päätepysäkkiä: Maustekatu ja Kaipanen.
- Pyynikintori tyhjenee tyhjenemistään. Kartan tilanne kärjistyy vielä kun kakkosen päätepysäkki siirretään väliaikaisesti Keskustorille ja 20 siirretään kesäisin Särkänniemeen. Toisaalta Keskustorilta vapautuu tilaa muun muassa Kangasalan, Ruutanan, Lempäälän ja Etelä-Hervannan linjojen väistäessä.
- Pienempiä päätepysäkkejä, kuten Diabetes-keskus ja UKK-instituutti on merkitty kartalle.
- Itse petyin 65:n reittiin Hervannassa. Uskon, että linjan käyttäjät kaipaisivat enemmän päätepysäkkiä Hermiaan ja siitä suoraan Hervannan valtaväylää pitkin Hallilaan.
 
Miksi linja 4 on kartassa vedetty kulkemaan Salhojankadun kautta, eikös tämä ollut tarkoitus siirtää suoraa 30:n reitille Iidesrantaan? Jos näin on oikeasti, linja-autoasema jää kiitettävän hyvin paitsioon Hervannan linjoilta vitosta lukuunottamatta, ainakin yöaikaan, kun edellisessä versiossa oli Y4 tuolla nykyisellä reitillään Salhojankadun ja Viinikankadun kautta Nekalantielle, nyt tuossa ei mainita sitä laisinkaan.

Mihin ihmeeseen linja 4 aiotaan tunkea Hervantakeskuksella, jos sen pääte todellakin tulee siihen? Lindforsinkadulta tullessa ei korokkeen takia pysty kääntymään bussilla vasemmalle (etenkään talvella), joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää auton heittäminen Teekkarinkadun ympyrässä, ja ajantasaaminen... Ahvenisjärven pysäkillä? Siinä 32:n taksitolppien jälkeen olevalla pysäkillä se ainakin on kaikkien jaloissa. Vaatisi melkein oman pysäkin Lindforsinkadun alkuun.
 
Kartassa on kaikenlaisia virheitä: 14N on piirretty ajamaan moottoritietä Rajasalmen sillan kohdalla mutta kuitenkin se on merkitty ajamaan Pitkäniemen kautta? Mielestäni se saisi ajaa Pitkäniemen ja Sarpatin kautta, koska se tarjoaa vaihtoyhteyksiä myös linjalle 29.
 
Kangasalantien vyöhykerajaa voisi myös siirtää Lentolaan asti. Pääsisi nopeiten linjalla 40 sinne, mutta se ei onnistu 1. vyöhykkeen lipulla. Täytyy kiertää pitempi matka linjalla 1 tai 45. Hölmö systeemi, mutta tuo lienee päätetty jo.
 
Kangasalantien vyöhykerajaa voisi myös siirtää Lentolaan asti. Pääsisi nopeiten linjalla 40 sinne, mutta se ei onnistu 1. vyöhykkeen lipulla. Täytyy kiertää pitempi matka linjalla 1 tai 45. Hölmö systeemi, mutta tuo lienee päätetty jo.

Totta, samalta alueelta pitäisi olla sama hinta ja nyt hinta riippuu siitä minkänumeroiseen autoon nousee.

Tampereen ykkösvyöhykkeen kausilipun omistaja voi matkustaa Nokialle halvemmalla matkustamalla Kalkun päätteelle ja ostamalla pelkän kakkosvyöhykkeen lipun Nokialle. Säästöä 1,50 euroa verrattuna 5 euron hintaiseen 1-2-vyöhykkeen seutulippuun.
 
Neloslinjan reitissä on pakko olla virhe Salhojakadun kohdilla, sillä siinä ei kerta kaikkiaan ole mitään järkeä. Luulen ennemminkin että nelonen on lipsahtanut Salhojakadun kohdalle vahingossa - ja kuten huomattiin, niitä virheitä tuntuu löytyvän.
 
Kolmoslinjalta puuttunee pysäkkejä myös Lielahdenkadulla. Kai nyt Isoniemenkadun kohdalle pysäkkipari tulee? Ihmettelen myös, mikäli Lielahdenkatua ajavat vuorot eivät koukkaa Männistönkujan pysäkin kautta. Milloinkahan koko katu sitten siirretään sinne? Veikkaisin että mahdollisesti jopa ens kesänä päästäis töihin.
 
Takaisin
Ylös