Linjastomuutokset 1.7.2014

Ykkösen kirjainsekamelskan keskellä aikatauluista puuttuu ainakin Kyöstin lähtöajat. Suupan ja Koskipuiston ajat löytyvät Ky=Kyösti-merkinnöin, mutta matkustaja saanee itse arpoa Kyöstin lähtöajan tai todeta, ettei busseja mene ollenkaan.

Netissä on muutenkin ykkösen reitiksi isketty oletukseksi Lentoaseman variaatio, vaikka vuoromäärällä mitattuna V-tunnuksella (Vaittiin päättyviä) vuoroja on eniten. Lieköhän Vaitti kovin tunnettu paikka Pirkkalassa, kun kyselin taannoin pirkkalalaiselta kaveriltani, tietääkö hän Vaitti-nimistä paikkaa Pirkkalassa - eipä tiennyt. :)
 
Lieköhän Vaitti kovin tunnettu paikka Pirkkalassa, kun kyselin taannoin pirkkalalaiselta kaveriltani, tietääkö hän Vaitti-nimistä paikkaa Pirkkalassa - eipä tiennyt. :)
Enpä tiennyt minäkään vaikka olen 15 vuotta Pirkkalassa asunut.

Koskahan uudet linjat saadaan likenneseurannan kartalle. Lisäksi olen ihmetellyt kun eri variaatioita ei saada netin linjakarttoihin. Näyttää vain jonkin perusreitin. 90 menee aina Kaanaaseen asti.
 
JOLI mokasi pahasti pysäkkipäreet ja nuo laitteiden autoasennukset. Miksi niitä ei voitu hoitaa ennen muutosta, Paununkin autot ovat seisseet kuukausia varikolla.

Lissu on muutenkin sekaisin, Kangasalla ajeli 25 (aikaisemmin siellä oli ollut myös se 40) ja Kalevantiellä 33.
 
Tamperelainen-lehden jutussa oli lisää tietoa kolmoslinjan kapasiteetista, joka täälläkin on askarruttanut:

Hervanta: Hervannan bussi numero 30 muuttuu kolmoseksi. Numero 3 alkaa liikennöidä tulevalla ratikkareitillä. Kolmonen lähtee Etelä-Hervannasta, ja sieltä auto ajaa Sammonkadun kautta keskustaan. Keskustorilta kolmonen jatkaa matkaansa Paasikiventietä pitkin Lielahteen ja Lentävänniemeen.

Kesällä ”ratikkalinja” liikennöi pahimpana ruuhka-aikana Hervantaan kymmenen minuutin välein. Syksyllä kolmonen ajaa ruuhka-aikana Hervannan ja keskustan väliä viiden minuutin välein, mikä on tihein liikennöintiväli Tampereella.

– Tampereella ei ole ollut niin tiheää vuoroväliä sitten 1970-luvun, toteaa Tampereen kaupungin joukkoliikennepäällikkö Mika Periviita .
 
Joustavan vyöhykerajataksoituksen mukaan tuo hinta on 2-vyöhykkeen sisäinen 3,50 kuten myös Pitkäniemen ja Nokian keskustan välillä.

Miksi sitten Joli vastaa näin:


Joutuuko Nokian sisäisestä matkasta, esimerkiksi Nokian keskustasta Pitkäniemeen, maksamaan kahden vyöhykkeen hinnan eli 5 euroa, kun taas Tampereelta Nokialle Pitkäniemeen pääsee yhden vyöhykkeen hinnalla eli 2,6 eurolla?


- Kyllä, Nokian Pitkäniemi kuuluu vyöhykkeeseen 1.

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1...ksesta+taalta+loytyvat+kaikki+vastaukset.html
 
Haluaisin myös faktaa pöytään tuosta juustosta. Mikään kirjallinen lähde, ei edes myynti- ja palveluohje, aka. kuljettajan raamattu, tuollaista tunne.
 
Ihmettelin samaa tuon luettuani, mutta jutussa ei kerrota vastauksien olevan Jolilta tai muustakaan virallisesta lähteestä. "Aamulehti haki vastaukset" eli ehkä vain katsoivat netistä ja sielä asiasta ei kerrota.

Jutussa ei tosiaankaan mainittu kuka nuo vastaukset antoi mutta selvästi jutusta sai vaikutelman, että joku asiantuntija niihin oli vastannut. Ja oli tuolla paljon vastauksia, joihin netistä ei löydy tietoa kuten syy 14:n ajantasaukselle Pirkkalassa.
 
Viimeksi muokattu:
Missä linjan 40 auto käy kääntymässä? Ei kai se Hatanpään valtatiellä voi u-käännöstä tehdä?
 
Vartin vuoroväli on selvästi liikaa uudelle ykköselle. Kuva on napsaistu eilen ykkösen takapenkiltä. Tänään oli samantapaista havaittavissa. Vain yhdessä ykkösessä toimii Lissu, joten toivottavasti liikennevaloetuudet auttavat ajan myötä.
WP_20140630_001.jpg
 
Testasin tänään klo 8 Hervannasta lähteneen kolmosen. Niinkuin on arveltukin, se tuli se tuli täyteen siinä vaiheessa kun Sammonkadulta tuli kyytiin 5-10 matkustajaa per pysäkki. Rautatieasemalla tapahtui suuri tyhjennys. Keskustorilla seistiin psri minuuttia odottelemassa. Tässä vaiheessa tuli vastaan toinen kolmonen, vaikka edellinen tuli vasta pari minuuttia aiemmin itsenäisyydenkadulla; vuoroväli siis ei ollut pitänyt.
Panin myös merkille, että Hämeenpuiston ja Satakunnankadun kulmassa seistiin aivan täysi kierto punaisista valoissa. Hervannasta tullessa tällaista ei käytännössä tapahdu koskaan.
 
Testasin tänään klo 8 Hervannasta lähteneen kolmosen. Niinkuin on arveltukin, se tuli se tuli täyteen siinä vaiheessa kun Sammonkadulta tuli kyytiin 5-10 matkustajaa per pysäkki. Rautatieasemalla tapahtui suuri tyhjennys. Keskustorilla seistiin psri minuuttia odottelemassa. Tässä vaiheessa tuli vastaan toinen kolmonen, vaikka edellinen tuli vasta pari minuuttia aiemmin itsenäisyydenkadulla; vuoroväli siis ei ollut pitänyt.
Panin myös merkille, että Hämeenpuiston ja Satakunnankadun kulmassa seistiin aivan täysi kierto punaisista valoissa. Hervannasta tullessa tällaista ei käytännössä tapahdu koskaan.


Todellinen tilanne kolmosen osalta selvinnee vasta talvikaudella, jolloin saadaan myös muille Sammonkadun linjoille täysi kapasiteetti. Tosin sen verran on pakko sanoa, että tuntuu jotenkin tarkoitushakuiselta pistää linja 3 pysähtymään torialueella kadunvarsipysäkin sijaan, täältä kun takaisin Hämeenkadulle pääseminen kestää pidempään kadunvarsipysäkkiin verrattuna. Tarkoitushakuisuus tulee esiin tilanteessa, jossa pysäkkiaikoja aletaan vertaamaan suoraa Hämeenkatua ajavaan ratikkavaihtoehtoon. Torialueelle olisi voinut laittaa vaikkapa linjan 13, jos pysäkki muuten on liian tukkoinen. Luulisi, että tiheimmin liikennöidylle runkolinjalle luotaisiin mahdollisimman suora ja viiveetön reitti?

Hämeenpuiston etuudet eivät vielä ole käytössä mm. Puutarhakadun risteyksessä. Satakunnankadun risteyksessäkin työ on vielä kesken. Ainakin näihin tärkeimpiin risteyksiin, Hämeenpuiston lisäksi myös ainakin Hervannan valtaväylän ja Sarvijaakonkadun risteykseen, on tulossa prioriteetiltaan korkeampi etuus, joka ohittaa kaikkien muiden linjojen etuudet.

Linnainmaan liikenne kyllä huononi kesäkuusta heinäkuuhun tultaessa käytännössä puolella. Tilanne päiväsaikaan on kutakuinkin siedettävä, vaikka silloinkin peräkkäinajoa (lue: muutaman minuutin eroja) tapahtuu tietyillä minuuteilla molempiin suuntiin. Ilta-aikaan, ja koko sunnuntain, tuo onkin sitten surkuhupaisaa luettavaa: linjat 1 ja 8 ajavat minuutin erolla toisiinsa, oli sitten menossa Linnainmaalta keskustaan tai päinvastoin. Tämän jälkeen odotellaankin taas puoli tuntia seuraavaa peräkkäinajoa. Miten tämän luokan lapsus voi oikeasti lipsahtaa lopullisiin aikatauluihin? Ja ei, linjat 28 ja 29 eivät ole Mäentakusenkadun länsipäässä olevalle asutuskeskittymälle vaihtoehto.

(edit: ajatuskatko - tarkoitin siis Mäentakusenkadun itäpäätä eli Piettasenristin - Leinolan koulun aluetta)

Okei, 15 ja 20 minuutin vuorovälin synkkaaminen ei ole helppoa, mutta ilta-aikaan kahden 30 minuutin vuorovälillä ajavan linjan synkkaaminen ei noin vaikeaa luulisi olevan. Toivottavasti ensi kesäksi noita vuorovälejä muutetaan niin, että noita välejä päiväsaikaankin saadaan hieman järkevimmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös