Linjastomuutokset 1.7.2014

Tulipa tuossa vastaan asia, mitä ei ole tullut ajatelleeksi. Tuskin moni muukaan, suunnittelijat eivät ainakaan.

Vesilahtelaisille mainostettiin muutoksia lisääntyneillä vuoroyhteyksillä (keskustasta). Kuitenkin Vesilahti ei kuulu Tampereen kaupunkialueen seutulippuun, joten ainoa kaupunkikortille saatava tuote on seutusarjalippu (http://joukkoliikenne.tampere.fi/fi/matkustaminen/hinnat/matkakortille-ladattavat-liput.html) 96 € Lempäälään ja 155 € Tampereelle sisältäen 30 matkaa 180 vuorokauden aikana. Eli ts. 15 edestakaista matkaa eli 2 viikkoa 3 päivää (kun pyhisin ei liikennettä ole). Vaihtoehtona on Matkahuollon Etelä-Pirkanmaan seutulippu hintaan 79 € Lempäälään, 105 € Tampereelle ja 125 € Tampereelle + Tampereen sisäinen liikenne (http://matkahuolto.fi/matkahuolto_tiedostot/Etelae-Pirkanmaa_seutulippu_010114.pdf). Tässä taas on ongelmana se, että lippu on hankittava Matkahuollosta (Lempäälästä tai Tampereelta) mutta lippua ei voi ladata missään Vesilahdella kun ei ole Matkahuoltoa, R-kioskia ja joukkoliikenteen autoissa (linja 55) ei voi lippuja ladata.

Ongelma tämäkin. Toiselle ei varmastikaan, mutta jollekin tämä voi olla este joukkoliikenteen käytölle.
 
Huomasin lauantaina kuinka surkea Nokian sisäinen linjasto nyt onkaan. 7-22 välillä Lauantaisin lähtee kehoon kaksi autoa tunnissa, minuutin välein eli käytännössä samaan aikaan. Toinen kiertää ruskeepään kautta, toinen viholan kautta, mutta palvelevat täysin samat alueet ja ovat asemalla takaisin samaan aikaan. Sitten tunnin päästä uudestaan sama päällekkäisyys. Ei muuten montaa matkustajaa näkynyt tuollaisella vuorovälillä. Puoli tuntia olisi jo inhimillinen vuoroväli ja helposti toteutettavissa jos vain yksi auto kiertäisi kehon kierroksen. Vaikka vuorotellen myötä ja vastapäivään.
 
Mielestäni koko Nokian sisäinen linjasto pitäisi poistaa kokonaan ja korvata linjat 70-74 kolmella kunnollisella linjalla, kuten olen tässä ideoinut:

https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zH4l9BVm4lJY.kKbb2ZDJh7mg

Autopäivien määrä ei edes kasvaisi nykyisestä mutta vaihtorumba loppuisi ja palvelutaso paranisi huimasti.

Avaa koko selostus vasemmalta ylhäältä klikkaamalla (kohta: show more...)
 
Viimeksi muokattu:
Mielestäni koko Nokian sisäinen linjasto pitäisi poistaa kokonaan ja korvata linjat 70-74 kolmella kunnollisella linjalla, kuten olen tässä ideoinut:

https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=zH4l9BVm4lJY.kKbb2ZDJh7mg

Autopäivien määrä ei edes kasvaisi nykyisestä mutta vaihtorumba loppuisi ja palvelutaso paranisi huimasti.

Kustannuksissa täytyy huomioida myös linjatunnit ja viikonloppuliikenne. Nokian nykylinjastossa on kesäliikenteessä ajossa 7 autoa ainoastaan ruuhkassa, arkisin päivä- ja iltaliikenteessä autoja on 6 ja viikonloppuisin vain 4. Kokopäivävuoron kustannukset ovat noin kaksin-kolminkertaiset ruuhkavuoron kustannuksiin nähden, joten kustannusero on merkittävä. Ehdottamasi vaihtoehdon liikennöintikustannukset voisivat olla aika lähellä nykylinjaston kustannuksia, jos linjojen 70 ja 72 vuoroväli olisi 30 min vain arkisin aamusta alkuiltaan n. klo 18 asti ja muina aikoina vuoroväli olisi 60 min.
 
Kustannuksissa täytyy huomioida myös linjatunnit ja viikonloppuliikenne. Nokian nykylinjastossa on kesäliikenteessä ajossa 7 autoa ainoastaan ruuhkassa, arkisin päivä- ja iltaliikenteessä autoja on 6 ja viikonloppuisin vain 4. Kokopäivävuoron kustannukset ovat noin kaksin-kolminkertaiset ruuhkavuoron kustannuksiin nähden, joten kustannusero on merkittävä. Ehdottamasi vaihtoehdon liikennöintikustannukset voisivat olla aika lähellä nykylinjaston kustannuksia, jos linjojen 70 ja 72 vuoroväli olisi 30 min vain arkisin aamusta alkuiltaan n. klo 18 asti ja muina aikoina vuoroväli olisi 60 min.

Joo en tosiaan noin tarkkaan laskenut kustannuksia, vaan lähinnä autopäivien määrää, koska tuo on vasta karkea hahmotelma. Jos linja 74 lasketaan mukaan niin autopäiviä on itseasiassa 8. Mun mallissa taas ei tarvita linjaa 74.

72:lle riittänee tunnin vuoroväli klo 18 jälkeen ja viikonloppuisin, ja 70:lla riittänee, että klo 18 jälkeen joka toinen vuoro päättyy Nokian asemalle ja Myllyhaan/Taka-lauttalan jatko-osuus liikennöidään kerran tunnissa.
 
En ole kokeillut liikennettä Nokialla mutta paperilla olen pitänyt uutta järjestelmää hyvänä ja ainakin parempana kuin edellistä. Erityisesti uuden järjestelmän selkeys on omaa luokkaansa.

Itse en lähtisi varmaan koko linjastoa enää räjäyttämään mutta joitakin muutoksia voisi tehdä. Kyseenalaistan paljon parjatun ja "toivotun" yhteyden Villilän ja Nokian välillä - alueella ei ole merkittävästi työpaikkoja eikä se asutuskeskittymänäkään ole erityisen merkittävä.

Jufon ehdotuksessa on hyviä ja huonoja puolia. Huonoina näen esimerkiksi paluun mutkittelevien reittien järjestelmään. Esimerkiksi Villasuontien koukkaus on aivan turha. Palvelutaso huononee mm. Pirkkalaistorilla ja Nuijamiestentielle ei pääse jatkossa ollenkaan. Järjestelmän hahmotettavuus on huonompi kuin nykymallissa. Toisaalta on erikoista, että Pitkäniemeen liikennöidään sunnuntaisinkin 30 minuutin välein, eli siirtäisin jonkin verran liikennettä Pitkäniemestä pois edes viikonloppuisin.

Nokialla ei ilmeisesti ole myöskään taloudellisia intressejä joukkoliikenteeseen panostamiseen. Jos olisi, viikonloppuisinkin olisi 30 minuutin vuoroväli. Mutta kuten sanoin, mielestäni Nokian liikennettä kannattaa ensisijaisesti kehittää ensi kesäksi maltillisilla muutoksilla asiakkaita kuunnellen.
 
En ole kokeillut liikennettä Nokialla mutta paperilla olen pitänyt uutta järjestelmää hyvänä ja ainakin parempana kuin edellistä. Erityisesti uuden järjestelmän selkeys on omaa luokkaansa.
Toivottavasti teet jatkossakin matkasi vain paperilla, etkä tarvitse siihen linja-autoa.

Nokialla pilattiin käytännössä kaikki mahdollinen, eikä enää ole asiakaslähtöistä ajattelua. On jo melkein surkuhupaista, ettei edes kaupungin ydinkeskustaan pääse vaihdotta tai ilman pitkäksi venynyttä kävelymatkaa. Liekö Nokialla keksitty jo vaihtoehtoisia kulkutapoja, sillä 70:n autot kulkevat hyvin minimaalisella kuormalla. Ei uskoisi, että kyseessä on Valkeakoskea suurempi kaupunki, jonne taas ajellaan hyvin kuormitetuilla vuoroilla... No ennen kaikki oli toisin.
 
, eikä enää ole asiakaslähtöistä ajattelua. On jo melkein surkuhupaista, ettei edes kaupungin ydinkeskustaan pääse vaihdotta tai ilman pitkäksi venynyttä kävelymatkaa..
Asiakaslähtöinen palveluperiaate lähtee siitä, että asiakas lähtee. Muistan viime kesältä yhtenäkin lauantaina keränneeni auton mukavaan istumakuormaan pyörimällä nokian ympäri ja vauhdilla Tampereelle. Samaan autoon keräsin lauantaina parhaimmillaan neljä matkustajaa yhtä aikaa. Piti hetki miettiä kun keskustorilla matkustaja kysyi "meneekö tää siis Nokian keskustaan" "öö.. siis. Nokian linja-autoasemalle pääsee".
Paperillakaan tunnin vuoroväli ei näytä hyvältä jos matkustaja haluaa koskenmäestä citymarketille ja takaisin.
Btw taisit killerpop tulla tänään mun kyydissä kymppilinjalla. ;)
 
En ole kokeillut liikennettä Nokialla mutta paperilla olen pitänyt uutta järjestelmää hyvänä ja ainakin parempana kuin edellistä. Erityisesti uuden järjestelmän selkeys on omaa luokkaansa.
Tämän luettuani sain taas kerran vesinaurukohtauksen, kiitos siitä. En kokenut tarpeelliseksi lukea viestin loppuosaa enää tämän jälkeen ;)
 
Tämän luettuani sain taas kerran vesinaurukohtauksen, kiitos siitä. En kokenut tarpeelliseksi lukea viestin loppuosaa enää tämän jälkeen ;)

Vesinaurukohtaus siitä etten asu Nokialla vai että mielipiteeni oli huono? :) Huonoja mielipiteitä ei ole, mutta huonosti perusteltuja ei ole. Minä perustelin näkemystäni, toisin kuin sinä. 1-0

Haluaisin vaan säilyttää keskustelussa realismin ja tuoda esiin järjestelmän hyviä puolia, vanhan järjestelmän huonoja (Paununpalvojat eivät niitä ole löytäneet) ja joitakin ihmeellisiä kommentteja. Kukaan ei ole esimerkiksi henkilökohtaisilta solvauksiltaan ehtinyt puolustaa Nokia - Villilä -yhteyttä, jolle hain perusteluja.
 
Haluaisin vaan säilyttää keskustelussa realismin...
Realismia näyttääkin olevan se, että Nokialle suuntaavat bussit ovat olleet puolityhjiä, eli se kertoo jo jotain. Kun tämä uusi ja erinomainen järjestelmä on mitä on niin asiakkaat näyttävät tosiaan etsivän vaihtoehtoisia kulkumuotoja (=lähinnä henkilöauto) ainakin Tampereelle/-lta matkatessaan.

Toinen surkuhupaisa juttu mitä killerpopin kanssa jutusteltu on linja 45. Noin 15 min ajoa päätteeltä toiselle ja toinen vartti auton seisottamista. Järkeä? Olisi varmasti ollut miellyttävämpää (edes se), että läntinen pääte olisi Koilliskeskuksella. Ajoajan puolestakin tämä menisi mainiosti ja vaihtoehtoja autosta toiseen vaihtamiseen olisi useampia, samoin kuin vaihtoyhteyksiä.
 
Vesinaurukohtaus siitä etten asu Nokialla vai että mielipiteeni oli huono? :) Huonoja mielipiteitä ei ole, mutta huonosti perusteltuja ei ole. Minä perustelin näkemystäni, toisin kuin sinä. 1-0
Kohtauksen aiheutti tekstisi/ajatustesi huvittavuus: "en ole kokeillut, mutta näyttää paperilla hyvältä". Jos tämä ei ole perustelu, niin mikä sitten? Entä millä tavoin puolistelin ed. viestissäni "entistä aikaa"?

Tää on vähän sama juttu kun insinöörit simuloi kirjoituspöydällään liikenneinfran toimivuutta, eivätkä tajua todellisuudesta tuon taivaallista. Kun susiratkaisuista antaa palautetta, vastataan: "kyllä me se simuloitiin ennen rakennuspäätöstä" 😭
 
Tää on vähän sama juttu kun insinöörit simuloi kirjoituspöydällään liikenneinfran toimivuutta, eivätkä tajua todellisuudesta tuon taivaallista. Kun susiratkaisuista antaa palautetta, vastataan: "kyllä me se simuloitiin ennen rakennuspäätöstä" 

Kyllä sä tiedät mitä Eput laulaa insinööreistä :D
 
Takaisin
Ylös