Linjastomuutokset 1.7.2014

Jotain kautta olen kuullut, että Nokialla olisi hyvin vihaista porukkaa sen takia, että enää ei voi sarjakortilla kulkea vaihdollista matkaa Tampereelle 16 km kortilla, koska pakkovaihto. Paunun matkakortilla ja Matkahuollon matkakortilla se on ollut ainakin Paunun aikaan sallittua, eikö Tampereen joukkoliikenne oikeasti hyväksy asiakkaiden etua ja on kieltämnyt moisen? Toisin snoen: jos sulla on ko 16 km kortti, joudut leimaan sen sekä syöttöbussissa joka vie sen pari pysäkinväliä että sitten siihen 70:een joka ei palvele ketään -> maksat matkoja käytännössä 32 km arvosta.

Ratkaisu on sarjakortti, jolla vaihdot ovat tunnin ajan ilmaiset. Siinä ajassa ehtii ajamaan kaikista Nokian lähiöistä vaihdollisesti Tampereen keskustaan ja tarvittaessa vaihtamaan myös siellä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tuon uuden nelosen aikataulu on todella tiukka. Kesän päiväliikenteessäkin vuorot ovat myöhästelleet kun ajoaika ei riitä.

Sinänsä Iidesrannassa on otettu 30 vaihtuminen neloseksi yllättävän rauhallisesti. Odotin isompaa älämölöä.

Vuorot harvenivat erityisesti sunnuntaisin. Entinen vartin vuoroväli hiipui puoleksi tunniksi.

Toisaalta nelosessa ehkä pääsee istumaan todennäköisemmin kuin vanhassa 30:ssä. Samoin Turjankadun pysäkille vuoro saapuu luotettavammin kuin vanha 30 (siis silloin kun ylipäätään on aikatalussa lähtenyt Hervantakeskukselta).

Uudelle kolmoselle on laitettu 5 min ruuhkavälit Etelä-Hervannasta mutta ei Lentävänniemestä. Itsekin pidän tätä parempana kuin koko linjalle 7,5 minuutin väliä. Etelä-Hervannan pää on kokemukseni (ja sitä on kolmosen molemmista päistä) kyllä kuormitetumpi kuin Lentävänniemen.
 
Nyt kesäaikana en tosin ole Hervannassa muuten juuri käynyt, joten: onko etuudet kunnossa? Jos nelosella on nollaviive-etuudet Verkatehtaankadun, Suvantokadun, Vuolteenkadun, Tampereen vt:n, Vuohensillan ja Hervannan valtaväylän liittymissä, saadaan matka-aikoja lyhennettyä niin, että pahemmilta ongelmilta pitäisi pystyä välttymään. Vanha 30:han meni ihan "sukkana" Insinöörinkadulta valtaväylälle ja edelleen valtaväylältä Iidesrantaan (paitsi niissä harmillisissa tilanteissa, kun joku halusi kyytiin Vuohenojan pysäkiltä :lol:).

Verkatehtaankadulla nyt ei sinällään ole hetivihreillä merkitystä, kyseessä on kuitenkin kierroltaan sen verran nopeat (sinällään turhat) suojatievalot, että odottaminen jää joka tapauksessa hyvin minimaaliseksi. Kuitenkin minimivihreä pitää Hatanpään vt:n ylittäville antaa.

Suvantokadulla ei käsittääkseni ole nollaviive-etuuksia koskaan millään linjalla ollutkaan? Ainakaan millään linjalla en ole moiseen aiemmin törmänyt tuossa risteyksessä. Toki valokierto nopeutuu, ja vihreää pidennetään, mutta mitään ylimääräistä vaihetta tuossa ei ole. Tampereen valtatien risteykseen noita etuuksia ylipäätään toivoisi, samoin kuin Viinikan sekoittajaan. Nämä ovat kierroltaan sen verran hitaita, että aikaa näihin menee useita minuutteja, jos sattuu molempiin paikalle ns. huonoon aikaan. Vuohenojalla nämä etuudet toimivat myös 23:lle aikanaan käytännössä viiveettä, samoin nykyään Iidesrannan suuntaan nelosella. Samoin rampin valot ovat ennallaan.

Tilanne nelosella on ylipäätään se, että noilla nykyisillä etuuksilla päästään tuohon ~26 minuuttiin, niiden ollessa jostain syystä rikki ei tuo 30 minuuttia riitä oikein mihinkään aikaan päivästä.

Ja jottei mua nyt leimata kaiken vastustajaksi, niin esim. tuo linja 3 on kyllä erittäin toimiva uudistus. Myönnän aluksi suhtautuneeni kriittisesti tuohon Hämeenpuiston-lenkkiin, mutta se on kuin onkin todella sujuva väylä liikennöidä. Ainoastaan pohjoisen suuntaan ajettaessa olevat pysäkit kaipaisivat parannusta: kumpaankin on tällä hetkellä hankalaa ajaa pysäköityjen autojen takia, etenkin kun toisessa niistä pysäkkitolppa on laitettu heti ajoradan reunaan.

Lisäksi ruuhkien ulkopuolella tuo Sammonkatu on vähintäänkin yhtä nopea kuin Iidesranta: Hervannan päätteeltä torille on mennyt aikaa n. 25 minuuttia, mikä ei kauaksi heitä Iidesrannan vastaavasta 30:n ajoajasta.

26 on myös linjana erittäin onnistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Uudelle kolmoselle on laitettu 5 min ruuhkavälit Etelä-Hervannasta mutta ei Lentävänniemestä. Itsekin pidän tätä parempana kuin koko linjalle 7,5 minuutin väliä. Etelä-Hervannan pää on kokemukseni (ja sitä on kolmosen molemmista päistä) kyllä kuormitetumpi kuin Lentävänniemen.
Onhan tämä totta toki. Mutta mikäli talvella vuorot myöhästelevät, ei tällaisista lisävuoroista ole vuorovälin suhteen paljonkaan hyötyä. Käytännössä sitä sitten ajellaan tuplalähtöjä mikäli lisävuoroa edeltävä vuoro on vähänkin myöhässä.

Ja toisaalta eipä mene kauaakaan kunnes linjan länsipäässäkin ollaan tukalassa tilanteessa kun alueelle muuttaa koko ajan lisää potentiaalisia asiakkaita. Viime talvikin oli ruuhka-ajan osalta jo aika kuormitettu, mutta etenkin sen takia kun ajoaika ei riittänyt ja myöhästymiset olivat varsin tavanomainen ilmiö. Jos voisi jotain tehdä, niin Y35:n voisi iltapäivän osalta hyvin uhrata pois, ja kolmoselle sitävastoin enemmän vuoroja myös länteen päin. Tuo Y-vuoro kun vaikuttaa olevan tarpeellinen vain aamuruuhkassa, iltapäivällä kulkijoita on ollut usein vain kourallinen per lähtö.

Linjan 28 isommat autot ei varsinaisesti tuo kovin suurta helpotusta asiaan, kun keskustaan menevät tuskin sitä kovin mielellään valitsevat kun reittiä on kerran kohtuuttomasti hidastettu sitten seiskalinjan.
 
Jos tuo Y35 auto vapautuu (tarpeettomana), laittaisin sen kyllä mielummin linjalle 4 kuin 3 länsipäähän. Lentävänniemessä on joillakin vuoroilla ahdasta, mutta pahempiakin kuormia kaupungissa esiintyy.

Jolilla on varmaan tilastotietoa tästä. Yleensä itse käytetty linja tuntuu tukkoiselta, kunnes tutustuu muiden alueiden tilanteeseen.

Saatan itsekin sortua tähän.

Niemenrantaan toki tulee taloja, mutta niin myös (ja enemmänkin) entiseen Postipankin kirjauskeskuksen alueelle Hervantaan.

Yhdellä ruuhka-autolla helpotettaisiin linja 4:ää aika paljon. Jos ajoajat halutaan pitää nykyisenä, linjalla päästäisiin eroon 12 minuutin vuorovälistä (ainoa laatuaan!) ja päästäisiin 10 minuutin rakoon.

Jos taas ylimääräisellä autolla halutaan väljentää kierrosaikoja, yhdellä ne löysenisivät 60 minuutista 72 minuuttiin. Ruuhkassa tuo jo riittäisi aika kivasti. Muuna aikana ajettaisiin 3 autolla ja 60 min kierroksella.
 
Paunu käytti aivan käsittämättömiä lyhenneyhdistelmiä. Lisäksi JOLI tarjoaa linjakartat pysäkeillä (siis Tampereen puolella) ja netissä. Yleisesti ottaen on varmasti helpompaa muistaa linjanumeron kuin reittivariaatiovaihtoehtonumero23Ö-5X:n reitti.

Itse muutin Nokialle 2007 ja arviolta kahdessa viikossa opin aikataulukirjasta katsomaan mistä eri reitit menee. Nokian puolella Joli ei tarjoa edes aikatauluja pysäkeille, joten pysäkillä bussia odottavalle Tampereen puolen pysäkeillä olevista linjakartoista onkin suuri hyöty?
 
Tässä tuli aamulla puhetta Killerpopin kanssa että Satakunnan Liikenne vie Tampere-Huittinen-Turku pikavuoroillaan 4,7€ hinnalla Tampereelta Pirkkalaistien pikavuoropysäkille, eli käytännössä Nokian keskustaan. Satlin kannattaisikin mainostaa vuorojaan "Halvempi yhteys suoraan Nokian keskustaan".

Joo, tarkistin vielä tuon asian laidan niin Nokian kirkolle ja Pirkkalaistielle tuolla hintaa. Koskenmäkeen (Emäkoskentien Orelinkadun pysäkit) kyllä hinta pompsahtaa jo sitten pikalisälliseksi eli sinne 8 euron paikkeille. Mutta ompahan palvelua useampana tuntina ja vielä yleensä myös juhannus ja joulupäivisin. http://www.satakunnanliikenne.fi/ajankohtaista/kaukoliikenteen-juhlapyhaeliikenne

Tampereen kaupunkiseudun seutulippu [ladattuna Matkahuollon korttipohjalle (etä- tai kontaktikortti)] ja 16km sarjakortti kelpaa siinä missä käteinen ja pankkikortillakin pystyy vieläkin maksamaan matkansa ja korttien lisälatauskin hoituu autossa.
 
Kuka täälä hurrasi niitä jolin linjakarttoja pysäkkitietoineen päivineen? Ne on muuten ihan jumalainen keksintö, mutta eivät tunne reittivariaatioita. Pirkkalan perusreitti näyttäisi olevan lentokentälle menevä, vaikka käsittääkseni useimmat vuorot menevät vaitin reittiä.
En edes muistanut sen eLinjakartan olemassaoloa, kun olen aina turvautunut tähän: http://joukkoliikenne.tampere.fi/me...-alkaen/2014-15_taiteltava_linjakartta_s2.pdf :D

Mitä tulee aikataulujen selkeyteen, osasin jo 10-vuotiaana lukea paunun aikatauluja. Ei ne ole mitään rakettitiedettä.
Onnitteluni. Lienet keskivertoa lahjakkaampi joukkoliikenteen käyttäjä. ;)

Jolin aikataulut ovat omalla tavallaan sekavampia.
Millä tavalla sekavampia?

Enää tosin ei ole kehon lenkillä sitä riskiä, että matkustaja seisoo väärällä puolella tietä omaa hölmöyttään.
Omaa hölmöyttään, vaiko sittenkin johtuen matkustajainformaation puutteellisuudesta?

Itse muutin Nokialle 2007 ja arviolta kahdessa viikossa opin aikataulukirjasta katsomaan mistä eri reitit menee.
Mulla meni maksimissaan noin varttitunti hahmottaa, miten 70, 71 ja 73 toimii.

Nokian puolella Joli ei tarjoa edes aikatauluja pysäkeille, joten pysäkillä bussia odottavalle Tampereen puolen pysäkeillä olevista linjakartoista onkin suuri hyöty?
Tampereen pysäkkien linjakartoista ei ole Nokialla mitään hyötyä, koska linjakartoista ei edes näe Nokiaa. Paperinen tai PDF-muotoinen linjakartta on asia erikseen, samoin mobiilisovellukset. Olisi kyllä vähintäänkin perusteltua, että kehyskuntiin ne kartat tuotaisiin pysäkeille.
 
Kertokaa oikeasti, että multa jää jotain huomaamatta, mutta: onko oikeasti niin, ettei talvikaudella pääse millään bussilla arkipäivisin Multisillan suuntaan (perjantai poislukien) klo 23:10 jälkeen? Samoin keskustaan on turha yrittää kovin paljoa ennen yhdeksää sunnuntaiaamuna, jossei ole seiskaksi tähtäämässä johonkin. Taitaa autoilu lisääntyä sielläkin suunnalla. Kulkijaa kyllä 26:lla ainakin edellisvuosina on ollut tuolla 0:10 lähdöllä, joka nyt ajetaan vain perjantaisin.

Jos karsitaan, niin miksi näin järjettömistä paikoista?

---------- Viestit yhdistetty klo 20:34 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:34 ----------

Kertokaa oikeasti, että multa jää jotain huomaamatta, mutta: onko oikeasti niin, ettei talvikaudella pääse millään bussilla arkipäivisin Multisillan suuntaan (perjantai poislukien) klo 23:10 jälkeen? Samoin keskustaan on turha yrittää kovin paljoa ennen yhdeksää sunnuntaiaamuna, jossei ole seiskaksi tähtäämässä johonkin. Taitaa autoilu lisääntyä sielläkin suunnalla. Kulkijaa kyllä 26:lla ainakin edellisvuosina on ollut tuolla 0:10 lähdöllä, joka nyt ajetaan vain perjantaisin.

Jos karsitaan, niin miksi näin järjettömistä paikoista?
 
Ksi sinne kohta joku oman tuotannon auto pistetään paikkaamaan noita, ei kai nyt sitä voi tuolta kilpailuksen voittajalta ottaa, sehän saisi kilpailutetun liikenteen näyttämään kalliilta... ;)
 
Kuten jo aiemmin yritin kertoa: Kaikesta päätellen ko. instanssissa (Tampereen Joukkoliikenne) omien virheiden tunnustaminen ja sinetöidystä "kammiosta" ulos tuleminen ei kuulu valittavissa olevien toimintamallien joukkoon.

Edellisessä vastauksessani oli käyttäjän kuukanko mielestä tarpeettoman voimakasta kielenkäyttöä, jonka vuoksi viesti poistettiin. Katsotaan, josko tämä kelpaisi kukkahattumoderaattorille?

---------- Viestit yhdistetty klo 11:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:15 ----------

Ksi sinne kohta joku oman tuotannon auto pistetään paikkaamaan noita, ei kai nyt sitä voi tuolta kilpailuksen voittajalta ottaa, sehän saisi kilpailutetun liikenteen näyttämään kalliilta... ;)
Se oma tuotantohan ei maksa "mitään", ja kaikesta päätellen omalla tuottajalla on reservissä "sopivia" elämänsä ehtoossa olevia autoja ja kuljettajia joutilaana...
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös