Linjastomuutokset 1.7.2014

Linjalle 28 tulee Jolin FB-sivujen mukaan yksi auto lisää loppiaisen jälkeen. Onkohan tosiaan näin, että linjalle 4, joka on vielä statukseltaan runkolinja, ei olla aikeissa tehdä yhtään mitään? 28 sentään kulkee arkiruuhkien ulkopuolella suunnilleen aikataulussaan, nelonen tuskin silloinkaan. Runkolinjan määritelmää en tarkasti tiedä, mutta luulisi näiden aikatauluvarmuuden olevan hieman tärkeämpää kuin linjalla 28. Toki hyvä, että edes jotain korjataan, mutta olisi tuohonkin nyt jotain korjausta saatava, jotta aikataulut olisivat muutakin kuin viitteellisiä.
 
Automäärän kasvattaminen ei auta ollenkaan aikataulussa pysymistä. Jos linja jakaa pysäkkejä muiden linjojen kanssa, saavutetaan nopeasti piste jossa lisäautot hidastavat liikennettä enemmän kuin niistä tulee asiakaspaikkoja sillä pysäkille pääsyä ruvetaan jonottamaan useammin.

Mielekkäitä parannuksia olisivat esimerkiksi ottaa käyttöön avorahastus, kasvattaa autokokoa tai vähentää reitiltä häiriöitä.
 
Automäärän kasvattaminen ei auta ollenkaan aikataulussa pysymistä. Jos linja jakaa pysäkkejä muiden linjojen kanssa, saavutetaan nopeasti piste jossa lisäautot hidastavat liikennettä enemmän kuin niistä tulee asiakaspaikkoja sillä pysäkille pääsyä ruvetaan jonottamaan useammin.

Auttaa se silloin jos linjan kierrosaika kasvaa lisäauton myötä. Mutta esimerkiksi ykkösen tupla-autot ei juurikaan vaikuta vuoroauton matkantekoon koska se joutuu pysähtymään samoilla pysäkeillä kuin tuplakin jos autossa on poisjääviä matkustajia.
 
Y-linjojen nimet on muutettu verkossa muotoon Y4 -> 4Y. JOLI:n tyyliin kiakkokyytilinja on edelleen Y99. Busseihin asti muutos ei ole vielä ehtinyt. Samalla Y35 on vihdoinkin pelkkä 35.

Ykkösen Lissu-järjestelmillä ei mene nyt kovin vahvasti. Tällä hetkellä kartalla näkyy tasan yksi auto. Parin viime päivän aikana ykköset häviävät tutkasta heti Tampereen rajojen ulkopuolella ja palaavat järjestelmään tultuaan Tampereen puolelle. 40/50-parilla näkyy kartalla tasan yksi auto, linjalla 70 näkyy tasan yksi auto - ihan vain yksi Lissun viime aikojen ongelmista.
 
Ykkösen Lissu-järjestelmillä ei mene nyt kovin vahvasti. Tällä hetkellä kartalla näkyy tasan yksi auto. Parin viime päivän aikana ykköset häviävät tutkasta heti Tampereen rajojen ulkopuolella ja palaavat järjestelmään tultuaan Tampereen puolelle. 40/50-parilla näkyy kartalla tasan yksi auto, linjalla 70 näkyy tasan yksi auto - ihan vain yksi Lissun viime aikojen ongelmista.

Kolmosella on myös ongelmia. L-lenkin pysäkit eivät näy ollenkaan, Lielahden koulun (sigh) pysäkin seuraavana näytetään Männistönkujan pysäkin nimeä. Etuudet eivät myöskään toimineet ainakaan alkuviikosta mm. Sammonkadulla, lisäksi ainakaan omasta mielestäni läheskään kaikki autot eivät näkyneet kartalla. Samantapaista, joskaan linjasta johtuen ei niin kriittistä, ongelmaa on myös 14:llä. Päivityksessä on mennyt bitti poikittain ja pahasti.

Ja mitä tuohon 4Y-linjaan tulee, niin miksei sitä voi suosiolla muuttaa 4N-linjaksi, joka olisi huomattavasti kuvaavampi tälle vuorolle. Samoin 28N. 11N:lle, jos tässä tosiaan on kirjaimelle tarvetta, voisi kehittää jonkun muun kirjaintunnuksen sekaannuksen välttämiseksi. Tosin Jolilla on noiden linjakilvissä olevien kirjainmerkintöjen suhteen joku käsittämätön kammo, vaikka niillä muutenkin voitaisiin selkiyttää tilannetta, kuten vaikka kolmosella (3L, 3V).
 
Kolmosella on myös ongelmia. L-lenkin pysäkit eivät näy ollenkaan, Lielahden koulun (sigh) pysäkin seuraavana näytetään Männistönkujan pysäkin nimeä. Etuudet eivät myöskään toimineet ainakaan alkuviikosta mm. Sammonkadulla, lisäksi ainakaan omasta mielestäni läheskään kaikki autot eivät näkyneet kartalla. Samantapaista, joskaan linjasta johtuen ei niin kriittistä, ongelmaa on myös 14:llä. Päivityksessä on mennyt bitti poikittain ja pahasti.
Kolmosella ainaki autossa #245 Tuulensuun jälkeen näytettiin Koskipuiston pysäkkiä, joten jotain ongelmia on. Muutamaan päivään ei ole Hämeenpuistokaan tarjonnut valoetuisuuksia, joskin kiitos koululaisten poissaololle, on autot ajaneet aikataulussaan aamuruuhkassa ja vaihdot Hatanpään valtatielle meneviin vuoroihin ovat toimineet jopa käytännössä.

Lissun sijaan itse ainaki käytän http://junat.dy.fi/bussikartta/ joka kertoo auton numeron. Tietää ainakin varoa TKL:n autoa #36, jossa oma kortti ei toimi vieläkään, kun sen pusatecin etäluvussa on jotain vikaa.
 
Myöskin linjalla 26 pysäkkien näyttäminen päättyy Lempääläntiellä Multiojankatuun, eli toiseksi viimeiseen pysäkkiin Tampereen puolella, jonka jälkeen auto tippuu seurannasta. Höytämön suunnasta lähdettäessä ensimmäisenä pysäkkinä näkyy Perkkoonkatu (pysäkkipari Multiojankatu-nimiselle pysäkille), jota näytetään tasan siihen asti, kunnes tämän pysäkin kohdalle päästään. Tästä eteenpäin toimii kuten pitääkin. Eli jotain kuntien rajoihin liittyvää päivitystä, joka ei ole ihan täysin suunnitellulla tavalla toiminut, on ainakin tehty. Tämä ei tosin selitä tuota kolmosen pysäkkien skippailua sellaisenaan.
 
Kolmosella ainaki autossa #245 Tuulensuun jälkeen näytettiin Koskipuiston pysäkkiä, joten jotain ongelmia on.
Sama ongelma toistui myös #9:ssä, eli tälläkään 3L-linjan vuorolla ei ollut Keskustoria pysäkkilistassaan vaan Tuulensuun jälkeen Koskipuisto C
 
Onko linjalle 17 lisätty tupla-autot klo 14.53 ja 16.13 lähtöihin Vehmaisiin vai onko nettiaikatauluissa vain typo?

Näköjään linjaa 17 ajetaan ensi kesänä talven vuorovälillä. Puolen tunnin vuoroväli viime kesänä olikin aika alimitoitettu.
 
Takaisin
Ylös