Tampereen bussitarjonnasta

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Miten hyvä on Tampereen bussitarjonta noin yleensä ottaen verrattuna YTV-alueeseen tai vaikka samankokoisiin kaupunkeihin (Turku, Espoo, Vantaa)? Miten usein busseja kulkee kerrostaloalueilta/omakotitaloalueilta keskustaan? Entäpä alueiden välinen poikittaistarjonta, onko sitä lainkaan? Yhteydet naapurikuntiin?
 
Turussa on ns. superlinjoilla 18, 32/42 sekä nauhakaupunki Kaarina-Turku-Raisio-Naantali pääakselia kulkevilla 11 ja 11x arkisin 10min, lauantaisin ja arki-iltaisin 15min ja pyhäisin 20min vuoroväli. Käyttämälläni melko kuormitetulla 28:lla on ryntäysaikoina 10min, muulloin arkisin ja lauantaisin 20min ja pyhäisin 25min väli. Normaalilinjoilla on vastaavat 20, 30 ja 35-60 min välit. Poikittaislinjalla 88 on tunnin välit, pyhänä ei kulje lainkaan. Muut poikittaislinjat kulkevat lähinnä vain ruuhka-aikoina.

Tarkempaa tietoa Turun bussitarjonnasta löytyy täältä.
 
kemkim sanoi:
Miten hyvä on Tampereen bussitarjonta noin yleensä ottaen verrattuna YTV-alueeseen tai vaikka samankokoisiin kaupunkeihin (Turku, Espoo, Vantaa)? Miten usein busseja kulkee kerrostaloalueilta/omakotitaloalueilta keskustaan? Entäpä alueiden välinen poikittaistarjonta, onko sitä lainkaan? Yhteydet naapurikuntiin?
Ainakin ensi syksynä Tampereen paikallisliikenne tulee olemaan minusta erittäin hyvällä mallilla. Palvelutaso paranee esim. uusilla nopeammilla ja suoremmilla linjauksilla, sekä uusilla tiheävälisemmillä linjoilla. Myöskin on tulossa enemmän heilurilinjoja. Silloin oikeastaan kaikista kaupunginosista pääsee arkisin vähintään 20 min välein keskustaan. Useista kaupunginosista pääsee vaikka 10-15 min välein keskustaan jos hieman kävelee etäämmälle omalta pysäkiltä. Ja ruuhka-aikana luvut luonnollisesti vuoro-välit tihenevät. Esimerkiksi Kaukajärvellä ja Tesomalla tarjonta kaksinkertaistuu.

Tampereen paikallisliikennealueella ei poikittaisliikennettä juuri ole. Tällä hetkellä linjat 6 itäpuolella ja 14 länsipuolella lukeutuvat sellaisiksi. Jälkimmäinen tosin lakkautetaan syksyllä. Vuorovälit linjoilla ovat 30-60min ja niitä ajetaan vain arkisin. Toisaalta enpä tiedä, että onko tiheävuoroiselle poikittaislinjalle Tampereella paljolti kysyntää, kun tamperelaisten pääostospaikka on kuitenkin se keskusta.

Lähiseutujen poikittaisliikenne koostuu vain yhdestä linjasta: linja 65 Hervanta - Pirkkala - Nokia. Tämäkin kulkee vain arkisin ja melko harvoin. Jotain toista poikittaislinjaa on ainakin suunniteltu Nokian ja ylöjärven välille.

Seutuliikenne Tampereen sudulla on todella hyvää. Yhteydet Keskustasta Nokialle, Ylöjärvelle, Teiskoon, Kangasalalle, Lempäälään ja Pirkkalaan ovat erittäin hyvät. Ruuhka-aikoina vuorovälit voivat olla jopa 10min sekä viikonloppuinakin usein 30min. Liikenne hoidetaan matalalattiabusseilla ja niissä kelpaavat myös Tampereen sisäiset liput, joten seutulinjat ovat samalla tavalla Tampereellakin kuin Pk-seudulla osa paikkallisliikennettä.
 
JT sanoi:
Toisaalta enpä tiedä, että onko tiheävuoroiselle poikittaislinjalle Tampereella paljolti kysyntää, kun tamperelaisten pääostospaikka on kuitenkin se keskusta.
Kiitos vastauksesta, tämä selvensi tilannetta. Pääostospaikka on toki Tampereella keskusta, mutta eikö poikittaislinjoista olisi hyötyä vaikka vapaa-ajan matkoilla tai työmatkoilla? Joukkoliikennettähän käytetään työmatkoilla, jos matka-aika on kohtuullinen. Keskustan kautta jos kierrätetään, niin matka-aika voi venyä aika reippaastikin ja auto tulla tarpeeseen.

Onko Tampereella hyödynnetty moottoriteitä kaukaisemmille asuinalueille ajettaessa? Pk-seudulla moottoritiet nopeuttavat paljon Etelä-Espooseen, Itä-Vantaalle ja Helsingin pohjoisiin kaupunginosiin matkustavien reittiä, tosin etäisyydet ovat Tampereella varmaan vähän lyhyemmät joten hyöty ei ole niin suuri.
 
Itse asustelen Treella ja Hgissä ja käytän kumankin (HKL ja TKL ) palveluja viikottain.

Havaintoja: Tampereella on ruuhka-aikaan erittäin hyvät palvelut. Esim. Hervannasta on ruuhka-aamun aikana keskustaan (linjat 13.20.23.30,39) 22 vuoroa eli auto vähemmän kuin joka kolmas minuutti. Tällaista tarjontaa ei juuri muualla Suomessa ole (pois lukien jonkin väylän varressa olevat alueet). Hervannassa on asukkaita 21 000, ja 18 näistä vuoroista ajetaan suorinta tietä keskustaan, linja 13 mutkittelee hiukan.

Hervantaa voi Suomessa verrata lähinnä Helsingin Kontulaan, josta metro kulkee ruuhka-aikana joka 8. minuutti.

Se missä Tampere häviää Helsingille, on lauantai- ja sunnuntailiikenne.

Eroa on myös matkustajissa. Treella iso osa kulkijoista on koululaisia, Helsingissä taas salkkumiehiä näkyy matkustajina, Treella ei koskaan.
 
Olemme kapealla kannaksella, ja kyllähän noista ihan TKL:n linjoistakin muutamat voidaan lukea nk.poikittaislinjoiksi itäisestä/läntisestä lähiöstä toiseen ja päinvastoin. Eihän täällä mitään muuta kehittämisen varaa enää ole kuin se, mitä minä en suostu uskomaan, ettei tuosta peräkkäinajosta päästäisi muka eroon, joka puolella keskustan ulkopuolella aina 20-25 min odotus ja sitten kaikki samaa väylää keskustaan ajavat vuorot peräkkäin tulossa pysäkille; sitten taas 20-25 min odotusta...tämä pätee omien kokemusteni mukaan kaikissa ilmasuunnissa paitsi siinä, että Ylöjärveltä tulevat Länskät on Länsi-Treella jotenkin onnistuttu tuosta kierteestä saamaan pois.
 
kemkim sanoi:
Onko Tampereella hyödynnetty moottoriteitä kaukaisemmille asuinalueille ajettaessa?
Ei Tampereella paljoa moottoriteitä ole. Hervannan valtaväylää ajavat kaikki Hervannan linjat kolmeatoista lukuunottamatta ja ensi vuonna koillislinjoja suoristetaan ajamaan Teiskontietä. 16 kulkee ainoana kannaksella Paasikiventietä. Sisäisen liikenteen osalta asia on siis mielestäni täysin kunnossa, mutta seutuliikenne onkin jo toinen juttu. Nokian ja Lempäälän suunnilla moottoriteitä pitäisi mielestäni hyödyntää huomattavasti nykyistä laajemmin. Kyseiset linjat kun ajavat reittinsä päällekkäin TKL:n kanssa ja moottoriteillä voitettaisiin ehkä kymmenisen minuuttia.

Ja Ozzy kyllä nyt taitaa liioitella tuota peräkkäinajo-ongelmaa... Mutta eilen odotin itse Itsenäisyydenkadulla aika tarkkaan 15 minuuttia, minkä jälkeen paikalle hurahti 4 isoa bussia peräkkäin.
 
Varmaan liioittelenkin, eikä tuo päiväsaikaan ole mikään suuri probleema, mutta kuten itsekin sanoit, se on aika turhauttavaa, ainakin näin talvikeleillä tommoinen odottelu, olen ihan varma että siihenkin saisi ratkaisun, kunhan siihen oikeesti joku viitsisi/haluaisi perehtyä
 
kemkim sanoi:
Miten hyvä on Tampereen bussitarjonta noin yleensä ottaen verrattuna YTV-alueeseen tai vaikka samankokoisiin kaupunkeihin (Turku, Espoo, Vantaa)? Miten usein busseja kulkee kerrostaloalueilta/omakotitaloalueilta keskustaan? Entäpä alueiden välinen poikittaistarjonta, onko sitä lainkaan? Yhteydet naapurikuntiin?
Vertailun mielekkyyttä voi jokainen pohtia itsekseen, mutta mainittakoon, että Tampereella maasto-olosuhteet aiheuttavat oman mielenkiintoisen lisänsä, josta tuli jo Pispalan kapea kannas esiin.

Lisäksi Länsi-Tampere on väestöltään voimakkaasti epätasapainossa alati kasvavaan Itä-Tampereeseen nähden, joten mielekkäitä heilurilinjojakaan ei voi helposti rakentaa, ainakaan siten, että päätepisteet olisivat edes jotenkin tasapainossa keskenään.

Moottoriteitä hyödynnetään lähinnä seutuliikenteessä ja Paasikiventiekin tuli edellisissä viesteissä esiin ollen osa valtatietä 12. Paasikiventiellehän on kaavailtu jopa joukkoliikennekaistoja, vaikka tietä käyttää tällä hetkellä vain kaksi linjaa (16 ja 50). Jos kaistat kuitenkin toteutuu, on mahdollista tulevaisuudessa nähdä muun muassa Nokian busseja (ainakin alustavien keskustelujen mukaan) tällä tieosuudella.

Poikittaisliikenne on ikuinen keskustelunaihe: nopeasti voitaisiin todeta, että poikittaisliikennettä Tampereella ei ole kuin oikeastaan nimellisesti. Tällaisiksi voitaisiin kutsua linjoja 6 ja 14, mutta toisaalta monet runkollinjatkin kiemurtelevat niin paljon (esim 20), että ne hoitavat omalla osallaan poikittaisliikennettä.

Vuorovälit ovat sitten Tampereen surkein puoli. Kateeksi käy kilpailutettua Turkua tai PK-seutua, jossa bussia ei tarvi odottaa niin kauaa kuin Tampereella. Peräkkäinajo on edelleen tosiasia ja linjat kulkevat varsin epämääräisesti.

Aikanaan Tampere oli ensimmäisten joukossa karsimassa kuluja kasvattamalla kaluston kokoa tavallisista 2-akselisista busseista nivelbusseihin. Hervantaan alettiin liikennöidä nivelillä jo 1970-luvulla osa vuoroista, mutta nykyisin trendi on seuraava: ajetaan mahdollisimman isolla bussilla - mahdollisimman harvoin. Joten jos näet teliauton tai nivelbussin seisomakuormassa, se on vain arkipäivää - runkolinjat on paskottu kulkemaan esim 25 min välein ja näillä tuotoilla ajetaan hukkalinjoja sinne sun tänne 40 min vuorovälillä.

Tampereen paikallisliikenteessä tulee korostaa linjanumeroinnin eheyttä, pääasiassa käytössä on linjanumerot 1-30 (+39) ja selkeästi erottuvat määränpäätekstit. Se on osa liikenteen laatua, josta Tampereella ei kuitenkaan ole tingitty.
 
Linjanumeroista

killerpop sanoi:
Tampereen paikallisliikenteessä tulee korostaa linjanumeroinnin eheyttä, pääasiassa käytössä on linjanumerot 1-30 (+39) ja selkeästi erottuvat määränpäätekstit. Se on osa liikenteen laatua, josta Tampereella ei kuitenkaan ole tingitty.
Niin eikös hamassa menneisyydessä (=ennen 90-luvun loppupuolta) TKL:llä ollut varhaisaamun tehdastyöläisille y-linjoja, esim. y32 ja y72 (huom, y-kirjain pienellä) ja muita, jotka olivat numeroitu ihan miten sattuu? :) Puhumattakaan jostain varhaisaamun kiertelylinjasta, olikos se nyt 324 vai mikä?

Siis TKL:n linjanumerointi on välillä 1-39, kun taas yksityiset liikennöivät seutulinjojaan isommilla numeroilla: Paunu linjat 45, 6x, 70-73 ja 95, Länsilinjat linjoja 50 ja 79-86, Connex linjoja 75 ja 90(Y) ja Valkeakosken liikenne... olikos se nyt 51-53? Kuulemma on myös linja 76, mutta en ole koskaan nähnyt sitä liikenteessä, joten en osaa sanoa mikä firma sitä ajaa.

Paikkakunnittain tämä menee siis niin, että Tampereen sisäiset tietenkin 1-39, Kangasalle 45, 70, 73 ja 75, Lempäälän suuntaan 5x ja 71, Pirkkalaan 6x, Nokialle 7x, Ylöjärvelle 8x (Siivikkalaan 50) ja Aitolahden suuntaan 9x (Teisko ja Kangasalan radanvarsitaajamat).

x = mikä tahansa numero
 
Re: Linjanumeroista

ultrix sanoi:
Paikkakunnittain tämä menee siis niin, että Tampereen sisäiset tietenkin 1-39, Kangasalle 45, 70, 73 ja 75, Lempäälän suuntaan 5x ja 71, Pirkkalaan 6x, Nokialle 7x, Ylöjärvelle 8x (Siivikkalaan 50) ja Aitolahden suuntaan 9x (Teisko ja Kangasalan radanvarsitaajamat).
Tässä olisi varaa parantaa. Selkeyttä toisi, jos esimerkiksi Kangasalan kautta menevät olisi numeroitu 4-alkuisesti, Lempäälään 5x, Pirkkalaan 6x, Nokialle 7x, Ylöjärvelle 8x ja Siivikkalaan 9x. Heilurilinjoilla voisi olla joku oma numeronsa tai vaikkapa A-kirjain perässä.

Pääkaupunkiseudulla on minusta selkeä bussinumerointi, josta selviää heti millä pääsee mihinkin suuntaan. Poikittaislinjat 5xx, Länsiväylä 1xx, Turuntie 2xx, Vihdintie 3xx, Hämeenlinnanväylä 4xx, Tuusulanväylä 6xx ja Lahdenväylä 7xx. Helsingin sisäiset linjat ovat numeroitu postinumeropiirejä mukaillen, kuitenkin siten, että poikittaislinjat alkavat 5-numerolla. Espoon ja Vantaan numeroinnin logiikka ei ole tiedossani.

Millä logiikalla Tampereen sisäiset ja seutubussit on numeroitu?
 
Ei siinä taida liiemmin olla logiikasta vaan enemmän jopa perinteistä kyse: esim. linjan 1 eteläpää Härmälän suuntaan on pysynyt koko 55-vuotisen taipaleensa ajan hyvin samanlaisena, mitä se nyt käy koukkaamassa Pirkkahallilla, ja 25 ajoi Sammonkatua jo rollikka-aikakaudella, tosin se kääntyi Kauppaoppilaitoksen kohdalla, nykyään ajaa Messukylän asemalle asti Jankaan.
Linjat siis kokevat hidasta 'evoluutiota' vuosien saatossa, välillä jokin linja katkaistaan keskustaan ja sen tilalle tulee eri numerolla liikennöivä paremmin sopiva linja. Uskaltaisin väittää, että seutulinjoissa kyse on myös pitkistä perinteistä, ja sen takia olisi ennenkuulumatonta -- ehkä jopa edesvastuutonta lähteä tuolla tavalla numeroimaan niitä linjoja. :p

Itse säilyttäisin Paunun heilurilinjain numerot 70 ja 71 nykyisellään, kuten myös Pirkkalan liikenteen ja Siivikkala-Höytämö-linjan 50. Sen sijaan Ylöjärven linjasto kaipaa selkeyttämistä: kun lukee Länsilinjain aikatauluja on todella vaiketa ilman paikallistuntemusta päätellä mitä reittiä bussi kulkee. Siksi pitäisi käyttää koko satsi 80-89 Ylöjärvelle, ja lisäkirjaimia kiertoteitä ajaville ja Ylöjärveltä eteenpäin jatkaville vuoroille.

Ylöjärvelle siis vaikkapa 80 Metsäkylään ja 81 Metsäkylään (eri reittejä, joista 81 voisi kiertää pidemmän lenkin, ja lisäkilvellä voisi ilmaista mikäli vuoro jatkaa Kyröskoskelle, Ikaalisiin tai Parkanoon), 82 Asuntilaan, 83 Ylisiin (83A Antaverkan kautta), 84 Mutalaan, 85 Kyrönlahteen (85K Kuruun, 85L Länsi-Teiskoon) ja 86 Lakialaan. 87-89 jäisi tällä erää käyttämättömäksi, mutta eiköhän nekin olisi mahdollista käyttää jos niin halutaan...

Myönnettäköön, että verkko jäisi vieläkin aika sekavaksi, mutta verrattuna nykyiseen, missä kaikki linjat ovat Lamminpään jälkeen viidakkolinjoja (ajaako Soppeenmäkeen Teivon vai Vuorentaustan kautta, kiertääkö Käyräkujan lenkin Vuorentaustassa, poiketaanko Haaviston kautta, ajetaanko Hietasmäessä Viljakkalantietä vai Takamaantietä...) olisi selkeämpi numerointi, linjakartta ja aikataulu erittäin hyvä parannus nykytilanteeseen. Itse en juuri koskaan Ylöjärvellä käy, ja vielä harvemmin LL:n bussilla, mutta tällainen kolmen "runko"linjan haarojen muodostama poikkeusreittispagetti on aivan naurettava.

Käytän 8x-busseja lähinnä Tampereelta Epilään suuntautuvissa matkoissa, toisinaan myös Lamminpäähän asti. Osaan lukea aikatauluja nykyisellään ainakin Tampereen sisällä, mutta noista Ylöjärven poikkeuksista ei ota hullukaan selvää.

Myös Aitolahden/Teiskon liikenteessä on toivomisen varaa, linja numero 90 on Sorilaan asti yhtenäinen, mutta rupeaa siellä sitten ajamaan kaikennäköisiä metsäreittejä. Osa menee Aitoniemeen, osa Viitapohjaan, sentään suurin osa ajaa päätaajama Kämmenniemen läpi (osa Eerolansuoraa, osa Kämmenniementietä), ja Teiskolan jälkeen on taas muutama erilainen variaatio: Kaanaaseen menee, Terälahteen menee ja Maisansaloon menee vuoroja. Lisäksi osa vuoroista jatkaa kaukovuoroina aina Ruovedelle ja Virroille asti, jolloin käytetään kaukoliikenteen kalustoa. Myös osa Länsilinjain 85-linjaa ajavista jatkaa kaukovuoroina Virroille, josta Alavudelle, Tuuriin ja perjantaisin vielä Alajärvelle(!).

Jos vielä keskustellaan linjanumeroista, olisi tämä keskustelu syytä irroittaa omakseen.
 
Eira sanoi:
Poikittaislinjalla 88 on tunnin välit, pyhänä ei kulje lainkaan. Muut poikittaislinjat kulkevat lähinnä vain ruuhka-aikoina.
Onhan meillä myös kokopäiväinen poikittaislinja 99, arkisin tiheimmillään puolen tunnin välein, lauantaisin vuoroväli on 50 minuuttia.

killerpop sanoi:
- - mielekkäitä heilurilinjojakaan ei voi helposti rakentaa, ainakaan siten, että päätepisteet olisivat edes jotenkin tasapainossa keskenään.
Tampereella ei ole taidettu harrastaa turkulaista systeemiä, jossa yhdestä lähiöstä lähtevä linja haarautuu keskustan jälkeen kahtia, esim. Vaalan linjat 6 ja 9 jatkavat torin jälkeen kumpikin omille tahoilleen. Näin saadaan Vaalaan 10 minuutin liikenne Katariinan ja Suikkilan tyytyessä 20 minuuttiin. Samanpainoista lähiötä ei siis välttämättä tarvitse löytää - kaksi puolikasta riittää. Toinen esimerkki on linjapari 32/42: toisessa päässä tiivis lähiö ja toinen pää on hajanaisempi, jolloin joka toinen vuoro kiertää täältä, joka toinen tuolta ja osalle kansalaisista käy molemmat linjat (haja-alueen keskellä on linjojen yhteinen pysäkki).

Ja mitä pitemmälle keskustan yli ajetaan samaa reittiä, sitä vähemmän esiintyy peräkkäinajoa, kun yhteisellä päätepysäkillä ja linjapuolikkaalla on kiinteä vuoroväli.
 
Waltsu sanoi:
Tampereella ei ole taidettu harrastaa turkulaista systeemiä, jossa yhdestä lähiöstä lähtevä linja haarautuu keskustan jälkeen kahtia, esim. Vaalan linjat 6 ja 9 jatkavat torin jälkeen kumpikin omille tahoilleen. Näin saadaan Vaalaan 10 minuutin liikenne Katariinan ja Suikkilan tyytyessä 20 minuuttiin.
Kyllähän tämäkin yksi vaihtoehto on. Mutta esim. ensi vuoden suunnitelmissa linjojen 18/19/26 tapauksessa tähän malliin on enemmänkin jouduttu tyytymään. Linjan 22 olisi pitänyt vahvistua kaupungin tehokkaimmaksi linjaksi (Haukiluoma - Tesoma - Annala), mutta Lamminpääläisten valitettua muutoksesta tilalle onkin tulossa kolme erillistä linjaa, joiden aikataulut porrastetaan keskenään (18 Atala - Lamminpää - Haukiluoma, 26 Multisilta - Tesoma - Haukiluoma ja 19 Atala - Takahuhti - Tesoma). Asiakkaille olisi selkeämpää, jos olisi yksi yhtenäinen linja tiheällä vuorovälillä.

Ja jos Ylöjärven reittejä ja aikatauluja haluaa erityisesti kommentoida, ultrix, on sille olemassa täällä ihan oma aiheensa. Sinne olen omiakin mietteitäni aikoinaan tallettanut. Nyt nuo sinun ideasi ovat ikään kuin vähän väärässä paikassa niiden huomioimisen kannalta... Mutta ihan hyvä että asiasta on nyt täälläkin mainittu.

kemkim sanoi:
Heilurilinjoilla voisi olla joku oma numeronsa tai vaikkapa A-kirjain perässä.
Niin jos niitä vain olisi enemmän kuin yksi. Ja kirjaimet soveltuvat enemmänkin reittipoikkeamiin, joista täällä pyritään päästä eroon aikataulujen selkeyttämiseksi. Poikittaislinjamahdollisuudet ovat täällä kaiken kaikkiaan kovin heikot.
 
Re: Linjanumeroista

ultrix sanoi:
Kuulemma on myös linja 76, mutta en ole koskaan nähnyt sitä liikenteessä, joten en osaa sanoa mikä firma sitä ajaa.
Kerran olen ko linjatunnuksen nähnyt ja senkin kuljettaja vaihtoi Kangasalla näkyviin: Kuvalinkki

Pysäkeillä lukee jokseenkin turhaan koko 76 linjatunnuksena, Pälkänettä sillä kylläkin tarkoitetaan mutta tarpeeton numero niin kauan kun sitä ei kukaan käytä.
 
Takaisin
Ylös