Linjastosuunnittelua

Kun linja 2 on taas palautettu kulkemaan järkevästi, tekisi mieli oikaista linja kulkemaan suoraan Pohjolankatua Lapintielle käymättä lainkaan rautatieasemalla ja Tammelantorilla. Ehkä tuossa voisi olla sellainen tutkimisen paikka, kuinka paljon kysyntää Rautatienkatu-Itsenäisyydenkatu-Tammelan puistokatu -osuudella on, kun vastapainoksi annettaisiin nopeutuva ja suoristuva reitti.
Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Tosin niin kuin sanoit, puolen tunnin vuoroväli noin lähellä keskustaa on onneton. Mutta linjan 32 kanssa yhdistettynä Lapintiellekin olisi riittävä palvelutaso.
 
Kuulostaa ihan järkeenkäyvältä. Tosin niin kuin sanoit, puolen tunnin vuoroväli noin lähellä keskustaa on onneton. Mutta linjan 32 kanssa yhdistettynä Lapintiellekin olisi riittävä palvelutaso.
...ja nyt kun liikennettä on Teiskontielläkin lisätty, niin pitäis kissanmaalaistenkin vaihdot pelata TAYS:in pysäkiltä - jos siis rautatieasemalta/-lle pitäis päästä.
 
Anteeksipyyntöni asian johdosta, etten antanut linjan 13 Haukiluoma - Hermia krediittejä Allisonille, jolta idea on lähtöisin. Uskomme kumpikin, että vaikka linjaa on jo parannettu, juuri siellä piilevää kysyntää voisi olla kaikkein eniten. Varsinkin yhdistämällä länsipääty suurempikysyntäisille seuduille.
Olen vankasti sitä mieltä, ettei tämäntapaisiin muutoksiin ole syytä ryhtyä ainakaan vielä vähään aikaan. On totta, että Haukiluomasta Tohlopin kautta ajettava linja olisi järkevä, samalla kun jotain toista linjaa ajettaisiin Ikurista Lamminpään kautta. Mutta niin kauan kuin Ylöjärven suunnan liikenteen kaluston taso ei edelleen merkittävästi parane, en missään nimessä kannata tällaista muutosta. (Tänä aamunakin kun lähdin junalle 18:lla, tuli telionnikka täyteen nimenomaan Lamminpäästä!)

Tulevaisuudessa voisin kuitenkin hyvin kuvitella, että 13:n pääte voitaisiin siirtää Haukiluomaan ja vastaavasti Lamminpää / Ikuri hoidettaisiin jollain toisella linjalla. Ja silloin 13:a voitaisiin ajaa 12:n, parhaimmassa tapauksessa jopa 10 minuutin välein ruuhkissa. Vaan mikä olisi silloin tuo Lamminpään / Ikurin linja? Yksi mahdollisuus olisi 7, sikäli mikäli sen reitin itäinen pää korvataan jollakin toisella ratkaisulla. Mutta silloinkin 20 minuutin vuoroväli olisi ruuhkassa tälläkin linjalla minimi, riippuen tietysti siitä saadaanko Ylöjärven liikenteeseen jotain muutoksia lisää. Toisaalta puolen tunnin perusvuoroväli yhdistettynä ruuhka-ajan nopeisiin, ruuhkasuunnat huomioon ottaviin, kiertäviin Y-Vuoroihin Tamrockia ja Myllypuroa ajatellen voisi myös olla toimiva ratkaisu. (Eli aamupv = Suoraan Tesomankatua Tamrociin jne... linjan normaalireittiä keskustaan, iltapv = päinvastoin.) Kuitenkin olennaista tässä olisi, että Lamminpäätä palveltaisiin kaikissa päivätyypeissä vähintään kolmella vuorolla tunnissa per suunta. Esim. Pyhinä tämä voisi tarkoittaa kahta autoa Ylöjärvelle + 1 auto Ikuriin. Väitän edelleen, ettei Lamminpää ole niin pienen kysynnän aluetta kuin on annettu ymmärtää. Nytkin 18:lla autot vaikuttavat olevan enemmän kuormitetumpia reitin länsi-, kuin itäpäässä.
 
On totta, että Haukiluomasta Tohlopin kautta ajettava linja olisi järkevä, samalla kun jotain toista linjaa ajettaisiin Ikurista Lamminpään kautta.

Reittiajatus oli kylläkin nykyisen 26:n reittiä ja Ikurista pitäisi mielestäni säilyttää yhteys Tesomalle. Kuvio olisikin ajankohtainen vasta Kolmenkulman alueen rakentumisen jälkeen, tämän mahdollistaessa laajamittaisen linjojen uudelleenjärjestelyn, jokseenkin tähän tapaan:

13 Hermia - Lukonmäki - Tesoma - Haukiluoma (10 min vv)
18 Atala - Paasikiventie - Lamminpää - Tohloppi - Länsitori (15 min vv)
28 Sorila - Ikuri (30 min vv)
29 Linnainmaa - Tesoma - Kalkku (15 min vv)

Lisäksi kaksi Kolmenkulman linjaa etelä- ja pohjoispuolitse (Kolmihaarankatu - Nokiantie / Myllypuronkatu - Epilänkatu) ja mahdollisesti vakavia Linnainmaan muutoksia. Ongelmaksi muodostuu näin Tamrockin alue, jonne ilman pistoa joutuisi järjestämään aivan oman linjan. Linjalta 28 riittäisi tosin ruuhkavuoroja, mutta myös keskipäivällä palvelua olisi hyvä saada lähemmäksi tehdasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvio olisikin ajankohtainen vasta Kolmenkulman alueen rakentumisen jälkeen, tämän mahdollistaessa laajamittaisen linjojen uudelleenjärjestelyn, jokseenkin tähän tapaan:

13 Hermia - Lukonmäki - Tesoma - Haukiluoma (10 min vv)
18 Atala - Paasikiventie - Lamminpää - Tohloppi - Länsitori (15 min vv)
28 Sorila - Ikuri (30 min vv)
29 Linnainmaa - Tesoma - Kalkku (15 min vv)...
Tulipahan tätäkin viime päivinä pohdiskeltua jos jonkin verran...

Ainakin Myllypuronkadun pysäkit 'Lintuviidankatu' ja 'Myllypuronkatu' ovat melko suuren kysynnän pysäkkejä, joten tarjontaakin olis niiltä oltava (vaikka näistä jälkimmäinen ei ole mitenkään kovin kaukana muista lähialueen pysäkeistä). Pohdittuani lännen linjastoa päädyin (tällä kertaa) seuraavanlaiseen pakettiin:

3 Tays - Petsamo - Keskustori - Lamminpää - Ikuri (Tamrock) (5 autoa, 20-30 min vv)
13 Hermia - Lukonmäki - K.tori - Tohloppi - Haukiluoma (8 a., 15-30 min vv)
18 Atala - K.tori - Tesoma - Haukiluoma (8 a., 15-30 min vv)
29 Linnaimaa - Takahuhti - K.tori - Tesoma - Kalkku (8 a., 15-30 min vv)
33 Hermia - Lukonmäki - Turtola - Kaleva (esim. Sotilaankatu - Kekkosentie - Teiskontie...) - K.tori - Tesoma - Myllypuro (4 a., 30 min vv ruuhka-aikoina)

Huomioita: 33:n reitti olisi Myllypurossa rengas (Tesomankatu - Pihtisulunkatu ... - Myllypuronkatu - Heinämiehentie - Virontörmänkatu) ja tätä lenkkiä ajettaisiin ruuhkasuuntaan. Voi kuullostaa sekavalta, mutta ei varmasti ole sitä jos asioista tiedotetaan selvästi ja reitti kuitenkin olisi yksi ja sama.

Kolmosella (sen tilalle sopisi varmasti jokin muukin linja) puolestaan reitti voisi kulkea Lielahden kautta (Paasikiventie - Harjuntausta - Lielahdenktu - Paasikiventie - Myllyp.k.) jolloin se tekisi 14:n lähes tarpeettomaksi (vain suora yhteys Tesomalta Lielahteen jäisi pois). Toisaalta jos matkustajia riittää, voisi 14:n poistuvan yhteyden korvata seuraavanlaisella, mahdollisesti melko kustannustehokkaallakin ratkaisulla:

31 Korkinmäki - K.tori - Lielahti - Lamminpää - Tesoma (2 a., 60 min vv MA-LA)

Yhteenvetona tästä ehdotuksesta voisi sanoa, että automäärä kasvaisi 2-3:lla. Linjat 13, 18 ja 29 luonnollisesti muodostaisivat yhdessä saman vuorovälin ja kierrosaikansa kanssa paketin, joka olisi helppo aikatauluttaa järkevästi - itse asiassa vieläkin järkevämmin kuin nykyiset lännen linjat. Vaikeampaa puolestaan on sovittaa linja 33 siihen.
 
Kehittelinpä hieman keskusta-alueen linjastoa, tämän voisi jo 2008-09 talviliikenteeseen toteuttaa, kartta suunnitelmasta:

http://www.uta.fi/~sk82151/7_31.png

linja 7: koukataan rautatieaseman kautta, Keskustorilta jatketaan vanhaan tapaan Hämeenpuistoon ja Satakunnankadulle, mutta paloaseman kohdalla käännytään Lapintiellä, josta Tampellaan.

Tarjoaa joukkoliikenteen peruspalvelun keskustan ainoalle joukkoliikenteen kannalta periferiassa sijaitsevalle alueelle, eli Tampellaan, ja säilyttää joukkoliikenneyhteyden Hämeenpuiston ja Satakunnankadun varrella. Lisäbonuksena yhdistää hajautetun matkakeskuksen osat, eli linja-autoaseman ja rautatieaseman, ja tarjoaa siten rautatieasemalta yhteydet Tampellaan ja Hatanpään sekä Pirkkahallin suuntaan. Kalustotarve 30 min vuorovälillä tod. näk. yksi auto lisää 2007-08 talvikauteen verrattuna.

linja 31: Viinikan liikenneympyrästä jatketaan Keskustorille vanhaa linjan 15 reittiä, eli Viinikankatu - Salhojankatu - Itsenäisyydenkatu - Hämeenkatu.
Ei todennäköisesti vaikutuksia aikatauluihin eikä lisäkalustotarvetta, mutta tarjoaa yhteyden Nekalan suunnan koululaisille, jotka ohjataan käsittääkseni Sampolaan yläasteelle.
 
Olisikohan jonkun nyt Pyynikintorille päättyvän linjan aikataulussa muutama minuutti löysää? Jos tällainen linja sattuisi olemaan, senhän voisi ohjata Pyynikintorin sijaan Tampellan alueelle eikä automäärää tarvitsisi kasvattaa. Toinen vaihtoehto voisi olla joku sellainen Keskustorille päättyvä linja, jolla on nyt liian kireä kierrosaika, jolloin yhden auton lisäys (mikä siis olisi todennäköisesti jossain vaiheessa pakko tehdä) mahdollistaisi reitin jatkamisen Tampellaan.
 
Miksei samantien jatketa tuota 31:stä Tampellaan? Se pärjäis hyvin edelleen sillä yhdellä autolla jos sitä jatkettais. Ajoaika Korkinmäestä torille kun on jotain 15 minuutin luokkaa. Eikä sinne Tampellaan tarttis kuitenkaan ajella kuin kerran tunnissa kun sinne kulkee jo 32. Kun vain sille saatais asianmukaisempaa kalustoa jottei se olis pelkkä "mummobussilinja".

Toisaalta mulla olis kyllä 31:lle muita suunnitelmia tulevaisuuden varalle ja ne liittyvät länsipuolen liikenteeseen ja linjaan 14 ;) Ja jos Tampellaan tarvii liikennettä, niin voisihan tuon seiskan ja 32:n yhdistää. Kolme autoahan näillä on nyt yhteensä muutenkin.

Tuota seiskan kierrättämistä rautatieaseman kautta en kyllä käsitä. 31:n kierto Kalevan kautta voisi ollakin kiva juttu, mutta ei kuitenkaan sekään kovin tärkeä.
 
Viimeksi muokattu:
Kehittelinpä hieman keskusta-alueen linjastoa, tämän voisi jo 2008-09 talviliikenteeseen toteuttaa, kartta suunnitelmasta:

http://www.uta.fi/~sk82151/7_31.png

linja 7: koukataan rautatieaseman kautta, Keskustorilta jatketaan vanhaan tapaan Hämeenpuistoon ja Satakunnankadulle, mutta paloaseman kohdalla käännytään Lapintiellä, josta Tampellaan.
Linjalle 7 on ehdotettu myös jatkoa torilta Kaarilanaukiolle nykyisen linjan 25 reittiä. 25 käyttäisi tässä mallissa Nokiantietä, mikä on koko muutoksen suurin perustelu: Raholan suunnasta saataisiin nopea yhteys keskustaan. 25:lle tulisi säästöä 8 min/kierros eli kierrosaika 105 -> 97 min. Autokierron vaihtoehdot olisivat siten nykyinen 7*15 min, 6*16 min tai vaikkapa 5*20 min.

7:n siirrolla saadaan suora yhteys lännestä Hatanpään sairaalaan. Tätä pohdittaessa myös 3 ja 21 on käyty läpi, mutta niiden muuttaminen on vaikeampaa, vaikka esimerkiksi 3:n reitti Lahdesjärvi-Hatanpää-Kaarila tarjoaisikin kiinnostavan uuden yhteyden.

Autokierrollisesti uusi 7 reitillä Sarankulma-Keskustori-Kaarila olisi kuitenkin vaikea: 3*30 min ei ihan riitä kierrosajaksi tai linja olisi varsin non-stop ajoaikojen ollessa Sarankulmasta torille nykyistä reittiä noin 24 min ja edelleen Kaarilaan noin 20 min. 4*25 min taas ei ole tasavälinen. Tässä on esitetyn 7:n muutoksen suurin huono puoli.
 
Miksei samantien jatketa tuota 31:stä Tampellaan? Se pärjäis hyvin edelleen sillä yhdellä autolla jos sitä jatkettais. Ajoaika Korkinmäestä torille kun on jotain 15 minuutin luokkaa.
Ajoajan puolesta tuo on OK, mutta ainakin minulle on jotenkin vaikea hahmottaa, millaista yhteystarvetta Tampellasta olisi Korkinmäen tai Nekalan ja Viinikan suuntaan. Tampellan ikärakenteen huomioonottaen 31 ei mene edes Hatanpään sairaalan kautta.

Keskussairaalan suunta voisi periaatteessa olla kiinnostava. Linjaa 29 pidentämällä tällainen yhteys olisi helposti tehtävissä, mutta kierros Hämeenpuiston ja Satakunnankadun kautta lisää kierrosaikaa IRL helposti jopa 20 min.

Melkein jättäisin Tampellan 32:lla ajettavaksi. Pysäkkejä ja matkustajainfoa sinne voisi lisätä, että edes näkisi alueella olevan joukkoliikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Linjalle 7 on ehdotettu myös jatkoa torilta Kaarilanaukiolle nykyisen linjan 25 reittiä. 25 käyttäisi tässä mallissa Nokiantietä, mikä on koko muutoksen suurin perustelu: Raholan suunnasta saataisiin nopea yhteys keskustaan. 25:lle tulisi säästöä 8 min/kierros eli kierrosaika 105 -> 97 min. Autokierron vaihtoehdot olisivat siten nykyinen 7*15 min, 6*16 min tai vaikkapa 5*20 min.
Mielenkiintoinen ehdotus. Kolmella autolla ei tosiaan varmaan onnistu. Mutta kolmosella onnistuisi jos sen toinen pää olisi Petsamossa. Tai jospa sitäkin vielä joskus saataisiin jatkettua Taysiin. Sen siirtolapuutarhan ohitse voisi nyt edes jonkinlaisen joukkoliikennekadun rakentaa. Ei sellainen varmasti häiritsisi millään tavalla rauhaa tuolla alueella. Siispä tässä mainittu 3 (Tays -) Petsamo - Keskustori - Kaarila toimisi hyvin 3*30 min aikataulutuksella. Samalla Lahdesjärvelle täytyisi kuitenkin perustaa uusi linja, jota ei kuitenkaan tarvitsisi välttämättä kovin tiheästi ajella. Ehkä senkin voisi osittain yhdistää uuteen Vuoreksen linjaan, mikäli sitä ajettaisiin Vuoreksen puistotieltä Hylliniitynkadun ja Koivistonkylän kautta. Sellainen reitti olisi vielä kohtuullisen suora ja nopea, vaikka motarin kautta toki pääsisi vieläkin ripeämmin...

Mitä sitten tulee tuohon 31:een, niin olen pohtinut sille jatkoa siten, että linja yhdistyisi 14:n kanssa. Samalla Lamminpäähän voisi kehittää jonkin toisen ratkaisun. Ehkä siten, että sen kautta ajettaisiin jotain linjaa puolen tunnin välein ja reitti jatkuisi Ikuriin ja Tamrockiin. Tämä 31 puolestaan sitten tarjoaisi täydentävää liikennettä, ja mahdollisesti senkin palvelutaso ruuhkissa voisi olla 30 min. Samalla tietysti lännen poikittaiset yhteydet paranisivat edelleen huomattavasti - kuitenkin siten, ettei linja olisi yhtä paha tappiorysä kuin nykyinen 14 kun se tarjoaisi yhteyden samalla myös keskustaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ajoajan puolesta tuo on OK, mutta ainakin minulle on jotenkin vaikea hahmottaa, millaista yhteystarvetta Tampellasta olisi Korkinmäen tai Nekalan ja Viinikan suuntaan. Tampellan ikärakenteen huomioonottaen 31 ei mene edes Hatanpään sairaalan kautta.

Minä näen asian niin, että tuolla järjestelyllä Tampellan alueelle saataisiin ylipäänsä järjestettyä säännöllinen joukkoliikenneyhteys edullisesti. Keskustorilla voi sitten vaihtaa muille linjoille, jos on matkalla jonnekin minne 31:llä ei suoraan pääsisi.
 
Kun nyt puhutaan samaa kieltä Hatanpään sairaalasta ja sen tärkeydestä, jossa koukkailee ihan turha kolmonen koko ajan ja seiska lopettaa ja siirtyy taas tyhjänpanttina muiden seuraksi Keskustorille seisomaan-niin jatkakaa seiskaa vaikkapa
Särkänniemeen, josta lähtiessä se kieppaisi Amurin ja jopa Tampellankin kautta hakemaan ne kremppaiset,joilla on Hatanpäälle tarvetta mennä-tämän yhteyden puuttuminen siihen suuntaan tulee pahasti kusemaan nykypäättäjien kintuille, koska juppi-Amurissa mm. asuu käytännössä kaikki entiset pomot koko systeemistä.... ja ovat jo nyt aivan käärmeissään, ne joiden kanssa olen jutellut.
 
Onko Ozzyllä mennyt Amuri ja Tampella sekaisin, vai onko oma käsitykseni näistä paikoista juuri päinvastainen? Oman käsitykseni mukaan Amuri on enemmän pappojen ja mummelien valtakuntaa kuin Tampella, joka on juurikin nuorten, urbaanien ammattilaisten asuttama kaupunginosa.

Linja 32 käy tällä haavaa kokonaiset kaksi kertaa suuntaansa arkipäivän aikana Tampellan alueella, eikä kerran tunnissa. Linja kulkee toki Lapintietä kerran tunnissa, mutta Tampellan uloimmilta alueilta on jo kohtuuton kävelymatka Lapintien varteen pysäkille tunnin vuorovälin pikkubussia odottamaan, ottaen huomioon alueen sijainnin osana maan toiseksi suurimman kaupunkiseudun ydinkeskustaa.

Tampellan alue on kaiken lisäksi vieläpä tiheästi rakennettu kerrostaloalue ja alueella on etenkin turistien suosima Vapriikki, joten oikeasti minimipalvelutasona alueelle kuuluisi tarjota vähintään 30 minuutin vuoroväli, mikä onnistuisi ylläolevalla ehdotuksellani. Ei olisi mielestäni myös ollenkaan poissuljettua jatkaa jotakin tiheämmin liikennöityä linjaa Tampellaan. On poikkeuksellista, jos tämänkokoisen kerrostaloalueen kautta ei kulje vähintään 15 minuutin vuorovälein bussia. Alue tulee vieläpä seuraavan kymmenen vuoden aikana laajentumaan kohti Ranta-Tampellaa, joten joukkoliikennetarve ei ainakaan tule vähenemään. Siispä voisi hyvällä omallatunnolla irroittaa jonkun Pyynikintorille tai Keskustorille päättyvän tiheähkönkin linjan päättymään Tampellaan. Mieleeni tulee jopa linja 2, joka toimisi siten keskustan heilurimaisena runkolinjana.

Itselleni Tampellan alue on poissuljettu asuinalue ainakin niin kauan, kun alueella ei ole toimivaa ja riittävän tiheästi kulkevaa joukkoliikenneyhteyttä. TASE 2025-projektissa on muuten ehdotettu Tampellan esplanadin ylle jopa omaa rautatieseisaketta.
 
No joo onhan se niin että Tampellaan tarttis saada hieman paremmat yhteydet kuin nyt. Jostainhan sitä vois aloittaa ja tuo 31 vois olla sellainen. Muutaman vuoden sisällä sinne varmaan saadaankin ihan oikea linja, kun Ranta-Tampellaa aletaan rakentamaan ja Kekkosentie siirretään tunneliin.

Ranta-Tampellan vanhoilla sivuilla on aluetta koskevaa suunnittelumateriaalia (joka tosin on jo nyt hieman vanhentunutta Koskenniskan sillan takia): Pitkän tunnelin alustava luonnos, Joukkoliikenne. Näistä selviääkin monelta osin, mistä alueelle jsokus tulevaisuudessa liikennöivä linja kulkee.

Tampellan mahdollinen lähijunaseisakekin olisi ihan paikallaan, mikäli siis päädytään sellainen järjestelmä ylipäätään rakentamaan. Sittenpähän pääsisi Tampellasta suoraan kumpaankin suuntaan kätevästi kiertämättä keskustan kautta.
 
Takaisin
Ylös