Tampereen seudun linjanumerointi

Liittynyt
29 Syyskuu 2005
Viestit
82
Varmasti tästäkin on kattavasti keskusteltu jossain topicissa jota en tällä haavaa löydä täältä mutta nyt heinäkuusta 2014 olisi hyvä tilaisuus järkeistää mm. Kangasalan seudun linjanumerointi.

Kuten tiedossa on, on numeroavaruus jaettu siten, että Kangasalan liikenteen numerot olisivat 40-49 poislukien Tampere-Ruutana joka on Tampereen 90-sarjaa mikä on loogista sinänsä.
Siihen liittyen nythän linjaa Kangasala (Pikkola) - Perälän th. linjaa ajetaan myös numerolla 95 mikä ei ole loogista. Kulkeehan linja alusta loppuun Kangasalan kunnan alueella.
Myös entiset 75 ja 76 ovat liikennöitsijöiden omia oivalluksia.
Onko jossain olemassa tarkempia speksejä miten nämä korjataan.
Omasta mielestäni olisi loogisinta jättää numerot 40-43 Tampereen ja Kangasalan väliseen kolmen eri reitin runkoliikenteeseen pl. tuleva linja 50 Lempäälä-Tampere-Kangasala.
Sitten suunnittain esim.

44 Suinula-Perälä suunta
45 Ponsa-Orivesi suunta
46-47 Sahalahden-Kuhmalahden suunta
48 Pälkäneen suunta
49 Valkeakosken suunta

ajatusta voidaan jatkaa 90-sarjalla Tampereelta 9-tietä Oriveden suuntaan voisi olla vaikkapa 96 <

Näinollen numeroinnin funktio tulisi selvemmäksi ja numero todella kertoisi paremmin auton reitin vähemmillä kilpiteksteillä.

Myös Pirkkalan 60-69 numerot tulisi säilyttää samalla logiikalla Pirkkalan sisäisessä liikenteessä. Linja 16 tulisi loogisesti olla 60. Suuppa-Koskipuisto-Leinola/Lentola.

Nyt olisi oiva tilaisuus poistaa epäloogisuudet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kannatan muuten, mutta Pirkkalan liikenne integroidaan täysin Tampereen liikenteeseen ja vastaavaa metsävyöhykettä, mikä muilta naapurikunnilta löytyy ainakin jossain muodossa - ei ole Pirkkalalla lainkaan. Pirkkalan numeroinnin integroisin täysin Tampereen järjestelmään, jonka pohjana on toivottavasti runkobussilinjat 1-10 ja tarvittaessa kirjaimet ratikkalinjalle/-oille. Näin ollen työnumero 16 voisi olla vaikkapa linja 4 tai 9, työnumero 1 voisi olla 11, työnumero 7 voisi olla vaikka 14 ja työnumero 11 voisi olla linja 19.

Pirkkalan syrjäseutujen linjanumerot ovatkin sitten isompi ongelma. Pistäisin sen samaan kategoriaan työnumero 65:n kanssa.
 
Tästä onkin keskusteltu jo muutamassa ketjussa. Esim. tässä:

Mun mielestäni hyvä numerointistandardi olisikin seuraavanlainen:

1–10: runkolinjat
11–30: peruslinjat
31–39: työmatkalinjat
40–99: seutulinjasto
40-sarja: Kangasala
50-sarja: Lempäälä
60-sarja: Pirkkalan maaseutu/poikittaislinjasto
70-sarja: Nokia
80-sarja: Ylöjärvi
90-sarja: Aitolahdentien suunta (Teisko/Ruutana/Orivesi)

Tämähän toteutuu ainakin seutulinjaston osalta melko tarkkaan 1.7.2014 alkaen, Kangasalaa lukuunottamatta. Ylöjärven ja Kangasalan takaisen linjaston vapauduttua olisin varsin tyytyväinen, jos esim. Ylöjärvi–TAYS–Kangasala-linja olisi numerolla 40.

Omasta mielestäni olisi loogisinta jättää numerot 40-43 Tampereen ja Kangasalan väliseen kolmen eri reitin runkoliikenteeseen pl. tuleva linja 50 Lempäälä-Tampere-Kangasala.
Sitten suunnittain esim.

44 Suinula-Perälä suunta
45 Ponsa-Orivesi suunta
46-47 Sahalahden-Kuhmalahden suunta
48 Pälkäneen suunta
49 Valkeakosken suunta
Tampereen ja Kangasalan välisen reitin runkoliikenne tapahtuu linjanumerolla 40 ja vuorot jatkavat Tampereelta Lempäälään linjanumerolla 50. Oletan, että siirtymäajan jälkeen Kangasalan taakse menevät bussit kulkevat kaikki TAYS:n kaujtta, jolloin linjanumerot voidaan laittaa säteittäin myötäpäivään Kangasalta esim. tällä tapaa:

41 Ponsa/Orivesi
42 Sahalahti/Kuhmalahti
43 Pälkäne/Luopioinen
44 Valkeakoski
45 Asema
46 Ruutana/Suinula/Lihasula (Ruutanan kautta Tampereelle kulkeva linja olisi toki 95)

Todennäköisesti näistä vain 42 ja 43 olisivat Lahdentietä pitkin Tampereelle asti ajettavia linjoja, jotka liikennöisivät noin tunnin välein kumpikin. Näiden lisäksi voisi olla vielä erillinen tarjontaa paikkaava Kangasala–TAYS–Tampere-vuoro tunnin välein, jolloin Kangasalan ja Tampereen välille muodostuisi kaksi käytävää, joita pitkin ajettaisiin ainakin ruuhka-aikaan 20 minuutin välein, jolloin Kangasalle syntyisi 10 minuutin vuoroväli.

Myös Pirkkalan 60-69 numerot tulisi säilyttää samalla logiikalla Pirkkalan sisäisessä liikenteessä. Linja 16 tulisi loogisesti olla 60. Suuppa-Koskipuisto-Leinola/Lentola.
Kannatan muuten, mutta Pirkkalan liikenne integroidaan täysin Tampereen liikenteeseen ja vastaavaa metsävyöhykettä, mikä muilta naapurikunnilta löytyy ainakin jossain muodossa - ei ole Pirkkalalla lainkaan. Pirkkalan numeroinnin integroisin täysin Tampereen järjestelmään, jonka pohjana on toivottavasti runkobussilinjat 1-10 ja tarvittaessa kirjaimet ratikkalinjalle/-oille. Näin ollen työnumero 16 voisi olla vaikkapa linja 4 tai 9, työnumero 1 voisi olla 11, työnumero 7 voisi olla vaikka 14 ja työnumero 11 voisi olla linja 19.
Ei. Pirkkala–Koskipuisto–TAYS–Lentola-linja olkoon 1. Siteeraan itseäni:

Jos halutaan siirtyä tähän runkolinjat = 1–10-systeemiin, niin numeron 16 sijaan loogista olisi käyttää molempien linjapäiden olemassaolevaa yhteistä nimittäjää, eli joko ykköstä tai kutosta. Itse asiassa nyt kun asiaa tarkemmin miettii, numero 1 voisi olla jopa paras mahdollinen vaihtoehto tällä Nuolialantien päälinjalla, koska ykkösen reitti muuttuu joka tapauksessa Härmälän päässä, ja linja jää selvästi uuden runkolinjan varjoon.
 
Kommentoin vain Pirkkalan numerointia:

Voihan se ihan hyvin ykkönenkin olla, varsinkin härmäläläisten mielenrauhan säilyttämiseksi. Pääasia on, että runkolinjanumerointi (ja mielellään myös brändäys HSL:n malliin jollain aikavälillä) saadaan käyttöön jo ensi kesänä.
 
Takaisin
Ylös