Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Tampereen seudun linjanumerointi

  1. #1
    bassman avatar
    Liittynyt
    29.09.2005
    Viestejä
    82

    oletus Tampereen seudun linjanumerointi

    Varmasti tästäkin on kattavasti keskusteltu jossain topicissa jota en tällä haavaa löydä täältä mutta nyt heinäkuusta 2014 olisi hyvä tilaisuus järkeistää mm. Kangasalan seudun linjanumerointi.

    Kuten tiedossa on, on numeroavaruus jaettu siten, että Kangasalan liikenteen numerot olisivat 40-49 poislukien Tampere-Ruutana joka on Tampereen 90-sarjaa mikä on loogista sinänsä.
    Siihen liittyen nythän linjaa Kangasala (Pikkola) - Perälän th. linjaa ajetaan myös numerolla 95 mikä ei ole loogista. Kulkeehan linja alusta loppuun Kangasalan kunnan alueella.
    Myös entiset 75 ja 76 ovat liikennöitsijöiden omia oivalluksia.
    Onko jossain olemassa tarkempia speksejä miten nämä korjataan.
    Omasta mielestäni olisi loogisinta jättää numerot 40-43 Tampereen ja Kangasalan väliseen kolmen eri reitin runkoliikenteeseen pl. tuleva linja 50 Lempäälä-Tampere-Kangasala.
    Sitten suunnittain esim.

    44 Suinula-Perälä suunta
    45 Ponsa-Orivesi suunta
    46-47 Sahalahden-Kuhmalahden suunta
    48 Pälkäneen suunta
    49 Valkeakosken suunta

    ajatusta voidaan jatkaa 90-sarjalla Tampereelta 9-tietä Oriveden suuntaan voisi olla vaikkapa 96 <

    Näinollen numeroinnin funktio tulisi selvemmäksi ja numero todella kertoisi paremmin auton reitin vähemmillä kilpiteksteillä.

    Myös Pirkkalan 60-69 numerot tulisi säilyttää samalla logiikalla Pirkkalan sisäisessä liikenteessä. Linja 16 tulisi loogisesti olla 60. Suuppa-Koskipuisto-Leinola/Lentola.

    Nyt olisi oiva tilaisuus poistaa epäloogisuudet.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 22.11.2013 kello 22:55. Syy: ylimääräiset kysymysmerkit pois

  2. #2

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Tampereen seudun linjanumerointi

    Kannatan muuten, mutta Pirkkalan liikenne integroidaan täysin Tampereen liikenteeseen ja vastaavaa metsävyöhykettä, mikä muilta naapurikunnilta löytyy ainakin jossain muodossa - ei ole Pirkkalalla lainkaan. Pirkkalan numeroinnin integroisin täysin Tampereen järjestelmään, jonka pohjana on toivottavasti runkobussilinjat 1-10 ja tarvittaessa kirjaimet ratikkalinjalle/-oille. Näin ollen työnumero 16 voisi olla vaikkapa linja 4 tai 9, työnumero 1 voisi olla 11, työnumero 7 voisi olla vaikka 14 ja työnumero 11 voisi olla linja 19.

    Pirkkalan syrjäseutujen linjanumerot ovatkin sitten isompi ongelma. Pistäisin sen samaan kategoriaan työnumero 65:n kanssa.

  3. #3
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Tampereen seudun linjanumerointi

    Tästä onkin keskusteltu jo muutamassa ketjussa. Esim. tässä:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Mun mielestäni hyvä numerointistandardi olisikin seuraavanlainen:

    1–10: runkolinjat
    11–30: peruslinjat
    31–39: työmatkalinjat
    40–99: seutulinjasto
    40-sarja: Kangasala
    50-sarja: Lempäälä
    60-sarja: Pirkkalan maaseutu/poikittaislinjasto
    70-sarja: Nokia
    80-sarja: Ylöjärvi
    90-sarja: Aitolahdentien suunta (Teisko/Ruutana/Orivesi)

    Tämähän toteutuu ainakin seutulinjaston osalta melko tarkkaan 1.7.2014 alkaen, Kangasalaa lukuunottamatta. Ylöjärven ja Kangasalan takaisen linjaston vapauduttua olisin varsin tyytyväinen, jos esim. Ylöjärvi–TAYS–Kangasala-linja olisi numerolla 40.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut bassman Näytä viesti
    Omasta mielestäni olisi loogisinta jättää numerot 40-43 Tampereen ja Kangasalan väliseen kolmen eri reitin runkoliikenteeseen pl. tuleva linja 50 Lempäälä-Tampere-Kangasala.
    Sitten suunnittain esim.

    44 Suinula-Perälä suunta
    45 Ponsa-Orivesi suunta
    46-47 Sahalahden-Kuhmalahden suunta
    48 Pälkäneen suunta
    49 Valkeakosken suunta
    Tampereen ja Kangasalan välisen reitin runkoliikenne tapahtuu linjanumerolla 40 ja vuorot jatkavat Tampereelta Lempäälään linjanumerolla 50. Oletan, että siirtymäajan jälkeen Kangasalan taakse menevät bussit kulkevat kaikki TAYS:n kaujtta, jolloin linjanumerot voidaan laittaa säteittäin myötäpäivään Kangasalta esim. tällä tapaa:

    41 Ponsa/Orivesi
    42 Sahalahti/Kuhmalahti
    43 Pälkäne/Luopioinen
    44 Valkeakoski
    45 Asema
    46 Ruutana/Suinula/Lihasula (Ruutanan kautta Tampereelle kulkeva linja olisi toki 95)

    Todennäköisesti näistä vain 42 ja 43 olisivat Lahdentietä pitkin Tampereelle asti ajettavia linjoja, jotka liikennöisivät noin tunnin välein kumpikin. Näiden lisäksi voisi olla vielä erillinen tarjontaa paikkaava Kangasala–TAYS–Tampere-vuoro tunnin välein, jolloin Kangasalan ja Tampereen välille muodostuisi kaksi käytävää, joita pitkin ajettaisiin ainakin ruuhka-aikaan 20 minuutin välein, jolloin Kangasalle syntyisi 10 minuutin vuoroväli.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bassman Näytä viesti
    Myös Pirkkalan 60-69 numerot tulisi säilyttää samalla logiikalla Pirkkalan sisäisessä liikenteessä. Linja 16 tulisi loogisesti olla 60. Suuppa-Koskipuisto-Leinola/Lentola.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Precise Näytä viesti
    Kannatan muuten, mutta Pirkkalan liikenne integroidaan täysin Tampereen liikenteeseen ja vastaavaa metsävyöhykettä, mikä muilta naapurikunnilta löytyy ainakin jossain muodossa - ei ole Pirkkalalla lainkaan. Pirkkalan numeroinnin integroisin täysin Tampereen järjestelmään, jonka pohjana on toivottavasti runkobussilinjat 1-10 ja tarvittaessa kirjaimet ratikkalinjalle/-oille. Näin ollen työnumero 16 voisi olla vaikkapa linja 4 tai 9, työnumero 1 voisi olla 11, työnumero 7 voisi olla vaikka 14 ja työnumero 11 voisi olla linja 19.
    Ei. Pirkkala–Koskipuisto–TAYS–Lentola-linja olkoon 1. Siteeraan itseäni:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jos halutaan siirtyä tähän runkolinjat = 1–10-systeemiin, niin numeron 16 sijaan loogista olisi käyttää molempien linjapäiden olemassaolevaa yhteistä nimittäjää, eli joko ykköstä tai kutosta. Itse asiassa nyt kun asiaa tarkemmin miettii, numero 1 voisi olla jopa paras mahdollinen vaihtoehto tällä Nuolialantien päälinjalla, koska ykkösen reitti muuttuu joka tapauksessa Härmälän päässä, ja linja jää selvästi uuden runkolinjan varjoon.
    Sakari Kestinen

  4. #4

    Liittynyt
    23.04.2013
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    273

    oletus Vs: Tampereen seudun linjanumerointi

    Kommentoin vain Pirkkalan numerointia:

    Voihan se ihan hyvin ykkönenkin olla, varsinkin härmäläläisten mielenrauhan säilyttämiseksi. Pääasia on, että runkolinjanumerointi (ja mielellään myös brändäys HSL:n malliin jollain aikavälillä) saadaan käyttöön jo ensi kesänä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma
    kirjoittanut ultrix foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 34
    Viimeisin viesti: 12.10.2011, 17:53
  2. Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 27.04.2009, 13:53
  3. Tutkimus: Tampereen seudun joukkoliikenteen suunnittelu yhtenä kokonaisuutena
    kirjoittanut Allison foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 29.12.2007, 20:14
  4. Autoliiton Tampereen seudun osasto ry:n liikennepoliittinen ohjelma
    kirjoittanut janihyvarinen foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2007, 01:20
  5. Tampereen seudun lähijunaliikenne 1980-luvulla
    kirjoittanut vompatti foorumissa Junat
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 31.10.2005, 22:42

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •