Bussien kunto

Kun kerran Matkahuollon korteista tuli puhe; osaako joku sanoa, onko noissa kaikissa sirullisissa korteissa olemassa myös (rahastuslaitteen omaa) etälukumahdollisuus? Samannäköisiä kortteja osa laittaa tuohon Pusatec:n sirulukijaan ja loput käyttävät puolestaan sitä vieressä olevaa etälukijaa. Mielelläni kyllä opastaisin kaikki käyttämään tuota etälukijaa, mutta en tähän päivään mennessä saanut varmuutta noiden teknisiin ominaisuuksiin.

Sen verran voi myös todeta, että tuo etäluku toimii noissa MH:n korteissa epäluotettavasti verrattuna Jolin korttipohjiin; välillä kortti toimii korttikotelonkin läpi kertayrittämällä, välillä ilman suojakoteloakin olevaa korttia saa pitkän aikaa pyöritellä etälukijan päällä ennenkuin ao. kortti saadaan luettua.
 
Mh:n korttia on sirullista ja etäluettavaa. Molempia ominaisuuksia ei enää ole yhdessäkään kortissa. Niitä myytiin jossain, mutta vedettiin takaisin ongelmien takia. Sirullinen on ilmeisesti poistuva malli ja niitä on jäljellä vähenevä määrä. Rahastuslaitteen etälukija ei lue mh:n kortteja ja siksi niitä pitää näyttää itse rahastuslaitteelle. Vähän hölmöä sinänsä. Jotkut uudet käyttäjät koittavat ensin leimata kortin etälukijaan ja kuljettaja saa neuvoa asiassa.
 
Etälukijalla tarkoitinkin juuri tätä PT10-rahastuslaitteessa olevaa lukijapaikkaa, en sitä erillistä PT11-lukijaa. Osa korteista toimii tässä hyvinkin nopeasti, osaa tosiaan saa houkutella taas pitkänkin aikaa, että suostuvat yhteistyöhön.
 
Vai olisiko kuitenkin matkustusmukavuus kiinni siitä kaasupolkimesta ja kuinka pehmeää (lue: nykimätöntä) kyytiä sillä saa aikaiseksi? Varsinkin KUB-Scanioissa se tuntuu olevan lähinnä toivomuspoljin.



No tässä kohtaa voi varmaan kysyä asiakkaalta että onko järkeä tunkea siihen ensimmäiseen, kattoaan myöten täynnä olevaan autoon kun perässä tulee ne kaksi typötyhjää teliautoa.

Eikä se aina ole se ensimmäinen autokaan. Useampikin matkustaja on minulle sanonut sekä Nokian että Pirkkalan suunnasta matkustavan mieluummin Paunun pehmeillä penkeillä kuin peltikupeissa, kun olen huonosti sopinut pysäkille viittovaa asiakasta ottamaan ja sanonut: "Edellä olevalla olisit kyllä päässyt samaan paikkaan." :)

Niin ja kyllä matkustajana ollessani arvostan todella Lahti 402 Volvojen pehmeyttä Hämpillä.
 
Mielipiteitä on monia, mutta mielestäni Tampereella ollaan menossa seutuliikenteen osalta oikeaan suuntaan, kun se otetaan hallintaan ja joukkoliikenne saadaan tältä osin yhtenäistettyä. Uskon, että tämä myös selkeyttää liikennettä mm. Härmälän suunnalla ja siten helpottaa sekä Pirkkalaan että Härmälään matkustavien arkea.

Matkahuollon kortti on tosiaankin aivan onneton verrattuna JOLI:n korttiin - oli kyseessä sitten sirullinen tai siruton. Takuuaikakin on lyhyempi, korttikotelossa ei ole heijastinta, kortti on kalliimpi jne.

Kun täällä paunulaisia tuntuu olevan, voisitteko kommentoida Pirkkalan suunnan hiljaisen ajan liikenteen tasoa? Liikennettä ajetaan ilmeisesti yhdellä autolla, joka yrittää epätoivoisesti liikennöidä ainakin Pirkkalan suuntaan täydellä kuormalla tunnin välein, eli yhdensuuntaiseen matkaan on varattu puoli tuntia. Olen nyt useampana iltana saanut todistaa, että varattu aika on aivan liian lyhyt. Onko tämä ongelma huomattu siellä päässä?
 
Joskus olen kuullut matkustajan sanovan, että "tällä pääsee nopeammin" tullessaan Paunun kyytiin, vaikka yhtäaikaisesti olisi myös kunnollista kunnallista palvelua tarjolla. Seutuliikennettä voisi kehittää myös ilman kilpailutusta ja ilman, että veronmaksajien rahoilla ostetaan suuria määriä uusia / uudempia autoja ja lopetetaan vanhat toimivat linjat. Nokialla ei heinäkuun 2014 pääse juuri mistään, juuri mihinkään vaihtamatta bussia välissä ja ne alueet, joilla nyt on paljon bussimatkustajia kierretään kokonaan, kauempaa tai ajetaan harvemmin. Todellista palvelun parantamista siis. Luin jostain, että 2. vyöhykkeen kertalippu tulisi olemaan 3,5e. Eli nokian sisäisestä matkasta menee 20 senttiä enemmän kuin nyt. Tietysti lipussa on tunnin vaihto-oikeus, mutta paunun kilometrilipustakin pystyy periaatteessa tekemään vaihtolipun, jolla matkustaja vielä pääsee takaisin lähtöpaikkaan.

Tälläistä ei pitäisi olla olemassakaan, mutta minullapa on. Ja kaikilla matkustajillakin tuntuu olevan. Matkahuollon korttikotelo heijastimella (hopeinen pinta).


Pirkkalan Sunnuntailiikenteessä on valitettavan vähän vuoroja, mutta ei niitäkään yhdellä autolla hoideta. Lempäälän autolla pari vuoroa, pirkkalasta pari autoa ja joku nekalankin auto käy heittämässä kierroksen tai pari. Yhteen suuntaan ei ole ajoaikaa 30 minuuttia vaan esimerkiksi sunnuntaina 11:50 pyynikintorilta, suupalla 12:10 (tuskin on, mutta ei tarvitsekaan) kyösti-turkkirata-vähäjärvi-suuppa 12:30 mennessä ja pyynikintorille 12:55. Ktv/vtk lenkki tasaa aikataulua kivasti. Ja torilta ehtii takaisin pirkkalaan 12:55 tai korkeintaan viisi minuuttia myöhässä, mutta se tasaantuu matkalla.
 
Seutuliikennettä voisi kehittää myös ilman kilpailutusta ja ilman, että veronmaksajien rahoilla ostetaan suuria määriä uusia / uudempia autoja ja lopetetaan vanhat toimivat linjat. Nokialla ei heinäkuun 2014 pääse juuri mistään, juuri mihinkään vaihtamatta bussia välissä ja ne alueet, joilla nyt on paljon bussimatkustajia kierretään kokonaan, kauempaa tai ajetaan harvemmin. Todellista palvelun parantamista siis.

Seutuliikenteen parantaminen olisi mahdotonta, jos määräysvalta säilytettäisi yksityisillä yrityksillä, joiden ainoa tehtävä on tuottaa voittoa. Siihen nähden viikonloppuliikenne on yllättävänkin hyvällä tasolla. Samalla saadaan seutuliikenteeseen nykyaikaista ja vähäpäästöistä kalustoa. "Vanha toimiva" toimii varmaan jokaisessa asiassa, mutta eikö mieleen tullut, että uusi voi olla parempi? Pirkkalasta ja Härmälästä pääsee jatkossa suorilla yhteyksillä itäiseen keskustaan, jolle on varmasti kysyntää.

Seutumuutoksen isoin hyöty tuleekin mielestäni koko järjestelmän yhtenäistämisestä, joka on ollut lippulaitteita lukuun ottamatta tähän asti täysin retuperällä.

Nokialla linjasto selkeytyy ja rautatieaseman seudusta voidaan luoda selvä joukkoliikenteen keskus (vrt. Westendin asema tai jopa Itäkeskus pienempänä). Moottoritieyhteyksien määrä kasvaa, Pitkäniemeen pääsee Tampereen suunnasta tiheämmin ja halvemmalla ja lipputuotteita tulee lisää. Nokian ja Tampereen keskustojen välille tulee laadukas 15 minuutin vuoroväli. Silloin kun ihmisiä liikkuu eniten, lähiöistäkin pääsee suorilla moottoritieyhteyksillä sopivasti tasatunneiksi keskustaan. Vaikka Nokian lähiöistä tuleekin Tampereelle vaihto ruuhka-aikojen ulkopuolella, en voi nähdä muutoksessa kuin hyvää.

Tälläistä ei pitäisi olla olemassakaan, mutta minullapa on. Ja kaikilla matkustajillakin tuntuu olevan. Matkahuollon korttikotelo heijastimella (hopeinen pinta).

Puhuin nyt omalla kokemuksellani. Ainakaan minulle tyrkytetyssä Matkahuollon kotelossa ei ollut heijastinta. Tiedä häntä mikä versio sitten oli.

Pirkkalan Sunnuntailiikenteessä on valitettavan vähän vuoroja, mutta ei niitäkään yhdellä autolla hoideta. Lempäälän autolla pari vuoroa, pirkkalasta pari autoa ja joku nekalankin auto käy heittämässä kierroksen tai pari. Yhteen suuntaan ei ole ajoaikaa 30 minuuttia vaan esimerkiksi sunnuntaina 11:50 pyynikintorilta, suupalla 12:10 (tuskin on, mutta ei tarvitsekaan) kyösti-turkkirata-vähäjärvi-suuppa 12:30 mennessä ja pyynikintorille 12:55. Ktv/vtk lenkki tasaa aikataulua kivasti. Ja torilta ehtii takaisin pirkkalaan 12:55 tai korkeintaan viisi minuuttia myöhässä, mutta se tasaantuu matkalla.

Sunnuntailiikenne on oma lukunsa. Viittasin tällä lähinnä ilta- ja yöajan liikennöintiin.
 
välillä ilman suojakoteloakin olevaa korttia saa pitkän aikaa pyöritellä etälukijan päällä ennenkuin ao. kortti saadaan luettua.
Lopeta se turhanpäiväinen "pyörittely", ja laita korttisi reilusti lukijaa vasten ja pidä paikallaan. Anna täten kortinlukijalle edes mahdollisuus lukea korttisi tiedot.
 
Kun täällä paunulaisia tuntuu olevan, voisitteko kommentoida Pirkkalan suunnan hiljaisen ajan liikenteen tasoa? Liikennettä ajetaan ilmeisesti yhdellä autolla, joka yrittää epätoivoisesti liikennöidä ainakin Pirkkalan suuntaan täydellä kuormalla tunnin välein, eli yhdensuuntaiseen matkaan on varattu puoli tuntia. Olen nyt useampana iltana saanut todistaa, että varattu aika on aivan liian lyhyt. Onko tämä ongelma huomattu siellä päässä?

Ei iltaisin/yöllä ole yhtään 60 minuutin kierrosta Pirkkalassa. 65 minuuttia tai enemmän ne on. Mitä tulee väliaikoihin esim. Härmälässä tai Suupalla, ne on ohjeellisia väliaikoja joita ei saa ohittaa etuajassa. Aivan samalla tavalla kuin vaikkapa 22 saattaa lähteä yöllä 5-10 minuuttia myöhässä Annalasta takaisin ja silti se on taas aikataulussa Keskustorilla. Eli ei ole huomattu mitään ongelmaa.
 
Ei iltaisin/yöllä ole yhtään 60 minuutin kierrosta Pirkkalassa. 65 minuuttia tai enemmän ne on. Mitä tulee väliaikoihin esim. Härmälässä tai Suupalla, ne on ohjeellisia väliaikoja joita ei saa ohittaa etuajassa. Aivan samalla tavalla kuin vaikkapa 22 saattaa lähteä yöllä 5-10 minuuttia myöhässä Annalasta takaisin ja silti se on taas aikataulussa Keskustorilla. Eli ei ole huomattu mitään ongelmaa.

Sano ihan mitä vaan, mutta Pirkkalan suunnan bussit tulevat aina yöaikaan n. 15-30 minuuttia myöhässä. Viimeksi pääsin kokeilemaan viime lauantaina, kun olin menossa Ratinasta Härmälän suuntaan ja 22:10 bussi tuli klo 22:30. Menomatkalla klo 17:20 oli sama juttu, taisi olla myöhässä 15 minuuttia.

Lisäksi paluumatkalla (vuoro klo 22:10) kuljettaja selitti matkustajalle, kuinka hankalaa aikatauluissa pysyminen yöaikaan on, kun hän joutuu tunnin välein lähtemään Pyynikintorilta.
 
Lauantaisin pirkkalaan lähtee bussi 22:05. 22:15 ykkösellä olisit ollut 22:30 jo perillä härmälässä.
 
Lauantaisin pirkkalaan lähtee bussi 22:05. 22:15 ykkösellä olisit ollut 22:30 jo perillä härmälässä.

Pahoittelut mokasta, muistin aikataulun väärin ja näinhän asia on. Vuoro onkin siis enemmän myöhässä kuin kuvittelinkaan.

Härmälään pääsee näppärästi ykkösellä, mutta tällä kertaa olin menossa Pirkkalan puolelle.
 
Takaisin
Ylös