TKL:n Y-vuorot

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
ultrix sanoi:
Niin eikös hamassa menneisyydessä (=ennen 90-luvun loppupuolta) TKL:llä ollut varhaisaamun tehdastyöläisille y-linjoja, esim. y32 ja y72 (huom, y-kirjain pienellä) ja muita, jotka olivat numeroitu ihan miten sattuu?
Vielä 80-luvulla TKL:llä oli ylimääräiset vuorot y31 - y79 normaalin liikenteen lisänä. Nauhalinjakilvissä Y-kirjain oli kyllä iso, sivulla olevassa vanerilinjakilvessä pieni. Aamun varhaisyhteyksien lisäksi ne olivat lisävuoroja aamu- ja iltaruuhkapiikeissä varmistamassa, että kaikki mahtuvat kyytiin. Heilurina ajavat Y-vuorot muodostivat myös vaihdottomia yhteyksiä sellaisille väleille, joilla normaalilinjat eivät niitä tarjonneet. Monet autot ajoivat vain yhden lähdön aamuruuhkassa ja yhden lähdön iltaruuhkassa.

Y-vuorot sinänsä olivat esimerkki mahdollisimman sekavasta joukkoliikenteestä. Aikatauluja ja reittejä ei kerrottu yleisölle, ellei käynyt erikseen kyselemässä neuvonnasta (eikä niitä sittenkään annettu paperilla). Pysäkille vain tuli joku salaperäinen "Y52", jossa ehkä oli määränpääkyltti (joka saattoi sekin olla joku outo akronyymi, esim. "TAKK"). Ne menivät kyytiin, jotka uskalsivat. Kyllähän vakiomatkustajat äkkiä oppivat, että sillä ylimääräiselläkin pääsee.

Y-vuorot oli numeroitu autojen mukaan eli linjoja y31 - y79 ajoi melkein 50 bussia (välistä saattoi puuttua joitakin linjoja). Nimikkobussit olivat TKL:n vanhimmasta päästä. Linjanumero sinänsä ei kertonut mitään reitistä, esim. y34 saattoi ajaa aamulla Lamminpäästä keskustaan ja iltapäivällä keskustasta Hervantaan. Jos reitti noudatteli jonkun varsinaisen linjan reittiä, laitettiin etulinjakilpeen y-kirjaimen lisäksi noudateltavan reitin numero (esim. y3). Sivu- ja takalinjakilvissä oli silti Y-vuoron autokohtainen numero. Y-vuoro ei välttämättä mennyt juuri etulinjakilvessä mainitun linjan reittiä, vaan saattoi tehdä poikkeamia tai päättäri saattoi olla kesken linjan. Heilurina ajavien Y-vuorojen linjanumero oli yleensä otettu päätepisteen mukaan. Jos esim. Hervannasta lähti "y16", ei saattanut kuin arvailla mitä kautta se menee Hervannasta keskustaan.

Y-vuorot hävisivät lähes kokonaan, kun matkustajamäärät laskivat ja toisaalta kalustokoko kasvoi 90-luvulla. Hieman ennen lopettamista niiden aikatauluja kyllä näkyi jopa aikataulukirjassa. Osa nykyisistä normaalilinjan numerolla ajettavista vuoroista olisi kyllä ehkä ennen olleet Y-vuoroja, esim. Tahmelaan menevät 29:n ja 2:n vuorot olisivatkin olleet y21:iä.
 
kuukanko sanoi:
Y-vuorot sinänsä olivat esimerkki mahdollisimman sekavasta joukkoliikenteestä. Aikatauluja ja reittejä ei kerrottu yleisölle, ellei käynyt erikseen kyselemässä neuvonnasta (eikä niitä sittenkään annettu paperilla). Pysäkille vain tuli joku salaperäinen "Y52", jossa ehkä oli määränpääkyltti (joka saattoi sekin olla joku outo akronyymi, esim. "TAKK"). Ne menivät kyytiin, jotka uskalsivat. Kyllähän vakiomatkustajat äkkiä oppivat, että sillä ylimääräiselläkin pääsee.
Kiitos tyhjentävästä selvityksestä!

Wanhemmat kuljettajat Y-vuoroja joskus muistelivat: kun etunauhakilpeä käännettiin kesken matkan, kyydissä ollut ei tiennyt, millä numerolla esim. keskustasta jatkettiin. Tästä seurasi se jo mainitsemasi seikka, että edessä, sivulla ja takana oli järjestelmällisesti eri "linjanumerot". Itse en noista käyttänyt kuin linjoja Y25 ja Y37, niistä kun tiesi mihin ne menevät :lol:

Y-vuorojen jujuhan oli siinä, että ne mahdollistivat periaatteessa joukkoliikenteen nopean reagoinnin kysyntämuutoksiin jopa kesken aikataulukauden. Tämän olisi varmaan voinut järjestää niinkin, että matkustajatkin ymmärtävät, mistä on kyse :?
 
Itse muistan parhaiten Y37:n (Y13/Y22) joka kulki mm. iltapäivisin Ruskosta Keskustorin ja Lamminpään kautta Sicpa-Winterille Myllypuronkadun päähän. Vielä 12 vuotta sitten tätä vuoroa ajettiin sisulla #530. Nuo olivatkin viimeisiä aikoja, kun ko. sarjan sisuilla pääsi matkustamaan. Sisujen poiston jälkeen tilalle tuli ensin #543 ja myöhemmin #551. Ennen y-vuorojen lakkauttamista kalustona oli puolestaan jokin Ajokki City/Volvo.

En kylläkään muista, että mainittu vuoro olisi koskaan ollut kovin kuormitettu. Silloin tällöin länteen päin mentäessä kuljettajakin saattoi kysäistä matkustajien määränpäätä, jotta voisi oikaista suoraan Myllypuronkatua kiertämättä lainkaan Lamminpään kautta. :)
 
Minä taas olen joskus 90-luvulla nähnyt pari kertaa muistaakseni linjan Y77, jonka reitti lähti Niihamasta jonnekin keskustaan päin.

Muistaakseni jopa kerran matkustin moisella Y-bussilla. Olimme tulossa TKL:n varikolta matkataksemme Keskustorille. Ihmeteltiin hiukan kun linjan 11 sijasta TKL:n portista kääntyi pysäkille päin bussi, joka sitten pysähtyi siihen ja lähdimme kohti keskustaa. Numero taisi olla Y33.
 
Minä matkustin noilla Y-vuoroilla useinkin, erityisesti kouluun aamuisin. Y34 ajoi Kalkusta Villilän kautta Keskustorille klo 7.20 ja 7.50 ainakin vuoteen 2001 asti. Hyvin nämäkin vuorot keräsivät matkustajia eli paikalliset kyllä oppivat käyttämään näitä vuoroja.

Hieman eksoottisempi oli (v.1998->) Tamrockin työmatkavuoro, joka lähti Keskustorilta 13.30 muistaakseni tunnuksella Y1. Reitti oli linjan 26 reittiä Tesomankadulle, josta Tamrockiin ja sieltä jatkettiin Kalkkuun (ja auto jatkoi Kalkusta klo 14.05 Y34:na entisen linjan 14 reittiä Lentävänniemeen). Eksoottista tuossa vuorossa oli se, että se ajettiin pikavuorona, joka ei jättänyt matkustajia ennen Tesomajärven pysäkkiä. Harvemmin Länsi-Tampereella on nähty pikavuoroja.

Y-linjoilla saattoi toisinaan tehdä myös todellisia kalustobongauksia. Siihen aikaan matalalattia-autoja oli vain kourallinen ja joskus sellainen oli päätynyt ajamaan y-vuoroa kun taas varsinaisella linjalla (esim. kolmonen) kaikki autot olivat vielä korkealattiaisia.
 
Kävin tänään Metson Pirkanmaa-kokoelmassa selailemassa 90-luvun aikataulukirjoja. Vuoden 1996 aikataulukirjan linjakartassa (joka muuten oli aivan surkea) oli jopa erikseen piirretty linjaus Teiskontieltä Niihamaan linjaa Y 77 varten. Nykyään Niihaman liikenne taidetaan hoitaa yksityisellä pikkubussilla?

Ennen tuota "Tamrockin työmatkavuoroa" oli linja y213, joka siis ajoi linjojen 2 ja 13 reittiä Länsi-Tampereella, ja linja 327, joka ajoi Itä-Tampereella mm. Irjalan kautta kierrellen. Vielä muutama vuosi sitten taisi olla jopa täällä Niemen alueella kiertelevä y-linja, en muista vain mikä, koska en huomannut merkitä linjoja vanhoista aikatauluista muistiin. Matkustin sillä kerran Pohtolan päättäriltä kotiin.

Koskas nämä viimeisetkin Y-vuorot lakkautettiin tarkalleen ottaen? Vissiinkin puhutaan kuitenkin tästä vuosituhannesta. Oliko samaan aikaan uuden Y-linjaston lanseeraamisen aikana?

TKL:n Y-vuorolinjasto muuten on vieläkin netissä :idea:
 
Tässä viestiketjussa voinkin hyvin suunnittelijana kysyä, kannattaisiko Y-vuorojärjestelmää herätellä henkiin. Selvää on, että Y-vuoroista tiedottamisen tulisi olla selkeää ja mahdollisimman yksinkertaista.

Kysymykseni taustalla on ajatus siitä, että ensi talvikauden alusta 14.8 saadaan vihdoin linjasto ja sellaiset aikataulut, että kaikkialla on 30 minuutin minimivuorovälitarjonta kaikkina viikonpäivinä harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Tämä 30 minuutin perustarjonta on suuri parannus nykyiseen palvelutasoon. Tilanteessa, jossa tuo minimitaso on kaikkialla, joudutaan miettimään, mihin seuraavaksi palvelutasoa parannettaessa kannattaa panostaa. Y-vuorojärjestelmä olisi vaihtoehto, joka nostaisi ruuhka-ajan palvelutasoa, eli parantaisi palvelutasoa siihen aikaan kun massat liikkuvat.

Y-vuorojärjestelmän etuja olisivat
  • täsmätarjonta työmatka/koulumatka -liikkumistarpeisiin
  • nopeat yhteydet
  • joustava ja nopea reagointi kysynnän muutoksiin.
Työsuhdematkalippu tuo lisämatkustajia nimenomaan ruuhka-aikoihin.
 
ultrix sanoi:
Koskas nämä viimeisetkin Y-vuorot lakkautettiin tarkalleen ottaen? Vissiinkin puhutaan kuitenkin tästä vuosituhannesta. Oliko samaan aikaan uuden Y-linjaston lanseeraamisen aikana?

TKL:n Y-vuorolinjasto muuten on vieläkin netissä :idea:
Monesti on yritetty lopettaa, mutta aina vaan tarvitaan. Itseasiassa tälläkin hetkellä on pari ruuhkaliikenteen Y-vuoroa, ainakin Y33, joka aamuisin kulkee Härmälästä linjan 1 reittiä torille ja sitten Y3:na TAKK:n suuntaan.

Toki tuo Y33 on vain peruslinjoja pitkin kulkeva ylimääräinen ruuhkapiikkien tasaaja, eikä mikään omia reittejään tallaava vuoro, mutta on olemassa kuitenkin. Aikataulu löytyy TKL:n sivuilta:

TKL sanoi:
Lisäämme ylimääräisen vuoron arkisin 7.11.2005 alkaen Pirkkahallista klo 7:25 linjan 1 reittiä Keskustorille (Tunnus Y1).

Lisäämme ylimääräisen vuoron arkisin 7.11.2005 alken Petsamosta klo 7:55 linjan 3 reittiä Lahdesjärvelle (Tunnus Y3).
Aiemmin ellei edelleen, Y32 kulki Sicpalle sinne Myllypuronkadulle Taninkadun kautta noin klo 6:15 aikoihin Keskustorilta.

Itselleni Y-vuorot ovat olleet jossain määrin sen verran rakkaita, että tuota materiaalia niistä löytyy muun muassa kaikki vuoden 1995 ajoaikataulut. Odottaa digitointia...

Mutta muutama kuva on webissä joistakin Y-vuoroista, kas:

Linkki 1 - muutama vuosi sitten Y32 oli iltapäivällä linjan 28 osapäivä joka kulki aina Olkkuun asti. Muissa kuvissa nuo Sicpan vuorot, joita ajettiin aina sinä päivänä huoltoon tulevalla autolla (yleensä nivel)

Linkki 2 - kun Annalan alue kasvoi kasvamistaan, otettiin apuun Y33 joka kulki tynkänä Keskustorilta Annalaan. Pientä hätäapua, kun heilurin päät oli voimakkaasti epätasapainossa.

Linkki 3 - Vuoreksen varikolle ajettiin ennen 26:n sinne jatkamista, muutama vuoro päivässä.
 
Allison sanoi:
Tässä viestiketjussa voinkin hyvin suunnittelijana kysyä, kannattaisiko Y-vuorojärjestelmää herätellä henkiin.
Minä en ainakaan kauheasti lämpeä Y-vuorojen kaltaiselle liikenteelle. Y-vuorojen mahdollistamat poikkeamat reitissä säästävät vain marginaalisesti, joten ihan hyvin voidaan vain lisätä lähtöjä normaalilinjalle jos palvelutasoa on varaa parantaa.
 
kuukanko sanoi:
Hieman ennen lopettamista niiden aikatauluja kyllä näkyi jopa aikataulukirjassa. Osa nykyisistä normaalilinjan numerolla ajettavista vuoroista olisi kyllä ehkä ennen olleet Y-vuoroja, esim. Tahmelaan menevät 29:n ja 2:n vuorot olisivatkin olleet y21:iä.
Y21 tunnuksella (etulinjakilpi) ajettiin vuoroa Y51 ennen linjan 6 jatkamista Hatanpäälle.

Y21:n (Y51) reitti oli seuraava:
Nekalan Halli - Muotialantie - Sotilaankatu - Santaharjuntie - Juvankatu - Annalankatu - Hikivuorenkatu - Maustekadun kääntöpaikka (Annala) - Hikivuorenkatu - Annalankatu - Juvankatu - Yrjöläntie - Turtolankatu - Hepolamminkatu - Orivedenkadun silta - Insinöörinkatu - Teekkarinkatu - Ahvenisjärventie - Linjan 23 Pääte - Ahvenisjärventie - Opiskelijankatu - Ruovedenkatu - Kanjoninkatu - Hervannan valtaväylä - Pehkusuonkatu - Loukkaankatu - Hallilantie - Jokipohjantie - Vihiojantie - Viinikankatu - Lahdeperänkatu - Hatanpään valtatie - Hatanpään puistokuja - Hatanpäänkatu - Hatanpään valtatie ja tarvittaessa Keskustorille, muuten Jokikatua Nekalan hallille.

Y21 tuossa tarkoitti pääasiassa sitä että sillä pääsi Ahlmanille ja Hatanpään sairaalalle. 90--luvun puolivälissä vuoroa ajettiin nivelautolla, muun muassa TKL #300, mutta loppuvuosina myös lyhyellä kalustolla (esim TKL #604). Hyvin usein autossa oli tuulilasikuorma jo Hervannassa ja se saattoi olla syy, miksi linja 6 jatkettiin Hervannasta Hatanpäälle.
 
TKL:n y-vuorot

Y-tunnuksilla on aikoinaan ajettu kokonaisia linjojakin. Tihein oli vamaan Y19 Ristinarkku-Keskustori, joka kulki ruuhka-aikana 10 minuutin välein. Lauantai ja sunnuntailiikennettä ei ollut lainkaan, siksi varmaan tuo y-tunnus.
Muita y-linjoja: Y51 Kiveliö-Vilunen-Keskustori
Y71 Keskustori-Tohloppi
Y23 Ristinarkku-Hervanta (nykykuutonen aloitettiin tällä)
Y72 Sarankulma-Keskustori
Y24 Solkimäki-Keskustori

Esimerkiksi Sarankulmaan tuo Y72 oli pitkään ainoa yhteys. Y71 samaten Tohloppiin.

Terveisin "vaari muistelee"
 
ultrix sanoi:
Ennen tuota "Tamrockin työmatkavuoroa" oli linja y213, joka siis ajoi linjojen 2 ja 13 reittiä Länsi-Tampereella, ja linja 327, joka ajoi Itä-Tampereella mm. Irjalan kautta kierrellen.
Tuo linja 213 (mielestäni ilman y-kirjainta) oli yövuoro joka ajoi silloisten linjojen 1,2,3,13 reittiä ja varsin fiksusti tuo numero on muodostettu kun kaikki em. linjanumerot esiintyvät siinä.

Mutta muuten oli hämäävää, että näitä samoja Y-numeroita oli myös varhaisaamun liikenteessä (Y33 Lentävänniemeen, Y36 Tesomalle jne) vaikka kyseessä oli aivan eri tyyppiset vuorot. Ja yövuorojen Y:t ja reitit olivat vielä erikseen. Hiljaisen ajan liikenteen käyttöönotto selkiytti tilannetta huomattavasti, kun yöliikenne ja varhaisaamun liikenne yhtenäistettiin. Silti olisi selkeämpää, jos hiljaisen ajan liikenteessä käytettäisiin vaikka kirjainta M kuten aikataulukirjassa (Y22 -> 22M) erotuksena y-vuoroihin. Ja miksei TKL ole koskaan ottanut kirjaimia kunnolla käyttöön linjakilpiin esim. Keskustorille päättyvät vuorot (22K)?
 
Jufo sanoi:
Ja miksei TKL ole koskaan ottanut kirjaimia kunnolla käyttöön linjakilpiin esim. Keskustorille päättyvät vuorot (22K)? Ajaahan Paunukin tunnuksilla 70K, 70M jne.
Ehkä onneksi ei, sillä huhtikuun alussa aloittanut Joukkoliikennekeskus voisi tehä tällä saralla yhtenäistävän politiikan kirjaintunnuksista. Olishan se perin hassua, että toisella operaattorilla K on Kankaantaka ja M Myllyhaka, mutta toisella Keskustori ja Myöhäisliikenne.

Se, miksi ei ole ottanut, voi olla taas perua siitä, että nauhakilvissä ei ollut muuta kuin numerot 0-9 ja kirjaimet Y, A ja P. Ongelma poistui toki elektronisten kilpien myötä.

Keskustorille jääviin vuoroihin oli kyllä melkein joka autossa lisäkilpenä tuulilasille asetettava KESKUSTORI -kyltti.
 
Re: TKL:n y-vuorot

Multsun poika sanoi:
Y-tunnuksilla on aikoinaan ajettu kokonaisia linjojakin.
Osa noista Y-tunnuksella ajetuista kokonaisista linjoista ajettiin kuitenkin normaalin Y-vuorokierron autoilla. Itselleni muistuu mieleen ainakin y72, joka siis oli Sarankulman yhteys ennen kuin sinne perustettiin kokopäiväinen linja. Bussien etulinjakilvessä oli tuo y72, mutta linjalla ei ollut varsinaisia nimikkoautoja vaan lähtöjä kävi ajelemassa eri y-vuorojen autoja, joilla siis oli sivu- ja takalinjakilvessä "oma" y-numeronsa.

Vastaavalla systeemillä ajettiin ainakin Matinlahteen linjaa y30. Välillä myös Hervanta - Tesoma -pikavuoron, jota ajettiin linjanumerolla 10, lähtöjä ajettiin y-vuoroilla.
 
Sicpan vuoro

killerpop sanoi:
Aiemmin ellei edelleen, Y32 kulki Sicpalle sinne Myllypuronkadulle Taninkadun kautta noin klo 6:15 aikoihin Keskustorilta.
Viime vuosina se on kai lähtenyt Keskustorilta hieman myöhemmin, kun edellistalvena lähti Sicpalta Hermiaan (tunnus Y13) klo 7:18. Kerran auto oli kai jäätynyt ja 7:15 perusvuoro täyttyi ääriään myöten jo Kohmankadulla. Tästä vuodesta en mene takuuseen, mutta luulisin nähneeni sen pari kertaa syksyllä Koskipuistossa. Mielenkiintoinen lisäratkaisu sinänsä, mutta Hermiaan asti ajo oli mielestäni turhaa.
 
Takaisin
Ylös