Avoin data Tampereen joukkoliikenteessä

Liittynyt
18 Syyskuu 2013
Viestit
43
Tuossa syksyllä on avattu reaaliaikainen avoimeen dataan perustuva rajapinta, josta kuka vain softakehittäjä voi napata dataa. Lissu liikenneseuranta on esimerkki sovelluksesta, jonka voi väsätä rajapinnan avulla. Eli sitä kautta saa bussien koordinaatit, linjatunnukset, bussien numerot, aikataulut, pysäkki-informaatiot jne. Muutamiin kännykkäsovelluksiin tuota on jo käytettykin. Linkkinä http://data.itsfactory.fi/. Tuossa vielä esimerkkinä ihmiselle luettavaksi tarkoitettuna dataa http://data.itsfactory.fi/siriaccess/vm/json?indent=yes
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Laitetaan tämä nyt tähän omaan ketjuun. Eli, jos kiinnostaa miten bussit ovat juuri nyt aikataulussa, niin tein tuollaisen listauksen niistä. http://pasi.bl.ee/businfo.html Kehitysehdotuksia?

Ainakin tällä hetkellä palvelu väittää kello 18.05 Hermialta lähteneen linjan 13 auton TKL #27 olevan 15 minuuttia myöhässä, vaikka se on jo Ylöjärven päätepysäkillä odottamassa lähtöään kello 19.25. Sivulla voisi myös lukea, että miltä päätepysäkiltä auto on lähtenyt ja mihin suuntaan.
 
Ainakin tällä hetkellä palvelu väittää kello 18.05 Hermialta lähteneen linjan 13 auton TKL #27 olevan 15 minuuttia myöhässä, vaikka se on jo Ylöjärven päätepysäkillä odottamassa lähtöään kello 19.25. Sivulla voisi myös lukea, että miltä päätepysäkiltä auto on lähtenyt ja mihin suuntaan.

Jos bussi saapuu päätepysäkille odottamaan eikä kuski laita järjestelmää pois päältä, niin se jää haamuksi tuonne. Siten päätepysäkillä olevia numerollisia busseja on vaikea poistaa. Sen sijaan bussit, joilla ei ole bussitunnusta voisin poistaa. Tuon lähtöpysäkin ja päätepysäkin voin lisätä, mutta se vaatii hiukan lisää työtä, kun se ei ole suoraan datasta saatavilla. Lisäksi tuo palvelin, jossa tuo on nyt on hidas, joten täytyy katsoa olisiko parempaa vaihtoehtoa.
 
Korjattakoon nyt sen verran, että kuljettaja ei normaalitilanteessa laita koskaan järjestelmää "pois päältä" päätteelle saapuessaan, vaan laite tiputtaa automaattisesti itsensä pois seurannasta päätepysäkille saapuessaan. Ylöjärven tapauksessa tämä ajantasauspysäkki on ilmeisesti varsinaisen päätepysäkkialueen ulkopuolella, joten koneen mielestä auto on vielä linjalla, ja niinpä tämä jää näkymään kartalle. Sama vika koskee ilmeisesti myös Atalan ja Risson päätepysäkkejä.
 
Korjattakoon nyt sen verran, että kuljettaja ei normaalitilanteessa laita koskaan järjestelmää "pois päältä" päätteelle saapuessaan, vaan laite tiputtaa automaattisesti itsensä pois seurannasta päätepysäkille saapuessaan. Ylöjärven tapauksessa tämä ajantasauspysäkki on ilmeisesti varsinaisen päätepysäkkialueen ulkopuolella, joten koneen mielestä auto on vielä linjalla, ja niinpä tämä jää näkymään kartalle. Sama vika koskee ilmeisesti myös Atalan ja Risson päätepysäkkejä.

Kiitoksia täsmennyksestä. Sain sinne laitettua lähtö ja päätepysäkit. Jos jollakin on ideoita millaista tietoa tarvitsisi tuolta saada, niin voin pohtia toteuttamista. Esimerkiksi tietyn bussin seuraavat pysäkit ja niille pysäkeille ennustetut saapumisajat saa tuolta datasta. Mutten tiedä tekeekö kukaan sillä mitään :). Pitäisi ennemmin toteuttaa tuo karttapohjalle.
 
Päivitetääs tätäkin ketjua. Eli nyt tuota reaaliaikaista bussien seurantaa kehtaa jo virallisesti esitellä. Siten tuolla on melkoisesti enemmän informaatiota bussien kulusta kuin esim busse.fi-sivulla. Klikatessa bussia se näyttää missä on sinua lähin pysäkki ja milloin bussi saapuu sinne pysäkille. Lisäksi näet kuinka paljon kyseinen bussi on edellä / myöhässä aikataulusta.

Sama sovellus on molemmissa osoitteissa:
http://www.pasikuparinen.fi/trejoukkoliikenne
http://pasi.bl.ee/trejoukkoliikenne

Esteettömät bussit (invaramppi):
http://www.pasikuparinen.fi/trebussit
http://pasi.bl.ee/trebussit
 
Läpi keskustan menevillä linjoilla tuo näyttää lähtöajan lähtöpaikasta, mutta voisiko lisäksi näkyä muut väliaikapisteet? Jos odotan Sammonkadulla linjaa 17, minua kiinnostaa enemmän keskustorin lähtöaika kuin kalkun.
 
Läpi keskustan menevillä linjoilla tuo näyttää lähtöajan lähtöpaikasta, mutta voisiko lisäksi näkyä muut väliaikapisteet? Jos odotan Sammonkadulla linjaa 17, minua kiinnostaa enemmän keskustorin lähtöaika kuin kalkun.

Jos annat oman sijaintisi sovellukselle, niin ohjelma näyttää mikä on sinua lähin seuraava pysäkki ja kuinka monta metriä sinne on. Se näyttää myös kuinka monta minuuttia bussin saapumiseen kyseiselle pysäkille on. Toki tuo lähtöaika lähtöpaikasta on sinänsä turha, mutta ajattelin, että jos sijaintia ei jaa, niin se näyttää edes tuon aikataulunmukaisen lähtöajan. Itse asun Hervannassa, joten täällä on monet päätepysäkit. Siten näen siitä monelta bussi lähtee päättäriltä.
 
Bussin numeron kertominen helpottaa kyllä bussibongareiden työtä, kun ei tarvitse enää lähteä ulos bongaamaan autoja :lol:
 
Nyt kun informaatiojärjestelmää kovasti vaihdetaan, on autojen selkokielisten tunnusten tilalle tulleet ilmeisesti Pusatecien numerot. Sekin tietty parannus siihen nähden, että uusimpiin autoihin ei edes koskaan asennettu edeltävää infojärjestelmää, joten niiden liikkeitä oli mahdoton seurata.

Olen koostanut omien havaintojen pohjalta, mikä rahastuslaitteen numero vastaa mitäkin autoa. Tiedot kerätty näköhavainnoin 11.7 alkaen ja näille vastineet löytynee pdf:sta https://drive.google.com/file/d/1B4QxFMi87iW_DSlTUECWwG80Cazf9kui/view?usp=sharing jota koitan päivittää, jos vielä noi parikymmentä puuttuvaakin löytyisi. Ja jos joku auto näyttäisi esiintyvän kahdella eri tunnuksella, otetaan palautetta vastaan mieluusti ja tarkistetaan mikä on asian laita. Virheitä kun voi tulla, kun kartalla noi autot saattavat olla edellisellä kierroksella tai pävityksessä vähän viiveitä.
 
Nyt kun informaatiojärjestelmää kovasti vaihdetaan, on autojen selkokielisten tunnusten tilalle tulleet ilmeisesti Pusatecien numerot. Sekin tietty parannus siihen nähden, että uusimpiin autoihin ei edes koskaan asennettu edeltävää infojärjestelmää, joten niiden liikkeitä oli mahdoton seurata.

Olen koostanut omien havaintojen pohjalta, mikä rahastuslaitteen numero vastaa mitäkin autoa. Tiedot kerätty näköhavainnoin 11.7 alkaen ja näille vastineet löytynee pdf:sta https://drive.google.com/file/d/1B4QxFMi87iW_DSlTUECWwG80Cazf9kui/view?usp=sharing jota koitan päivittää, jos vielä noi parikymmentä puuttuvaakin löytyisi. Ja jos joku auto näyttäisi esiintyvän kahdella eri tunnuksella, otetaan palautetta vastaan mieluusti ja tarkistetaan mikä on asian laita. Virheitä kun voi tulla, kun kartalla noi autot saattavat olla edellisellä kierroksella tai pävityksessä vähän viiveitä.

Hienoa, että jaksoit tehdä tuon. Olen toisinaan käyttänyt sivua http://www.pasikuparinen.fi/businfo#/ ja siellä bussien numerot vaihtuivat hiljattain noiksi epämääräisiksi numerosarjoiksi. Olin lähettämässä sivun ylläpitäjälle viestiä, että pystyisikö hän koodaamaan numerot oikeiksi, mutta nyt sitä ei tarvitse tehdä.

Edellisessä viestissä vuodelta 2015 mainittiin myös, että busseista voitaisiin avata reaaliaikaiset nousutiedot. Onko nousijamääristä nykyään mitään dataa saatavilla mistään? Muistan, että joskus 2004-2005 oli lyhytaikainen kokeilu, jossa julkaistiin kunkin linjan päiväkohtaiset nousijamäärät.
 
Hienoa, että jaksoit tehdä tuon. Olen toisinaan käyttänyt sivua http://www.pasikuparinen.fi/businfo#/ ja siellä bussien numerot vaihtuivat hiljattain noiksi epämääräisiksi numerosarjoiksi. Olin lähettämässä sivun ylläpitäjälle viestiä, että pystyisikö hän koodaamaan numerot oikeiksi, mutta nyt sitä ei tarvitse tehdä.

Näyttäisi siltä, että noin 90% varmuudella numerot pitää paikkansa. Tuossa sirissä kun ei muuta autotietoa liiku kuin esim "VehicleRef" : { "value" : "90040" }, niin jokin muuntotaulukko tarvii olla.

Joillekin autoille on tullut kahta eri lukua, esimerkkinä Paunu #155. Useimmiten auto kiinnittyy tunnuksella 12433, joka oletettavasti on vanhan kuljettajan Pusatecin numero, mutta toisinaan sama auto esiintyy myös 130204:na joka kaiketi on sitten uuden etälukijan tunnus. Ja tätä tunnusten vaihtelua on näkynyt samankin päivän aikana.

Parin auton kohdalla on sitten joko kyseessä kirjausvirhe vai olisiko laitteita vaihdettu autosta toiseen. Ainakin 130634 on ollut sekä TKL #82 että #77. Ja sitten on kymmeniä autoja, jotka eivät datassa esiinny lainkaan, esim TKL #51 ja Paunu #88.
 
Länskän osalta noita rahastuslaitteiden numeroita on lähes turha yrittää yhdistää tiettyyn autoon. Vaihtuvat todella usein. Auton mennessä korjaamolle / muuten vähälle ajolle, laite vaihdetaan yleensä johonkin muuhun autoon. Paunulla voi sama rahastuslaite pysyä tietyssä autossa kuukausia tai jopa vuosia. Vaihdetaan vain ongelmatilanteissa.
 
Takaisin
Ylös