Havainnot paikallis- ja lähiliikenteestä - helmikuu 2014

18.2.

Paunu #63 esiintyi sinivalkoisena linjalla 70.
On jo muuten toinen tummansininen #63. Ensin oli RAI-563 ja nyt GIO-963 sai uudet vaatteet. Ei muuten ole vielä yksikään 1-2-0 ovinen Volvo saanut tilaajavärejä. Taitaa olla tärkeä se ylimääräinen ovi kun pari vuotta uudemmat #64 ja #65 eivät ainakaan vielä ole päässeet maalaamoon. Paljon tietysti ehtii tapahtua ennen h-hetkeä.
 
Kuten arvata saattoi, myös LL #97 on tilaajaväritetty. Havainto tästä muutama päivä sitten...
 
Ja perinteinen ovet auki ajaminen onnistuu edelleen.
Tämä ongelma on kyllä korjattavissa yksinkertaisella katkaisimen käännöllä kuntoon. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, tänä vuonna sopimusliikenteeseen tulevissa uusissa autoissa sitten pitää pysäkkijarrun olla kytkettynä myös etuoveen :)
 
Tämä ongelma on kyllä korjattavissa yksinkertaisella katkaisimen käännöllä kuntoon. Mikäli olen ymmärtänyt oikein, tänä vuonna sopimusliikenteeseen tulevissa uusissa autoissa sitten pitää pysäkkijarrun olla kytkettynä myös etuoveen :)

Ettei olisi ollut jo 2013 voimassa tuo määräys/vaatimus?
 
Mutta onko tehty moottorinvaihtoa, sisätilojen uudistusta tai muuta vai onko kyseessä ollut puhtaasti teippausten vaihto?
 
Ei mitään tarvetta moisille. Autot, jotka on tarjottu kolmella vaunupaikalla ovat saaneet pitää ylimääräisen penkkirivinkin.
 
Mutta onko tehty moottorinvaihtoa, sisätilojen uudistusta tai muuta vai onko kyseessä ollut puhtaasti teippausten vaihto?

Miksi autoihin pitäisi vaihtaa moottori kun ne siirtyvät ajamaan kilpailutettua liikennettä?
 
Mutta onko tehty moottorinvaihtoa, sisätilojen uudistusta tai muuta vai onko kyseessä ollut puhtaasti teippausten vaihto?
Melkoista logiikkaa... Vaihdatko itse ehjät ja jalkaan mukavat kengät uusiksi joka kerta, kun vaihdat päällesi puhtaan paidan? Luulen, että et.

Toisekseen, olisin yllättynyt, mikäli samaan liikenteeseen aikanaan tulevat uudet autot poikkeaisivat penkkikankaan ja sisustusvärien osalta näistä vuodesta -96 alkaen tutuksi tulleista...
 
Joli on vaatinut vuonna 2013 tai sen jälkeen tulleisiin autoihin ovijarrut kaikkiin oviin. Jos en ihan väärin ymmärtänyt, niin koskee myös käytettyjä autoja, jotka ovat tuon jälkeen tulleet liikennöitsijälle käyttöön. Tätä asiaa kerran kyselin, niin syyksi mainittiin, että EU-pykälät vaativat nykyään, että pitäisi olla asennettuna myös etuoviin. Poistumisovien jarrut ymmärrän, mutta tuo etuovijarru on mielestäni jo yliampuvaa turvallisuuden maksimointia; jos ei etuoven väliin jäänyttä henkilöä huomaa liikkeelle lähtiessä, voidaan miettiä kuskin yleistä soveltuvuutta alalle.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä ihmettä, kysyin vain onko autoille tehty muutakin? Ilmeisesti ei, mutta asian voi ilmaista asiallisemminkin...

Käsittääkseni Paunu on näitä moottorinvaihtojakin harrastanut, joten tarkistin asian autoa tarkistamatta. Nyt tarkistin millainen auto oli kyseessä.

Moottorinvaihtoa en nyt olisi odottanut, mutta informaatiolaitteet, sähköovet, kolmas lastenvaunupaikka ja pienet sisätilakorjaukset eivät mielestäni olisi olleet mitenkään ihmeellisiä?
 
Mitä ihmettä, kysyin vain onko autoille tehty muutakin? Ilmeisesti ei, mutta asian voi ilmaista asiallisemminkin...

Käsittääkseni Paunu on näitä moottorinvaihtojakin harrastanut, joten tarkistin asian autoa tarkistamatta. Nyt tarkistin millainen auto oli kyseessä.

Moottorinvaihtoa en nyt olisi odottanut, mutta informaatiolaitteet, sähköovet, kolmas lastenvaunupaikka ja pienet sisätilakorjaukset eivät mielestäni olisi olleet mitenkään ihmeellisiä?
Kyllähän moottori korjataan tai vaihdetaan, mikäli se on tarpeen auton käytön mahdollistamiseksi. Tokkopa kukaan nykypäivänä moottoreita vaihtelee ellei pakko ole (ts. moottori vaurioitunut tai kulunut käyttökelvottomaksi).

Sähköovista en itse näe minkään valtakunnan lisäarvoa kenenkään kannalta, mikäli vanhat paineilmakäyttöiset ovet toimivat normaalisti. Helsingissä ainakin Pohjolan Liikenteen vanhoihin autoihin on jonkin verran vaihdettu sähköovia, mutta syy käsittääkseni on sielläkin yhteiskäyttöpysäkkien (raitiovaunujen kanssa) korkeat rotvallit, eikä paineilmaovien huonous... Toisin sanoen turhaa rahanhaaskausta alkaa ehjiä ovia vaihtamaan täkäläisissä oloissa.

Kolmas lastenvaunupaikka näihin vuosien 2008 ja 2009 (RAI ja GIO -kilpisiin) autoihin järjestyy muutamassa minuutissa, kun avaa muutaman pultin ja nostaa yhden penkkiparin podestereineen keskioven kautta autosta ulos. Kiitos jo aikanaan autoja tilattaessa huomioidun varauksen kolmannelle vaunupaikalle.
 
Takaisin
Ylös