Kuljettajien toiminta

Olen miettinyt, että mitä jos tuolta viralliselta lähtöpysäkiltä olisi joku tulossa kyytiin, kun bussilla ei ole enää mahdollisuutta koukata sen kautta, jos on jo tallille ajanut. Pitäisiköhän tuollaiset tulkita ajamattomiksi lähdöiksi, kun lähtöpysäkki ohitetaan ennen lähtöaikaa, vaikkei linjalle etuajassa lähdetäkään.
Matkustaja otetaan siinä tapauksessa kyytiin pähkinämäentien risteyksessä. Vakkarit tuntee kuvion ja muut kuski viittoo / tarvittaessa käy sanomassa, että tulevat kyytiin. Ei se koskaan ole ongelma ollut.
 
Uskoisin, että vakimatkustajat saavat keskimäärän enemmän huomiota kuskeilta, minua esim. tervehditään ohjaamosta. Vaikka olisin Suupantorilla kävelemässä, jos kasilla ajaa tuttu Paunun kuski.

Käytännössä joku muu on voinut saada sinunkin tapauksessa nousuluvan ja toinen ei, oliko auto varmasti tyhjä kun se oli varikolla ja oliko se siirtoajassa vai linjakilvillä?

Selkeästi autossa oli linjakilvet 70B Tampereelle. Bussin sisällä ei varmasti ollut ketään, sillä kiersin bussin ympäri mennessäni pysäkille.

Toisaalta näitä etuuksia itselleni ei ole ollut. Mahdollisuus olisi kylläkin ollut (aikana, jolloin pappani ajoi Paunun palveluksessa)
 
Linjojen 70A ja 70B viralliset päätepysäkit on Keho 8624 ja 8625. Kehon talli ei ole pysäkki, mutta olen myös huomannut että kuljettajat hyvin usein ajavat sen kautta, vaikka odotusaikaa varsinaisella päätepysäkillä ei olisi kuin minuutti tai kaksi.

Olen myös huomannut, että usein ennen 70A:n lähtöjä kuljettaja ajaa tallille pysäkin Keho 8624 ohi, ja lähtee hetken päästä tallilta linjalle. Olen miettinyt, että mitä jos tuolta viralliselta lähtöpysäkiltä olisi joku tulossa kyytiin, kun bussilla ei ole enää mahdollisuutta koukata sen kautta, jos on jo tallille ajanut. Pitäisiköhän tuollaiset tulkita ajamattomiksi lähdöiksi, kun lähtöpysäkki ohitetaan ennen lähtöaikaa, vaikkei linjalle etuajassa lähdetäkään.

Näin minäkin tulkitsisin, että sopimusliikenteessä ajetaan sovituilta pysäkeiltä. Todennäköisesti HSL- alueella tuollainen toiminta ei tulisi kyseeseen. Jos auto ei ole lähtöpysäkillä lähtöaikaan, niin silloinhan se on ajamaton lähto.
 
En tiedä löytyykö tätä netistä, mutta Pirkkalainen-paperilehdestä löytyi tämmöinen uutinen:

Siirtoajossa ollut linja-auto kolaroi Naistenmatkantiellä

"Linja-auto ja henkilöauto törmäsivät toisiinsa Pirkkalassa perjantaina 20.5.
Sisä-Suomen poliisin rikoskomisario Pasi Rautio kertoo, että ajoneuvojen kylkikosketus tapahtui Naistenmatkantien ja Nuolialantien risteyksessä puoli kuuden aikoihin illalla.
Linja-autossa ei ollut matkustajia, vaan bussi oli Raution tietojen mukaan siirtoajossa. Kyseessä oli ilmeisesti Tampereen seudun joukkoliikenteen linja-auto.
Tapahtumaa selvitellessä poliisi havaitsi, että linja-auton kuljettaja vaikutti päihtyneeltä. Kuljettajaa ei pystytty puhalluttamaan, vaan hänet vietiin verikokeeseen. Verikokeen tulos ei ollut Rautiolla tiedossa vielä maanantaina.
Nykyisten tietojen pohjalta kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta."
 
En tiedä löytyykö tätä netistä, mutta Pirkkalainen-paperilehdestä löytyi tämmöinen uutinen:

Siirtoajossa ollut linja-auto kolaroi Naistenmatkantiellä

"Linja-auto ja henkilöauto törmäsivät toisiinsa Pirkkalassa perjantaina 20.5.
Sisä-Suomen poliisin rikoskomisario Pasi Rautio kertoo, että ajoneuvojen kylkikosketus tapahtui Naistenmatkantien ja Nuolialantien risteyksessä puoli kuuden aikoihin illalla.
Linja-autossa ei ollut matkustajia, vaan bussi oli Raution tietojen mukaan siirtoajossa. Kyseessä oli ilmeisesti Tampereen seudun joukkoliikenteen linja-auto.
Tapahtumaa selvitellessä poliisi havaitsi, että linja-auton kuljettaja vaikutti päihtyneeltä. Kuljettajaa ei pystytty puhalluttamaan, vaan hänet vietiin verikokeeseen. Verikokeen tulos ei ollut Rautiolla tiedossa vielä maanantaina.
Nykyisten tietojen pohjalta kuljettajaa epäillään törkeästä rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta."

Päätti sitten vaihtaa suoraan alaa, ei nimittäin taida päästä mihinkään taloon tommosen jälkeen..
 
Päätti sitten vaihtaa suoraan alaa, ei nimittäin taida päästä mihinkään taloon tommosen jälkeen..
Olen nähnyt tuon tilanteen suoraan Paunun bussista tuoreeltaan kuljettajan kanssa.

En vain ole havainnoinnut siitä tänne toiseen ketjuun, kun ei aiemmin pidetty havainnoista. Hyvä, että joku sentään lukenut saman lehdestä. On liikennöitsijä ja bussi numero ja kaikki tallessa.

Siinä oli eräs liikennöitsijä, muu kuin Paunu, ja henkilöauto poliisin kera.

Tänään oli linjalla 8 poikkeuksellisen hyvää kuljetusta. Antaisin kaikki tähdet mitä voin.

Kello 17.50. Täytyy melkein taas vaivautua joukkoliikenteen sivuille kehumaan heti 3 Paunun kuljettajaa erinomaisesta palvelusta linjalla 8. Niin, että palaute menee Nyssen kautta.

Aiemmin laittanut suoraan Paunulle. Oikein harmittaa, että se loppuu kesäkuuhun.

En ole tuollaista palvelua nähnyt vielä missään, vaikka esim. Pirtiliäkin tulee käytettyä ja Länsilinjaa. Ja sitä on ollut 10 vuoden ajan tarjolla.

Kuljettajapalvelu on osa sitä kilpailutusprosessia, siihen pitäisi panostaa, ei halvalla voi hoitaa palvelua ja kalustoa silleen, kuten kuuluu. Äskenkin näkyi esim. Paunun autosta Pirtilin auto, jossa perä oli jeesusteipillä kiinni rungossa.

Hetken me siinä naurettiin kuljettajan kanssa tilanteelle.
 
Kuljettajapalvelu on osa sitä kilpailutusprosessia, siihen pitäisi panostaa, ei halvalla voi hoitaa palvelua ja kalustoa silleen, kuten kuuluu. Äskenkin näkyi esim. Paunun autosta Pirtilin auto, jossa perä oli jeesusteipillä kiinni rungossa.

Sinänsä olen kyllä samaa mieltä, että palvelua tulisi jotenkin pisteyttää kilpailutuksissa, mutta se, että halpa hinta jotenkin estäisi hyvän palvelun, on epätosi väite. Vastaavasti vaikka maksaisi kuinka paljon, ei välttämättä saa yhtään sen parempaa palvelua kuin halvallakaan.

Täytyy todeta, että ainakin kaluston osalta liikennöitsijän vaihtuminen on linjalla 71 ollut hyvä asia. Nyt on Nokian paikallisliikenteessäkin autoja, joissa on mm. ilmastointi ja raikas sisäilma.

Ero korostuu kun vaihtaa Paunun autoon linjalle 70.
 
Erittäin hyvää palvelua Väinö Paunu Oy:n autoissa linjalla 6.

En turhaan ole heitä suosinut aiemminkaan Pirkkalassa. Sitä palvelua on jo ikävä.

Naiskuski, luottokuski kutsumanimeltään, kertoi täsmälliset ohjeet Hervannan uimahalliin (edellinen TKL-bussi oli sitä luokkaa, että mitä sä tuollaisia kysyt), taksitolppa on muualla -meininkiä...
Onnistuin täydellisesti löytämään uimahallin, kun Paunun ystävällinen kuski antoi hyvät ohjeet.

Tänään nousin Pirkanmaan tilausliikenteen autoon, kuskilta ei mitään vastausta tervehdykseen.

Mieskuski, rallikuski tai Automyyjä, kutsumanimeltään kertoi täsmällisesti miten päästä Kangasalla uimarannalle Liuttuun. Olikin Paunu kuski. Hän kertoi tismalleen mikä pysäkki, milloin jään, ja päästi tuttuun tapaan etuovesta.
Siitä oli rannalle kaikkein lyhyin matka alamäkeä kaiken lisäksi. Kuskin ajotapa ei ollut yhtään rallia juuri nyt, mikä on voinut johtua asfaltoinneista ja muista hommista alueella.

Jos saisin toivoa, niin Paunu saisi liikennöidä Pirkkalassa vieläkin. Heidän autoissa on paitsi palvelua, niin myös joukkoliikennetunnelmaa, jota on rakennettu vuosikymmeniä.

Mitkään Pirtilit tai TKL:t tai Länsilinjat tuota samaa bussifiilistä mitä Väinö Paunu teki jokainen ilometri. Silloin halusin bussiin niin paljon, että ajelin Paunun autoissa tuntikaupalla.
Katsotaan miten kauan tätä iloa enää kestää ja sen jälkeen Nyssen kassat alkavat huveta, kun jää se viimeinenkin syy ajella busseilla arkkuun.
Ei samanlaista bussifiilistä muissa autoissa. Nyt löytyi pyörä varastosta ja taisi siinä rahaakin hieman säästyä kun ei enää busseja tarvitse ainakaan kesäisin :D

Mutta hei, kutosella ajellaan ja 42:lla, vielä kun Paunua siellä on tarjolla. Juurikin tämä palvelu ja bussifiilis saa tulemaan heidän autoon jatkossakin.
 
Pirkanmaan Tilausliikenne Oy, #41, eilen linjalla 12 myöhäisiltaan.

Kuski sinänsä oli ok, mutta ajoi kuin Kalle Rovanperä, jatkuvia jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Sen lisäksi ei toiminut mikään Stop-nappi, eli kuskille pitää sanoa missä pois jää.

Sitä ennen menin Pirkanmaan tilausliikenteellä Prismaan, autoa en nyt muista eikä se tähän liity, mutta kuski ajoi myös kovaa ja holtittomasti.

Melkein joka toisessa käännöksessä perä meni pientareille ja osui aina johonkin rytinällä.

Poistuessani katsoin kalustoa, ja muutenkin kuvannut nyt sitä, niin en yhtään ihmettele.

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy romubussit.jpg

Ennen kun ajettiin Paunun toimesta täällä niin kyllä siellä harvoin kolinaa kuului käännöksissä. Mistäköhän saavat Pirtilillä kuskeja...
 
Menee ehkä vähän ohi aiheen mutta kuitenkin, tuli mieleeni eräs päivä, että miten menee nykyään kuljettajien pukeuttuminen, onko jotain "pakkoa"? Jakavatko esim. Eri työnantajat vaatteet vai saako ns. Pukurahan. Joskus valopilkahduksena ainakin muutamalla Paunun kuskilla olen nähnyt vielä perinteisen suikan päässä.
 
Eilen oli TKL:n autossa #116 joku ihme kuski myöhäisiltaan.

Äkkijarrutuksia joka risteyksellä kun odotti lähtövalmiuttaan kääntöön. Pysäkille meni aika rivakasti ja siellä kunnollinen äkkijarrutus joka ikinen kerta.

Takaovi ei auennut, piti mennä keskiovesta. Aukaisi sen vasta kun oltiin jo keskiovella.

Ei minkäänlaista tervehdystä sisään astuessa, ei vastannut yhteen. Ei katsonut edes silmiin, vähän sillain et "Mitä sä tänne tuut".

Ajo kuvasti tuota ensikosketusta kyseiseen lähtöön mahtavalla tavalla. Työmaan läpi veti kunnon vauhdeissa.

Se on vähän niin, että sellainen ajo, kuin mielentilakin. Eli eipä tainnut kovin onnellinen kuski olla.

Koko ajan pitelin tangosta vaikka penkillä istuin ko. TKL-kuskin ajon aikana. Kännykkää ei voinut edes harkita käyttävänsä, kun piti olla koko ajan valmiina kohtaamaan kuskin ajotyylin.
Olisivat vielä laittaneet auton, jossa on turvavyöt, niin antaisitte tekin kolme tähteä.

En muista milloin olisi noin nykivää kyytiä ollut esim. viime aikoina Linjalla 6, Paunun lähdöillä. No, ne on niitä suojatyöpaikkoja ne TKL:n pestit.
No, perä ei ole sentään osunut mihinkään ajossa, että vähän parempi suoritus kuin Pirkanmaan Tilausliikenteen lähdöillä...
 
Viimeksi muokattu:
Paunu otti ilmeisesti aika ison erän harjoittelijoita, eräs vanhempi mies kuljettaja ihmetteli, onko Paunulla uusia kuskeja mutta olivatkin harjoittelussa. Lisäksi nähnyt kuskeja, joiden olen jo luullut eläköityneen iät ajat sitten.
 
Eilen oli Pirkanmaan Tilausliikenteessä linjalla 12 autossa #24 todella loistava naiskuski!

Ystävällinen, palveluhenkinen ja ennen kaikkea muuta ajoi sitä bussia ammattitaitoisesti. Perä ei osunut mihinkään, ajo oli rauhallista ja muutenkin oli tasaista kyytiä.

Paluumatkalla huomasin Pirkanmaan Tilausliikenteen autossa #20 kuskin, joka oli ennen mielestäni TKL:lle töissä :D

Sain hamstrattua oikein kunnolla edullisia paitoja, hinta nousemassa niissäkin varastoon, samoin ostin satsin edullisia pölypusseja inflaatiosuojaksi.

Ennen kaikkea muuta kyseisistä autoista sai virtaa puhelimeen, jossa sitä ei ollut tuolloin paljoa. Alkaa se sähkökin olla niin hintavaa, että täytyy laittaa osan liikennöitsijän piikkiin :lol:

Tänään en tiedä jaksanko lähteä mihinkään pyörimään busseilla, mutta huomenna Pirtililillä ilmaiseen näöntarkastukseen S-kortilla.

---------- Viestit yhdistetty klo 10:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:09 ----------

Paunu otti ilmeisesti aika ison erän harjoittelijoita, eräs vanhempi mies kuljettaja ihmetteli, onko Paunulla uusia kuskeja mutta olivatkin harjoittelussa. Lisäksi nähnyt kuskeja, joiden olen jo luullut eläköityneen iät ajat sitten.
Kyllä se varmaan tuohon menee nykyään Paunulla.

Eihän niille jää kohta enää mitään liikennettä, 2023 loppuu Nokian liikenne, 2025 vai oliko 2026 loppuu satavarmasti Hervanta-liikenne.
42 menee näillä näkymin muualle sekin. Olen yhdeltä kuskilta kuullut, että yksi olisi jo eläkeiässä, mutta ei halua työelämästä poistua vielä. Toinen eläköityvä nainen sanoi minulle suoraan.
Heti kun eläkeikä koittaa joulukuussa, häntä ei ratin takaa enää näe.

Kyllähän se vie terveyden tuollainen työ, paljon istumatyötä ja varsinkin jos tupakoi päättäreillä, kuten muutama Paununkin kuski.

Sitten taas yksi Paunun kuski, EB:ltä tuttu, pyöräilee Jopolla jopa 50-100 kilometriä töittensä jälkeen aina välillä.

Kyllä jotkut jaksaa jotain vapaa-ajallakin tehdä, hän on muuten tosi hyvä kuski. Hänellä on tosi hyvä ulosanti EB:ssä niin ruotsiksi, suomeksi kuin englanniksi.

Yksi kuski Paunulta osaa jonkun verran japania, oli kuulemma hyödyksi lentokenttälinjalla, kun Paunu sitä vielä ajoi :)
 
Eilen lähdin kunnolla liikkeelle. Ikeaan.

Paunun autoissa #145 alkoi Vekka Groupilla. Jatkoin matkaa Paunun autoilla. Nyt tulee oikeasti liuta niitä, koska saatan matkalla Hervantaan Tampereelta hypätä takimmaisiin Paunun autoihin jopa 4-5 kertaa.

#116, #110, #112, #111 oli menopeleinä, eikä yhtäkään tuttua kuskia. Kaikki jotain uusia harjoittelijoita. Tai no kaksi kuskia oli tuttuja, viidestä autosta.

Ja sen huomaa, puuttui se Paunun palvelu kokonaan, ainakin autosta #116. Oli lähes eläkeiässä oleva mieshenkilö.

Kalevassa tuli lapsia kyytiin ja yhdellä oli ongelmia maksaa. Se tyttö n. 9v maksoi ilmeisesti puhelinlaskulla. Ei mennyt läpi.

Kuski pisti hänet KÄVELEMÄÄN. Onneksi ei ollut talvipakkasta. Yritti vielä itse ostaa lipun laitteella.

Kaikki kävi niin nopeasti etten edes ehtinyt sanoa, että maksan matkan kortilla.

Vanhemmille kai yksi viesti, mobiilimaksussa on se 50 euron raja, eli se täyttyy kyllä helposti. Hankkikaa se matkakortti, niin ei tule jatkossa noita tilanteita.

Jos puikoissa olisi esim. Paunulainen kuski Katri, niin olisi antanut lapsen mennä kotiin saatesanoin kerro asiasta vanhemmille että hommaavat kortin.

Lapsestakin varmaan kurjaa kun kaikki muut lapset pääsi bussiin, muttei hän.

Hervannasta siirryin Youtongiin. #808 ja vaikka auto oli uusi, niin nelipaikkaisen penkkirivin yksi sivukahvapidike oli jo täysin irti.

Minähän tunnen suurimman osan Paunun kuskeista, siellä on automyyjää, kokkia, autohuoltajaa ja esim. entinen venäläinen KGB-agentti ratissa.

Silloin oli esim. tosi turvallinen olo kasin yölähdöillä kun Paunun autossa oli KGB-agentti ratissa ;d
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös