Kuljettajien toiminta

Nyt vaihteeksi kehuja linjan 12 kuljettajalle!

Pirkanmaan Tilausliikenne Oy tasaa aikaa.jpg

Jäi tasaamaan, hienosti tehty. Pirkanmaan Tilausliikenne Oy. Auto oli numero 22. Ajantasauspysäkin aika 13.43, oli siinä kolme minuuttia 13.40 saavuttuaan.

Kumma kun ei TKL:ää ajan tasaaminen koske, no jospa saavat jouluksi ajolistojaan päivitettyä nykyaikaan. Ei tarvinnut kävellä!
 
Viimeksi muokattu:
Kumma kun ei TKL:ää ajan tasaaminen koske, no jospa saavat jouluksi ajolistojaan päivitettyä nykyaikaan. Ei tarvinnut kävellä!

Kokemuksesta voin sanoa sen, että tuo ei taida pitää paikkaansa. Itse tuossa joku päivä sitten matkustin TKL:n autolla linjalla 12, ja kyllä se tasasi aikaa, minkä verran nyt ajoissa olikaan.
 
Kysyin asiaa tutulta TKL:n kuskilta ja hän sanoi, että tuo ei ole ajantasauspysäkki heille jaetuissa ajosarjoissa ja työnantajan ohjeistuksen mukaan ajetaan. Kannattaa siis antaa palautetta, koska onhan tuo nyssen sivuilla ajantasauspysäkiksi ilmoitettu.
 
Kun katsoo aikataului NYSSEn sivuilta niin lukee tällänen "Välipysäkkien aikataulut ovat arvioita. Lähtöasemien aikataulu on täsmällinen (nimet lihavoitu)." Ja sitten löytyy myös "Lihavoiduilta pysäkeiltä ajoneuvo ei lähde etuajassa (ajantasauspysäkki)." Että miten tuon ny enään voisi tulkita toisin
 
Kun katsoo aikataului NYSSEn sivuilta niin lukee tällänen "Välipysäkkien aikataulut ovat arvioita. Lähtöasemien aikataulu on täsmällinen (nimet lihavoitu)." Ja sitten löytyy myös "Lihavoiduilta pysäkeiltä ajoneuvo ei lähde etuajassa (ajantasauspysäkki)." Että miten tuon ny enään voisi tulkita toisin
Juuri noin ja tästä syystä palautetta pitääkin laittaa Nysselle, ei suoraan TKL:lle, että jos ei sana mene perille niin annetaan sanktioita ajamattomista vuoroista.

Jos laittaa suoraan TKL:lle, niin ei jää mustaa valkoiselle itse tilaajalle.

TKL:n jotkut kuljettajat varmasti jäävät tasaamaan, ehkä tietävät asiasta? Eivätkä nojaa harhaanjohtavaan ajolistaan.

No jospa se vielä tilanne muuttui niin saataisiin joukkoliikenne pelaamaan asiakkaille eli nillle, jotka mm. TKL:n palkat maksavat.

---------- Viestit yhdistetty klo 23:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:04 ----------

Tankotanssi jatkui linjalla 8!

Mats Karlsson, Väinö Paunu Oy:ltä päivitteli lauantaina Twitteriin, että työnteon pitää olla hauskaa.

FQdMJkUX0AQuJoE.jpg

https://twitter.com/MatsKarlsson79/status/1515263538092249088

Oletan, koska hän on nähdäkseni autossa 156, hän oli ajossa linjalla 8. 156 on aika usein siellä, varsinkin viikonloppuisin.

Seuratkaa bussikuskia somessa, päivittelee paljon arjestaan Paunun leivissä.

Olen ollut itsekin kyseisen kuljettajan kyydissä ja hän huomioi kaikki matkustajat, myös liikennöintiolosuhteet.

Hän saa jatkuvasti positiivista palautetta ja hän olikin aikoinaan vuoden ExpressBus-bussikuski.
 
Eivätkä nojaa harhaanjohtavaan ajolistaan.

Työnantajan antamat ohjeistukset ja määräykset ovat kuitenkin ne, mitä työntekijä noudattaa eikä se mitä jossain reittioppaassa lukee.

Työnantaja korjaa sitten ohjeistusta, mikäli se on virheellinen ja vastoin tilaajan vaatimuksia.
 
Työnantajan antamat ohjeistukset ja määräykset ovat kuitenkin ne, mitä työntekijä noudattaa eikä se mitä jossain reittioppaassa lukee.

Työnantaja korjaa sitten ohjeistusta, mikäli se on virheellinen ja vastoin tilaajan vaatimuksia.

Ja tuohon vielä lisäksi se, että työnantajan ohjeistus perustuu tilaajan esittämiin minimivaatimuksiin kilpailutuksessa. Jos joku yhtiö on havainnut ongelmia ajoaikojen noudattamisessa, niin ovat sitten itse lisänneet noita "tilajaan ohjeistuksen" ulkopuolisia välipysähdyksiä.
 
Ja tuohon vielä lisäksi se, että työnantajan ohjeistus perustuu tilaajan esittämiin minimivaatimuksiin kilpailutuksessa. Jos joku yhtiö on havainnut ongelmia ajoaikojen noudattamisessa, niin ovat sitten itse lisänneet noita "tilajaan ohjeistuksen" ulkopuolisia välipysähdyksiä.
Nyt tuli vastaus ihan TKL:lta. Toivotaan, että tilanne muuttuu.

Eilen myös kaksi etuajassa olevaa Väinö Paunu Oy:n lähtöä jäivät tasamaan suuntaan Kyösti Suupantorin pysäkillä.

Hei,

Kiitos palautteesanne.

TKL:llä olemme noudattaneet ohjeistusta, että Suupalla ei ole ajantasauspistettä. Valitettavasti asiakkaille Nyssen reittioppaassa on näkynyt ko. pysäkki ajantasauspisteenä, vaikka se ei sellainen olisikaan.

Kesäkauden alusta tähän on kuitenkin tulossa muutos, jolloin linjalla 12 myös TKL:llä ohjeistamme kuljettajat tasaamaan aikaa Suupalla.

Pahoittelen aiheutunutta haittaa.

Terveisin,
Juha
TKL
 
Nyt tuli vastaus ihan TKL:lta. Toivotaan, että tilanne muuttuu.

Eilen myös kaksi etuajassa olevaa Väinö Paunu Oy:n lähtöä jäivät tasamaan suuntaan Kyösti Suupantorin pysäkillä.

Hei,

Kiitos palautteesanne.

TKL:llä olemme noudattaneet ohjeistusta, että Suupalla ei ole ajantasauspistettä. Valitettavasti asiakkaille Nyssen reittioppaassa on näkynyt ko. pysäkki ajantasauspisteenä, vaikka se ei sellainen olisikaan.

Kesäkauden alusta tähän on kuitenkin tulossa muutos, jolloin linjalla 12 myös TKL:llä ohjeistamme kuljettajat tasaamaan aikaa Suupalla.

Pahoittelen aiheutunutta haittaa.

Terveisin,
Juha
TKL


Sulla on varmaan jotain dokumenttia siitä, ettei Paunu ole koskaan mennyt tästä etuajassa ohitse?
 
Sulla on varmaan jotain dokumenttia siitä, ettei Paunu ole koskaan mennyt tästä etuajassa ohitse?
No se on kuljettajakohtaista, mutta jos ei matka itseä koske, niin en ala reklamoimaan.

Silloin kun olen ollut Paunun kyydissä, kuljettajat on jäänyt tasaamaan, jopa yöaikaan. TKL:n ongelma on, että niiden kuljettajilla ei ole ajantasauspysäkkiä siinä. Onhan se naurettavaa, että PirTil jää tasaamaan sekin, jopa yöaikaan, ja TKL pyyhältää aina ohi pysäkin. Niin myös tänään 2 minuuttia etuajassa, tosin en enää laita siitä palautetta, kun TKL:n johdon vastauksen mukaan kesäkuussa tilanne muuttuu myös TKL:llä, jolloin kuskeja ohjeistetaan tasaamaan.

Minun mielipide on, oli kuljettaja mistä tahansa, jos ei jää tasaamaan ajantasauspysäkillä = ajamaton vuoro. Jota pitäisi sanktioida ja oikeuttaa palautteen lähettämiseen.

Noita ohiajoja etuajassa ajantasauspysäkin pitäisi Nysseltä suoraan sanktioida oli kuriiri mikä tahansa. Automaattisesti, niin pitäisi tuo ajantasauspysäkkien asiakaslupaus. Samoin tietysti voi katsoa suunnittelun puolelle missä vika.

Onko aikataulut liian tiukat tai liian väljät, eli linjan lähtö on jatkuvasti joko etuajassa tai myöhässä. Ajodataa varmasti kerätään, samoin nousuja ja laskuja.

Tietysti minulla ei sitten ole kovin suurta otantaa kaikista TKL:n vuoroista, saati muista, suosin nimittäin paunulaisia. Niissä kuljettajapalvelu ja myös ajantasaus on tällä kokemuksella ollut ok.

Tilastot alkaen huhtikuu 2021 tähän päivään

Tampereen seudun joukkoliikenne / Väinö Paunu Oy 348 matkaa (81,13 %)
Tampereen seudun joukkoliikenne / Pirkanmaan Tilausliikenne Oy 30 matkaa (6,99 %)
Tampereen seudun joukkoliikenne / Länsilinjat Oy 27 matkaa (6,29 %)
Tampereen seudun joukkoliikenne / Tampereen Kaupunkiliikenne Liikelaitos 10 matkaa (2,33 %)
Tampereen seudun joukkoliikenne / Vekka Liikenne Oy 2 matkaa (0,47 %)
ExpressBus / Väinö Paunu Oy 8 matkaa (1,86 %)
ExpressBus / OnniBus.com Oy 4 matkaa (0,93 %)

Yhteensä 429 bussimatkaa vaihdolla tai ilman. Kyllä ne Paunullakin sen huomasi etten muita taida käyttääkään. Jouluna kuski linjalla 8 Pirkkalan varikolta antoi Paunun jousiheijastimen :)

Karkeasti kaikki matkani on ollut 81,13 prosenttisesti Väinö Paunu Oy:tä ja voin sanoa olevani melko tyytyväinen kuljettajapalveluun. Siellä on yksi kuljettaja joka ei ikinä tervehdi.

Mutta se ei päivääni kaada, en yleensä edes tervehdi itsekään sitä, koska tiedän ettei tule mitään vastaamaan.

TKL:ää oon käyttänyt sen 2,33 prosentin verran, ja ne mitä olisin käyttänyt, linja on mennyt etuajassa ajantasauspysäkin ohi - eli ei ollut tilastoitava matka kun bussin perä vain näkyi.

Usko tai älä, olen myös nähnyt TKL:n naiskuskia tasaamassa linjalla 12 Suupalla, ehkä hän tiesi siitä ja toimi ominpäin tai vanhasta linjan 1 muistista yms.

Paunuhan vetäytyy kesäkuussa Pirkkalasta, linjalta 8, eli tämä käyräni tulee laskemaan. Sitten alan käyttää Länsilinjojen autoa linjalla 11. Ja voin kertoa vaihteeksi palvelusta siellä. Pitäisi olla ok!

Noilla tilastoilla olen todellakin suosinut paunulaisia, ottaen huomioon, että Paunun lähdöt linjalla 8 on alle 30 prosenttia kaikkiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan nyt tänne, kun en tarkoitukseen paremmin sopivaa ketjua löytänyt.

Miten on linjojen 70A ja 70B kanssa Kehon päätepysäkillä?
(Ja mikä on päätepysäkin merkitys)

Muutaman kerran olen Kehosta lähtenyt, ja näistä ensimmäisellä nousin autoon Kehon tallilta, eikä kuljettaja sanonut mitään. Toisella kertaa taas kävi näin:

Kuljettaja: Et kai kyytiin ole tulossa.
Minä: No kyllä olisin.
Kuljettaja: No mene sit tonne pysäkille. Tämä on päätepysäkki, ei tästä tule ketään kyytiin.

No minä siinä sitten kävelen pysäkille, ja bussi tulee, ja vielä matkustaja kyydissä.

Minä mielessäni: Mites se nyt olikaan? Saako siitä tulla vai ei?

Kolmannella kerralla kävelin suoraan pysäkille.

Ja se nyt jäi mietityttämään, että mitä itse olen busseilla lähes koko elämäni kulkenut, aina olen päätepysäkiltä saanut nousta kyytiin, tämä oli ainoa poikkeus.
 
Laitetaan nyt tänne, kun en tarkoitukseen paremmin sopivaa ketjua löytänyt.

Miten on linjojen 70A ja 70B kanssa Kehon päätepysäkillä?
(Ja mikä on päätepysäkin merkitys)

Muutaman kerran olen Kehosta lähtenyt, ja näistä ensimmäisellä nousin autoon Kehon tallilta, eikä kuljettaja sanonut mitään. Toisella kertaa taas kävi näin:

Kuljettaja: Et kai kyytiin ole tulossa.
Minä: No kyllä olisin.
Kuljettaja: No mene sit tonne pysäkille. Tämä on päätepysäkki, ei tästä tule ketään kyytiin.

No minä siinä sitten kävelen pysäkille, ja bussi tulee, ja vielä matkustaja kyydissä.

Minä mielessäni: Mites se nyt olikaan? Saako siitä tulla vai ei?

Kolmannella kerralla kävelin suoraan pysäkille.

Ja se nyt jäi mietityttämään, että mitä itse olen busseilla lähes koko elämäni kulkenut, aina olen päätepysäkiltä saanut nousta kyytiin, tämä oli ainoa poikkeus.

Linjojen 70A ja 70B viralliset päätepysäkit on Keho 8624 ja 8625. Kehon talli ei ole pysäkki, mutta olen myös huomannut että kuljettajat hyvin usein ajavat sen kautta, vaikka odotusaikaa varsinaisella päätepysäkillä ei olisi kuin minuutti tai kaksi.

Olen myös huomannut, että usein ennen 70A:n lähtöjä kuljettaja ajaa tallille pysäkin Keho 8624 ohi, ja lähtee hetken päästä tallilta linjalle. Olen miettinyt, että mitä jos tuolta viralliselta lähtöpysäkiltä olisi joku tulossa kyytiin, kun bussilla ei ole enää mahdollisuutta koukata sen kautta, jos on jo tallille ajanut. Pitäisiköhän tuollaiset tulkita ajamattomiksi lähdöiksi, kun lähtöpysäkki ohitetaan ennen lähtöaikaa, vaikkei linjalle etuajassa lähdetäkään.
 
Laitetaan nyt tänne, kun en tarkoitukseen paremmin sopivaa ketjua löytänyt.

Miten on linjojen 70A ja 70B kanssa Kehon päätepysäkillä?
(Ja mikä on päätepysäkin merkitys)

Muutaman kerran olen Kehosta lähtenyt, ja näistä ensimmäisellä nousin autoon Kehon tallilta, eikä kuljettaja sanonut mitään. Toisella kertaa taas kävi näin:

Kuljettaja: Et kai kyytiin ole tulossa.
Minä: No kyllä olisin.
Kuljettaja: No mene sit tonne pysäkille. Tämä on päätepysäkki, ei tästä tule ketään kyytiin.

No minä siinä sitten kävelen pysäkille, ja bussi tulee, ja vielä matkustaja kyydissä.

Minä mielessäni: Mites se nyt olikaan? Saako siitä tulla vai ei?

Kolmannella kerralla kävelin suoraan pysäkille.

Ja se nyt jäi mietityttämään, että mitä itse olen busseilla lähes koko elämäni kulkenut, aina olen päätepysäkiltä saanut nousta kyytiin, tämä oli ainoa poikkeus.

Teatteriesitys Tampereella peruuntui joten päätin sitten kokeilla uutta raitiovaunua matkustamalla aina Hervantaan asti. Tarkoitus oli palata samalla vaunulla takaisin. Päätepysäkillä kuljettaja sanoi minulle että tämä on päätepysäkki. Minulla ei ollut aikomustakaan poistua, joten sanoin kuljettajalle ett ä olen huviajelulla. Hän sanoi että kysyy uudelta kuljettajalta, että voinko jäädä. Uusi kuljettaja sanoi että pitää poistua, koska vaihtoraiteella voi sattua jotakin. Sitten ymmärsin että kyseessä on turvallisuusmääräys, mikä käytännössä tässä siis tarkoitti sitä, että matkustaja ei voi olla kyydissä raiteenvaihdon aikana.
 
Laitetaan nyt tänne, kun en tarkoitukseen paremmin sopivaa ketjua löytänyt.

Miten on linjojen 70A ja 70B kanssa Kehon päätepysäkillä?
(Ja mikä on päätepysäkin merkitys)

Muutaman kerran olen Kehosta lähtenyt, ja näistä ensimmäisellä nousin autoon Kehon tallilta, eikä kuljettaja sanonut mitään. Toisella kertaa taas kävi näin:

Kuljettaja: Et kai kyytiin ole tulossa.
Minä: No kyllä olisin.
Kuljettaja: No mene sit tonne pysäkille. Tämä on päätepysäkki, ei tästä tule ketään kyytiin.

No minä siinä sitten kävelen pysäkille, ja bussi tulee, ja vielä matkustaja kyydissä.

Minä mielessäni: Mites se nyt olikaan? Saako siitä tulla vai ei?

Kolmannella kerralla kävelin suoraan pysäkille.

Ja se nyt jäi mietityttämään, että mitä itse olen busseilla lähes koko elämäni kulkenut, aina olen päätepysäkiltä saanut nousta kyytiin, tämä oli ainoa poikkeus.

Silloin kun jäin sapattivapaalle, menin kyseisellä bussilla Edenin kylpylään. Tai ainakin joku vastaava.

Se kiersi ihan siksakkia Nokialla ja Väinö Paunu Oy:n naiskuski ajeli Kehon varikon kautta. Auto seisoi siinä 3-4 minuuttia ja sain olla kyydissä, koska linja ei ollut siirtoajossa.

Ainoastaan silloin kun linja on siirtoajossa, kyydissä ei saa olla matkustajia, koska vakuutus ei ole voimassa.

Jos linja ei olekaan siirtoajossa, mutta bussi ei seiso Nyssen määrittelemällä pysäkillä, uusia matkustajia ei voi ottaa kyytiin vaikka siellä joku jo onkin (noussut pysäkiltä aiemmin).

Tietysti jos olet tuttu matkustaja, niin Väinö Paunu Oy:n kuljettaja tekee vaikka varikkokierroksen kanssasi tai näyttää miten etuovi avataan :)

Parhaimmassa tapauksessa saat nousta tai poistua bussistasi missä haluat, vaikka kotipihalla. Noin on itselle käynyt menneinä vuosina. Kuljettajien toiminta on siis aina erilaista jokaiselle.

Uskoisin, että vakimatkustajat saavat keskimäärän enemmän huomiota kuskeilta, minua esim. tervehditään ohjaamosta. Vaikka olisin Suupantorilla kävelemässä, jos kasilla ajaa tuttu Paunun kuski.

Käytännössä joku muu on voinut saada sinunkin tapauksessa nousuluvan ja toinen ei, oliko auto varmasti tyhjä kun se oli varikolla ja oliko se siirtoajassa vai linjakilvillä?
 
Teatteriesitys Tampereella peruuntui joten päätin sitten kokeilla uutta raitiovaunua matkustamalla aina Hervantaan asti. Tarkoitus oli palata samalla vaunulla takaisin. Päätepysäkillä kuljettaja sanoi minulle että tämä on päätepysäkki. Minulla ei ollut aikomustakaan poistua, joten sanoin kuljettajalle ett ä olen huviajelulla. Hän sanoi että kysyy uudelta kuljettajalta, että voinko jäädä. Uusi kuljettaja sanoi että pitää poistua, koska vaihtoraiteella voi sattua jotakin. Sitten ymmärsin että kyseessä on turvallisuusmääräys, mikä käytännössä tässä siis tarkoitti sitä, että matkustaja ei voi olla kyydissä raiteenvaihdon aikana.

Noi on noita VR:n höpsötyksiä. Siellä leikitään vähän turhan monessa asiassa junaa, ja ymmärtäähän sen, tavallaan. Mutta tuohan ei ole yksittäisen kuljettajan toiminnasta kiinni, hänen on noudatettava saamaansa ohjeistusta.
 
Takaisin
Ylös