Talvikausi 2014-2015

Liittynyt
23 Huhtikuu 2013
Viestit
293
Laitoin tällaisen pystyyn kun ei vielä ollut.

Talviaikataulukirja julkaistiin (http://joukkoliikenne.tampere.fi/media/user/files/aikataulut/tre_aikataulu_talvi_netti.pdf) viime viikolla ja vahvisti muutamia ennakko-oletuksia. Ensihavaintoja:

- Tärkeiden kohteiden linjaluetteloa ei ole tuotu toiveista huolimatta takaisin.
- Pirkkalassa paljon parjatut Kyöstin yhteydet eivät parane ruuhkia lukuunottamatta: arkisin ei kulje bussia Kyöstiltä viiden jälkeen, lauantaisin kuuden jälkeen eikä viikonloppuisin ennen aamuyhdeksää. Toisaalta suoraan Lentoasemantietä ajaa paikoin paljon vuoroja (kaksi L-vuoroa ja yksi T-vuoro tunnissa).
- Kolmosella tosiaankin laajalti 5 min vuoroväliä ruuhka-aikoina, parhaimmillaan kokonaisen tunnin ajan eli 12 minuuttilähtöä.
- Yhdeksän käyttää Kaipasen haaralla loogisesti Ka-tunnusta keskustan suuntaan ja K-tunnusta itään ajettaessa.
- Mikähän idea tuolla linjan 11 Pereen kierrolla loppujen lopuksi on? Vaihtaa linjalle 14? Pereellä kun ei ilmeisesti kouluja ole.
- Linjalla Y21 on vain yksi lähtö päivittäin TAYS:n suuntaan. Eikö vuoroja ole ennen ollut enemmän?
- Linja 63 puuttuu kokonaan.
- Paljon pikkuvirheitä ja epäloogisuutta siellä täällä: esim välillä selitykset ovat vain suomeksi ja välillä suomeksi ja englanniksi. Miksi linjalla 72 puhutaan päätepysäkeistä ristiin Sammalisto vs. Tervasuo? Sama juttu linjalla 1 Lentola vs. Vatiala. Yrittäkää päättää.
- Eikö kynttiläkyytien aikataulut ole yleensä ollut aikataulukirjassa? Ainakin tältä kaudelta ne puuttuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Jaahas, että sellainen pläjäys. Edelliseen listaan lisättäköön, että linjan 29 lähdöt Kalkusta puuttuvat kokonaan, vain Kalkkuun päin on merkitty. Pitäisikö Kalkun lähtöajat laskea takaperin Keskustorilta Linnainmaalle lähtöajoista?

Linjan 70 aikataulussa (s.151) on merkitty linjan 79 vuorot Tampereelta Nokialle klo 14.50 ja 15.50 sinisellä. Linjan 79 aikataulussa taas lukee näiden vuorojen kohdalla, että Tampere-Nokia ajetaan linjatunnuksella 70 ja kyseisten vuorojen päätepiste on Nokia? Eli siis täh? Nokialle päättyvä linja 79 jonka linjanumero on 70?

Melkeinpä pitää odotella nettiaikatauluja ja pysäkkiaikatauluja, että monesta asiasta saa tolkkua paremmin. Veikkaan, että "Korjauksia aikataulukirjaan" lista tulee olemaan syksyllä pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Linjan 70 aikataulussa (s.151) on merkitty linjan 79 vuorot Tampereelta Nokialle klo 14.50 ja 15.50 sinisellä. Linjan 79 aikataulussa taas lukee näiden vuorojen kohdalla, että Tampere-Nokia ajetaan linjatunnuksella 70 ja kyseisten vuorojen päätepiste on Nokia? Eli siis täh? Nokialle päättyvä linja 79 jonka linjanumero on 70?
.
Olisko niin, että JoLi Paunu syöttää Nokialle ja Länskä jatkaa siitä ihmiset siuroon / linnavuoreen / mitä niitä paikkoja sielä on. Huonosti kyllä ilmoitettu jos näin on. Ristiriitaa tiedoissa
 
Olisko niin, että JoLi Paunu syöttää Nokialle ja Länskä jatkaa siitä ihmiset siuroon / linnavuoreen / mitä niitä paikkoja sielä on.

Niin siis tuollaisia lähtöjähän on linjan 79 aikataulussa nuo Y-merkityt (ks. sivu 163), joissa Tampere-Nokia väli linjalla 70 ja Nokian matkahuollolla vaihto linjalle 79 Siuroon mutta noi 14.50 ja 15.50 lähdöt on vain merkitty päättyväksi Nokialle ilman jatkoyhteyttä eteenpäin. En ymmärrä mitä ne tekevät tuolla linjan 79 aikataulussa.
 
Viimeksi muokattu:
- Linja 63 puuttuu kokonaan.
- Mikähän idea tuolla linjan 11 Pereen kierrolla loppujen lopuksi on? Vaihtaa linjalle 14? Pereellä kun ei ilmeisesti kouluja ole.
- Linjalla Y21 on vain yksi lähtö päivittäin TAYS:n suuntaan. Eikö vuoroja ole ennen ollut enemmän?
Linja 63 on mainittu vyöhykkeen 1 linjoissa mutta sen aikatauluja ei löydy mistään. Sama homma linjan Y35 kanssa.
"Linja 11 Yksittäisiä vuoroja ajetaan aamulla ja iltapäivällä Toivion koulumatkaliikenteen tarpeisiin Pereen kääntöpaikan kautta." PDF-dokumentin sivu 4.
Kyllä, linjalla Y21 oli viime talvikaudella kolme lähtöä Länsitorilta TAYS:ille.

Aikataulukirjassa on varmasti monta kymmentä virhettä.
Pikaisella tarkastelulla silmääni sattui mm.

Linja 36 Länsitori-Myllypuro ajoaika 25 minuuttia
Linjalta 33 puuttuu selitys Y-merkinnälle
Linjalta 47 puuttuu selitys PeL-merkinnälle
Linjan Y35 aikataulut puuttuu.

Lienee yhdentekevää onko linjalla 3 tuplalähtöjä vai 5 minuutin vuoroväli, koska autot ajavat kuitenkin peräkkäin. Toiseen suuntaan siirtoajona.
Teiskon aikatauluihin merkitty linjalle 90, 92A ja 92B "Paikallisen koulun kautta". Mitä vikaa "Kämmenniemen koulun kautta"-merkinnässä oli?
Turkkiradalta lähtee vuoroja iltapäivällä mutta sinne ei kuitenkaan mene vuoroja. Tämä on tarkoituksellista, mutta mitä järkeä siinä on? Ei siinä paljoa aikaa voita.
Ovatko linjan 36 lisävuorot Länsitorilta Myllypuroon todellakin tarpeellisia?
 
Ovatko linjan 36 lisävuorot Länsitorilta Myllypuroon todellakin tarpeellisia?

En tiedä riittäisikö, että Myllypuroon olisi liikennettä vain työmatka-aikoihin klo 05-09 ja 14-17. Mutta joka tapauksessa kun sinne keskipäivälläkin ja illallakin palvelua tarjotaan niin on ihan järkevää, että se hiljaisen ajan liikenne hoidetaan syöttönä linjalta 8. Linjan 8 lähtöajat keskustorilta, joilta voi vaihtaa linjalle 36, tulisi kuitenkin erikseen selvästi mainita, koska syöttöliikenteestä on kyse.
 
Tämä näemmä on sitä "JoLi parantaa" -meininkiä parhaimmillaan... Vuoroja ajetaan, mutta niistä ei asiakkaat tiedä mitään. Tai sitten asiakkaille (aikataulussa) kerrotaan vuoroista, joita ei oikeasti ajetakaan. Näitähän on jo nyt 30.6. alkaen ollut reilusti, mutta ilmeisesti "artistilla" on varaa maksaa...

Tuosta ihmettelystä, että Turkkiradalle ei mennä vaikka sieltä lähdetään:
Mikäli Koskipuistosta Vaittiin ajava auto olisikin merkitty meneväksi Turkkiradalle asti, jäisi Vähäjärven lenkki kiertämättä. Sieltä tulisi itkuvirsiä, kuinka joutuu kävelemään kaukaa. Nyt vuoro ajaa Koskipuisto-Suuppa-Vähäjärvi-Vaitti ja jatkaa siitä "tyhjänä" Turkkiradalle josta sitten lähtee takaisin Suupalle kiertämättä Vähäjärven kautta... Muistan taannoin nimimerkki "Rehtori":n valitelleen, miten sekava oli Paunun käyttämä VTK tai KTV -merkintä vuoroissa... Jostain ihmeen syystä minusta tuntuu, että nykysysteemi ei ole ainakaan yhtään selkeämpi :D
 
Tuosta ihmettelystä, että Turkkiradalle ei mennä vaikka sieltä lähdetään:
Mikäli Koskipuistosta Vaittiin ajava auto olisikin merkitty meneväksi Turkkiradalle asti, jäisi Vähäjärven lenkki kiertämättä. Sieltä tulisi itkuvirsiä, kuinka joutuu kävelemään kaukaa. Nyt vuoro ajaa Koskipuisto-Suuppa-Vähäjärvi-Vaitti ja jatkaa siitä "tyhjänä" Turkkiradalle josta sitten lähtee takaisin Suupalle kiertämättä Vähäjärven kautta... Muistan taannoin nimimerkki "Rehtori":n valitelleen, miten sekava oli Paunun käyttämä VTK tai KTV -merkintä vuoroissa... Jostain ihmeen syystä minusta tuntuu, että nykysysteemi ei ole ainakaan yhtään selkeämpi :D

VTK ja KTV tuntui itsellenikin sekavalta aikoinaan mutta nykytilanteen valossa tuo vanha systeemi oli suorastaan nerokas. :lol:

Olisiko mahdotonta, että T-vuorot kiertäisivät myös Vähäjärven lenkin? Nyt Vähäjärven kautta ajetaan vain kerran tunnissa arkisin klo 11 jälkeen. Se on aika vähän kun ottaa huomioon, että Suupantorilta lähtee vuoro 8 kertaa tunnissa.

Ja mikä järki tuossa on, että Kyöstiltä tai Kyöstille ei pääse enää ollenkaan arkisin klo 17 jälkeen. Sitä ennen kyllä neljä kertaa tunnissa.

Precise sanoi:
Mikähän idea tuolla linjan 11 Pereen kierrolla loppujen lopuksi on? Vaihtaa linjalle 14? Pereellä kun ei ilmeisesti kouluja ole.

Olisiko Pereessä koululaisia, jotka käyvät Toivion koulua? Nuo lähtöajat viittaisivat siihen suuntaan.

Lamminpään aikataulussa (s.165) on jotain häikkää. Siinä lukee, että lähdöt Keskustorilta Lamminpäähän ovat 16:18X 16:18 ja 16:53 mutta Ylöjärven aikatauluissa (s.195) on ihan eri lähtöajat Ylöjärvelle. Puuttuvia vuoroja tosiaan.
 
Ei luulisi olevan iso projekti antaa tuo aikataulukirjan koevedos paria viikkoa aiemmin muutamalle eri puolelta kaupunkia ja ympäryskuntia olevalle oikoluettavaksi, niin saataisiin pahimmat painovirheet korjattua.

Itse ihmettelen tuota linjan 28 aikataulua, lähinnä noita Y-vuoroja. Molempiin suuntiin on selitteenä tuolle kirjaimelle "Poikkeava reitti Nurmista Atalan kautta Keskustorille" ja sama toisinpäin. Lieneeköhän siis tarkoitettu, että Y28 kiertää joka kierroksella myös paluusuunnassa tuon Atan- ja Nikinväylän kautta? Tähän astihan tuo paluusuunnan kierto on tehty vain pyhäaamuisin, merkintänäkin on tällöin ollut Yx. Lisäksi tuota "poikkeavaa reittiä" ei ole viitsitty mihinkään kirjoittaa auki, joka olisi ehkä hieman selkiyttänyt asiaa. Toki onhan tuo selkeämpi, jos koko ajan mennään samaa reittiä päivästä riippumatta.

1 ja 8 on saatu silmämääräisesti katsoen synkattua Linnainmaan ja Koskipuiston välillä. Ykkösellä tosin osa Leinolan ajoista on välipisteaikoja, osa lähtöaikoja Leinolan päätteeltä.
 
Olisiko Pereessä koululaisia, jotka käyvät Toivion koulua? Nuo lähtöajat viittaisivat siihen suuntaan.
Kyllä ainakin 80- ja 90-luvuilla Pereen puolikin kuului kiinteästä Nuolialan koulun vaikutusalueeseen, tuolloin koulupiirirajat oli laitettu niin, että jopa Kyöstillä asuvat kävivät Nuolialassa (eikä Naistenmatkan koulussa).

Ykkösen aikataulusta vielä. Ihmetyttää nämä w-merkinnällä olevat vuorot Koskipuisto–Lentola suunnassa ja selitykset että auto lähtee 5 min aiemmin varuskunnasta ennen lentoaseman aikaa. Mitä sillä tiedolla tekee Koskipuistossa, todennäköisesti saattaa sekoittaa vaan asiakasta, että lähteekö se auto nyt sitten aikatauluun mainittuun aikaan, 5 min ennen vai tuleeko se vitosen jäljessä kiitos varuskunnan.

Noista linjan 70 Länsilinjojen vuoroista vaan lyhyesti mainitakseni, että Länsilinjoillahan on voimassaoleva siirtymäajan sopimus, 79:ää on ajettu talviaikana puolen tunnin välein Tampere–Nokia suunnassa. Aikataulu on laadittu yhdessä Jolin kanssa ja koska Siuroon ei ole välttämättä menijöitä, mutta Nokialle on, niin tuostahan ons aatu lipputuloilla pelaavat vuorot 70:nä Nokialle täydentämään kilpailutettua ostoliikennettä. Myös Länsilinjoille on mielekästä mainostaa vuoroja omassa 79: aikataulussa juuri tuon lipputuloriskin takia.
 
Noista linjan 70 Länsilinjojen vuoroista vaan lyhyesti mainitakseni, että Länsilinjoillahan on voimassaoleva siirtymäajan sopimus, 79:ää on ajettu talviaikana puolen tunnin välein Tampere–Nokia suunnassa. Aikataulu on laadittu yhdessä Jolin kanssa ja koska Siuroon ei ole välttämättä menijöitä, mutta Nokialle on, niin tuostahan ons aatu lipputuloilla pelaavat vuorot 70:nä Nokialle täydentämään kilpailutettua ostoliikennettä. Myös Länsilinjoille on mielekästä mainostaa vuoroja omassa 79: aikataulussa juuri tuon lipputuloriskin takia.

Kiitos selvennyksestä. Mä arvelinkin, että juuri tästä on kyse, eli Länsilinjat hoitaa täydentävää liikennettä linjalla 70.

Aikataulu on silti väärin, koska linjan 70 kohdalla (s.151) lukee "Tämä on linjan 79 vuoro" ja linjan 79 kohdalla taas "Tämä on linjan 70 vuoro" eli menee ihan ristiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos selvennyksestä. Mä arvelinkin, että juuri tästä on kyse, eli Länsilinjat hoitaa täydentävää liikennettä linjalla 70.

Aikataulu on silti väärin, koska linjan 70 kohdalla (s.151) lukee "Tämä on linjan 79 vuoro" ja linjan 79 kohdalla taas "Tämä on linjan 70 vuoro" eli menee ihan ristiin.
Ok, tuota en ole tsekannu aikataulukirjan pdf:stä, lähteenä itsellä Länsilinjojen oma talviaikataulu. Muutenhan linjojen 70 ja 79 reitti on identtinen Keskustorin ja Nokian matkakeskusken osalta, mutta poikkeuksena Keskustori-Nokia suunnassa ainaki Tuulensuun ja Pyynikintorin pysäkit. Ilmeisesti myös Metson. Itse elin ymmärryksessä, että 70 ja 79 pysäkitkin piti yhtenäistää, mutta näin ei ilmeisesti käynytkään.
 
Lienee yhdentekevää onko linjalla 3 tuplalähtöjä vai 5 minuutin vuoroväli, koska autot ajavat kuitenkin peräkkäin. Toiseen suuntaan siirtoajona.

Ainakin suunnassa Keskustori - Hervanta 5 min vuorovälin "ylläpitäminen" voi olla hankalaa, koska osalla vuoroista lähtöpiste on Keskustori ja osalla Lentävänniemi. Lentävänniemestä tulevilla vuoroilla lienee suurempi riski olla jo Keskustorilta lähdettäessä myöhässä, ellei siihen ole osattu laittaa löysää sen verran, että suuri osa vuoroista todella ehtii Keskustorin väliaikaan.

Hervanta - Keskustori -suunnan aikatauluun on muuten unohdettu merkitä Keskustorille päättävät vuorot eli aikataulu näyttää siltä kuin kaikki vuorot liikennöisivät Lentävänniemeen asti. Lentävänniemi - Keskustori -välin aikataulu sentään näyttää oikeanlaiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Ei luulisi olevan iso projekti antaa tuo aikataulukirjan koevedos paria viikkoa aiemmin muutamalle eri puolelta kaupunkia ja ympäryskuntia olevalle oikoluettavaksi, niin saataisiin pahimmat painovirheet korjattua.

Onko aikataulukirja mennyt vielä välttämättä painoon? Mikäli ei niin jolin pitäisi kiireen vilkkaa korjata pahimmat virheet ja tehdä kirjasta vielä uusi vedos.
 
Onko aikataulukirja mennyt vielä välttämättä painoon? Mikäli ei niin jolin pitäisi kiireen vilkkaa korjata pahimmat virheet ja tehdä kirjasta vielä uusi vedos.

Ainakin edellisvuosina tuo pdf:nä ilmestynyt versio sekä aikataulukirja ovat sisältäneet keskenään samat virheet, joten ei tuota varmaankaan pahemmin ole enää mahdollista muuttaa.
 
Takaisin
Ylös