Tampereen aikataulukirja 2014 - 2015

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Aluksi vähän offtopicia: Ajoin Kangasalasta Tampereelle ja tulin rautatieaseman alikäytävän jälkeen Hämeenkadun päähän, niin siihen oli ilmestynyt h-autolla ajon kieltävä liikennemerkki. Sitten Satakunnankadun kautta osuin Keskustorin tuntumaan, parkkipaikka löytyi tuomiokirkon edestä. Sitten lähdin etsimään aikataulukirjan myyntipaikkaa ja kävelin Keskustorin etelälaitaa päin, missä lipputoimisto joskus on ollut, mutta torilla tallusteli bussikuski reppu olalla ja kysyin varmuuden vuoksi, missä se lipputoimisto taas olikaan. Hän neuvoi minut johonkin Frenckell-taloon ja sanoi ison kellon alla olevan oikea paikka, niinkuin olikin.
Sitten varsinaiseen aikataulukirjaan: Kannessa luvataan kirjan käsittävän Tampereen ja ympäristökunnat Orivettä myöten. Sivulla 11 on vyöhykekartta jossa Orivesi on merkitty harmaalla, eli ei kuitenkaan mitään vyöhykettä? Kartan mukaan ei minulle aukene, mitä maksaa linjalla 55 Vesilahti - Tampere -matka, kun lähtöpaikka on 3-vyöhykettä ja sitten mennään 2-vyöhykkeelle vai S-vyöhykkeelle ja lopuksi 1-vyöhykkeelle, eli onko hinta 7:50 vai MH:n kilometrihinta?
Muutenkin olisin kaivannut tarkempaa tietoa, missä vyöhykerajat katkeilevat, edes eurolla ostamassani liikennekartassa tätä tietoa ei ole kerrottu.
Itse aikatauluihin: Esimerkiksi linjalle 44 olisi kaivannut tietoa miten yhteysbussi lähtee Tampereelta, esimerkiksi Kangasalasta 11:05 lähtevään vuoroon ilmeisesti ei ehdi Koskipuistosta 10:35 lähtevällä 40:lla, kun sen ajoajaksi sanotaan 32 minuuttia. Jos matkani olisi ollut vaikka Tampereelta Harjuniittyyn, linjan 73 aikataulussa kerrotaan lähtöajat Nokian asema A:lta ja vaihtoyhteys Tampereelta linjalla 70 Nokian asema D:lle, eli milloin pitää lähteä Tampereelta, kun haluaisin ehtiä 11:28 Nokialta lähtevään vuoroon? Mitä nämä A ja D ovat. sinänsä arvaan, mutta avautuuko kaikille ulkopaikkakuntalaisille.
Aikataulun alussa on luettelo kaupunginosien linjoista, mutta isompiakaan kohteita ei kerrota, miten pääsee vaikkapa Pirkkahalliin tai Hotelli Rosendahliin tai Tampereen Ikeaan.
Mitä tulee kannessa luvattuihin Oriveden aikataulutietoihin, löytyy muutama Luopioisten Linjan Eräjärven suunnan vuoro.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota vyöhykerajat ylittävää matkan hintaa on kysytty muutenkin aika paljon, eli maksaako matka Ideaparkiin vyöhykkeet 1+2 vai miten. Omasta mielestäni pysäkkien maksuvyöhykesijainneista on kyllä tiedotettu harvinaisen hyvin JOLI:n yleiseen tiedotusosaamiseen nähden. Eli jos matkustat Vesilahden kunnan alueelta (kolmosvyöhykettä, mutta ei S-aluetta), maksat matkasta ykkösvyöhykkelle (esim. Tampereelle) 7,5 €. Aikataulukirjan hintataulukossa puhutaan "3 vyöhykettä" eli matkustat kolmen vyöhykkeen alueella. Orivesi liittyy järjestelmään mukaan vasta vuonna 2016.

Aikataulukirjan taso on huonontunut vuosi vuodelta sisältömäärän kasvaessa ja sen luomiskiireen painaessa päälle. Tänä kesänä tiputettiin ylemmässä viestissä mainitut Tärkeät käyntikohteet -lista pois, mikä oli erittäin valitettavaa. Kesän aikataulukirjassa se oli korvattu Nellan mainoksella - ja kaikilla on varmaan mielipide siitä, kumpi sen sivutilan olisi ansainnut. Itse siirtyisin HSL:n malliin ja lopettaisin aikataulukirjan jakelun jokaiseen kotiin, sillä väitän että aika harva sitä jakelumäärään nähden käyttää. Olisi tehokkaampaa jakaa sitä ilmaiseksi tai pientä maksua vastaan marketeissa, eli niin kuin viime vuosina on jo kesäaikaan tehtykin. Jos kirja olisi maksullinen, myös laatupaineet kasvaisivat kun ihmiset rupeavat vaatimaan laatua rahalleen. Kirja on nykyisin aika hyödytön kun tarvitset toisen vastaavan paksuisen kirjan mukaan, jossa on lueteltuna varsinaisen aikataulukirjan virheet.
 
Kirja on nykyisin aika hyödytön kun tarvitset toisen vastaavan paksuisen kirjan mukaan, jossa on lueteltuna varsinaisen aikataulukirjan virheet.

Itsellä se on pakon sanelemista syistä mukana, vaikka se onkin virheistään tunnettu. Linjastomuutoksen takia minustakin tuli pakkovaihtaja, tosin matkustusmäärät ovat varmaan kasvaneet, koska leimaan korttini sit kahdesti.

Ikävä kyllä sähköiset palvelut eivät ole kehittyneet siihen malliin, että pystyisin yhdellä haulla katsomaan kaikki Keskustori - Linja-autoasema vuorot pysäkkiaikatauluilla tyyliin matkahuollon nettihaku vaan pitäisi arvailla Keskustorin tunnuksista (etenkin kun monet Hatanpään valtatien suuntaan menevät vuorot lähtee eri pysäkeiltä). Nopeammin plärää melkein linjojen 4, 10, 11, 12, 14, 21, 26, 31 aikataulut kirjan sivuilta ja tekee johtopäätöksen, onko nopeampi kävellä Koskipuistosta kuin jäädä odottamaan vaihtobussia.

Toki bussit kartoilla -palvelut ovat hyvä lisä, jos parempijärjestelmä selviäisi viikonloppujen yli, valitettavan usein järjestelmä on kaatunut viikonlopun aikana ja myös maanantaina saa arvailla, tuleeko auto takana vai onko se jo edellä ja vaihtoa on turha yrittää.

Mitä tulee aikataulukirjan formaattiin, niin etenkin seutulinjoilla on turha koittaa tehdä TKL-mallisia aikatauluja, joissa on vain pääteaseman lähtöajat ja arvioidut kulkuajat. Tässä mielessä uusi linjan 55 aikataulu on suorastaan loistava, siinä on palattu vanhaan formaattiin jota mm Satakunnan Liikenne aiemmin käytti.
http://joukkoliikenne.tampere.fi/me...joli_irtoaikataulut/2014-15_talvi_linja55.pdf (tuota voi verrata siihen sotkuun mikä on painetussa kirjassa)
 
Takaisin
Ylös