Uudet bussit 2015

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,547
TKL:n ensi vuoden talousarvio hyväksyttiin tänään TKL:n johtokunnassa. Siinä on varattu linja-autoinvestointeihin 3,0 miljoonaa euroa, minkä arvioidaan riittävän 12 uuden bussin hankintaan.

TKL:n tämän vuoden linja-autohankinnoissahan oli optio ensi vuoden hankinnoistakin eli TKL voi halutessaan tilata nuo Volvolta ja/tai Solarikselta ilman erillistä tarjouskilpailua.
 
TKL:n toimitusjohtaja esittää ensi viikolla kokoustaan pitävälle TKL:n johtokunnalle, että TKL hankkisi tänä vuonna:
  • 4 uutta teli-Volvoa
  • 4 uutta teli-Solarista
  • 4 - 5 uutta 2-akselista, joiden hankinta kilpailutettaisiin
Esityslistateksti
 
Mikä siellä Tampereen Scanialla oikein mättää? Turkuun on tullut Scaniaa lähes joka taloon, samoin pääkaupunkiseudulle. Tampereelle ei! Oikeastaan kenenkään en ole kuullut mitenkään erityisemmin uusia katuri Volvoja ainakaan Turussa kehuvan.
 
Kieltämättä harmi, että kalustoon tulee yksipuolisuutta, mutta toisaalta myös yhtenäisyyttä.

Toisaalta olen osunut muutaman kerran noihin uusiin teli-Solariksiin, ja itse pidän niistä mukavana vaihteluna. Korviini on kuitenkin kantautunut, että Solarikset eivät oikein miellytä Volvoihin verrattuna, perusteluina muun muassa sisätilojen ahtaus ja erikoiset penkkiratkaisut.

Tälläkin palstalla harvemmin Volvo 8900-sarjalaisia tai Tamwaren sähköovia kehutaan, jota kyllä matkustajanäkökulmasta ihmettelen. Mielestäni Volvot pesevät niin Citywidet kuin Solariksetkin matkustusmukavuudessa ja -viihtyisyydessä. Avara ja hiljainen matkustamo on loistava. Ilmastoinnin automatiikka tosin välillä heittää. Sähköovet ovat nopeammat ja varmatoimisemmat kuin paineilmaovet.
 
En kai sanonut etten olisi? Jotenki ei vaan yllättänyt että Volvoina tulevat :D Scaniaa on kyllä turha unelmoida kunnalle :D

No eipä paikkuripuolella niitä ole tullut muillekaan. Eli tuskin mistään yhden talon suuntauksesta on kiinni,hinta ratkaisee.
 
Mielestäni Volvot pesevät niin Citywidet kuin Solariksetkin matkustusmukavuudessa ja -viihtyisyydessä. Avara ja hiljainen matkustamo on loistava. Ilmastoinnin automatiikka tosin välillä heittää. Sähköovet ovat nopeammat ja varmatoimisemmat kuin paineilmaovet.

Solariksethan on avaruudessa ihan omassa luokassansa isoine ikkuineen. Ainakin itse tykkään Solariksesta juuri sen valoisuuden ja avaruuden tunteen vuoksi. Esimerkiksi ne hybridi-Solarikset ovat aivan loistavia.
 
Mielestäni Volvot pesevät niin Citywidet kuin Solariksetkin matkustusmukavuudessa ja -viihtyisyydessä. Avara ja hiljainen matkustamo on loistava. Ilmastoinnin automatiikka tosin välillä heittää. Sähköovet ovat nopeammat ja varmatoimisemmat kuin paineilmaovet.
Enpä liikaa kehuisi noita sähköovia. Ne kun eivät pysy kunnossa Hämeenkadun takia, niin aiheuttavat hyvin epämiellyttävää kolinaa ja räminää kun saranat pääsevät löystymään. Nopeiksi niitä ei myöskään voi sanoa, ainakaan jos vertaa vielä varhaisimpiin Scaloihin ja Lahti 402 -korisiin autoihin joissa on sisäänpäin kääntyvät ovet. Ne jos mitkä ovat ovitoiminnoiltaan oikeasti nopeita autoja.

Solarikset ovat mielestäni kulkuominaisuuksiltaan varsin mukavia autoja sinänsä. Mutta sisustusratkaisut ovat jokseenkin erikoisia ja kun lattia nousee teliversioissa varsin korkealle niin ikkunalinja ei valitettavasti pysy perässä. Takaovella on vain yksi väliporras joten askelkorkeus on ehkä liian iso varsinkin jos hätiköi nopeasti ulos. Samoin peräpäässä stop-nappulat ovat sijoitettu katonrajaan, josta niihin täytyy varsinkin ikkunanpuolella istuessaan kurotella, ja sitten on vielä nämä etupään selkä menosuuntaan sijoitetut istuimet. Muuten ei autoissa olekaan moittimista.

Tämän vuoden Volvot toimitettaneen kuitenkin alemmalla ikkunalinjalla, joten ovat entistäkin valoisampia ja ainakin omasta mielestäni tämä ratkaisu parantaa myös auton ulkonäköä.

Scanian Citywide ei minun mielestäni ole mitenkään huono auto, vaikka kokemukset rajoittuvatkin toistaiseksi näihin punaisella sisustuksella varustettuihin yksilöihin. Mutta eivät ne ole ulkonäöltään kuin sen paremmin kulkuominaisuuksiltaan ja matkustusmukavuudeltaan mitenkään huonompia kuin esim. Volvotkaan. Mutta tämä on vain mun mielipide...
 
Menee ehkä väittelyksi, mutta jos nyt vertaan viime vuonna Turkuun tulleita Volvoja ja Scanioita, en löydä 8900 mallista mitään, mikä olisi Scaniaa parempi. Scaniassa etenkin moottorin ja vaihteiston toiminta on vakuuttavaa. Kulutuksissa ei varmaan isoja eroja, enempi riippuu ajettavasta linjasta. Volvon ohjaus on jäykkä, ovijarru vaatii tarkkaa kaasun käyttöä, moottori tehoton ja aina tuntuu joku vikavalo palavan. Korin osalta sivuikkunat auton etuosassa liian korkealla ja lämmitys tuntuu vähän vaatimattomalta. Lattiapuhaltimet pakko sammuttaa, ne on liian äänekkäitä. Pisteenä I:n päällä on kuljettajaa ärsyttävä asia, radio sammuu kun etuovi aukeaa - sen saa kyllä päälle takaisin, mutta osaa olla ärsyttävä.
 
Menee ehkä väittelyksi, mutta jos nyt vertaan viime vuonna Turkuun tulleita Volvoja ja Scanioita...

Näin matkustajan näkökulmasta ja kaupunkina Tampere, voi todeta, että erittäin nopeasti Volvot löystyneet Hämeenkadun röykytyksessä. Kolina, kilinä ja räminä on huomattavaa esim. samaan aikaan tulleisiin Solariksiin verrattuna. Näkisin myös Citywiden selviytyneet Volvoja paremmin. Tokihan nekin kolisee ja rämisee, mutta ei siinä määrin.

Harrastetaanko bussiyhtiöiden varikoilla löystyneiden ruuvien ja osien kiristämistä?
 
Takaisin
Ylös