Tampereen seudulle parannusta bussijärjestelmään

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Kyselin tässä parilta Nokialla ja Pirkkalassa asuvalta kaveriltani, mitä parannettavaa olisi joukkoliikenteessä. Heidän asenteensa joukkoliikenteseen on melko myönteinen lähtökohtaisesti. Bussia eivät kuitenkaan käytä paljoakaan, ongelmakohtia sanoivat kaksi satunnaiselle käyttäjälle. Vaihdollinen kertalippu Pirkkalasta keskustaan ja sieltä jatko jonnekin muualle maksaa kuulemma extraa. Bussilinjasto on myös aika sekava heidän mielestään, joten autolla tulee kuljettua kun ei tiedetä kaikista reiteistä ja niiden poikkeuksista. Olisiko mitään mahdollisuutta saada seudulle YTV-tyylistä vaikkapa 1,5 tuntia voimassa olevaa lippua, jolla voi vaihtaa vapaasti?
 
kemkim sanoi:
Kyselin tässä parilta Nokialla ja Pirkkalassa asuvalta kaveriltani, mitä parannettavaa olisi joukkoliikenteessä. Heidän asenteensa joukkoliikenteseen on melko myönteinen lähtökohtaisesti. Bussia eivät kuitenkaan käytä paljoakaan, ongelmakohtia sanoivat kaksi satunnaiselle käyttäjälle. Vaihdollinen kertalippu Pirkkalasta keskustaan ja sieltä jatko jonnekin muualle maksaa kuulemma extraa. Bussilinjasto on myös aika sekava heidän mielestään, joten autolla tulee kuljettua kun ei tiedetä kaikista reiteistä ja niiden poikkeuksista. Olisiko mitään mahdollisuutta saada seudulle YTV-tyylistä vaikkapa 1,5 tuntia voimassa olevaa lippua, jolla voi vaihtaa vapaasti?
En jaksa uskoa että nykyisen rahastysjärjestelmän aikana ainakaan. Suureksi ongelmaksi muodostuisi myös clearing - kuinka rahat jaettaisiin liikennöitsijöiden kesken. Tällä alueella on jo kilpailukykyinen seutulipputuote, jokseenkin se vaatii sitoutumista kuukaudeksi, toisin kuin satunnaiskulkijan kertaliput.

Jos Tampereen tilaajayksikkö kehittyy jossain vaiheessa seudulliseksi, voi ollakin että tällainen lipputuote tulee. Ratkottavia ongelmia kuiteskin olis että kuka subventoi ja kuinka paljon. Kunnat? Millä varmistaa kertaseutulippulaisen kuntalaisuus? Paljonko firma x saa ja firma y johon vaihdetaan? Riittäiskö tunnin vaihtoaika? Olisiko hinta kiinteä vai sidottu kilometreihin (esim kaupunkiseudun muista kunnista paitsi Pirkkalasta on hyvin pitkä matka Tampereen keskustaan).
 
killerpop sanoi:
Ratkottavia ongelmia kuiteskin olis että kuka subventoi ja kuinka paljon. Kunnat? Millä varmistaa kertaseutulippulaisen kuntalaisuus? Paljonko firma x saa ja firma y johon vaihdetaan? Riittäiskö tunnin vaihtoaika? Olisiko hinta kiinteä vai sidottu kilometreihin (esim kaupunkiseudun muista kunnista paitsi Pirkkalasta on hyvin pitkä matka Tampereen keskustaan).

Kunnat voisivat subventoida esimerkiksi 50 % kausilipun hinnasta. Kertalippujen hinta voisi olla joko kustannusvastaava kuten täällä YTV-alueella tai subventoitu.

Subventiolla voitaisiin saada ehkä lisää matkustajia. Helpointa kyllä olisi hoitaa koko Tampereen seudun liikenne kilpailutuksen kautta ostoliikenteenä, jolloin joukkoliikenneyhteisö maksaa bussiliikenteen ja saa itse pitää lipputulot. Tällöin ei tarvittaisi monimutkaisia hyvityksiä eri bussiyhtiöille.

Kiinteä hinta olisi ainakin selkeämpi minusta, kun ei tarvitse arvuutella matkan pituutta. En tiedä onko "hyvin pitkä" oikea sana kuvaamaan matkan pituutta, sillä eivät ne matkat ole kuin 14-20 km kun Genimapin autokartasta mittasin. YTV-alueella matka Korsosta tai Kauklahdesta (pohjoisin ja läntisin lähiö) keskustaan on 25 km ja 3,40 euroa kattaa tämän hyvin. Tosin se on epäreilu heitä kohtaan, jotka matkustavat Espoon Leppävaarasta (11 km) koska vielä Puistolasta (16 km) pääsee Helsingin sisäisellä taksalla.

Eli näin johtopäätöksenä, ei täälläkään ole vielä keksitty, miten tariffirajat saisi järkevästi määriteltyä. Kuntarajojen mukaan määrittely ei kuitenkaan ole kovin käytännöllistä, ainakaan ihmisten kannalta, mutta vaikea keksiä muitakaan toimivia perusteita.

Mitenkäs toimisi sellainen, että vaikkapa Pirkkalasta Tampereelle matka maksaisi kaksi vyöhykettä, sitten jos haluaa jatka vaikka Ylöjärvelle, matka olisi kolme vyöhykettä?
 
Takaisin
Ylös