Linja 1:n kapasiteetin riittävyys

Linjan tulevat ongelmat tiedettiin ilmeisesti kaikkialla muualla kuin suunnittelupiireissä ennen suurta linjastosotkua. Nuolialantiellä bussiletkat 1,1,11, (65) ovat sääntö, eivät poikkeus. Tähän kun lisätään se, että Koskipuistossa on usein pysäkillä peräkkäin matkalla Pirkkalan suuntaan vähintään 1x1, 11 ja 14 (usein myös 26), ei hurraa huutoihin ole aihetta. Tässäkin ketjussa on tuotu esiin linjalla häröilevät "minibussit", jotka aiheuttavat sinänsä hauskoja kommentteja harmistuneilta kanssamatkustajilta.

Ne keillä on mahdollisuus voivat katsoa Lissusta onko bussi tulossa, mutta tamperelaiset eivät voi luottaa siihenkään, että pääsisivät saapuvan bussin kyytiin. En olisi koskaan uskonut, mutta Paunun aikoja muistellaan Härmälässä haikeudella.

Voi vain toivoa, että esitetty Härmälänranta-Pyynikintori väli toteutettaisiin mahdollisimman nopeasti.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Bussiliikenteen näkökulmasta, onneksi en enää asu Pirkkalassa (vaikak siellä muuten mukava olisikin asua) ja onneksi en omaa jälkikasvua, jota tarvitsisi vaunuilla kuljettaa bussia apuna käyttäen. Pirkkalan puolelta kyllä pääsee ihan kätevästi vaunujen kera Koskipuistoon, mutta paluumatka voikin olla haastavampi (pitäisikö jopa mennä vaunujen kera Vatialaan, että varmistaa paikkansa?). Käytännössä jollain muulla linjalla pitäisi mennä ensin kaupungin rajalle ja siellä vaihtaa ykköseen, jotta varmuudella pääsee Pirkkalaan menevän bussin kyytiin. Noita tilanteita kun näkee jo turhan usein että ne vaunupaikat ovat jo miehitetty keskustassa (toki ensimmäiset jäävät kuiteski Vihilahdessa pois).

Itse kuulun näihin KTV/VTK-lenkin puolustajiin. Se oli vaan hyvin tehokasta touhua ja ymmärtääkseni sen sai aikaan Pirkkalan Pertti Heikkilä (sitä aiemmin bussit kääntyivät kääntyivät Turrin ja Vähäjärven kääntöpaikoilla). Ikävä kyllä, tuo reilun 20 vuotta palvellut VTK/KTV piti sitten palauttaa samaan tilanteeseen, kuin se oli sitä ennenkin. Oli se vaan liian kätevää käydä bussilla Kyöstiltä ostoksilla ABC:lla ja palata bussilla takaisinkin.
 
En olisi koskaan uskonut, mutta Paunun aikoja muistellaan Härmälässä haikeudella.
Niin - ainakaan Koskipuiston eteläisimmällä pysäkillä viime aikoina kuullut "miksi vi*ussa se ykkönen ei vieläkään tule?" tai "mikä per*ele siinä on, että ykkönen on aina myöhässä" -kommentit eivät kovin ruusuista kuvaa nykymenosta anna. Myös kuljettajana saatu negatiivinen, suora asiakaspalaute on viimeisen vajaan puolen vuoden aikana ollut moninkertainen verrattuna siihen, mitä tuli koettua "vanhan systeemin" aikana yhteensä noin kahdeksan vuoden aikana. Ehkäpä se JoLi vaan parantaa kaiken?

---------- Viestit yhdistetty klo 8:07 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 8:03 ----------

Itse kuulun näihin KTV/VTK-lenkin puolustajiin. Se oli vaan hyvin tehokasta touhua ja ymmärtääkseni sen sai aikaan Pirkkalan Pertti Heikkilä (sitä aiemmin bussit kääntyivät kääntyivät Turrin ja Vähäjärven kääntöpaikoilla). Ikävä kyllä, tuo reilun 20 vuotta palvellut VTK/KTV piti sitten palauttaa samaan tilanteeseen, kuin se oli sitä ennenkin. Oli se vaan liian kätevää käydä bussilla Kyöstiltä ostoksilla ABC:lla ja palata bussilla takaisinkin.
Tottakai se oli tehokasta touhua, kun piti huomioida myös liiketaloudellinen näkökulma asiaan. Autot tasasivat mahdolliset aikataulustaan jäämiset Pyynikintorilla (tai harvoin toisessa päässä reittiä), jolloin ruuhkasuunnan vuoroväli pysyi tasaisena. Toisaalta kyllähän sitä on saanut tälläkin foorumilla lukea insinööritason kommentteja siitä, miten "vaikeaselkoinen" tai "hankala" tuo Paunun pitkään käyttämä VTK tai KTV -aikataulurakenne on :D

Herää vain kysymys siitä, mikä on tuollaisia kommentteja jakavan insinöörishenkilön kapasiteetti silloin, kun pohdittavana on jotain oikeasti haastavia asioita?
 
Niin - ainakaan Koskipuiston eteläisimmällä pysäkillä viime aikoina kuullut "miksi vi*ussa se ykkönen ei vieläkään tule?" tai "mikä per*ele siinä on, että ykkönen on aina myöhässä" -kommentit eivät kovin ruusuista kuvaa nykymenosta anna. Myös kuljettajana saatu negatiivinen, suora asiakaspalaute on viimeisen vajaan puolen vuoden aikana ollut moninkertainen verrattuna siihen, mitä tuli koettua "vanhan systeemin" aikana yhteensä noin kahdeksan vuoden aikana. Ehkäpä se JoLi vaan parantaa kaiken?


Ja kun tähän lisätään se että bussiyhtiön ei nykyään tarvitse huolehtia mistään, "joli hoitaa" ja käsittääkseni Jolilla ei ole minkäänlaista päivystystä virka-ajan ulkopuolella liikennöitsijöiden suuntaan joka voisi keskitetysti hoitaa liikenteenjohdon niin käytännössä se on sitten yksittäinen kuljettaja joka tekee omat ratkaisunsa myöhästymis- ym. tilanteissa. Sitten ajellaan monen auton klimpeissä....
 
Kuulun sitten ilmeisesti niihin harvoihin KTV/VTK-lenkin vastustajiin, vaikken sitä täysin tyrmääkään. Tästä Paunu voi myös syyttää itseään, sillä aikataulut olivat satunnaiskäyttäjälle vaikeaselkoiset, vaikkeivät yhtä vaikeaselkoiset kuin Nokialla. Toisaalta satunnaiskäyttäjiä on Pirkkalassa enemmän kuin Nokialla. No emme voi muuttaa historiaa ja pyytää Paunua käyttämään ihmisjärkeen sopivia aikatauluja tai jopa lisäämään reittikarttaa pysäkkiaikatauluun tai jopa nettisivuilleen. Olihan se keskustan poikkeusreittikarttakin sitä tasoa, että menin keskustaan mieluummin autolla, kun en tiennyt, mistä bussi veisi takaisin kotiin.

Turkkiradalla ajellaan tyhjiä penkkejä viikonloppuisin ja iltaisin. Kertokaa minulle, missä Pirkkalan kehätien sisäpuolella (taajama-alueella) on yli kilometriä pysäkille (https://www.facebook.com/tampereen.joukkoliikenne/posts/10152392870612283)?

Ja kun tähän lisätään se että bussiyhtiön ei nykyään tarvitse huolehtia mistään, "joli hoitaa" ja käsittääkseni Jolilla ei ole minkäänlaista päivystystä virka-ajan ulkopuolella liikennöitsijöiden suuntaan joka voisi keskitetysti hoitaa liikenteenjohdon niin käytännössä se on sitten yksittäinen kuljettaja joka tekee omat ratkaisunsa myöhästymis- ym. tilanteissa. Sitten ajellaan monen auton klimpeissä....

Olen pitkään ollut sitä mieltä että JOLI:n palvelutaso nimenomaan aukioloajoissa alkaa olla puuttellista hallittavaan alueeseen nähden. Toimialueella alkaa olla sen verran linjoja ja matkustajia, että ilta- ja ainakin lauantaipäivystys ei olisi lainkaan liioittelua, niin puhelinneuvonnan kuin muunkin tiedottamisen suhteen. HSL:hän vastaa soittoihin lauantaisin ja sunnuntaisin viiteen asti ja arkisin seitsemään, joten ero on kova. Tarjoaisin myös ratkaisuna runkolinjoille etäliikenteenohjaajaa ruuhka-ajoille, kuten 550:lla on nyt. Onkohan siitä käytännössä ollut hyötyä?

Niin - ainakaan Koskipuiston eteläisimmällä pysäkillä viime aikoina kuullut "miksi vi*ussa se ykkönen ei vieläkään tule?" tai "mikä per*ele siinä on, että ykkönen on aina myöhässä" -kommentit eivät kovin ruusuista kuvaa nykymenosta anna. Myös kuljettajana saatu negatiivinen, suora asiakaspalaute on viimeisen vajaan puolen vuoden aikana ollut moninkertainen verrattuna siihen, mitä tuli koettua "vanhan systeemin" aikana yhteensä noin kahdeksan vuoden aikana. Ehkäpä se JoLi vaan parantaa kaiken?

Niin, tämmöistäkin on. Sitten toinen ilmiö, joka on jokapäiväistä: Koskipuistosta lähtee kaksi ykköstä (Kyöstiin ja Vaittiin/lentoasemalle) samaan aikaan. Minun tulkintani ja satunnaisen seurantani mukaan se Kyöstin auto ei jää odottamaan tasausaikaa Koskipuistoon vaan lähtee ajamaan puolityhjänä 1V:n perään. Samalla vuoroväli hyppää 15 minuuttiin ja ilmiö sitten toistuu seuraavan "vuoroparin" eli 1K+1V/L/T-auton mukana, parhaimmillaan sieltä tulee se pikkuinen 1K-auto johon tunkee kahden auton matkustajat. Joku voi sanoa, ettei tätä tapahdu, mutta voin vakuuttaa että näen tätä joka päivä. Käsi sydämellä tämän foorumin bussinkuljettajat, kuinka moni on lähtenyt nimenomaan väliajantasauspysäkiltä (mm. TAYS, Koskipuisto, Suupantori jne.) edes minuuttia etuajassa? En usko, että ykkösellä olisi minkäänlaisia kapasiteettiongelmia, jos vuoroväli olisi lähes tasainen 7,5 minuuttia teliautoilla, ja pahimmilla ruuhkavuoroilla olisi aamupäivän tapaan myös iltapäivällä lisäautoja.

Suupantorilla ajantasauksen noudattaminen oli ainakin alussa hyvin epäsäännöllistä, osa noudatti ja osa ei. Arpapeliä siis, voiko aikatauluun luottaa hiljaisempaan aikaan Kurikan pysäkillä. Parasta on, kun haaralta lähtee vuoro etuajassa (https://www.facebook.com/tampereen.joukkoliikenne/posts/10152376098182283). En halua ottaa kuljettajia silmätikuksi, mutta haluan myös tuoda esiin näkökulman siitä, että ongelmat ovat monen tekijän summa.

Bussiliikenteen näkökulmasta, onneksi en enää asu Pirkkalassa (vaikak siellä muuten mukava olisikin asua) ja onneksi en omaa jälkikasvua, jota tarvitsisi vaunuilla kuljettaa bussia apuna käyttäen. Pirkkalan puolelta kyllä pääsee ihan kätevästi vaunujen kera Koskipuistoon, mutta paluumatka voikin olla haastavampi (pitäisikö jopa mennä vaunujen kera Vatialaan, että varmistaa paikkansa?). Käytännössä jollain muulla linjalla pitäisi mennä ensin kaupungin rajalle ja siellä vaihtaa ykköseen, jotta varmuudella pääsee Pirkkalaan menevän bussin kyytiin. Noita tilanteita kun näkee jo turhan usein että ne vaunupaikat ovat jo miehitetty keskustassa (toki ensimmäiset jäävät kuiteski Vihilahdessa pois).

Muistan vieläkin, kuinka sain valtavat määrät täällä kritiikkiä, kun kritisoin Paunun käyttämää kahden lastenvaunupaikan taktiikkaa. Nytkin kaikilla ykkösen Le-lisävuoroilla käytetään kalustoa, jossa on vain kaksi lastenvaunupaikkaa. Ongelma on olemassa.

---

Näihin parjattuihin ongelmiin esitän ratkaisuina:
- Ruvetaan palvelemaan Kurikkaa kunnollisella linjalla (30/30/30/60) joka samalla hoitaa valtaosan Kyöstin liikenteestä. Ykkösen ruuhkavuoroja voidaan yhä ajaa Kyöstiin. Sama linja ajaa myös nykyiset 14N-vuorot. Linja 65 reitti lyhennetään Suupantorille ja se ajaa Pereen kautta (Pereeltä säilyy yhteys Kuntakeskukseen).
- Näin sunnuntaina ajaa Vaittiin yksi vuoro ja lentoasemalle yksi vuoro tunnissa, Kyöstiin edelleen yksi vuoro tunnissa Kurikan kautta. Lauantaisin ja arkisin alkuillasta ja keskipäiväisin Kyöstiin kaksi vuoroa tunnissa, Vaittiin kolme vuoroa tunnissa ja lentoasemalle yksi vuoro tunnissa.
- Pereen/Sarankulman yhteydet voisi tässä tilanteessa toteuttaa monella tavalla. Itse ehkä toteuttaisin yhdessä vaiheessa suunnitelmissakin välähtäneen vaihtoehdon, jossa nykyisen 11:n päätepysäkki on Pere, josta se ajaa Partolan, Toivion ja Sarankulman läpi Sarankulmankadulle. Kurikka-linja (vaikka työnumerolla 14) ajaisi Linnakalliontieltä suoraan Messukeskukselle ja siitä eteenpäin. Tässä ongelmana on Pereen matka-aikojen kasvaminen ja yhteyksien väheneminen Nuolialantiellä. Toinen esittämäni vaihtoehto on, että linja 11 ajaisi vuorovälillä (15/15/15/15-30) reittiä Hatanpään vt-Sarankulmankatu-Ilmailunkatu-Saapastie ja haarautuen tästä Pereelle ja Toivoon puolen tunnin vuorovälillä. Linja 14 ajaisi reittiä Kyösti-Suupantori-Kurikka-Linnakalliontie-Kenkätie-Nuolialantie->
- Mahdollisimman monelle 1K-vuorolle teliautot.
- Kaikkiin ykkösellä ajettaviin autoihin kolme lastenvaunupaikkaa, lisää seisomatilaa ja toisaalta lastenvaunupaikkoja (pitäisi olla nykyisin itsestäänselvyys).
- Aikatauluun väljyyttä lisää Vatialan päähän.
- Jos vihdoinkin tilaaja saisi ne lissuvermeet jokaiseen autoon? Puoli vuottahan on ihan loistava aika...
- Kuljettajille parempi ohjeistus väliaikataulujen noudattamisesta.
- JOLI:lle ruuhka-aikoihin liikenteenohjaaja linjan 550 tapaan ja päivystäjä arkisin klo 6-20 ja viikonloppuisin 9-18.
- Ja jotta varmasti joku löytää jotain tyrmättävää, avorahastus kaikille runkolinjoille (1-10), vaikka ensin kokeiluun juuri ykköselle/kolmoselle. Lipuntarkastajille paluu, ja kulut lisääntyy. Mutta eikö se ole luonnollista jos joukkoliikenteen suosio kasvaa?

Tässäpä.
 
Viimeksi muokattu:
Käsi sydämellä tämän foorumin bussinkuljettajat, kuinka moni on lähtenyt nimenomaan väliajantasauspysäkiltä (mm. TAYS, Koskipuisto, Suupantori jne.) edes minuuttia etuajassa?

Linjalla 1 noudattamani aikataulupisteet ovat ajettassa etelään: Vatiala, Leinola ja Koskipuisto sekä itään: lähtöasema, Vaitti, Suuppa ja Koskipuisto. En ole edes vilkaissut TAYS:n aikoja miten ne ovat aikataulussa, koska pysäkki muutenkin on ahdas. Leinolankin väliaika pilaa monelta vuorolta mahdollisuuden ehtiä aikatauluaikaan Koskipuistoon. Kuljettajille jaetuissa aikatauluissa eikä ajosarjoissa edes TAYS:aa mainita.

Aikataulullinen ajoaika Vatialasta Leinolaan on AINA 11 min, kun se todellisuudessa rauhallisesti ajettaessa on 7-9 min. Ajoaika taas Leinolasta Koskipuistoon on aikatualussa 18-22 min.
 
Vaikka olenkin "väärällä firmalla" töissä ajaakseni ykköstä, en ole koskaan ajanut mitään heilurilinjaa, jolla olisi TAYS:lla ajantasauspiste, poislukien ne linjat, joiden pääte- tai lähtöpysäkki on siellä. Se, että kyseinen välipisteaika lukee aikataulupalvelussa, ei vielä merkitse mitään; esim. linjalla 47 on ajantasauspiste molempiin suuntiin Linnainmaalla, ja tätä "välipäätettä" ei puolestaan edes mainita tuolla sivustolla, toisin kuin Laureeninkallio, jossa ei taas puolestaan mitään ajantasausta ole. Ohjeelliset ajat pitäisikin tuolla sivulla erotella tasausajoista, sillä nykyinen käytäntö aiheuttaa sekaannusta.

Sen verran pitää kuitenkin puolustaa tuota Leinolan-ajantasausta, että mielestäni se on Mäentakusenkadun kannalta tarpeellinen: oma pysäkkini on parin pykälän päässä tuosta ajanpisteestä. Tuosta Leinolan-ajasta pystyy siis hyvin laskemaan, mitä ajankohtaa ennen ei kannata pysäkille mennä odottelemaan. Itse pystyn toki katsomaan sen Lissusta, mutta on paljon niitä, jotka tukeutuvat vain tuohon painettuun aikatauluun. Toki jos aikaa on laitettu tuohon liiaksi, siitähän voidaan seuraaviksi vuosiksi ottaa minuutti-pari pois.

Liikennöitsijän työnjohtokin on aika aseeton noissa myöhästymistapauksissa; jos ohjeistetaan ajamaan tietty linjasivu pimeänä aikataulun kuromiseksi ruuhkien vuoksi, saadaan Jolilta mahdollisesti palkinto ajamattoman lähdön johdosta. En nyt väitä, että tämä olisi yleistä, mutta tiedän näitäkin edellisvuosina tapahtuneen. Eli tilaajan puolelta tarvittaisiin näissä ongelmatilanteissa liikenteenohjaajaa.
 
. Sitten toinen ilmiö, joka on jokapäiväistä: Koskipuistosta lähtee kaksi ykköstä (Kyöstiin ja Vaittiin/lentoasemalle) samaan aikaan. Minun tulkintani ja satunnaisen seurantani mukaan se Kyöstin auto ei jää odottamaan tasausaikaa Koskipuistoon vaan lähtee ajamaan puolityhjänä 1V:n perään. Samalla vuoroväli hyppää 15 minuuttiin ja ilmiö sitten toistuu seuraavan "vuoroparin" eli 1K+1V/L/T-auton mukana, parhaimmillaan sieltä tulee se pikkuinen 1K-auto johon tunkee kahden auton matkustajat.

Vai onko niin että hidas teliauto on vuorovälin verran myöhässä ja kumpikin lähtee jälkimmäisen lähtöajalla?
 
Sen verran pitää kuitenkin puolustaa tuota Leinolan-ajantasausta, että mielestäni se on Mäentakusenkadun kannalta tarpeellinen: oma pysäkkini on parin pykälän päässä tuosta ajanpisteestä. Tuosta Leinolan-ajasta pystyy siis hyvin laskemaan, mitä ajankohtaa ennen ei kannata pysäkille mennä odottelemaan. Itse pystyn toki katsomaan sen Lissusta, mutta on paljon niitä, jotka tukeutuvat vain tuohon painettuun aikatauluun. Toki jos aikaa on laitettu tuohon liiaksi, siitähän voidaan seuraaviksi vuosiksi ottaa minuutti-pari pois.

Olen samaa mieltä Tuluskadulla asuvana Leinolan ajan tarpeellisuudesta varsinkin, kun ruuhkapätkät lähtevät Leinolasta. Leinolan aika vain pitäisi olla sellainen, ettei siinä hiljaisena aikanakaan joutuisi odottelemaan. Eihän se kerran sunnuntaiaamuna kivaa ollut, kun tullessani pysäkille 10.24 näin ykkösen perän alhaalla Piettasenkadun risteyksessä. :icon_frown: Palautehan siitä silloin singahti.:cool:
 
Linjat 1 ja 3 ovat selvästi ratikan tarpeessa. Bussit ketjuuntuvat ja ajoajan hajonta on niin suurta, etteivät välipisteajatkaan korjaa tilannetta kokonaan.

Mutta ilmeisesti linjan 1 ja Lempäälä-Kangasala-heilureiden kierrosaika on puolta pykälää liian nafti. Eikös tähän saatu jo korjaustakin jälkimmäisenä mainitun tapauksessa.

Heilurilinja on järkevä yhdistävyyden, kalustokiertojen tehokkuuden ja täyttöasteen tehokkuuden kannalta. VTK-KTV -lenkki ei ollut se Pirkkalan pahin ongelma vaan se, että VTK:n KTV:n sijaan oli kaikenlaista varianttia KTVJHLAKT++ ja myöskään aikataulut eivät olleet vakiominuuttisia.
 
Linjat 1 ja 3 ovat selvästi ratikan tarpeessa. Bussit ketjuuntuvat ja ajoajan hajonta on niin suurta, etteivät välipisteajatkaan korjaa tilannetta kokonaan.

Ei ratikka pysy sen paremmin aikataulussa jos sille annetaan liian vähän ajoaikaa. Jos bussi pääsee lähtemään päätepysäkiltä myöhässä niin tottakai se on myöhässä koko matkan. Ja niin on ratikkakin.
 
Linjat 1 ja 3 ovat selvästi ratikan tarpeessa.
No ei minun mielestäni. Näiden linjojen toteutustapa on vaan lievästi sanottuna heikohko. Kolmosella ajoaika E-Hervanta-tori on turhan pitkä. Itse olisin lyhentänyt linjaa ainakin arkipäivien osalta Arkkitehdinkadulle (vaatisi Insinöörinkadun-Arkkitehdinkadun risteyksen muuttamista kiertoliittymäksi jotta autot saadaan ympäri). Etelä-Hervannan ja torin välille sitten arkisin oma linja, joka kulkisi nopeampaa reittiä vaikkapa Kalevantien kautta.
Ykkösellä olisin säilyttänyt KTV/VTK-lenkin ja ottanut käyttöön näistä merkinnät A/B (myötä-/vastapäivään) ja jakanut vuorot suunnan mukaan karkeasti puolet ja puolet. Lentoasemalle olisin laittanut oman linjan, jolla tarjonta olisi kohdistettu paremmin kysyntään. Silloin näitä Tokeen autojakaan ei välttämättä siellä enää tarvitsisi, joskin bussiharrastajan näkökulmasta onkin toki kivempi että ne vuorot ovat olemassa. Ykkönen voisi kulkea 10 minuutin välein, ja Härmälään lisätarjontaa (joka kulkee sitten myös kosken länsipuolelle). Samoin näkisin että linja 45 olisi kivempi mikäli pääte olisi keskustassa. Voisi olla käyttäjiäkin tuolla linjalla enemmän...
 
... ja myöskään aikataulut eivät olleet vakiominuuttisia.

Vakiominuuttisen aikataulun tavoittelu sinällään on hyvä lähtökohta, mikäli liikenteen reunaehdot (esim. kouluyhteydet, vaihtoyhteydet jne.) sen mahdollistavat, ei siitä varmaan haittaakaan olisi. Kuitenkin nyky-yhteiskunnassa yhä suurempi osa katsoo itselleen parhaan yhteyden (yleensä jotakin tiettyä vuoroa) älypuhelimellaan reittioppaasta, jolloin vakiominuuttisuus ei ehkä olekaan tärkeimpiä juttuja matkustajan kokeman palvelun kannalta. Se tuskin on katastrofi jos vakiominuuttisuus siirtyy muutamalla minuutilla eteen- tai taaksepäin tiettyinä aikoina vuorokaudessa. Muutenkin tuntuu, että he, jotka oikeasti jaksaisivat opetella/muistaa minuutit ulkoa, ovat aika harvassa - varsinkin, kun on yleistä, että niitä lähtöminuutteja joudutaan muuttamaan syystä tai toisesta aikataulukausien välillä.

En kuitenkaan ole puolustelemassa Paunun Pirkkalassa käyttämää aikataulurunkoa, jossa vuoroväli saattoi käytännössä olla mitä tahansa 15 minuutin ja 70 minuutin välillä ainakin lauantain päiväliikenteessä Suuppa - Keskustori -osuudella. Eli tasaista vuoroväliä ei siis ollut olemassakaan.
 
Viimeksi muokattu:
En kuitenkaan ole puolustelemassa Paunun Pirkkalassa käyttämää aikataulurunkoa, jossa vuoroväli saattoi käytännössä olla mitä tahansa 15 minuutin ja 70 minuutin välillä ainakin lauantain päiväliikenteessä Suuppa - Keskustori -osuudella. Eli tasaista vuoroväliä ei siis ollut olemassakaan.
Varmaan Paunukin olisi muuttanut aikataulurakennetta hiljaisempina aikoina, jos tahtotilana olisi ollut jo aiemmin esim Pirkkalan ottaminen ykkösvyöhykkeen taksojen ja vaihto-oikeuksien pariin. Kyllä linjasto ja palvelutarjonta oli viritetty vastaamaan myöskin kysyntää. Kyllä itseäkin lauantai-illan vuorovälin venyminen harmitti aikanaan, tuossahan selityksenä oikeastaan se että Pirkkalasta operoivat pari bussia päättivät Turkkiradalle, eivätkä enää palanneet kaupunkiin. Jos liikenne olisi hoidettu Nekala-keskeisesti, olisi vielä ollut aikataulutettu siirtoajo, mutta olisiko sille löytynyt asiakkaita kourallista enempää? Siitäkin huolimatta, että Pirkkala on kasvanut voimakkaasti.

Muutenkin lauantailiikenne oli niin poikkeuksellista kaikkeen muuhun, sillä silloin käteisasiakkaita oli usein enemmän kuin matkakortilla matkustavia. Toki osalla oli myös pankkikortit, mutta lasketaan ne käteisasiakkaisiin. Lauantai-illoissa näkyi myös se, että Pirkkalan baareissa aloiteltu mutta pakko päästä Tampereen keskustaan jatkoille...

Suurimpia haasteita tällä hetkellä erityisesti naapurikuntien liikenteessä on se, että joka puolelta pitää päästä kahdeksaksi Tampereelle. Silloin tasavälisyydestä ei ole mitään lohtua, jos autoihin ei mahdu. Tärkeintä onkin kohdistaa palvelutarjonta niihin kipupisteisiin, jotka tällä hetkellä tekevät ne negatiiviset kuvat bussimatkustamisesta. Tilannetta ei helpoita yhtään monille tulleet pakkovaihdot Koskipuistossa, jotta pääsisivät kosken länsipuolella oleviin oppilaitoksiin.
 
Ei ratikka pysy sen paremmin aikataulussa jos sille annetaan liian vähän ajoaikaa. Jos bussi pääsee lähtemään päätepysäkiltä myöhässä niin tottakai se on myöhässä koko matkan. Ja niin on ratikkakin.
Esitän eriävän mielipiteen sikäli, että mikäli samaa reittiä/linjaa ajaa useita busseja, ne "normaalisti" voivat ohitella toisiaan ja kerätä pysäkeiltä matkustajia "vuorovedolla". Tällöin on käytännössäkin mahdollisuus siihen, että se myöhässä oleva saa aikatauluaan kiinni, kun ei tarvitse ihan joka pysäkiltä kerätä sen seuraavankin vuoron kuormaa. Tämä vaan on nyky-Härmälässä tehokkaasti estetty liikenteenjakajien lisäämisen ja pysäkkitaskujen poistamisen ansiosta.

Sanomattakin selvää lienee kaikille, että ratikalla tämä ei onnistuisi missään tapauksessa - se myöhässä etummaisena reitillä kulkeva sen sijaan tulppaisi myös perässä tulevien matkan, keräisi seuraavan/seuraavienkin vuorojen kuormaa ja jäisi siksi jatkuvasti lisää aikataulustaan... ;)
 
Takaisin
Ylös