Linja 1:n kapasiteetin riittävyys

Suurimpia haasteita tällä hetkellä erityisesti naapurikuntien liikenteessä on se, että joka puolelta pitää päästä kahdeksaksi Tampereelle. Silloin tasavälisyydestä ei ole mitään lohtua, jos autoihin ei mahdu. Tärkeintä onkin kohdistaa palvelutarjonta niihin kipupisteisiin, jotka tällä hetkellä tekevät ne negatiiviset kuvat bussimatkustamisesta. Tilannetta ei helpoita yhtään monille tulleet pakkovaihdot Koskipuistossa, jotta pääsisivät kosken länsipuolella oleviin oppilaitoksiin.

Tässä suhteessa Tampere lienee jonkin sortin takapajula ainakin verrattuna pääkaupunkiseutuun (no, esiintyy samaa ilmiötä toki muissakin maakuntakeskuksissa). Esimerkiksi Vantaalla siirrettiin lukioiden ensimmäinen tunti alkamaan klo 8.30 jo kymmenkunta vuotta sitten. Monilla työpaikoilla puolestaan on käytössä liukuva työaika mikä onkin varmasti loiventanut ruuhkapiikkiä. Oma vaikutuksensa on varmasti myös ollut tarjonnalla. Jos tarjonta on melko heikkoa klo 6 - 7.15 ja 7.45 - 9 ja sitten kahdeksaksi keskustaan ajetaan 5 min vuorovälillä, ohjaa tuo taatusti ihmisiä matkustamaan juuri siinä pahimmassa ruuhkapiikissä.
 
Ykköselle tulee lisää kapasiteettiä kun myös iltaruuhkassa aletaan tuplaamaan lähtöjä Tays-Vaitti. Lähdöt Hoitokodin pysäkiltä. Tuntuu melkoiselta purkkaviritykseltä nuo tuplaukset kun samalla panostuksella saisi aikaiseksi ihan oikean ruuhkalinjan helpottamaan ruuhkia. Kuitenkaan Tays-Härmälä/Pirkkala välillä ei varmaan sellaista ruuhkaa ole että tuplia juuri tuolle välille tarvittaisiin.
 
Ykköselle tulee lisää kapasiteettiä kun myös iltaruuhkassa aletaan tuplaamaan lähtöjä Tays-Vaitti. Lähdöt Hoitokodin pysäkiltä. Tuntuu melkoiselta purkkaviritykseltä nuo tuplaukset kun samalla panostuksella saisi aikaiseksi ihan oikean ruuhkalinjan helpottamaan ruuhkia. Kuitenkaan Tays-Härmälä/Pirkkala välillä ei varmaan sellaista ruuhkaa ole että tuplia juuri tuolle välille tarvittaisiin.

No ainakin aamulla 8.28 vuorolla on jatkuvasti kummassakin autossa kaikki istumapaikat menneet Härmälään tultaessa.
 
Siis 8:28 Koskipuistosta Pirkkalan suuntaan? Joko tuokin tuplataan, mennyt aivan ohitse...

Siis totta kai aamulla Suupantorilta TAYS:lle. Iltapäivälläkin on pahaa ruuhkaa niillä parilla vuorolla, niillä jotka menevät TAYS:n ja sitten rautatieaseman ohi heti kolmen ja neljän jälkeen. Pahasti myöhässä ja parhaimmillaan et pääse kyytiin.
 
Omakohtaiset kokemukset on että iltapäivisin Taysin pysäkeiltä 60-70% matkustajista hyppää ensimmäiseen keskustan suuntaan menevään autoon. Ja jos ykkönen sattuu sellaiseen rakoon ettei autoa ole vähään aikaan mennyt niin sehän on täysi jo yhdeltä pysäkiltä. Aamuisin taasen ykkönen kerää myös ne matkustajat jotka ovat menossa Keskustorille ja siitä länteenpäin jotka sitten vaihtavat Koskipuistossa autoa. Ehkäpä se ruuhkalinja Pyynikintorille auttaisi asiaa ainakin aamuisin.
 
Siis totta kai aamulla Suupantorilta TAYS:lle. Iltapäivälläkin on pahaa ruuhkaa niillä parilla vuorolla, niillä jotka menevät TAYS:n ja sitten rautatieaseman ohi heti kolmen ja neljän jälkeen. Pahasti myöhässä ja parhaimmillaan et pääse kyytiin.
Itse kyydin tarvitsijan roolissa kokisin tuon tilanteen siten, että "pahimmillaan en pääse kyytiin"... Mutta ilmeisesti seuraavan auton odottelu on joillekin iloinen asia ;)
 
Kun yhdistää ideat:
Ykkösen ruuhkia auttaisi kun 11 kulkisi huomattavasti useammin. Ajelin muutaman päivän 11:ta ja seisomakuorma on monella lähdöllä, kumpaankin suuntaan. Vartin vuoroväli olisi suorastaan välttämätön ruuhkatunteina.
Mielestäni pitäisi perustaa erillinen ruuhkalinja Härmälänranta - Pyynikintori, jota ajettaisiin ruuhka-aikaan 10-15 minuutin välein.
Toinen esittämäni vaihtoehto on, että linja 11 ajaisi vuorovälillä (15/15/15/15-30) reittiä Hatanpään vt-Sarankulmankatu-Ilmailunkatu-Saapastie ja haarautuen tästä Pereelle ja Toivoon puolen tunnin vuorovälillä. Linja 14 ajaisi reittiä Kyösti-Suupantori-Kurikka-Linnakalliontie-Kenkätie-Nuolialantie->
Niin kyllä! 11A ja 11B (silläkin uhalla, että JOLIssa ei kirjaimista tykätä), 11A Sarankulmaan ja 11B Pereelle, 14 Kurikan kautta Kyöstiin ja 65 Pereentien kautta.

Kuulun sitten ilmeisesti niihin harvoihin KTV/VTK-lenkin vastustajiin, vaikken sitä täysin tyrmääkään. Tästä Paunu voi myös syyttää itseään, sillä aikataulut olivat satunnaiskäyttäjälle vaikeaselkoiset, vaikkeivät yhtä vaikeaselkoiset kuin Nokialla. Toisaalta satunnaiskäyttäjiä on Pirkkalassa enemmän kuin Nokialla. No emme voi muuttaa historiaa ja pyytää Paunua käyttämään ihmisjärkeen sopivia aikatauluja tai jopa lisäämään reittikarttaa pysäkkiaikatauluun tai jopa nettisivuilleen. Olihan se keskustan poikkeusreittikarttakin sitä tasoa, että menin keskustaan mieluummin autolla, kun en tiennyt, mistä bussi veisi takaisin kotiin.
Miten olisi, jos ajettaisiinkin Vähäjärvi—Vaitti-linjaa nykytapaan, mutta sen lisäksi pyörittäisiin lenkkiä KT ja TK? Aamuisin Turkkiradan kautta Kyöstille, jolloin Tampereen suunnasta tulevat Turkkiradan duunarit pääsisivät duuniin ja Kyöstin duunarit pääsisivät Tampereelle duuniin ja iltapäivällä päinvastoin. Ehkä yksittäisiä vuoroja voisi pyöriä myös akanvirtaan, mikäli tarpeen.

Olen pitkään ollut sitä mieltä että JOLI:n palvelutaso nimenomaan aukioloajoissa alkaa olla puuttellista hallittavaan alueeseen nähden. Toimialueella alkaa olla sen verran linjoja ja matkustajia, että ilta- ja ainakin lauantaipäivystys ei olisi lainkaan liioittelua, niin puhelinneuvonnan kuin muunkin tiedottamisen suhteen. HSL:hän vastaa soittoihin lauantaisin ja sunnuntaisin viiteen asti ja arkisin seitsemään, joten ero on kova. Tarjoaisin myös ratkaisuna runkolinjoille etäliikenteenohjaajaa ruuhka-ajoille, kuten 550:lla on nyt. Onkohan siitä käytännössä ollut hyötyä?
Kaupungilla ylipäätään voisi olla joku 24/7 neuvontaluuri, ja lisäksi TKL:n LIVAK saisi olla koko JOLI-liikenteen yhteinen. Ennen oli kunnollista. ;)

- Ja jotta varmasti joku löytää jotain tyrmättävää, avorahastus kaikille runkolinjoille (1-10), vaikka ensin kokeiluun juuri ykköselle/kolmoselle. Lipuntarkastajille paluu, ja kulut lisääntyy. Mutta eikö se ole luonnollista jos joukkoliikenteen suosio kasvaa?
Tämä voisi muuten oikeasti auttaa. Mitä niille lipuntarkastajille muuten kävi? Muistan lukeneeni 2006 tiltu-malliin siirryttäessä Bunaisten sissien matkassa:sta, että jatkossa parkkipirkot tekisivät myös smurffien tehtäviä. No, eipä ole kertaakaan näkynyt.

Samoin näkisin että linja 45 olisi kivempi mikäli pääte olisi keskustassa. Voisi olla käyttäjiäkin tuolla linjalla enemmän...
Tähänkin kysymykseen mulla on ratkaisuna kiskoliikenne. :oops: Jos JOLILA:n jäsenen, Kangasalan kunnanvaltuutetun Stiina Lahikaisen aloite menee läpi, niin jatkossa Kangasalankin asemalla pysähtyisi kiskobussi.
 
Niin kyllä! 11A ja 11B (silläkin uhalla, että JOLIssa ei kirjaimista tykätä), 11A Sarankulmaan ja 11B Pereelle, 14 Kurikan kautta Kyöstiin ja 65 Pereentien kautta.
Kerrohan yksikin hyvä syy, miksi kirjaimet ei voisi olla 11S Sarankulmaan ja 11P Pereelle? Miksi väkisin tehdä kirjaimista vaikeammin lähestyttäviä, kun ne voi valita aakkosten joukosta tässä(kin) tapauksessa siten, että kirjain vastaa suoraan reittivariaation päätepisteen nimen ensimmäistä kirjainta...
 
Paitsi että TKL:llä ei ole LIVAK:ia. TKL:n liikennetoimisto taas toimii samaan tapaan kuin yksityisilläkin.
Onko TKL:llä nykyään enää "virka-ajan" ulkopuolella mitään esimiespäivystystä, joka olisi virkapaikalla päivystämässä? Tarkoitan siis, onko aina silloin, kun talon autoja on liikenteessä.
 
Kerrohan yksikin hyvä syy, miksi kirjaimet ei voisi olla 11S Sarankulmaan ja 11P Pereelle? Miksi väkisin tehdä kirjaimista vaikeammin lähestyttäviä, kun ne voi valita aakkosten joukosta tässä(kin) tapauksessa siten, että kirjain vastaa suoraan reittivariaation päätepisteen nimen ensimmäistä kirjainta...
Mulle sopii kumpi vain.
 
Linjan 11 lähtö 7.25 Sarankulmasta aletaan myös tuplaamaan koko linjan matkalta. Tuplan ajaa TKL.
 
Aika monella ajetaan 7.25 maissa tuplalähtöjä tai lähes tuplia (28 Siivikkala sekä Sorila, 18 Haukiluoma, 1 Pirkkala, 26 Höytämö, 13 Lamminpää, 3 Etelä-Hervanta..

Mihin linjalle seuraavaksi tulee aamun lisävuoroja?

Onko niin, että Tampereen aamuruuhka on terävämpi kuin pääkaupunkiseudun?

Omien havaintojeni mukaan koululaisia on aamun ruuhkabusseissa (tai ratikoissa, junissa ja metrossa) Helsingissä suhteessa selvästi vähemmän kuin Tampereella. Kieliikö tämä siitä, että Tampereen kouluverkko on harvempi kuin Helsingin ja ympäristön, en tiedä.
 
Takaisin
Ylös